MickeTyr MickeTyr skrev:
Vad mer specifikt är du rädd för? Jag skulle personligen ranka pensionärer rätt högt på en lista som betygsätter odugliga kombattanter.

Grannsämjan verkar vara totalt förlorad så bara kör. Vad ska hända?
Om de har några grejer på er sida av fastigheten ge dem en tidsfrist för att avlägsna vad det nu kan vara.
Informera dem om att detta kommer hända och ge dig inte in i någon diskussion öht.
Rädd för fler motanmälningar. Tror att allt står rätt till på min fastighet men man vet ju aldrig, de kanske lyckas hitta något?

Över lag väldigt stressande att ha grannar som dessa. Får ont i magen bara jag tänker på det. Men det gör också att jag har ledsnat och vill slå tillbaka. Under flera år nu har jag bara tagit smällarna och försökt vara den vuxna (lite roligt då jag är 40 år yngre än dem..) men det har uppenbarligen inte hjälpt.

Har många runtom mig som tycker jag borde låta det vara och vara den "större personen" och ignorera dem, men det börjar sticka mig rejält i ögonen att bara svälja allt de gör. Uppenbarligen lugnar de ändå inte ner sig. Ganska säker på att de vill få mig att flytta, de har tidigare skickat annonser på andra hus till mig. Kommer dock inte flytta, det kan de fetglömma.

Vem vet vad som är det rätta att göra, tiden får visa..

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A AndersbcD skrev:
Markrör är det som är juridiskt bindsnde!
Precis, det är inget snack om vart gränsen går. Markrören är bindande. Det kommunen gjorde var bara att dra en rak linje emellan dem och sätta träpinnar för att tydliggöra. Det hade vem som helst med ett långt snöre också klarat. För grannen verkar det dock vara överkurs.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
R Renoverings-Linn skrev:
Det var bara för att ge ett annat perspektiv. Det är svårt att ändra på andra men man kan göra något själv för att slippa huvudvärken.
Trivs man annars och övriga grannar är bra att ha att göra med förstår jag också att man inte vill flytta.

@Svensson8 Hoppas du inte tog illa upp av mitt inlägg. Jag är inte juridiskt kunnig inom fastighet men det låter som att du har all rätt på din sida och stor eloge till dig att ha försökt upprätta en bra grannsämja, det är ju det man vill åt. Som sagt, lycka till vad som än sker framöver!

@RoTe Einstein får vi väl ta som en komplimang 🙃
Ingen fara skedd! Uppskattar all diskussion här, även om jag inte svarar på allt så läser jag allt!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så kontentan är att filma på.
Har redan en kamera, den filmar bara den egna tomten dock. Har hört genom de goda grannarna att de dåliga går runt och berättar för alla att "var försiktig när du går här för Svensson8 filmar här" trots att kameran är riktat åt andra hållet.

• Gilla
  • Wow
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
S Svensson8 skrev:
Har redan en kamera, den filmar bara den egna tomten dock. Har hört genom de goda grannarna att de dåliga går runt och berättar för alla att "var försiktig när du går här för Svensson8 filmar här" trots att kameran är riktat åt andra hållet.
Väldigt tråkigt läge. Många råder dig att gå hårt fram. Är benägen att hålla med. Det finns en solklar gräns och ni ha all rätt på er sida. Punkt. Eftersom grannarna är lite eljest så behöver ni ett staket, om så bara den enklaste "hästhageavgränsningen". Kan ni ta hjälp av firma (eller kamrater) och gå in snabbt och effektivt och borrra ner plintar eller dunka i jordankare och smälla upp något bara? Kanske onödigt dyr lösning, men skulle ge er lite ro.

H hovapettson skrev:
Väldigt tråkigt läge. Många råder dig att gå hårt fram. Är benägen att hålla med. Det finns en solklar gräns och ni ha all rätt på er sida. Punkt. Eftersom grannarna är lite eljest så behöver ni ett staket, om så bara den enklaste "hästhageavgränsningen". Kan ni ta hjälp av firma (eller kamrater) och gå in snabbt och effektivt och borrra ner plintar eller dunka i jordankare och smälla upp något bara? Kanske onödigt dyr lösning, men skulle ge er lite ro.
Ja det är nog så det får bli. Ett enklare stängsel och vara där med några kompisar. Helst när de är bortresta, så vi kan jobba lite i lugn och ro.

