10 740 läst ·
133 svar
11k läst
133 svar
Byggahus är ett fantastiskt forum, men ...
Du glömde nämna hönshustråden.🐥NyKarin skrev:
Jag tänker att det är ett forum med människor med mer och mindre kunskap. Frågorna jag ställer är till de som på sin fritid ger gratis svar från sin kunskapsnivå.
Skulle jag behöva expertråd, ja, då får jag betala för det. Betalar jag kan jag ställa krav på de svar jag får.
Här får jag vara glad för de svar jag får. Oavsett om de är till nytta för mig eller inte så har några tagit sig tid att svara efter bästa förmåga. Sedan är det upp till mig att utvärdera vad som är matnyttigt och vad som inte är det.
Då jag flyttade till torp i våras hamnar jag här riktigt ofta. Även om jag själv inte ställer någon fråga finns många svar här. Som "bygga egen köksbänk" "stopp i avlopp" "självdrag" "linoljefärg, äggoljetempera eller oljealkyd".
Det finns många sätt att använda byggahus forum.
Och katt tråden 💗
Min poäng är att det finns olika bedömningar av vad "fel" är och vad "fel kan ställa till med". Alltså allvaret i situationen. Och nödvändigheten att upplysa TS om det så att TS justerar sitt beteende/agerande.O skrev:
När någon ställer en fråga i en tråd är det för att få ett svar. Även om svaret innebär att den som frågar får veta att den har tänkt helt fel och gjort helt fel.
Det finns olika nivåer på vad fel kan ställa till med. Det finns otaliga exempel på okunniga frågare som behövt upplysas om sådant som är livsfarligt för egna personen och familjen.
Det är i min värld aldrig OK att låta sådant passera och låtsas som att det är ok att göra fel.
Och råkar någon ha en starkt uppfattning som är striktare och ger uttryck för den så blir det lätt vad jag kallade en fostrande ton. Vi kan kalla det för att ta sitt ansvar genom att inte låta sådant passera och inte låtsas som att det är OK att göra fel.
vad är det dom skriver.. ja just "välkommen till BH"P Per Bas skrev:Byggahus är ett fantastiskt forum, jag menar det och har haft stor nytta av det.
Men ...
Kollade t ex idag på en fråga "Tvist fuktskada bänkskiva vid försäljning".
Totalt 261 inlägg på en mycket enkel fråga, vars svar har ett tydligt och självklart svar, som inte ens kräver juridiska kunskaper, enbart sunt förnuft. Ändå ska det diskuteras i totalt 261 inlägg.
Det är imponerande hur många här som har så mycket tid över att diskutera egentligen ingenting.
Byggahus är ett utmärkt forum att få hjälp i, absolut, men alla dessa kilometerlånga trådar med inlägg som hamnar allt längre från själva frågan som ställs ju längre ner man kommer i tråden är rent frustrerande. Sen är det påfallande ofta som man går till angrepp, t o m personangrepp på trådskaparen, letar fel/försöker hitta fel hos TS och TS:s agerande.
Hör det verkligen hemma i ett forum?
skilnaden är på lokal löste man världsproblem och på medier bygger man personangreppClaes Sörmland skrev:
Betala mig så får du precis de svar du villNyKarin skrev:
Jag tänker att det är ett forum med människor med mer och mindre kunskap. Frågorna jag ställer är till de som på sin fritid ger gratis svar från sin kunskapsnivå.
Skulle jag behöva expertråd, ja, då får jag betala för det. Betalar jag kan jag ställa krav på de svar jag får.
Här får jag vara glad för de svar jag får. Oavsett om de är till nytta för mig eller inte så har några tagit sig tid att svara efter bästa förmåga. Sedan är det upp till mig att utvärdera vad som är matnyttigt och vad som inte är det.
Då jag flyttade till torp i våras hamnar jag här riktigt ofta. Även om jag själv inte ställer någon fråga finns många svar här. Som "bygga egen köksbänk" "stopp i avlopp" "självdrag" "linoljefärg, äggoljetempera eller oljealkyd".
Det finns många sätt att använda byggahus forum.
Och katt tråden 💗
a
Att gå till angrepp mot TS är inte ovanligt för ibland är TS so infantilt blåst att man tro att det är en botO skrev:
Ja, man lär sig mycket här!
Det händer att man lär sig att det som man tror är självklart inte stämmer...
