63 050 läst ·
299 svar
63k läst
299 svar
Bygga staket mot granne som inte håller med om gränsen?
Jordabalken beskriver detta kap 1.3, lagligen bestämd gräns osv.P pmd skrev:
TS @Svensson8 hur har det gått?
Är staketet på plats?
Är staketet på plats?
Tycker som någon skrev att begära fastighetsbestämning från Lantmäteriet. Ett plus om dom då även faktureras för det!S Svensson8 skrev:Hej
Jag vill bygga ett bygglovsfritt staket mot en granne som anser att del av min fastighet är dennes. Grannen motsätter sig bland annat att del av staketet kommer stå nära väggen av hens garage som står 15cm från fastighetsgränsen trots att jag erbjudit att grannen kan lyfta bort staketet om underhåll behöver göras på fasaden.
Även på annan del av fastigheten så anser grannen sig tycka att gränsen ligger flera meter in på min fastighet. Detta gjorde att jag hade dit kommunlantmätare i våras som märkte ut gränsen utifrån redan befintliga stålrör. Lantmätaren satte ut träpinnar längs gränsen för att tydliggöra vart den gick. Dessa rycktes sonika bort av grannen och placerades flera meter in på min fastighet där grannen ansåg sig att gränsen gick.
Av denna anledning vill jag bygga ett staket för att tydliggöra vart gränsen går och så att jag faktiskt kan använda min del av fastigheten. Staketet kommer byggas på så sätt att jag kan lyfta bort det vid underhåll, därmed kommer det stå ett par cm från fastighetsgränsen.
Inför detta har jag också kontaktat kommunen och sökt bygglov för staketet trots att det är bygglovsfritt. Kommunen har nu återkommit om att bygglov inte krävs. Enda skälet till att jag gjorde detta var för att jag ville ha papper att luta mig mot när grannen kommer gå i taket när jag bygger staketet.
Mina funderingar kokar egentligen ner till följande:
Hur går jag tillväga för att bygga staketet? Ska jag ha dit kommunlantmätare igen och direkt bygga staketet? Ska jag ha med polisen när grannen utan tvekan kommer motsätta sig staketet och försöka rycka bort det? Hur håller jag ryggen fri?
Sen bygger du. Skulle dom görs något då så har du ryggen helt fri och dom har gjort intrång
Lycka till!
Vi hade ungefär samma problem. Vi tog dit kommunlantmätaren och han satte en träpinne, men placeringen godkändes/erkändes inte av grannen. VI vet att det ska sitta ett rör vid tomtgränsen men den är förmodligen bortplockad eller jord lagts på. Så nästa steg är att ta dit en lantmätare från Metria och hitta röret alternativt sätta ett nytt på korrekt plats. Vi får förmodligen ta hela kostnaden. Vi är rädda att fastigheten säljs och fel uppgifter förs vidare.
Tar man ut Lantmäteriet brukar alla berörda fastigheter få vara med och bekosta. Har man tur finns tillräckligt med fasta punkter för att det ska vara ett lätt ärende.N Nilsson i Boda skrev:Vi hade ungefär samma problem. Vi tog dit kommunlantmätaren och han satte en träpinne, men placeringen godkändes/erkändes inte av grannen. VI vet att det ska sitta ett rör vid tomtgränsen men den är förmodligen bortplockad eller jord lagts på. Så nästa steg är att ta dit en lantmätare från Metria och hitta röret alternativt sätta ett nytt på korrekt plats. Vi får förmodligen ta hela kostnaden. Vi är rädda att fastigheten säljs och fel uppgifter förs vidare.
Att lyfta detta till grannen kanske är tillräckligt för att dom ska acceptera kommunens utsättning som brukar vara ganska exakt.
Jag tror att grannen är ganska nöjd med det hela, så varför ska de vara med och bekosta kan jag tänka mig att de resonerar. Att hitta det förkomna röret kommer att bara ge oss fördelar. Det är alltså vara ett rör som är borta.L Liljeros skrev:
Grejen är att om man tar dit Lantmäteriet för en fastighetsbestämning så får båda fastigheternas ägare dela på kostnaderna oavsett vem som tog initiativet till den. Misstänker att reglerna ser ut så för att folk ska ha incitament att hjälpas åt att hålla ordning på sina fastighetsgränser och inte "tappa bort" fasta markeringar med flit odl.N Nilsson i Boda skrev:
Det brukar räknas som att alla inblandade vinner på att veta var den faktiska gränsen går, även den som ev. får mindre fastighet än vad den trodde osv.N Nilsson i Boda skrev:
Det kommer sannolikt innebära kostnader på 5 siffrigt belopp för grannen. Mest troligt kommer utsättningen vara snarlik kommunens men vara den nya juridiska punkten som grannen inte kan diskutera sig ur…N Nilsson i Boda skrev:
Kan inte se varför man skulle tycka det är positivt även om man är lite knepig.
