Rabbithole Rabbithole skrev:
Jag har använt denna i bilen, funkar riktigt bra. Lidl maskinen känns lite klumpig med munstycken?

Funkar säkert bra på stora golvmattor iofs.

[länk]
Ser ju ut att finnas mindre munstycken att välja på också.

Tänker att den ska få jobba med lite soffor och mattor med, samt några stolar.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Storsockret
Första riktiga tvätten av nya bilen idag. Jag spolade av den med avfettning och schampo förra helgen efter en längre tur, men inget gnuggande.

Började med Pure:est A3 snow foam avfettning, följde upp med CLEAN. schampoo och avslutade med ett varv Refract V3. Nu har jag bara A3 kvar till två tvättar till, så det är dags att testa någon ny avfettning :)

For på Mekonomen och köpte en ny torkduk och lite mikrofiberdukar från Tershine, frågade om jag kunde få köpa ett spraymunstycke löst också eftersom jag glömde mitt hemma. Men det gick minsan inte för sig, för dom säljs inte löst och dom har bara exakt så många som dom har flaskor... så det var att köpa ny flaska medel som gällde om jag ville ha ett av dom :D Frågade samma sak på OKQ8 och där fick jag ett munstycke gratis utan vidare. Ska jag köpa fler Tershine-produkter i butik blir det nog där istället framöver.

Insåg att det inte är en jättelätt färg att lägga Refract på, svårt att se vart medled ligger och vart man buffat av men jag tror jag lyckades få till det.

Bil täckt av skum under tvätt i garage, med tvättutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grå Volkswagen GTX parkerad vid en bensinstation under en klarblå himmel, omgiven av träd och byggnader i bakgrunden.
Skapa konto

Närbild av en nyligen tvättad silverfärgad bil på en parkering, med en Mekonomen skylt i bakgrunden under en klarblå himmel.
Skapa konto

• Gilla
Isakare och 7 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Första riktiga tvätten av nya bilen idag. Jag spolade av den med avfettning och schampo förra helgen efter en längre tur, men inget gnuggande.

Började med Pure:est A3 snow foam avfettning, följde upp med CLEAN. schampoo och avslutade med ett varv Refract V3. Nu har jag bara A3 kvar till två tvättar till, så det är dags att testa någon ny avfettning :)

For på Mekonomen och köpte en ny torkduk och lite mikrofiberdukar från Tershine, frågade om jag kunde få köpa ett spraymunstycke löst också eftersom jag glömde mitt hemma. Men det gick minsan inte för sig, för dom säljs inte löst och dom har bara exakt så många som dom har flaskor... så det var att köpa ny flaska medel som gällde om jag ville ha ett av dom :D Frågade samma sak på OKQ8 och där fick jag ett munstycke gratis utan vidare. Ska jag köpa fler Tershine-produkter i butik blir det nog där istället framöver.

Insåg att det inte är en jättelätt färg att lägga Refract på, svårt att se vart medled ligger och vart man buffat av men jag tror jag lyckades få till det.

[bild]

[bild]

[bild]
Snyggt! 👌

Sist jag var på superduper lördag på Mekonomen här så öste dom triggers över mig, fick nog till schampo och allt på flaska, vi har i överflöd sa dom. Du får väl ta och testa Extract eller Elevate foam eller från Tershine och se hur du gillar det. 🙌

Ska ta hand om våra bilar imorgon, är planen.

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:

[bild]

[bild]

[bild]
Riktigt snygg färg på bilen!

Avfettning är en smaksak , och helt beroende på årstid och smuts som ska tas bort. Men möjligheterna är många , och mitt favoritval är Extract om du söker alkalisk. Och sen dissolve om du söker kallavfettning.

Sen att valet är tershine , är att hela deras produktserie levererar rejält. Sen är deras kundtjänst grym!

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
S Simonstahl skrev:
Riktigt snygg färg på bilen!

Avfettning är en smaksak , och helt beroende på årstid och smuts som ska tas bort. Men möjligheterna är många , och mitt favoritval är Extract om du söker alkalisk. Och sen dissolve om du söker kallavfettning.

Sen att valet är tershine , är att hela deras produktserie levererar rejält. Sen är deras kundtjänst grym!
Jag tycker det är roligt med skum, så då kanske Elevate som föreslaget ovan är ett bra val. Men är även sugen på att testa Gyeon q2m foam. Tvivlar på att jag märker någon skillnad på något av dom dock, är inte nog inbiten 😅

Blev en tisdags tvätt , dock hoppade jag över att torka av bilen. Ska regna den närmsta timmen.

La på en ny omgång av Magnify glasförsegling på framrutan och sidorutorna. Har ni inte provat så rekommenderar jag det starkt.

Refract V.4 fortsätter imponera , riktigt hydrofobisk yta och inga tecken på att hållbarheten har stryk av avfettning etc.

