62 307 läst ·
296 svar
62k läst
296 svar
Bygga staket mot granne som inte håller med om gränsen?
Jag förstår precis. Du förstår inte vad jag försöker säga.P Perplexus skrev:Eat my shorts and don't have a cow man
Vi pratar inte förbi varandra, försöker bara hjälpa dig att förstå att du inte förstår. Går sådär.
TS:
Synd att det inte går att bygga stängsel nu, grannen är på skidsemester..
DU:
Skit i om grannen är hemma eller inte. Det är din mark.
Jag tolkar det som att TS skiter i om grannen är hemma men att det inte är möjligt att gräva i marken pga tjäle. Och att du tolkar det som att TS lät bli av respekt för grannen
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Att nån kompis filmar med handhållen kamera och kanske några tillfälliga så man får ciruksen på film kan ju vara en stor fördel. vittnesmål som även har kompletterande film är ju svåra att motsäga och handhållna kameror kräver inga tillstånd utan är självklart för ni gör en instruktionsfilm hur man bygger staket... 😂😂
Ta hem några fullvuxna vänner och saknar man sånna så lånar man ihop folk som det står valfritt nära placerad MMA klubb eller annan kampsport logga på ryggen på jackan.. Det brukar avskräcka dom flesta som ens tänker tanken att komma över och börja gå över till handgripligheter..
Om nu personen verkar ha ett nämnvärt våldskapital.. är det nån gnällig gammal gubbe man buntar ihop själv om det behövs så räcker det ju med filmaren som vaktar ens rygg..
Om det är psykfall som kan komma på vad som helst
Om man räknas med att det blir konflikt
Har man den typen av idioter som grannar så är det väl läge att sätta upp kameror som inte syns alls.. Den klassiska i fågelholken är ju effektiv och svår att hitta, Sen några synliga som bara filmar där dom får..
Ta hem några fullvuxna vänner och saknar man sånna så lånar man ihop folk som det står valfritt nära placerad MMA klubb eller annan kampsport logga på ryggen på jackan.. Det brukar avskräcka dom flesta som ens tänker tanken att komma över och börja gå över till handgripligheter..
Om nu personen verkar ha ett nämnvärt våldskapital.. är det nån gnällig gammal gubbe man buntar ihop själv om det behövs så räcker det ju med filmaren som vaktar ens rygg..
Om det är psykfall som kan komma på vad som helst
Om man räknas med att det blir konflikt
Har man den typen av idioter som grannar så är det väl läge att sätta upp kameror som inte syns alls.. Den klassiska i fågelholken är ju effektiv och svår att hitta, Sen några synliga som bara filmar där dom får..
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Fast nu är det ju viktigt även när det gäller kameraövervakning, den får bara täcka tomten, inte hela fastigheten. Du får inte sätta upp övervakningskameror som filmar dit allmänheten har tillträde.TRJBerg skrev:
Fortfarande verkar det som folk här inte förstår skillnaden mellan fastighet och tomt. Det enda att bry sig om juridiskt är fastighet. Tomt är något som endast blir juridiskt när det handlar om strandskydd och ev hemfridsrätt.
Och äger du *en* fastighet kan *din* tomt endast finnas inom *din* fastighet.
Vidare handlar det här främst om staket inom TS fastighet och dessutom ett som avses sättas med avsevärt avstånd till fastighetsgränsen till grannen.
Vad gäller staketet avråder jag ett med löstagbara delar, grannen kommer troligen utnyttja det för att ta isär staketet.
Annars bör TS sätta upp kameror som täcker där grannen kan komma att sabotera. Och spara allt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Det gäller bara fast monterad övervakning. Filmar du med handhållen kamera är det lugnt.G g.kraft skrev:
Sen gäller filmen oavsett som bevismaterial, man riskerar bara en separat påföljd för otillåten kameraövervakning.
Gunnebostängsel med plint eller spett är nog den enkla lösningen, låta stängslet upphöra förbi grannens garage är rimligt
Matkompost kräver dispens, även om det är på landsbygden. Ett krav är stt den inte får medföra olägenhet i form av lukt och skadedjur. Därav ska karta med placering bifogas. Så oavsett om de har dispens eller inte så avviker den från vad som krävs. Anmäl till miljöförvaltningen så tvingas de att flytta den, med hot om vite om det inte följs.S Svensson8 skrev:
Den typen av barnsligheter kan inte bemötas på annat sätt…
D Drefviken skrev:Den som köper en fastighet har ju möjlighet att undersöka dels den egna fastigheten och intilliggande. Befintliga byggnader nära den egna gränsen är således kända vid förvärvet.
