P
Det kanske är därför jag har sett dem tillsammans med en skylt som varnar för tjurar?
Elstängsel brukar ha avtagbara eltrådar häromkring. Risker för misskötsel av besökare är förstås högre med sånt än med stättor och grindar.

Nissens Nissens skrev:
Så du tänker att SAOL numera har ”hittepåord”?
Absolut!
Tex har de lagt till Raggardusch nu! 😂
.

• Haha
  • Wow
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Tja, jag tror fortsatt att ni i så fall missförstått varandra, för den tolkningen är helt orimlig. Eller att vi gör det i frågan om vilken typ av markering det är vi talar om.
I vilket fall kan vi släpp det, det har ingen relevans i den här tråden oavsett.
Ber om ursäkt till övriga tråden för utvikningen.
Alltså, det ÄR olagligt att ta bort gränspinnar, även de i trä, om de är utsatta av Lantmäteriet. Det är INTE olagligt att de råkar blåsa omkull, råkar bli nerplöjda av snöplogen eller råkar bli använda som spjut av 4-åringen.

Träpinnarna är tillfälliga, så att ta bort dem när de inte längre fyller ett syfte (tex efter att man byggt det man skulle bygga som var orsaken till att de sattes ut) är inte heller olagligt.

I detta fall var det kommunens pinnar, och de utgick från Lantmäteriets fasta metallrör, så det är inte olagligt att ta bort pinnarna, däremot får givetvis inte grannen ta bort dem, det ska TS själv göra när han inte längre behöver dem.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Alltså, det ÄR olagligt att ta bort gränspinnar, även de i trä, om de är utsatta av Lantmäteriet. Det är INTE olagligt att de råkar blåsa omkull, råkar bli nerplöjda av snöplogen eller råkar bli använda som spjut av 4-åringen.

Träpinnarna är tillfälliga, så att ta bort dem när de inte längre fyller ett syfte (tex efter att man byggt det man skulle bygga som var orsaken till att de sattes ut) är inte heller olagligt.

I detta fall var det kommunens pinnar, och de utgick från Lantmäteriets fasta metallrör, så det är inte olagligt att ta bort pinnarna, däremot får givetvis inte grannen ta bort dem, det ska TS själv göra när han inte längre behöver dem.
Hur ska du ha det?
I första stycket säger du att det är olagligt att ta bort dem, i andra stycket att de är tillfälliga och inte olagliga att ta bort.

Att det i det här fallet inte handlade om Lantmäteriets pinnar är helt fastställt, så det är en diskussion som är helt frikopplad från trådens ämne, så långt är vi överens.

Att ta bort någon annans pinnar är såklart olagligt, är ju skadegörelse om någon betalt för att få dem utsatta exakt längs med gränsen

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
P
Man måste ju skilja lite på riktigt gränsmarkering altså oftast nedslaget järnrör i hörn eller motsvarande och där gränsen svänger på vinda sneda osymetriska tomter..

Och trädpinnarna som står mellan dessa som bara är som att dra ett snöre emellan tomthörnen..

Järnrören som är dom riktiga gränsmarkeringarna har ett starkare lagstöd och det är mer tydligt straffbart att ta bort flytta eller påverka dessa..

Medans trä käpparna som spikats upp längs gränsen så klart har bekostats av nån men här är det ju bara att spänna upp ett snöra och slå dit nya träpinnar och även om det troligen är skadegörelse så är det inget polisen kör blåljusutryckning för att nån snubblat på dessa träkäppar..

Men problemet som alltid är att det ofta är svårt att bevisa vem som gjort nåt och att tjata om olagligt så är det likförbenat ovanligt att nån får nåt straff för tilltaget

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kommunen kan ju även vara lantmäteri, dock inte alla som är det

• Gilla
Rytterbo och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hur ska du ha det?
I första stycket säger du att det är olagligt att ta bort dem, i andra stycket att de är tillfälliga och inte olagliga att ta bort.

