Nissens
O onkel Adi skrev:
Grannen kanske irriterar sig på att du använder hittepåordet ”hen” istället för han eller hon!….
Så du tänker att SAOL numera har ”hittepåord”?

• SAOL:s definition av pronomenet "hen" med fokus på könsneutralitet och som benämning på personer som inte vill kategoriseras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kardan79 och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så du tänker att SAOL numera har ”hittepåord”?
Och att det hittades på för 60 år sedan som motsvarighet till finska hän. Men är man trångsynt som TS granne så blir det så

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S Svensson8 skrev:
Hej

Jag vill bygga ett bygglovsfritt staket mot en granne som anser att del av min fastighet är dennes. Grannen motsätter sig bland annat att del av staketet kommer stå nära väggen av hens garage som står 15cm från fastighetsgränsen trots att jag erbjudit att grannen kan lyfta bort staketet om underhåll behöver göras på fasaden.

Även på annan del av fastigheten så anser grannen sig tycka att gränsen ligger flera meter in på min fastighet. Detta gjorde att jag hade dit kommunlantmätare i våras som märkte ut gränsen utifrån redan befintliga stålrör. Lantmätaren satte ut träpinnar längs gränsen för att tydliggöra vart den gick. Dessa rycktes sonika bort av grannen och placerades flera meter in på min fastighet där grannen ansåg sig att gränsen gick.

Av denna anledning vill jag bygga ett staket för att tydliggöra vart gränsen går och så att jag faktiskt kan använda min del av fastigheten. Staketet kommer byggas på så sätt att jag kan lyfta bort det vid underhåll, därmed kommer det stå ett par cm från fastighetsgränsen.

Inför detta har jag också kontaktat kommunen och sökt bygglov för staketet trots att det är bygglovsfritt. Kommunen har nu återkommit om att bygglov inte krävs. Enda skälet till att jag gjorde detta var för att jag ville ha papper att luta mig mot när grannen kommer gå i taket när jag bygger staketet.

Mina funderingar kokar egentligen ner till följande:

Hur går jag tillväga för att bygga staketet? Ska jag ha dit kommunlantmätare igen och direkt bygga staketet? Ska jag ha med polisen när grannen utan tvekan kommer motsätta sig staketet och försöka rycka bort det? Hur håller jag ryggen fri?
Tala om för grannen att det är straffbart att flytta eller ta bort Lantmäteriets utsättningsmarkeringar. Eller polisanmäl direkt. En sån granne är det ingen ide att diskutera med, för den kommer inte att ge sig innan den har fått ta för sig av din mark.

D Dilato skrev:
Finns de någon som blivi dömd för att ha filmat sitt staket och råkat få med en del av grannens mark (utan att ha spridit filmen)?
Såvitt jag förstår är svaret nej, ingen privatperson har dömts för det. Däremot är det några som har behövt ta ner eller rikta om sina kameror.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
B BuildersBend skrev:
Tala om för grannen att det är straffbart att flytta eller ta bort Lantmäteriets utsättningsmarkeringar. Eller polisanmäl direkt. En sån granne är det ingen ide att diskutera med, för den kommer inte att ge sig innan den har fått ta för sig av din mark.
Det gäller väl bara de fasta markeringarna?

• Gilla
Kardan79 och 5 till
  • Laddar…
Skärkarl Skärkarl skrev:
Såvitt jag förstår är svaret nej, ingen privatperson har dömts för det. Däremot är det några som har behövt ta ner eller rikta om sina kameror.
Så kontentan är att filma på.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S Svensson8 skrev:
Hej

Jag vill bygga ett bygglovsfritt staket mot en granne som anser att del av min fastighet är dennes. Grannen motsätter sig bland annat att del av staketet kommer stå nära väggen av hens garage som står 15cm från fastighetsgränsen trots att jag erbjudit att grannen kan lyfta bort staketet om underhåll behöver göras på fasaden.

Även på annan del av fastigheten så anser grannen sig tycka att gränsen ligger flera meter in på min fastighet. Detta gjorde att jag hade dit kommunlantmätare i våras som märkte ut gränsen utifrån redan befintliga stålrör. Lantmätaren satte ut träpinnar längs gränsen för att tydliggöra vart den gick. Dessa rycktes sonika bort av grannen och placerades flera meter in på min fastighet där grannen ansåg sig att gränsen gick.