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
S Svensson8 skrev:
Precis, det är inget snack om vart gränsen går. Markrören är bindande. Det kommunen gjorde var bara att dra en rak linje emellan dem och sätta träpinnar för att tydliggöra. Det hade vem som helst med ett långt snöre också klarat. För grannen verkar det dock vara överkurs.
Du litar ju inte på markrör, har du ändrat dig nu?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
AXS
Säg till om du vill ha bygghjälp, ingår även viss övertalningsförmåga med mina 2m...

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
P
Beroende på hur stor man bedömmer risken för handgripligheter och boxning eller om det bara är folk som står och tjafsar och gnäller...

En stor fördel om det leder till så illa som handgripligheter är ju att man har folk på besök , Man vet exakt vem grannen är men dessa gäster är mycket svårare att identifiera framförallt vänner som du inte har på besök varje vecka / månad..

Att nån fått en riktig käftsmäll så är det ju en fördel om utdelaren inte är den som bor på adressen..eller grannfastigheten.. Det är liksom mycket svårare att identifiera folk då.. och som ts så funkar ju lögnen att man tyvärr glömt vem det var eller den heter.. lögn men det kvittar... polisen är frågvis men man behöver inte veta vad folk heter.. Eller det var ingen av mina vänner den dök upp när det blev bråk..

Så läggs många utredningar ner när det är bråk med folket med många kusiner i adidas kostym som kommer hela släkten ,varje gång det blir bråk och polisen lyckas inte tvinga fram några namn alla vet att dom ljuger men det går liksom inte att få fram namn ur nån som vägrar berätta eller drar nåt smeknamn som ingen någonsin hört talas om..som blir en omöjlighet att följa.. Finns ju en orsak till att det funkar..

Drar dom en ända till rätten några år senare så har man fortfarande glömt vad den heter.. ljuga är straffbart dåligt minne är inte...

Man ska inte vara den som skapar bråket men man behöver heller inte backa, sen får man ha lite olika vägar redo beroende på hur det utvecklas.. och radera dom inspelningar som inte är till ens fördel...och ta bort dom kamerorna helt sen eller åtminstone minneskorten.. Det går att återskapa deletade grejer..

Man ska inte planera för att starta handgripligheter ,men man ska vara redo att hantera dom och självförsvar emot dom så man inte tvingas fly fältet..

• Gilla
pmd
  • Laddar…
AXS
Jag tänkte såklart inte slåss med någon, bara ta lite plats och möjligen höja rösten något om det verkligen behövs.

Annars är det ju alltid kul att gräva lite. 😁

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:
Men visst sätt upp ett staket i gränsen.
Det är nog inte en bra idé, och såvitt jag förstår så har inte TS heller planerat att göra så.

P
B BSA In skrev:
Många råd till TS att trappa upp konflikten vilket jag tycker är olämpligt då det leder till ännu mer konflikter. Bara att lära av alla historiska och nuvarande konflikter ute i stora världen.
Man ska inte heller vika ner sig för översittare. Bara att lära av alla historiska och nuvarande konflikter ute i stora världen.
En del av förslagen som TS har fått består dock av onödigt upptrappande.
B BSA In skrev:
Meddela grannen att nu när gränsen är fastställd av myndighet vill jag att den respekteras.
Det vet ju grannen redan.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P
E elandershb skrev:
Med tanke på att gränsen tydligen är tvistig, så skulle jag inte lita på markrör
Vad skulle du lita på istället?

P
C CFa1 skrev:
Du har antagligen beställt sk. gränsanvisning vilket inte är juridiskt bindande. Vid sådan frigörs först tomtpinnarna samt kompletteras med några träpinnar längs gränsen.
Om gransUTvisningen sätter träpinnar i rör i mark så är det mycket troligt att dess rör är de juridiskt gällande gränsmarkeringarna. Lantmätaren som gör gränsutvisningen har läst på om gränsen innan den åker till platsen för gränsen och har därför en ganska bra uppfattningen om var gränsmarkeringarna finns.

Det ska mycket till om det finns andra rör i marken där, men om någon berörd part inte accepterar resultatet av gränsutvisningen så får den lämpligen beställa en särskild gränsutmärkning eller en fastighetsbestämning. Det kan bli väldigt dyrt och bekostas av samtliga som berörs av åtgärden.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:
Även fast man har "rätten" på sin sida så ser jag flera scenarier där du kommer att bli klassad som problemet.
Av vem?

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.