Att det i det här fallet inte handlade om Lantmäteriets pinnar är helt fastställt, så det är en diskussion som är helt frikopplad från trådens ämne, så långt är vi överens.
Då får jag försöka skriva tydligare:
Fasta gränspinnar är alltid olagliga att ta bort. De är utsatta av Lantmäteriet.
Träpinnar är tillfälliga. De får givetvis tas bort när de fyllt sitt syfte, men innan de fyllt sitt syfte är även dessa olagliga att ta bort OM det är Länsstyrelsen som satt ut dem.
Kommunens träpinnar får man givetvis inte heller ta bort innan de fyllt sitt syfte, men det är inte olagligt att ta bort dem.

Det är alltså skillnad dels på kommunens och lantmäteriets, dels på träpinnar och fasta markeringar. Och det är inte frikopplat från trådens ämne, då det varit många förvirrade kommentarer om gränsmarkeringar och dess laglighet.

Anna_H Anna_H skrev:
Då får jag försöka skriva tydligare:
Fasta gränspinnar är alltid olagliga att ta bort. De är utsatta av Lantmäteriet.
Enig.
Anna_H Anna_H skrev:
Träpinnar är tillfälliga. De får givetvis tas bort när de fyllt sitt syfte, men innan de fyllt sitt syfte är även dessa olagliga att ta bort OM det är Länsstyrelsen som satt ut dem.
Vem avgör när de fyllt sitt syfte?
Anna_H Anna_H skrev:
Kommunens träpinnar får man givetvis inte heller ta bort innan de fyllt sitt syfte, men det är inte olagligt att ta bort dem.
Det är inte olagligt, men man får inte ta bort dem? Vad är det som säger att man inte får ta bort dem då? Någon lokal föreskrift som då kan variera från kommun till kommun?
Och igen, vem avgör när de fyllt sitt syfte?
Anna_H Anna_H skrev:
Det är alltså skillnad dels på kommunens och lantmäteriets, dels på träpinnar och fasta markeringar. Och det är inte frikopplat från trådens ämne, då det varit många förvirrade kommentarer om gränsmarkeringar och dess laglighet.
Min tur att förtydliga mig, det jag menar är frikopplat från trådens ämne är diskussionen kring vad som gäller just lantmäteriets markeringar, gränsrör och/eller träpinnar, eftersom det inte förekommer några sådana i tråden. Det är likväl intressant, så jag motsätter mig inte att reda ut det.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vem avgör när de fyllt sitt syfte?

Min tur att förtydliga mig, det jag menar är frikopplat från trådens ämne är diskussionen kring vad som gäller just lantmäteriets markeringar, gränsrör och/eller träpinnar, eftersom det inte förekommer några sådana i tråden. Det är likväl intressant, så jag motsätter mig inte att reda ut det.
Enkelt, den som avgör när de fyllt sitt syfte är givetvis den som bett att få dem uppsatta. För alla andra är det förbjudet att ta bort dem. Men inte straffbart, eftersom det inte är Lantmäteriets pinnar.

Lantmäteriets markrör förekommer i tråden, det är dem kommunen utgick från när de satte upp träpinnarna.

