Nissens
S Svensson8 skrev:
Just gränsen tycker jag inte behöver bestämmas av lantmäteriet. Gränsrören (stålrör I mark) är kvar från när avstyckningarna gjordes i början på 80-talet så det är inget att bestämma. Lantmäteriet lär peka på rören och fakturera tänker jag.

Så det som kvarstår är väl egentligen om jag vågar sätta upp stängsel eller staket. En stor anledning till att jag vill göra det är för att jag känner mig utstirrad varje gång jag befinner mig på den delen av fastigheten. De brukar gömma sig runt hörnet på sitt garage och tjuvlyssna på vad jag gör. Då känns det på något sätt tryggt med ett staket eller stängsel som markerar vart gränsen går. I praktiken kanske inte någon större skillnad men för mig personligen tror jag att det hade fått mig att känna mig tryggare.
Hur är det möjligt att ”tjuvlyssna på vad jag gör”????

Nissens
S Svensson8 skrev:
Du, om jag bara visste. Grannen tycker väl att gränsrören står fel eller något.
Vadå? Vilken roll spelar det vad grannen tycker? Gränsrören utgör tomtgränsen…

Tycker Gunnebo låter som ett utmärkt förslag, lätt att montera och i princip underhållsfritt så du kan sätta det i tymtgräna utan att behöva gå in på grannnens mark. Har han i framtiden behov att underhålla sitt garage så får han be om lov och det går ganska lätt att tillfälligt demontera lokalt vid garaget.

Börjar dom plocka ner så är det bara att tillkalla polis.

L Liljeros skrev:
Börjar dom plocka ner så är det bara att tillkalla polis.
Tror du det är så bara? Eller ja, att tillkalla dem är givetvis enkelt men att få någon att komma kan nog vara lite svårare.

• Haha
Intet
  • Laddar…
P
Man kan meddela polisen att "om ni inte kommer så går jag in och hämtar bössan".

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
P pmd skrev:
Man kan meddela polisen att "om ni inte kommer så går jag in och hämtar bössan".
Jag tror detta funkar bättre i diverse vitsar/skrönor än i verkligheten. 😉 Och får det effekt, är det kanske inte önskad effekt. 😱

P
Vad blir man gripen för när man står på sin tomt med en träbössa? :-)
(Men du har nog rätt).

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Har man vapenlicenser så är det ett garanterat sätt att bli av med dem, det räcker att påstå att man tänker göra något. Vete fan om man inte kan bli av med körkortet till och med för uppvisande av dåligt omdöme.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad blir man gripen för när man står på sin tomt med en träbössa? :-)
(Men du har nog rätt).
Även med träbössa blir det nog minst olaga hot.

Sparbössa då? 🤔

• Haha
YuGi
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du det är så bara? Eller ja, att tillkalla dem är givetvis enkelt men att få någon att komma kan nog vara lite svårare.
Är bara att ställa sig och filma vad grannen gör samt kontakta polisen, är det bara det som sker så tror jag knappast dom dyker upp utan mest kommer ut senare och dokumenterar spektaklet. Uppger man att man känner sig fysiskt hotad brukar dom dock faktiskt agera ganska fort men man får ju hoppas att det inte är fallet här.

P pmd skrev:
Vad blir man gripen för när man står på sin tomt med en träbössa?
Olaga hot?

P
F fribygg skrev:
Olaga hot?
Ja, kanske, men man har ju inte uttryckt något hot om man säger som i inlägg #290. 😉

P pmd skrev:
Ja, kanske, men man har ju inte uttryckt något hot om man säger som i inlägg #290. 😉
även underförstådda hot räknas som hot och definitivt om du faktiskt har tillgång till skjutvapen.

• Haha
Nissens
  • Laddar…
P
För alla er som saknar humor kan jag meddela att jag inte skulle försöka mig på förslaget i inlägg #290 (vilket jag tycker borde framgå av inlägg #292).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.