Av denna anledning vill jag bygga ett staket för att tydliggöra vart gränsen går och så att jag faktiskt kan använda min del av fastigheten. Staketet kommer byggas på så sätt att jag kan lyfta bort det vid underhåll, därmed kommer det stå ett par cm från fastighetsgränsen.

Inför detta har jag också kontaktat kommunen och sökt bygglov för staketet trots att det är bygglovsfritt. Kommunen har nu återkommit om att bygglov inte krävs. Enda skälet till att jag gjorde detta var för att jag ville ha papper att luta mig mot när grannen kommer gå i taket när jag bygger staketet.

Hur går jag tillväga för att bygga staketet? Ska jag ha dit kommunlantmätare igen och direkt bygga staketet? Ska jag ha med polisen när grannen utan tvekan kommer motsätta sig staketet och försöka rycka bort det? Hur håller jag ryggen fri?
När vi skulle sälja en sommarstuga så ville vi ha rätt gränser för fastigheten och ville ha en tomtkarta. Komunnen hade en karta, Lantmäteriet hade 3. Kom en ifrån Lantmäteriet och klargjorde vilken som var rätt och det var inte den kommunen hade. Så vill du vara säker så använd Lantmäteriet.

R Renoverings-Linn skrev:
Hej! Vill du bo kvar där du bor nu och vad håller dig kvar i sådana fall? Jag funderar på om du istället ska flytta till något annat område där det förhoppningsvis finns bättre grannar. Det går ju inte att garantera och andra saker som ekonomi etc spelar såklart roll om man ska flytta. Jag vet inte vad du har för koppling till området där du bor nu, men så slipper du fundera på vad nästa klagomål från dem är vilket släpper en hel del tyngd från axlarna. Lycka till oavsett vad du gör!
Einstein varför ska han flytta när han har rätt och grannen är en idiot.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
RoTe
M mats.3 skrev:
Finns förklarat här i tråden redan att många mår psykiskt dåligt över att ha såna grannar och har inte möjligheten att själva vara så dominanta som behövs för att sätta en sådan granne på plats.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Vad mer specifikt är du rädd för? Jag skulle personligen ranka pensionärer rätt högt på en lista som betygsätter odugliga kombattanter.
Eftersom vi inte vet vad grannen har för kvalifikationer så är det nog meningslöst att ranka pensionärer som grupp. Känner till några 80 plussare som har både den mentala och fysiska kapaciteten att vara synnerligen obehagliga. Har då TS granne utöver att vara oresonabel de kapaciteterna har han kanske anledning att vara försiktig.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S Svensson8 skrev:
Hej

Staketet skall du bygga helt på din egen tomt att du kan underhålla det och klippa gräs och sly där från egen tomt, 50-75cm från rån/tomtgränsen är bra, det håller juriiskt också om ofog görs. En fråga varför var inte grannen med på rågången då?

Kapsyl Kapsyl skrev:
Eftersom vi inte vet vad grannen har för kvalifikationer så är det nog meningslöst att ranka pensionärer som grupp. Känner till några 80 plussare som har både den mentala och fysiska kapaciteten att vara synnerligen obehagliga. Har då TS granne utöver att vara oresonabel de kapaciteterna har han kanske anledning att vara försiktig.
absolut till skillnad från genZ

men prova med att gräva hål för de plintar som tidigare förekom, men använd de inte.
taggtråd i sling utanför vilket oxå varit uppe

Jag skulle spetsa med el och lite ukrainska personminor

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
E elandershb skrev:
Det var inte Lantmäteriet som var där och kollade. Det var enl. TS en "lantmätare". Lantmätare kan vem som helst kalla sig.
Med tanke på att gränsen tydligen är tvistig, så skulle jag inte lita på markrör
Markrör är det som är juridiskt bindsnde!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Det var bara för att ge ett annat perspektiv. Det är svårt att ändra på andra men man kan göra något själv för att slippa huvudvärken.
Trivs man annars och övriga grannar är bra att ha att göra med förstår jag också att man inte vill flytta.

@Svensson8 Hoppas du inte tog illa upp av mitt inlägg. Jag är inte juridiskt kunnig inom fastighet men det låter som att du har all rätt på din sida och stor eloge till dig att ha försökt upprätta en bra grannsämja, det är ju det man vill åt. Som sagt, lycka till vad som än sker framöver!

@RoTe Einstein får vi väl ta som en komplimang 🙃

• Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.