10 740 läst ·
133 svar
11k läst
133 svar
Byggahus är ett fantastiskt forum, men ...
Framförallt får man ju fundera på vad man vill ägna livet till och hur man bäst når det målet. Kanske drivs man av principer och vill ha rätt utifrån juridiken, alltså det avtal man ingick. Det ger ett utfall för ens agerande. Eller så vill man bara komma vidare i livet från den där lägenhetsförsäljningen även om det kostar några tusenlappar. Det ger kanske ett annat utfall (om man bedömer att man kan köpa sig fri). Eller så är man en obrydd person som inte känner så mycket för köparen, blockar dennes telefonnummer och email och sen är det bra med det. Folk är olika helt enkelt.NyKarin skrev:
Jag jobbar med autistiska människor. Många av dem är fantastiskt bra på att hitta fel. Från deras synpunkt. Även om det ibland är en beundransvärd egenskap ställer det ofta till det för dem. Eftersom andra människor har en annan synpunkt.Claes Sörmland skrev:
Framförallt får man ju fundera på vad man vill ägna livet till och hur man bäst når det målet. Kanske drivs man av principer och vill ha rätt utifrån juridiken, alltså det avtal man ingick. Det ger ett utfall för ens agerande. Eller så vill man bara komma vidare i livet från den där lägenhetsförsäljningen även om det kostar några tusenlappar. Det ger kanske ett annat utfall (om man bedömmer att man kan köpa sig fri). Eller så är man en obrydd person som inte känner så mycket för köparen, blockar dennes telefonnummer och email och sen är det bra med det. Folk är olika helt enkelt.
Enklast tycker jag är att välja sina strider. Men alla klarar inte av det. En del njuter av att ta alla strider de kan.
finns det inga konflikter så skapar man enNyKarin skrev:
Jag jobbar med autistiska människor. Många av dem är fantastiskt bra på att hitta fel. Från deras synpunkt. Även om det ibland är en beundransvärd egenskap ställer det ofta till det för dem. Eftersom andra människor har en annan synpunkt.
Enklast tycker jag är att välja sina strider. Men alla klarar inte av det. En del njuter av att ta alla strider de kan.
Jag måste säga att en av behållningarna är att mitt i all uppenbar oreda finns det oftast ytterst kompetenta svar. Jag förstår inte riktigt hur de (som jag upplever som kompetenta) står ut, men jag är väldigt glad för att de gör det! Stort tack!
I förlängningen undrar jag lite hur man samordnar moderering eftersom det inte verkar var speciellt hård. Det är relativt ofta skulle jag säga där de som postar verkar drivas av helt annan motivation än att faktiskt hjälpa den som frågar och bidra till ett trevligt forum.
Läser man tex reglerna så tänker jag att rätt många trådar innehåller sånt som sägs inte vara acceptabelt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvandarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
I förlängningen undrar jag lite hur man samordnar moderering eftersom det inte verkar var speciellt hård. Det är relativt ofta skulle jag säga där de som postar verkar drivas av helt annan motivation än att faktiskt hjälpa den som frågar och bidra till ett trevligt forum.
Läser man tex reglerna så tänker jag att rätt många trådar innehåller sånt som sägs inte vara acceptabelt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvandarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
Om modereringen kan man säga mycket men samordning är inte en av detta, jag har blivit av med massor av inlägg, varav en del helt motiverade men sen försvinner de som man önskar lycka till, bra, etc.L LangosToThePeopleNow skrev:Jag måste säga att en av behållningarna är att mitt i all uppenbar oreda finns det oftast ytterst kompetenta svar. Jag förstår inte riktigt hur de (som jag upplever som kompetenta) står ut, men jag är väldigt glad för att de gör det! Stort tack!
[länk]
blev bannad av en moderator flera ggr då det var ett poängsystem blev man modererad 3ggr så blev man bannad , jag blev modererad så for jag skrev något med anledningen "otrevlig" räckte att man skrev -byt den givaren- så togs inlägget bort och man fick 30p. så visst modereringen har sina sidor och med tanke på alla inlägg så är det ett icke avundsvärt jobb
Jag håller med om att moderering är svårt. Därför är samordningen och transparens kring hur den utövas viktig. Jag tror att det är nyckeln till om man vill förändra hur forumet fungerar. Med det sagt är det inte säkert att andra upplever det som ett problem och vissa gillar uppenbarligen just så som det är.returen skrev:
Om modereringen kan man säga mycket men samordning är inte en av detta, jag har blivit av med massor av inlägg, varav en del helt motiverade men sen försvinner de som man önskar lycka till, bra, etc.
blev bannad av en moderator flera ggr då det var ett poängsystem blev man modererad 3ggr så blev man bannad , jag blev modererad så for jag skrev något med anledningen "otrevlig" räckte att man skrev -byt den givaren- så togs inlägget bort och man fick 30p. så visst modereringen har sina sidor och med tanke på alla inlägg så är det ett icke avundsvärt jobb
Edit: Kollar man just nu så är det mer än 5000 medlemmar inloggade och 2 moderatorer. Skulle säga att det är en totalt ohållbar ratio för att kunna göra någon skillnad på kvaliten på forumet
Redigerat:
Om man blir bannad är inte det permanent?returen skrev:
Om modereringen kan man säga mycket men samordning är inte en av detta, jag har blivit av med massor av inlägg, varav en del helt motiverade men sen försvinner de som man önskar lycka till, bra, etc.
Det är som i de flesta forum, alla som svarar är tvärsäkra på sin sak även om det är helt fel.P Per Bas skrev:Byggahus är ett fantastiskt forum, jag menar det och har haft stor nytta av det.
Men ...
Kollade t ex idag på en fråga "Tvist fuktskada bänkskiva vid försäljning".
Totalt 261 inlägg på en mycket enkel fråga, vars svar har ett tydligt och självklart svar, som inte ens kräver juridiska kunskaper, enbart sunt förnuft. Ändå ska det diskuteras i totalt 261 inlägg.
Det är imponerande hur många här som har så mycket tid över att diskutera egentligen ingenting.
Byggahus är ett utmärkt forum att få hjälp i, absolut, men alla dessa kilometerlånga trådar med inlägg som hamnar allt längre från själva frågan som ställs ju längre ner man kommer i tråden är rent frustrerande. Sen är det påfallande ofta som man går till angrepp, t o m personangrepp på trådskaparen, letar fel/försöker hitta fel hos TS och TS:s agerande.
Hör det verkligen hemma i ett forum?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 390 inlägg
Är det bara jag som är sugen på att se om denna tråd kan hamna på 261 inlägg?! 😬
Jag förstår inte vinkeln. Byggahus är ett av de få trevliga gammeldags forum som finns kvar med förvånansvärt lite gräl. Granfrågor kan hetta till ibland men det är väl det. Vet inte vad moderatorerna och medlemmar gör rätt men fortsätt så ...