C
S Simonstahl skrev:
Standard avfettning tolkar jag som kallavfettning , vilket troligtvis inte kommer bita på det.
Har testat både och, men jag skall ge det ett nytt lite mer strukturerat försök.
Är också inne på att det är något "starkt" alkaliskt som behövs.

Några tips på vad man gör sen för att om möjligt göra något åt problemet?

C cpalm skrev:
Har testat både och, men jag skall ge det ett nytt lite mer strukturerat försök.
Är också inne på att det är något "starkt" alkaliskt som behövs.

Några tips på vad man gör sen för att om möjligt göra något åt problemet?
Köp koncentrat , och prova först med outspädd på en liten del av bilen. Men kom ihåg att du troligtvis kommer behöva mekaniskt bearbeta fläckarna.

Är det omöjligt , hade jag gått över på en claybar , och användt mig av bilschampo som glidmedel. Raka drag.

Mitt spontana svar på ev åtgärd är omlackering. Annars skulle jag lägga ett vax med bra fyllegenskaper , för att sen toppa det med valfritt lackskydd.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
S Simonstahl skrev:
Mitt spontana svar på ev åtgärd är omlackering. Annars skulle jag lägga ett vax med bra fyllegenskaper , för att sen toppa det med valfritt lackskydd.
Omlackering är den nog inte värd, men några specifika tips på bra produktval? Är ju en sån j-vla djungel med olika preparat, och man noterar ju att många produkter inte alls håller vad de lovar.

C cpalm skrev:
Omlackering är den nog inte värd, men några specifika tips på bra produktval? Är ju en sån j-vla djungel med olika preparat, och man noterar ju att många produkter inte alls håller vad de lovar.
Jag personligen är ju helsåld på Tershine.

Deras exteriörtvätt paket innehåller det du behöver , skulle dock lägga till deras supermjuka penslar i kundkorgen också.

Angående Vax så gillar jag deras Magnify , äkta caranuba vax och keramiska egenskaper ihop. Appliceras för hand , och är behagligt att buffa av.

Claybar som sista utväg om medlen inte ger önskat resultat. Självklart är det ett beslut du får ta innan du lägger ett vax.

Tershine har fantastiska produkt videos på deras hemsida , så in och kika.

Annars finns det ett uppsjö av märken , articclean är också riktigt bra. Så blir lätt en smaksak för varje person.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Storsockret
Dum fråga kanske men är detta bara flygrost eller har jag fått nåt annat på halsen? Hittade lite här och där och tänkte bara om jag ska åka till tvätthallen eller återförsäljaren :p

Blå bilkaross med liten brun fläck som misstänks vara flygrost nära handtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Storsockret Storsockret skrev:
Dum fråga kanske men är detta bara flygrost eller har jag fått nåt annat på halsen? Hittade lite här och där och tänkte bara om jag ska åka till tvätthallen eller återförsäljaren :p

[bild]
Ser lite värre ut en flygrost. Men testa med flygrostmedel för säkerhets skull innan du konfronterar ÅF.

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
K Kane skrev:
Ser lite värre ut en flygrost. Men testa med flygrostmedel för säkerhets skull innan du konfronterar ÅF.
Låter som en plan, tog med mig tvättgrejerna till jobbet idag. Bilen har bara gått 160 mil, men det är väl tillräckligt för att få sig lite flygrost men är det något annat så får dom nog ta sig en titt.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Bilen har bara gått 160 mil,
Ooops, då får man hoppas att det inte är klassisk rost.

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
K Kane skrev:
Ooops, då får man hoppas att det inte är klassisk rost.
Haha ja det var därför jag blev lite fundersam. Jag har inte använt några starka medel när jag tvättat eller annat, har ganska milda saker i min vanliga arsenal vill jag tro.

Tycker det ser ut som du har skarpa kanter , vilket gör att jag tror du har fått ett stenskott som penetrerat klarlacken.

Men jag kan ha fel 😅

Storsockret
S Simonstahl skrev:
Tycker det ser ut som du har skarpa kanter , vilket gör att jag tror du har fått ett stenskott som penetrerat klarlacken.

Men jag kan ha fel 😅
Det lät ju mindre kul, dags att skaffa lackstift redan? :D

Det lät ju mindre kul, dags att skaffa lackstift redan? :D
Det är alltid bra att ha hemma , en vet aldrig när man behöver bättra på ☺️

Storsockret
S Simonstahl skrev:
Det är alltid bra att ha hemma , en vet aldrig när man behöver bättra på ☺️
Jo absolut, borde inte ett stenskott kännas föresten? Alltså om man drar fingret över.

Jo absolut, borde inte ett stenskott kännas föresten? Alltså om man drar fingret över.
Om du känner med nageln så bör det kännas.

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
S Simonstahl skrev:
Om du känner med nageln så bör det kännas.
Tyckte inte det gjorde det, men kanske inte fingrade nog rigoröst

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.