Lång historia kort så har jag väntat på mitt bygglov innan jag ville eskalera konflikten. Nu har jag faktiskt i dagarna fått mitt bygglov (där grannarnas yttrande inte togs hänsyn till då det inte var hinder mot bygglov) och det är dags att bygga Gunnebo stängsel tänkte jag.Kvackatore skrev:
Den stora frågan som fortfarande är obesvarad är dock:
Behöver jag ta hänsyn till att grannens garage står 1dm från fastighetsgränsen?
Smäller jag upp stängslet kommer det bli ett jävla liv om att det inte går att underhålla garaget. Har jag rätten på min sida?
Kort recap: garaget stod redan där när fastigheterna avstyckades på 80-talet. Inga papper finns på medgivande för att det står så nära gränsen. Inga servitut finns.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 670 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 670 inlägg
minst risk för åverkan på staket vid behov av grannen att underhålla sin fasad på garaget är väl att lämna precis så det går att gå runt garaget och måla och slå i en spik..
Vad kan behövas 5-8 dm ytterligare...
Å andra sidan så kan man ju sätta fästen som går att lyfta ur staketet eller lossa några skruvar och lyfta bort staketet. men risken finns väl då att det skruvas bort eller lyftes ut vid andra tillfällen...
Jag hade nog hellre satt mitt staket 5-8dm innanför tomtsgräns så kan även du gå runt ditt staket på utsidan och laga eller inspektera det och då finns ingen anledning att röra staketet för att fixa garagets fasad, och staketet borde fungera för alla parter som ett slut på tjafset. , förhoppningsvis
Att smälla upp det i tomtgräns skapar ju problem såfort grannen behöver fixa sin fasad på garaget och risken att konflikten aldrig tar slut och att du får spring på din sida för inspekltion och fix av garagefasad..
Vad kan behövas 5-8 dm ytterligare...
Å andra sidan så kan man ju sätta fästen som går att lyfta ur staketet eller lossa några skruvar och lyfta bort staketet. men risken finns väl då att det skruvas bort eller lyftes ut vid andra tillfällen...
Jag hade nog hellre satt mitt staket 5-8dm innanför tomtsgräns så kan även du gå runt ditt staket på utsidan och laga eller inspektera det och då finns ingen anledning att röra staketet för att fixa garagets fasad, och staketet borde fungera för alla parter som ett slut på tjafset. , förhoppningsvis
Att smälla upp det i tomtgräns skapar ju problem såfort grannen behöver fixa sin fasad på garaget och risken att konflikten aldrig tar slut och att du får spring på din sida för inspekltion och fix av garagefasad..
Smäller du upp stängslet så eskalerar du ju konflikten rejält. Jag förstår att ni inte är bästa kompisar men du tar det ett steg till i så fall.S Svensson8 skrev:Lång historia kort så har jag väntat på mitt bygglov innan jag ville eskalera konflikten. Nu har jag faktiskt i dagarna fått mitt bygglov (där grannarnas yttrande inte togs hänsyn till då det inte var hinder mot bygglov) och det är dags att bygga Gunnebo stängsel tänkte jag.
Smäller jag upp stängslet kommer det bli ett jävla liv om att det inte går att underhålla garaget. Har jag rätten på min sida?
Kort recap: garaget stod redan där när fastigheterna avstyckades på 80-talet. Inga papper finns på medgivande för att det står så nära gränsen. Inga servitut finns.
Jag hade sett till att staketet hjälpligt kan öppnas för undethåll av garage och meddelat det för grannen. Däremot behöver det ju inte vara supersmidigt och inget som du ska ordna med mer än vad som är rimligt för underhåll. Kanske bara att stolpar står i rör så att de kan lyftas ur. I så fall vill du kanske att grannen målar om ellet vad han nu ska göra innan dess.
Har du tur så flyttar grannen och då är det ju taskigt om nästa köpare blir drabbad.
Jag kan hålla med övriga svar men hur är bygglovet utformat?
Om du avviker från bygglovet så blir det svartbygge och grannen något att anmäla dig för.
Om du avviker från bygglovet så blir det svartbygge och grannen något att anmäla dig för.
Ja du har s a s rätten på din sida. Grannen har ingen rätt att använda din mark för underhåll av sitt garage. Men socialt är det ju knepigt agerande från din sida.S Svensson8 skrev:Lång historia kort så har jag väntat på mitt bygglov innan jag ville eskalera konflikten. Nu har jag faktiskt i dagarna fått mitt bygglov (där grannarnas yttrande inte togs hänsyn till då det inte var hinder mot bygglov) och det är dags att bygga Gunnebo stängsel tänkte jag.