Hej

Jag vill bygga ett bygglovsfritt staket mot en granne som anser att del av min fastighet är dennes. Grannen motsätter sig bland annat att del av staketet kommer stå nära väggen av hens garage som står 15cm från fastighetsgränsen trots att jag erbjudit att grannen kan lyfta bort staketet om underhåll behöver göras på fasaden.

Även på annan del av fastigheten så anser grannen sig tycka att gränsen ligger flera meter in på min fastighet. Detta gjorde att jag hade dit kommunlantmätare i våras som märkte ut gränsen utifrån redan befintliga stålrör. Lantmätaren satte ut träpinnar längs gränsen för att tydliggöra vart den gick. Dessa rycktes sonika bort av grannen och placerades flera meter in på min fastighet där grannen ansåg sig att gränsen gick.

Av denna anledning vill jag bygga ett staket för att tydliggöra vart gränsen går och så att jag faktiskt kan använda min del av fastigheten. Staketet kommer byggas på så sätt att jag kan lyfta bort det vid underhåll, därmed kommer det stå ett par cm från fastighetsgränsen.

Inför detta har jag också kontaktat kommunen och sökt bygglov för staketet trots att det är bygglovsfritt. Kommunen har nu återkommit om att bygglov inte krävs. Enda skälet till att jag gjorde detta var för att jag ville ha papper att luta mig mot när grannen kommer gå i taket när jag bygger staketet.

Mina funderingar kokar egentligen ner till följande:

Hur går jag tillväga för att bygga staketet? Ska jag ha dit kommunlantmätare igen och direkt bygga staketet? Ska jag ha med polisen när grannen utan tvekan kommer motsätta sig staketet och försöka rycka bort det? Hur håller jag ryggen fri?

• Gilla
  • Wow
zwennebanan och 15 till
  • Laddar…
Bygg bara staketet och ta det därifrån!
Grannsämjan verkar ju redan rökt...........
Agerar grannen får du höja insatsen med hjälp av juridik.
Kör på bara och sätt tillbaka pinnarna och fota så du kan visa oss vad som händer.
Du verkar ha gått grundligt tillväga så kör på bara.
/Workingclasshero

• Gilla
  • Älska
Lajmen och 63 till
  • Laddar…
Kanske sätta en kamera som fångar grannen om den gör något under bygget/efteråt. Men tänk efter så du sätter den korrekt så du inte filmar olagligt.

• Gilla
Jodenmarck och 30 till
  • Laddar…
Sätt staketet så du kan bygga och sköta underhållet utan att gå in till grannen. Gör du staketet i sektioner så räcker det med en trimmerbredd då du kan lossa sektionerna vid ev skötsel och också trimma ytan (från "din" sida staketet.)

• Gilla
Frsto och 10 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Bygg bara staketet och ta det därifrån!
Grannsämjan verkar ju redan rökt...........
Agerar grannen får du höja insatsen med hjälp av juridik.
Kör på bara och sätt tillbaka pinnarna och fota så du kan visa oss vad som händer.
Du verkar ha gått grundligt tillväga så kör på bara.
/Workingclasshero
Är ganska säker på att grannen kommer agera dock. Det är därför jag har gjort allt förberedande arbete. Nu återstår mest frågan om hur det kommer gå till i praktiken. Kommer jag få hot? Agressivitet? Utstirrande? Samtal till myndigheter? Ingen aning. Något av detta lär det bli i alla fall..
Z z_bumbi skrev:
Sätt staketet så du kan bygga och sköta underhållet utan att gå in till grannen. Gör du staketet i sektioner så räcker det med en trimmerbredd då du kan lossa sektionerna vid ev skötsel och också trimma ytan (från "din" sida staketet.)
Ja det var så jag tänkte. Bygga i sektioner i jordankare, enkelt att lyfta bort för underhåll. Behöver inte gå över gränsen för att sätta upp den heller. Blir kanske inte det vackraste staketet i världshistorien dock.

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
En viss del av sträckan har grannen låg häck precis vid fastighetsgränsen. Om jag sätter staket där kommer hen ha svårare att komma åt och klippa häcken. Hur ska jag förhålla mig där?

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
Spelar det någon roll?

Oavsett var gränsen går i verkligheten kan det uppfattas det som provocerande att sätta upp ett staket på pin kiv exakt där gränsen går.

Men visst sätt upp ett staket i gränsen.

