Förklara för grannen att du har 3 alternativ du funderar på. Det tidigare nämnda lilla staketet, rejält djup vallgrav eller 50cm bred gjuten betongmur.

Är grannen fortfarande helt omöjlig att samarbeta med hade jag fyllt området med gamla husvagnar/båtar intill gränsen och sen satt ett stängsel på din sida bråten med lite klättertväxter som döljer grannens nya utsikt 👌

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
S Svensson8 skrev:
Hej

Jag vill bygga ett bygglovsfritt staket mot en granne som anser att del av min fastighet är dennes. Grannen motsätter sig bland annat att del av staketet kommer stå nära väggen av hens garage som står 15cm från fastighetsgränsen trots att jag erbjudit att grannen kan lyfta bort staketet om underhåll behöver göras på fasaden.

Även på annan del av fastigheten så anser grannen sig tycka att gränsen ligger flera meter in på min fastighet. Detta gjorde att jag hade dit kommunlantmätare i våras som märkte ut gränsen utifrån redan befintliga stålrör. Lantmätaren satte ut träpinnar längs gränsen för att tydliggöra vart den gick. Dessa rycktes sonika bort av grannen och placerades flera meter in på min fastighet där grannen ansåg sig att gränsen gick.

Av denna anledning vill jag bygga ett staket för att tydliggöra vart gränsen går och så att jag faktiskt kan använda min del av fastigheten. Staketet kommer byggas på så sätt att jag kan lyfta bort det vid underhåll, därmed kommer det stå ett par cm från fastighetsgränsen.

Inför detta har jag också kontaktat kommunen och sökt bygglov för staketet trots att det är bygglovsfritt. Kommunen har nu återkommit om att bygglov inte krävs. Enda skälet till att jag gjorde detta var för att jag ville ha papper att luta mig mot när grannen kommer gå i taket när jag bygger staketet.

Mina funderingar kokar egentligen ner till följande:

Hur går jag tillväga för att bygga staketet? Ska jag ha dit kommunlantmätare igen och direkt bygga staketet? Ska jag ha med polisen när grannen utan tvekan kommer motsätta sig staketet och försöka rycka bort det? Hur håller jag ryggen fri?
Bygg staketet bara.

Filma eller ha övervakningskamera redo när grannen kommer. Att skada staketet är skadegörelse och du har rätt att försöka hindra grannen (nödvärn). Blir grannen hotfull eller våldsam så retrera och ring polisen.

Det är egentligen ingen skillnad mot om staketet alltid stått där. Du behöver inte ansöka eller undersöka ytterligare. Det är grannen som behöver stämma dig om den anser att du byggt staket på deras tomt.

• Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
D Danternas skrev:
Du behöver inte ansöka eller undersöka ytterligare. Det är grannen som behöver stämma dig om den anser att du byggt staket på deras tomt.
För den händelse att grannen stämmer honom är det ju bra att vara säker på att man har tydliga bevis på att man hållit sig inom det tillåtna.

• Haha
Nybyggerska
  • Laddar…
Det här belyser bara hur det kan bli när ett samhälle inte tar äganderätten i första hand.
Myndigheter med våldsmonopol borde kunna tillkallas som snabbt och tydligt klargör för tvistande parter vad som gäller juridiskt.
Det skulle bespara många människor mycket elände genom att mångåriga grannfejder kunde kvävas i sin linda. Många ”idioter” förstår bara maktspråk och bryr sig sällan om en lam skrivelse från tex kommunen.
Det har i många trådar skrivits en hel del om att om man bor i ett samhälle nära andra människor så får man tåla en del och det håller jag med om ,men de människor som inte accepterar gällande lagar eller inte respekterar äganderätten måste bekämpas.

Mitt råd till TS är att gör som du själv vill ha det på din mark och följ alla lagar och regler och anmäl grannen för alla överträdelser och brott denne begår.
Skaffa ett ombud som för kommunikationen med grannen som tydligt förklarar att alla följder av grannens agerande endast beror på denne själv genom sitt agerande. Meddela även om att om denne inte är nöjd med hur lagarna ser ut får denne engagera sig politisk i något parti som vill driva frågan om att göra det lagligt att annektera andras mark.
/ Björkskär

• Gilla
  • Älska
möyr och 4 till
  • Laddar…
Gör som du har tänkt.

Ha alla byggdelar färdiga och kalla ut kommunmätaren igen.

När han satt ut pinnarna igen be honom att stanna kvar tills du startat att slå ner jordankarna.

Och låt någon dokumentera allt under tiden. Från att mätaren kommer ut. Tills ni är klara med allt.