Ibland behöver saker förklaras närmare. Ibland kan det någon ser som självklart behöva förklaras för någon annan som undrar. Ibland frågar den som undrar och får svar. Ofta ger utsvävningarna inte ett dyft. Men inte sällan leder de till svar/lösningar som visar att "första bästa" eller det "tydliga och självklara" inte alls är så bra, tydliga eller självklara som många trodde.
Ja, det är ett märkligt beteende. Det tog inte många inlägg innan det hände oxo i denna tråd.😢
Att gå till angrepp på person eller personers åsikter hör inte hemma här. Redan i förskolan lär man ut att det aldrig är OK.
Men att TS får kritik för sitt agerande är en helt annan sak. Det är inget angrepp på person utan på aktion. Väldigt vanligt har den som frågar bristfälliga kunskaper (men är smart nog att fråga) och resonerar och agerar på direkt felaktigt sätt. På grund av bristande kunskap.
Att påpeka och angripa felaktigt agerande och resonerande ser jag däremot som en självklarhet om vi alla skall lära oss att bli bättre.
Varför fortsätter du läsa en tråd som du anser redan besvarad och som dessutom gör dig frustrerad? Du måste ha väldigt mycket tid över tänker jag. 🤔😉P Per Bas skrev:
Fan jag ser för dåligt tyckte att du i fet text skrev att man måste vara svart för att förstå....O skrev:
Att diskussioner urartar i personangrepp är naturligtvis inte acceptabelt. Fast det finns ofta många alternativa sätt att se på ett problem och dess lösning, så det kan vara riktigt spännande med olika inpass och vinklingar.
Det har hänt några gånger (i olika forum, inte bara BH) att jag har haft god kunskap eller riktigt relevant info att tillföra men tråden har varit stängd.
Det har hänt några gånger (i olika forum, inte bara BH) att jag har haft god kunskap eller riktigt relevant info att tillföra men tråden har varit stängd.
När jag skriver "fel" menar jag "fel". Inte olika bedömningar.Claes Sörmland skrev:
För att inte riskera hamna på top-20-listan nöjer jag mig så.
Kalla det vad du vill.Claes Sörmland skrev:
Vill någon ha en sidodiskussion om uppfattningar om vad som menas med fel och bedömningar av fels allvarlighet är det fritt fram att starta en annan tråd för dessa filosofiska funderingar.
Får man försiktigt och nyfiket fråga hur du menar att ett tydligt och självklart svar fanns som inte ens krävde juridiska kunskaper, enbart sunt förnuft?P Per Bas skrev:Kollade t ex idag på en fråga "Tvist fuktskada bänkskiva vid försäljning".
Totalt 261 inlägg på en mycket enkel fråga, vars svar har ett tydligt och självklart svar, som inte ens kräver juridiska kunskaper, enbart sunt förnuft. Ändå ska det diskuteras i totalt 261 inlägg.
Det är imponerande hur många här som har så mycket tid över att diskutera egentligen ingenting.![]()
Jag bläddrade igenom tråden och ser att skribenterna är delade i vad det sunda förnuftet säger dem. Mycket tycks handla om man känner för säljaren TS och dennes intentioner när en frågelista för prospektet fylldes i eller om man känner för den mer okände köparens tolkning av TS korta not.
Ett typexempel på en tråd som jag tror av nödvändighet måste bli lång eftersom folk har så olika sunt förnuft helt enkelt.
I just den tråden orkade jag inte dela med mig av mitt "sunda förnuft". Kändes överflödigt 😊Men tyckte ändå att de första 30 inläggen eller så var intressanta. Det finns mycket här i livet där det inte finns exakt rätt eller fel, bara olika åsikter.Claes Sörmland skrev:
Får man försiktigt och nyfiket fråga hur du menar att ett tydligt och självklart svar fanns som inte ens krävde juridiska kunskaper, enbart sunt förnuft?
Jag bläddrade igenom tråden och ser att skribenterna är delade i vad det sunda förnuftet säger dem. Mycket tycks handla om man känner för säljaren TS och dennes intentioner när en frågelista för prospektet fylldes i eller om man känner för den mer okände köparens tolkning av TS korta not.
Ett typexempel på en tråd som jag tror av nödvändighet måste bli lång eftersom folk har så olika sunt förnuft helt enkelt.