Anna_H Anna_H skrev:
Enkelt, den som avgör när de fyllt sitt syfte är givetvis den som bett att få dem uppsatta. För alla andra är det förbjudet att ta bort dem. Men inte straffbart, eftersom det inte är Lantmäteriets pinnar.
Med andra ord är det inte olagligt att ta bort träpinnar uppsatta av lantmäteriet för att det är lantmäteriet som satt upp dem, det är olagligt för att andra ska ge fan i mina grejer, precis som att det är olagligt för vem som helst att riva pergolan jag lät hantverkare sätta upp, ett päronträd jag låtit en trädgårdsmästare plantera eller sandlådan jag byggt själv.
Att just lantmäteriet satt upp träpinnarna är alltså inte relevant för frågan alls, bara vems det är (vem som låtit utföra åtgärden).
Anna_H Anna_H skrev:
Lantmäteriets markrör förekommer i tråden, det är dem kommunen utgick från när de satte upp träpinnarna.
Ja, men det har aldrig varit någon som varit oense om den biten. Alla (som jag sett, kan påminna mig om) i tråden är helt överens om att markrör ditsatta av lantmäteriet inte får flyttas.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
P
tveksamt tveksamt skrev:
Att just lantmäteriet satt upp träpinnarna är alltså inte relevant för frågan alls, bara vems det är (vem som låtit utföra åtgärden).
Det kan vara relevant för vilket lagrum som ska tillämpas.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det kan vara relevant för vilket lagrum som ska tillämpas.
Är det det då?
Vilket lagrum ska vi titta på?

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
P
tveksamt tveksamt skrev:
Är det det då?
Det vet jag inte, men det skulle väl kunna vara så?
tveksamt tveksamt skrev:
Vilket lagrum ska vi titta på?
Vilken lag och paragraf reglerar skadegörelse (al. egenmäktigt förfarande) och vilka reglerar borttagande av gränsmarkering?
Om dessa inte sammanfaller så har vi nog svaret på första frågan.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S Svensson8 skrev:
Hej

Jag vill bygga ett bygglovsfritt staket mot en granne som anser att del av min fastighet är dennes. Grannen motsätter sig bland annat att del av staketet kommer stå nära väggen av hens garage som står 15cm från fastighetsgränsen trots att jag erbjudit att grannen kan lyfta bort staketet om underhåll behöver göras på fasaden.

Även på annan del av fastigheten så anser grannen sig tycka att gränsen ligger flera meter in på min fastighet. Detta gjorde att jag hade dit kommunlantmätare i våras som märkte ut gränsen utifrån redan befintliga stålrör. Lantmätaren satte ut träpinnar längs gränsen för att tydliggöra vart den gick. Dessa rycktes sonika bort av grannen och placerades flera meter in på min fastighet där grannen ansåg sig att gränsen gick.

Av denna anledning vill jag bygga ett staket för att tydliggöra vart gränsen går och så att jag faktiskt kan använda min del av fastigheten. Staketet kommer byggas på så sätt att jag kan lyfta bort det vid underhåll, därmed kommer det stå ett par cm från fastighetsgränsen.

Inför detta har jag också kontaktat kommunen och sökt bygglov för staketet trots att det är bygglovsfritt. Kommunen har nu återkommit om att bygglov inte krävs. Enda skälet till att jag gjorde detta var för att jag ville ha papper att luta mig mot när grannen kommer gå i taket när jag bygger staketet.

Mina funderingar kokar egentligen ner till följande:

Hur går jag tillväga för att bygga staketet? Ska jag ha dit kommunlantmätare igen och direkt bygga staketet? Ska jag ha med polisen när grannen utan tvekan kommer motsätta sig staketet och försöka rycka bort det? Hur håller jag ryggen fri?
Det vore väl lämpligt att polisanmäla grannen för borttagande av lantmätarens markerkeringar eller åtminstone begära skadestånd motsvarande lantmäterikostnaden. Om gränsen är lätt att få fram som en rät linje mellan tomtrören kan du väl kanske bygga staketet utan ny lantmäteriinsats annars kanske det är bäst att få det utmärkt en gång till men först med tydlig information till grannen om vilka paragrafer och straff som är tillämpliga. Ev kan lantmäraren hjälp till med den biten. Diskreta extra markeringar som grannen förhoppningsvis inte hittar kanske vore bra om pinnarna försvinner. Bra om du kan filma om o när grannen förstör markeringar eller staket.

Grannar som gör sådant här upprepade gånger borde kunna dömas att flytta, med exekutiv auktion om de inte gör det.

• Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.