• Vit bil med vattenpärlor efter tvätt, står parkerad på en våt asfaltsyta omgiven av träd.
    Skapa konto
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
C
Någon som har några bra tips för en bil med dålig/porös lack där smuts direkt biter sig fast i lacken?
Har antagligen blivit lite för agressivt polerad i sitt tidigare liv. Räcker med typ ett fingeravtryck så blir det nästan omöjligt att få bort. Inte minst blir det "omöjliga" smutsränder vid tvätt.

Antar att man dels behöver ett tvättmedel som biter på djupet och sedan bör använda någon försegling eller nåt som ersätter klarlackens bristande funktion? Det är ingen finbil, så det får gärna vara en icke alltför arbetskrävande behandling.

C cpalm skrev:
Någon som har några bra tips för en bil med dålig/porös lack där smuts direkt biter sig fast i lacken?
Har antagligen blivit lite för agressivt polerad i sitt tidigare liv. Räcker med typ ett fingeravtryck så blir det nästan omöjligt att få bort. Inte minst blir det "omöjliga" smutsränder vid tvätt.

Antar att man dels behöver ett tvättmedel som biter på djupet och sedan bör använda någon försegling eller nåt som ersätter klarlackens bristande funktion? Det är ingen finbil, så det får gärna vara en icke alltför arbetskrävande behandling.
Jag tycker det låter som att det är klarlacks släpp? Alltså avsaknaden av en skyddande barriär har förstört bas färgen.

En gammal golf jag hade en period var extremt eftersatt och hade klarlackssläpp på i stort sett hela bilen. Den körde jag med en grov rubbing och ultrissa och la sedan ett skydd av wax. Den höll sig skaplig en vinter , sen samma resa igen.

C
S Simonstahl skrev:
Alltså avsaknaden av en skyddande barriär har förstört bas färgen.
Ja precis. Det finns inga tecken på släpp i ordets rätta bemärkelse - att klarlacken separerat från ytan, men den har liksom miljontals små porer som säkert tränger ner genom lackskiktet.

Därför tänker jag att man kanske skall undvika slipande behandling som potentiellt förvärrar problemet.

C cpalm skrev:
Ja precis. Det finns inga tecken på släpp i ordets rätta bemärkelse - att klarlacken separerat från ytan, men den har liksom miljontals små porer som säkert tränger ner genom lackskiktet.

Därför tänker jag att man kanske skall undvika slipande behandling som potentiellt förvärrar problemet.
En bild hade underlättat , för enl din tidigare beskrivning lät det värre än så 😅

C
S Simonstahl skrev:
En bild hade underlättat , för enl din tidigare beskrivning lät det värre än så 😅
Nu var det om inte annat mörkt och duggade lite ute, så jag vet inte hur mycket en bild säger i det här fallet, men som du kan se fastnar skiten i små porer i lacken som små prickar. Detta är alltså inte på ytan, drar man med handen över är det slätt.
Ytan med mörka prickar och smutsfläckar under mörka förhållanden. Lacken är slät men smuts fastnar i de små porerna.
Skapa konto

C cpalm skrev:
Vet inte hur mycket en bild säger i det här fallet, men som du kan se fastnar skiten i små porer i lacken som små prickar. Detta är alltså inte på ytan, drar man med handen över är det slätt.
[bild]
den där är jobbigare , lite svårt att avgöra hur jag skulle gå tillväga. Enligt bilden har du porer som fylls med smuts/vatten.

Hur reagerar det om du tvättar bilen , får du bort någonting?

C
S Simonstahl skrev:
Hur reagerar det om du tvättar bilen , får du bort någonting?
Grannen lyckades få den tipp-topp när han tvättade den som tack för att han fick låna den. Men jag vet inte riktigt hur han bar sig åt. Gissar att medlen i automattvätten kanske bet på det, men jag är själv lite för lat för att köra dit den pga att man då måste skruva bort 3 st fast monterade takräcken. Men jag kan ju "offra" mig om man sedan kan lägga på nåt som gör den mer lättvättad framöver.

Vanlig standard avfettning, schampo och högtryckstvätt funkar iallafall inte. Har även testat lite olika lösningsmedel utan framgång.

(P.s. den är nytvättad för hand på bilden)

Redigerat:
C cpalm skrev:
Grannen lyckades få den tipp-topp när han tvättade den som tack för att han fick låna den. Men jag vet inte riktigt hur han bar sig åt. Gissar att medlen i automattvätten kanske bet på det, men jag är själv lite för lat för att köra dit den pga att man då måste skruva bort 3 st fast monterade takräcken. Men jag kan ju "offra" mig om man sedan kan lägga på nåt som gör den mer lättvättad framöver.

Vanlig standard avfettning, schampo och högtryckstvätt funkar iallafall inte. Har även testat lite olika lösningsmedel utan framgång.
Standard avfettning tolkar jag som kallavfettning , vilket troligtvis inte kommer bita på det.

Jag personligen hade gått på med en alkalisk avfettning över hela bilen , ev lagt det en omgång till vått i vått. För att sedan gå på med en mjuk bilvårdspensel över drabbade områden. Innan jag hade avslutat med en grundlig tvätt. Och sen avgjort hur man skulle gå vidare därifrån.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.