På en del platser så har hus och stugor satts ut lite på måfå och har hamnat nära eller ibland över gränser...
Men av praktiska skäl har man levt med detta och haft sina gräsmattor/häckar/staket där det passat och så länge ingen bryr sig fungerar det utmärkt.

Sedan dyker TS upp med en exakt gräns och allt barkar åt helvete.

Jag hatar grannfejder och det är aldrig värt priset förutom när det är värt priset.

/ATW

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Fredrik-G och 10 till
  • Laddar…
Tycker det är intressant att TS använder ordet fastighet och inte tomt.

/ATW

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Fredrik-G och 6 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Spelar det någon roll?

Oavsett var gränsen går i verkligheten kan det uppfattas det som provocerande att sätta upp ett staket på pin kiv exakt där gränsen går.

På en del platser så har hus och stugor satts ut lite på måfå och har hamnat nära eller ibland över gränser...
Men av praktiska skäl har man levt med detta och haft sina gräsmattor/häckar/staket där det passat och så länge ingen bryr sig fungerar det utmärkt.

Jag hatar grannfejder och det är aldrig värt priset förutom när det är värt priset.

/ATW
Nu vill jag inte dyka för djupt in i psykologin och historiken kring det hela, men dessa grannar beter sig som att regler gäller alla andra och inte dem själva. Har fått arga samtal till kommunen flera gånger om att jag gör saker på deras fastighet / tomt som sen visat sig vara min tomt trots allt. Även klagomål om hur jag klipper häcken, gräset, och liknande. Kommunen har tröttnat. Jag har tröttnat. Kommer framöver enbart ta hänsyn till det jag enligt lag måste ta hänsyn till. Förtroendet och välviljan är förbrukad från min sida.

• Gilla
  • Älska
skyisthelimit och 62 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:

/ATW
Kan inte skillnaden ska jag vara helt ärlig. Men det är en annan diskussion

• Gilla
Byggaren Bengt och 14 till
  • Laddar…
B
A ArneTW skrev:

/ATW
Intressant att det måste påpekas när du uppenbarligen förstår vad TS menar 👎🏻

• Gilla
husägaren TS och 67 till
  • Laddar…
Hej

Otrevlig situation som gör att du känner att att ett staket behövs för att skydda din fastighet.

Hur stor är budgeten för bygget? Kan ett stängsel, som ju alltid är bygglovsfritt vara ett alternativ? Vill du ha skydd mot insyn så går det att plantera växter på din sida, eller sätta fast plastbanners med ett passande tryck på.

Angående gränserna så låter det som att det enbart finns några fastställda gränser med järnrör. Du kan ju begära en fastighetsbestämning, eller vad det heter, från Lantmäteriet. Kostar en hel del, men om jag minns rätt så fördelas kostnaderna av Lantmäteriet på alla som får gränserna utmärkta. Dessa gränsmarkeringar är dessutom olagliga att flytta på.

• Gilla
HZL och 16 till
  • Laddar…
Nissens
A ArneTW skrev:

/ATW
På vilket sätt är det intressant?

Är du grannen?

• Gilla
  • Haha
Siv58 och 31 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:

/ATW
Det är väl mest intressant att det är den juridiskt korrekta termen för hela den "yta" som TS äger. Tomt kan utgöra en viss del av fastigheten. Så frågan är väl vad du tycker är intressant med att TS använder korrekt term??.

• Gilla
  • Älska
Tiili och 40 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Spelar det någon roll?

/ATW
Håller med om att granfelder skall undvikas. Men oavsett gammal hävd,s akll inte en markägare behöva tåla ett intrång och själv behöva tiga. för att inte bli osams medden som gör intrånget. Så stämemr det TS redogör, så är en grannfejd gasnka svår att unvika. Kan ju avra skilland om det är en gigantisk jordbruksfastighet som någon skarvar. Men här talas det om att grannen har ett garage nära tomtgräns. Så vi får anta att man då talar om relativt vanliga "tomter". Hade en granne då trots utsättning gått och rykt bort pinnarna etc, så hade jag nog inte brytt mig om att vårda den grannsämjan. I detta fallet är det tydligt att det är grannen som måste träda tillbaka om en grannsämja sakll kunna återuppstå. För som du skriver:

å verkar ju dock inte vara fallet här, utan TS poängterar att han vill kunna nyttja sin mark, och då måste rätt få råda..

• Gilla
jannekk och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.