62 243 läst ·
296 svar
62k läst
296 svar
Bygga staket mot granne som inte håller med om gränsen?
Så polisen är rimligt att ringa vid det laget? Förslaget med några kompisar och vittnen är bra. Synd att det inte går att bygga stängsel nu, grannen är på skidsemester..Plätt Fia skrev:
Gör som du har tänkt.
Ha alla byggdelar färdiga och kalla ut kommunmätaren igen.
När han satt ut pinnarna igen be honom att stanna kvar tills du startat att slå ner jordankarna.
Och låt någon dokumentera allt under tiden. Från att mätaren kommer ut. Tills ni är klara med allt.
För att det ska gå snabbt kan du ringa fotbollslaget i bygden och erbjuda en slant till deras verksamhet om de hjälper dig att få ner ankarna. Och ev. skärmarna.
Om grannen under tiden kommer ut och bråkar så ring polisen. Säg att grannen ofredar dig.
Med många vittnen på plats borde han väl kunna styra sig.
Du låter som en klok människa, mitt råd är att bygga ett stabilt staket som grannen inte flyttar på. Men samtidigt ett billigt att reparera.S Svensson8 skrev:Oj vad mycket som hänt här sedan jag gick och la mig.. 👍😀
Kan inte svara på alla men här är några saker som ni tagit upp som jag vill svara på:
- Är gränsen tvistig/otydlig/liknande?
- Nej. Gränsen det berör är ca 100 meter lång. Allt är markerat med gränsrör från lantmäteriet efter en gränsutvisning & uppstyckning på 80-talet. Delar av gränsen står en häck. Denna går precis vid fastighetsgränsen på grannens sida, här har jag inte planer på att sätta upp staket eller stängsel. På en sträcka på 50 meter använder grannen min mark som sin trädgård trots tidigare påpekande. Som mest inkräktar grannen ca 5 meter på min fastighet. Jag bad kommunen om gränsutvisning bara för att få något "officiellt" även om det egentligen räcker med gränsrören. Som mest är det 50m mellan rören, det kommunlantmätaren gjorde var att sätta ut träpinnar på den raka linjen som är gränsen mellan dessa rör. Det är dessa träpinnar som grannen sedan ryckte bort och flyttade in på min fastighet. Vad jag förstår så är det juridiskt inga som helst tvivel om vart gränsen faktiskt går, även om grannen verkar tycka annat. Det är ett platt & öppet område på landsbygden utanför detaljplanerat område.
- Varför inte försöka förbättra grannsämjan?
- Jag har försökt. Verkligen, verkligen försökt, i flera år. Det kan vara bra 2 veckor sen kommer de till mig med nya krav. Jag har inte en enda gång ställt motkrav. Alltid försökt vara tillmötesgående, just för grannsämjans skull. Dessa människor är aldrig nöjda. Pensiönärer som inte har bättre för sig tror jag. De andra grannarna i området har jag jättebra kontakt med, vi brukar ha gemensamma middagar och liknande. Jag är inte den enda som har konflikt med dessa grannar, även om mitt fall är solklart värst med stor marginal. Det eskaleras alltid. Nu senast har de placerat matkomposten precis vid fastighetsgränsen där jag har min uteplats. Ja, ni förstår.
- Varför står grannens garage så nära fastighetsgränsen?
- Garaget stod redan där när tomterna avstyckades på 80-talet. Det är nog max 1dm mellan gräns och fasaden på garaget. Inget jag har godkänt, inget som det finns någon typ av servitut på, inget nedskrivet om underhåll, ingenting. Jag har verkligen inget emot om grannen skulle behöva komma åt garaget från min fastighet. Problemet är bara att så som det ser ut nu så gör garaget att det ser ut som att min fastighet hör till grannens. Grannen använder det så också. Jag vill att det ska vara tydligt vad som är mitt och även kunna använda det, sen när grannen behöver komma åt för underhåll så får vi lösa det.
- Varför startade jag tråden?
- Helt ärligt? Jag är rädd. Rädd för vad som kommer hända när jag sätter upp staketet och sätter mig emot grannen. Det är därför jag vill vara så bra förberedd som möjligt på de olika scenarier.
- Varför vill jag sätta upp staketet/stängslet?
- Jag är leds på att ständigt ta skit från dessa människor.
Ett Gunnebo stängsel kanske är robust, men även om du har video på att någon person från grannfastigheten kommer och klipper hål i det på natten kommer polisen säga att det kan vara vem som helst och lägga ner utredningen. Jag hade kört med plankor som hen inte kan hoppa sönder men du samtidigt kan laga om de blir knäckta eller liknande.
Ja du kunde ju bjuda in grannarna på grillfest medels staket uppsättning.S Svensson8 skrev:
Och det kan gå under ofredande. https://lawline.se/answers/hur-gar-man-tillvaga-nar-grannen-ofredar-oss
Vilket djävla trams. Ordbajseri. Du äger en fastighet och inget annat. Sen har nån lagt in ord som tomt men det har ingen juridisk betydelse i det hör eller något annat fall när det gäller fastighetsgränser.U Ubbe55 skrev:
Jo, det beror ju på när fastigheten avstyckades.J jonte0 skrev:
Min fastighet är tex uppmärkt med "kil i sten" (jag har för mej den exakta lydelsen var så) nån gång på 40-talet och aldrig uppdaterad efter det..
Så, jag och grannen har väldigt dålig koll på var gränsen går mer exakt, men det är inget som stör någon av oss.
Skit i om grannen är hemma eller inte. Det är din mark.S Svensson8 skrev:
Skulle grannen börja bli handgriplig ringer du polisen. Men, jag vågar sätta rätt mycket pengar på att en fast hand och stadig ton kommer få grannen att backa in i skamvrån.
Tror mera poängen är att även om det är ts mark så är den svårgrävd nu. Annars hade det varit perfekt att börja då grannen inte ens är där och kan störa arbetet...Bart skrev:
Eat my shorts and don't have a cow manBart skrev:
Vi pratar inte förbi varandra, försöker bara hjälpa dig att förstå att du inte förstår. Går sådär.
TS:
Synd att det inte går att bygga stängsel nu, grannen är på skidsemester..
DU:
Skit i om grannen är hemma eller inte. Det är din mark.
Jag tolkar det som att TS skiter i om grannen är hemma men att det inte är möjligt att gräva i marken pga tjäle. Och att du tolkar det som att TS lät bli av respekt för grannen
Fortfarande verkar det som folk här inte förstår skillnaden mellan fastighet och tomt. Det enda att bry sig om juridiskt är fastighet. Tomt är något som endast blir juridiskt när det handlar om strandskydd och ev hemfridsrätt.
Och äger du *en* fastighet kan *din* tomt endast finnas inom *din* fastighet.
Vidare handlar det här främst om staket inom TS fastighet och dessutom ett som avses sättas med avsevärt avstånd till fastighetsgränsen till grannen.
Vad gäller staketet avråder jag ett med löstagbara delar, grannen kommer troligen utnyttja det för att ta isär staketet.
Annars bör TS sätta upp kameror som täcker där grannen kan komma att sabotera. Och spara allt.
Och äger du *en* fastighet kan *din* tomt endast finnas inom *din* fastighet.
Vidare handlar det här främst om staket inom TS fastighet och dessutom ett som avses sättas med avsevärt avstånd till fastighetsgränsen till grannen.
Vad gäller staketet avråder jag ett med löstagbara delar, grannen kommer troligen utnyttja det för att ta isär staketet.
Annars bör TS sätta upp kameror som täcker där grannen kan komma att sabotera. Och spara allt.