Vilket lagrum tar du stöd av för att ge en ny fastighetsägare större rättsligt utrymme att kräva åtgärder av grannarna än den befintliga?
Om byggnaden är uppförd som en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus från 1 dec inom 4,5 m från gränsen utan bygglov så krävs skriftligt medgivande från grannen. Saknad skriftligt grannemedgivande är det svartbyggande. Det preskriberas efter tio år.
För grannemedgivanden från före 1 dec 2025 finns inte detta skriftliga formkrav. I denna MÖD-dom anges:
"En senare fastighetsägare får i och för sig anses vara bunden av ett medgivande från en tidigare fastighetsägare. Vad som får uppföras måste dock omfattas av medgivandet."
https://www.domstol.se/globalassets...jooverdomstolen/avgoranden/2018/p-8142-17.pdf
Redigerat:
Tycker det är grannen som trappat upp konflikten.B BSA In skrev:Många råd till TS att trappa upp konflikten vilket jag tycker är olämpligt då det leder till ännu mer konflikter. Bara att lära av alla historiska och nuvarande konflikter ute i stora världen. Jag kan tycka det är onödigt att sätta upp ett staket så nära grannens garage då det står så nära tomtgräns. Försvårar framtida underhåll. Finns det redan en häck på en del av gränsen kan det väl inte vara konflikt där. Återstår övrig del av gränsen. Hur lång är den och hur ser topografin ut. Bergknalle eller vad. Meddela grannen att nu när gränsen är fastställd av myndighet vill jag att den respekteras. Att sätta upp ett staket bara för att markera gränsen kan verka provocerande om det inte är tättbebyggt område utan som jag tror ute på vischan.
Att då ge med sig kommer bara att öka egot för grannen. Att ” vända andra kinden till” är tyvärr väldigt ofta fel metod anser jag. OM man vill sätta upp ett staket är det väl ens fria vilja?
Då grannen inte godtar laglig gräns tror jag inte man kommer längre med att stryka denne medhårs. Nej, grannen har sig själv att skylla helt och hållet. Att vara mesig och inte stå på sig den rätt man har hjälper föga. Bygg staketet enligt praxis o grannen får finna sig i det!
Du har antagligen beställt sk. gränsanvisning vilket inte är juridiskt bindande. Vid sådan frigörs först tomtpinnarna samt kompletteras med några träpinnar längs gränsen. Pinnarna brukar sättas ca 5 cm. in på din tomt. Alternativet är sk. fastighetsförrättning då berörda fastighetsägare kallas. Där fastställs gränsen juridiskt. Om dina bef. fasta tomtpinnar verkar vara orörda kan du utgå från att din gränsanvisning är korrekt och du kan bygga ditt staket som mätningen har utvisat. Att grannen byggt sin fasad 15 cm från gräns är hans problem såvida du inte godkänt hans placering. Din lösning med att kunna montera bort staketet för fasadunderhåll räcker då mer än väl. Jag skulle inte gå vidare med fastighetsförrättning utan låta grannen ta den kostnaden om han envisas. Om grannen försöker hindra dig eller tar bort staketet, då är det dags för polisingripande.S Svensson8 skrev:Hej
Jag vill bygga ett bygglovsfritt staket mot en granne som anser att del av min fastighet är dennes. Grannen motsätter sig bland annat att del av staketet kommer stå nära väggen av hens garage som står 15cm från fastighetsgränsen trots att jag erbjudit att grannen kan lyfta bort staketet om underhåll behöver göras på fasaden.
Även på annan del av fastigheten så anser grannen sig tycka att gränsen ligger flera meter in på min fastighet. Detta gjorde att jag hade dit kommunlantmätare i våras som märkte ut gränsen utifrån redan befintliga stålrör. Lantmätaren satte ut träpinnar längs gränsen för att tydliggöra vart den gick. Dessa rycktes sonika bort av grannen och placerades flera meter in på min fastighet där grannen ansåg sig att gränsen gick.
Av denna anledning vill jag bygga ett staket för att tydliggöra vart gränsen går och så att jag faktiskt kan använda min del av fastigheten. Staketet kommer byggas på så sätt att jag kan lyfta bort det vid underhåll, därmed kommer det stå ett par cm från fastighetsgränsen.