För att det ska gå snabbt kan du ringa fotbollslaget i bygden och erbjuda en slant till deras verksamhet om de hjälper dig att få ner ankarna. Och ev. skärmarna.

Om grannen under tiden kommer ut och bråkar så ring polisen. Säg att grannen ofredar dig.

Med många vittnen på plats borde han väl kunna styra sig.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
R Renoverings-Linn skrev:
Hej! Vill du bo kvar där du bor nu och vad håller dig kvar i sådana fall? Jag funderar på om du istället ska flytta till något annat område där det förhoppningsvis finns bättre grannar. Det går ju inte att garantera och andra saker som ekonomi etc spelar såklart roll om man ska flytta. Jag vet inte vad du har för koppling till området där du bor nu, men så slipper du fundera på vad nästa klagomål från dem är vilket släpper en hel del tyngd från axlarna. Lycka till oavsett vad du gör!
Hej
Jag delar inte din uppfattning att man ska göra det enkelt för sig genom att flytta.
Det kommer ”idiotgrannen” se som en seger och kommande grannar ärver då problemet.
Jag kan tycka att det nästan är ett medborgaransvar att bekämpa sådant beteende!

De som inte accepterar tex en gällande tomtgräns utan tar sig rätten att nyttja sin grannes mark förtjänar ingens respekt och ska behandlas därefter. Att rycka upp pinnarna som markerar tomtgränsen som i det här fallet är på visst sätt en våldsyttring som säger att denne inte vill följa lagen.
Självklart ska det bekämpas, hårt och direkt. Grannen är i det här fallet inte bättre än Ryssland…

• Gilla
  • Älska
kashieda och 8 till
  • Laddar…
RoTe
B Björkskär skrev:
Självklart ska det bekämpas, hårt och direkt. Grannen är i det här fallet inte bättre än Ryssland…
Jo men dom flesta svenskar har inte vad som krävs för att sätta hårt mot hårt. Man vågar inte ens ha en avvikande åsikt i fikarummet på jobbet liksom...

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
D
C Carinita skrev:
Du måste ha det skriftligt att grannen har medgivit att du får har byggnaden närmare än de 4,5 m . Då ska det inte bli några problem om din granne säljer. Så länge du har bevis skriftligt. Men om du har en muntlig så blir det svårt att bevisa . Och det är då du är tvungen att flytta på byggnaden. Men som sagt har du det skriftligt så skall det inte vara några problem och i brevet skall det stå vad som har överenskommits.
Den som köper en fastighet har ju möjlighet att undersöka dels den egna fastigheten och intilliggande. Befintliga byggnader nära den egna gränsen är således kända vid förvärvet.

Vilket lagrum tar du stöd av för att ge en ny fastighetsägare större rättsligt utrymme att kräva åtgärder av grannarna än den befintliga?

• Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Eller bjud in ett par glada byggahusare från närområdet på grillkväll medand du gör jobbet, som kan sitta och titta på spektaklet om grannen börjar strula

Dinner and a show, vad mer kan folk önska en lördagskväll

• Haha
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Jag tänker framförallt att du vill ha något som får grannen att avstå att försöka göra åverkan innan plintarna har härdat, eget det så är det nog inte värt besväret.

Kan vara läge att överdimensionera stolparna också, kanske lite rejälare järnbalkar som kräver vinkelslip för att göra åverkan på

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Eller hyr en liten grävare och gör ett dike längs med tomtgränsen på din sida som du sedan fyller med betong som ett fundament för en låg mur eller staket i framtiden

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S Svensson8 skrev:
Oj vad mycket som hänt här sedan jag gick och la mig.. 👍😀

Kan inte svara på alla men här är några saker som ni tagit upp som jag vill svara på:

1. Är gränsen tvistig/otydlig/liknande?
    • Nej. Gränsen det berör är ca 100 meter lång. Allt är markerat med gränsrör från lantmäteriet efter en gränsutvisning & uppstyckning på 80-talet. Delar av gränsen står en häck. Denna går precis vid fastighetsgränsen på grannens sida, här har jag inte planer på att sätta upp staket eller stängsel. På en sträcka på 50 meter använder grannen min mark som sin trädgård trots tidigare påpekande. Som mest inkräktar grannen ca 5 meter på min fastighet. Jag bad kommunen om gränsutvisning bara för att få något "officiellt" även om det egentligen räcker med gränsrören. Som mest är det 50m mellan rören, det kommunlantmätaren gjorde var att sätta ut träpinnar på den raka linjen som är gränsen mellan dessa rör. Det är dessa träpinnar som grannen sedan ryckte bort och flyttade in på min fastighet. Vad jag förstår så är det juridiskt inga som helst tvivel om vart gränsen faktiskt går, även om grannen verkar tycka annat. Det är ett platt & öppet område på landsbygden utanför detaljplanerat område.
  2. Varför inte försöka förbättra grannsämjan?
    • Jag har försökt. Verkligen, verkligen försökt, i flera år. Det kan vara bra 2 veckor sen kommer de till mig med nya krav. Jag har inte en enda gång ställt motkrav. Alltid försökt vara tillmötesgående, just för grannsämjans skull. Dessa människor är aldrig nöjda. Pensiönärer som inte har bättre för sig tror jag. De andra grannarna i området har jag jättebra kontakt med, vi brukar ha gemensamma middagar och liknande. Jag är inte den enda som har konflikt med dessa grannar, även om mitt fall är solklart värst med stor marginal. Det eskaleras alltid. Nu senast har de placerat matkomposten precis vid fastighetsgränsen där jag har min uteplats. Ja, ni förstår.
  3. Varför står grannens garage så nära fastighetsgränsen?
    • Garaget stod redan där när tomterna avstyckades på 80-talet. Det är nog max 1dm mellan gräns och fasaden på garaget. Inget jag har godkänt, inget som det finns någon typ av servitut på, inget nedskrivet om underhåll, ingenting. Jag har verkligen inget emot om grannen skulle behöva komma åt garaget från min fastighet. Problemet är bara att så som det ser ut nu så gör garaget att det ser ut som att min fastighet hör till grannens. Grannen använder det så också. Jag vill att det ska vara tydligt vad som är mitt och även kunna använda det, sen när grannen behöver komma åt för underhåll så får vi lösa det.
  4. Varför startade jag tråden?
    • Helt ärligt? Jag är rädd. Rädd för vad som kommer hända när jag sätter upp staketet och sätter mig emot grannen. Det är därför jag vill vara så bra förberedd som möjligt på de olika scenarier.
  5. Varför vill jag sätta upp staketet/stängslet?
    • Jag är leds på att ständigt ta skit från dessa människor.
Du har rätten på din sida. Sätt upp staketet och skit i vad grannen tycker. Kräv i så fall att han flyttar garaget 4,5 meter. Han använder antagligen det som måttstock och anser att din tomt går 4,5 meter längere in.
Bättra på grannsämjan? Drt finns ju inget att bättra på med idioten TS har som granne.
Ta en bild på tomtgränsen och sedan lika när grannhelvrtet föyttat pinnarna.
Sluta och kryp för fanskapet, du har inget att vara rädd för. Fortsätter det så stäm honom.

• Gilla
Nybyggerska
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Otrevlig situation som gör att du känner att att ett staket behövs för att skydda din fastighet.

Hur stor är budgeten för bygget? Kan ett stängsel, som ju alltid är bygglovsfritt vara ett alternativ? Vill du ha skydd mot insyn så går det att plantera växter på din sida, eller sätta fast plastbanners med ett passande tryck på.

Angående gränserna så låter det som att det enbart finns några fastställda gränser med järnrör. Du kan ju begära en fastighetsbestämning, eller vad det heter, från Lantmäteriet. Kostar en hel del, men om jag minns rätt så fördelas kostnaderna av Lantmäteriet på alla som får gränserna utmärkta. Dessa gränsmarkeringar är dessutom olagliga att flytta på.
Fördelen är att grannen blir skitförbannad OCH måste betala typ 10 000 för besväret.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P Pettman skrev:
För den händelse att grannen stämmer honom är det ju bra att vara säker på att man har tydliga bevis på att man hållit sig inom det tillåtna.
Ja, men det har ju varit någon och mätt så.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Du har rätten på din sida. Sätt upp staketet och skit i vad grannen tycker. Kräv i så fall att han flyttar garaget 4,5 meter. Han använder antagligen det som måttstock och anser att din tomt går 4,5 meter längere in.
Bättra på grannsämjan? Drt finns ju inget att bättra på med idioten TS har som granne.
Ta en bild på tomtgränsen och sedan lika när grannhelvrtet föyttat pinnarna.
Sluta och kryp för fanskapet, du har inget att vara rädd för. Fortsätter det så stäm honom.
Har redan idag en bild på när kommunlantmätaren slår ner pinnen, och sen en annan bild när grannen flyttat på den. Helt otroligt.

• Wow
  • Gilla
  • Ledsen
ylven och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.