Inför detta har jag också kontaktat kommunen och sökt bygglov för staketet trots att det är bygglovsfritt. Kommunen har nu återkommit om att bygglov inte krävs. Enda skälet till att jag gjorde detta var för att jag ville ha papper att luta mig mot när grannen kommer gå i taket när jag bygger staketet.
Mina funderingar kokar egentligen ner till följande:
Hur går jag tillväga för att bygga staketet? Ska jag ha dit kommunlantmätare igen och direkt bygga staketet? Ska jag ha med polisen när grannen utan tvekan kommer motsätta sig staketet och försöka rycka bort det? Hur håller jag ryggen fri?
Jo, har varit inne på det men avvaktat då jag inväntar bygglov i annat ärende. Anmäler jag dem nu kommer de bara göra det jobbigare för mig med bygglovet. Å andra sidan kommer de säkert göra det ändå.T Television_Set skrev:Matkompost kräver dispens, även om det är på landsbygden. Ett krav är stt den inte får medföra olägenhet i form av lukt och skadedjur. Därav ska karta med placering bifogas. Så oavsett om de har dispens eller inte så avviker den från vad som krävs. Anmäl till miljöförvaltningen så tvingas de att flytta den, med hot om vite om det inte följs.
Den typen av barnsligheter kan inte bemötas på annat sätt…
Bygglovet är inget som berör dem, det ligger 100m från fastighetsgränsen emellan oss så tror inte de har något att säga till om. Men svensk som man är blir man ju lite skraj.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Borde inte gränsen vara tydligt fastställt vid en avstyckning på 80-talet? Det är ju värre med gamla avstycknigar där utredning behövs?C CFa1 skrev:Du har antagligen beställt sk. gränsanvisning vilket inte är juridiskt bindande. Vid sådan frigörs först tomtpinnarna samt kompletteras med några träpinnar längs gränsen. Pinnarna brukar sättas ca 5 cm. in på din tomt. Alternativet är sk. fastighetsförrättning då berörda fastighetsägare kallas. Där fastställs gränsen juridiskt.
Grannens garage stod ju redan på platsen när det avstyckades som jag förstår det. Då har väl inte grannen byggt 15 cm från gränsen?C CFa1 skrev:
Att garaget inte har med saken att göra är vi nog rätt eniga om dock.
En fastighetsförrättning betalas väl av de som vinner på att gränsen fastställs, så båda?C CFa1 skrev:
EnigC CFa1 skrev:
Förvisso upprepningar vad många andra redan skrivit, men det är ju helt bisarrt att du inte kan/vågar bygga ett staket innanför de befintliga tomtrören.
Vad gör grannen om du köper ett sånt färdigt staket och sätter upp med jordankare ett par cm innanför rören? Försöka hejda dig? Använda våld? Kommer grannen att riva upp allt?
Det verkar som du uttömt dina snälla sidor, nu bör du sätta ner foten (eller iaf jordankare) och ta konflikten.
Vad gör grannen om du köper ett sånt färdigt staket och sätter upp med jordankare ett par cm innanför rören? Försöka hejda dig? Använda våld? Kommer grannen att riva upp allt?
Det verkar som du uttömt dina snälla sidor, nu bör du sätta ner foten (eller iaf jordankare) och ta konflikten.
Redigerat:
Kan du inte göra en liten skiss/karta med lite avstånd hur det ser ut...S Svensson8 skrev:Jo, har varit inne på det men avvaktat då jag inväntar bygglov i annat ärende. Anmäler jag dem nu kommer de bara göra det jobbigare för mig med bygglovet. Å andra sidan kommer de säkert göra det ändå.
Bygglovet är inget som berör dem, det ligger 100m från fastighetsgränsen emellan oss så tror inte de har något att säga till om. Men svensk som man är blir man ju lite skraj.
Om du ska bygga nåt på din fastighet som ligger 100m från gränsen så är det ju inte små villatomter som diskuteras...
Även fast man har "rätten" på sin sida så ser jag flera scenarier där du kommer att bli klassad som problemet.
/ATW
Vad mer specifikt är du rädd för? Jag skulle personligen ranka pensionärer rätt högt på en lista som betygsätter odugliga kombattanter.S Svensson8 skrev:
Grannsämjan verkar vara totalt förlorad så bara kör. Vad ska hända?
Om de har några grejer på er sida av fastigheten ge dem en tidsfrist för att avlägsna vad det nu kan vara.
Informera dem om att detta kommer hända och ge dig inte in i någon diskussion öht.