O onkel Adi skrev:
Grannen kanske irriterar sig på att du använder hittepåordet ”hen” istället för han eller hon!….
Hela språket är påhittat, men det finns förhållningsregler som t.ex SAOL. SAOL beskriver ordet som ett könsneutralt pronomen. Väldigt användbart för ett rikare språk.
Du skriver ganska torftigt inlägg, vad sägs om att du börjar testa ett modernare sätt att skriva? Eller vill du tillbaka till yngre nysvenska?

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
  • Arg
MONTREAL och 16 till
  • Laddar…
S Svensson8 skrev:
Hej

Jag vill bygga ett bygglovsfritt staket mot en granne som anser att del av min fastighet är dennes. Grannen motsätter sig bland annat att del av staketet kommer stå nära väggen av hens garage som står 15cm från fastighetsgränsen trots att jag erbjudit att grannen kan lyfta bort staketet om underhåll behöver göras på fasaden.

Även på annan del av fastigheten så anser grannen sig tycka att gränsen ligger flera meter in på min fastighet. Detta gjorde att jag hade dit kommunlantmätare i våras som märkte ut gränsen utifrån redan befintliga stålrör. Lantmätaren satte ut träpinnar längs gränsen för att tydliggöra vart den gick. Dessa rycktes sonika bort av grannen och placerades flera meter in på min fastighet där grannen ansåg sig att gränsen gick.

Av denna anledning vill jag bygga ett staket för att tydliggöra vart gränsen går och så att jag faktiskt kan använda min del av fastigheten. Staketet kommer byggas på så sätt att jag kan lyfta bort det vid underhåll, därmed kommer det stå ett par cm från fastighetsgränsen.

Inför detta har jag också kontaktat kommunen och sökt bygglov för staketet trots att det är bygglovsfritt. Kommunen har nu återkommit om att bygglov inte krävs. Enda skälet till att jag gjorde detta var för att jag ville ha papper att luta mig mot när grannen kommer gå i taket när jag bygger staketet.

Mina funderingar kokar egentligen ner till följande:

Hur går jag tillväga för att bygga staketet? Ska jag ha dit kommunlantmätare igen och direkt bygga staketet? Ska jag ha med polisen när grannen utan tvekan kommer motsätta sig staketet och försöka rycka bort det? Hur håller jag ryggen fri?
Se först till att tomtgränsen är otvistig.
Låter lite konstigt att lantmätare bara utgått från markör för att konstatera var gränsen går.
En lantmätare får väl inte bara mäta in ett järnrör och säga “klart” om det finns osäkerhet.
Dessutom finns knappast någon lag som hindrar vem som helst från att kalla sig lantmätare, tror jag.

• Wow
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Det är bara att bygga på jag uppmuntrar alla såna här utbildningsinsatser för personer som har svårt för mitt och ditt...

• Gilla
pmd och 8 till
  • Laddar…
E elandershb skrev:
Se först till att tomtgränsen är otvistig.
Låter lite konstigt att lantmätare bara utgått från markör för att konstatera var gränsen går.
En lantmätare får väl inte bara mäta in ett järnrör och säga “klart” om det finns osäkerhet.
Dessutom finns knappast någon lag som hindrar vem som helst från att kalla sig lantmätare, tror jag.
Lantmäteriet markerar tomtgränsen och här satt det redan en markering och vad tycker du att dom skulle ha gjort.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Lantmäteriet markerar tomtgränsen och här satt det redan en markering och vad tycker du att dom skulle ha gjort.
Det var inte Lantmäteriet som var där och kollade. Det var enl. TS en "lantmätare". Lantmätare kan vem som helst kalla sig.
Med tanke på att gränsen tydligen är tvistig, så skulle jag inte lita på markrör

• Haha
  • Wow
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Spelar det någon roll?

Oavsett var gränsen går i verkligheten kan det uppfattas det som provocerande att sätta upp ett staket på pin kiv exakt där gränsen går.

Men visst sätt upp ett staket i gränsen.

På en del platser så har hus och stugor satts ut lite på måfå och har hamnat nära eller ibland över gränser...
Men av praktiska skäl har man levt med detta och haft sina gräsmattor/häckar/staket där det passat och så länge ingen bryr sig fungerar det utmärkt.

Sedan dyker TS upp med en exakt gräns och allt barkar åt helvete.

Jag hatar grannfejder och det är aldrig värt priset förutom när det är värt priset.

/ATW
Varför ska TS "ge bort mark till grannen för att denne är dum i huvudet? Han kan och ska givetvis sätta upp staketet. Grannens garage verkar ju dessutom stå för mära tomtgränsen.
Sätt staketet ett par dm ifrån gränsen.
Inban dess sätt tillbaka utmärkningspinnarna och fotografera, så har du juridiskt bevis.
Du har rätt att sätta staket på din egen tomt, det har grannen inte ett dyft med att göra.
Låt grannen gå till domstol om han framhärdar, det finns inte en chans att han vinner ett sådant mål.

• Gilla
Fredrik-G och 7 till
  • Laddar…
S Svensson8 skrev:
En viss del av sträckan har grannen låg häck precis vid fastighetsgränsen. Om jag sätter staket där kommer hen ha svårare att komma åt och klippa häcken. Hur ska jag förhålla mig där?
Ingen otrevlig granne på din tomt! Varken vid häckklippning eller garageunderhåll! Hör ut markytan för typ 200sek/timme betalt i förskott. Sätt upp kameror så diskret som möjligt.
Lycka till.

• Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
S Svensson8 skrev:
Kan inte skillnaden ska jag vara helt ärlig. Men det är en annan diskussion
Tomt är vardagsord för området av fastigheten som inte är bebyggd, t ex "villatomt". En fastighet är hela ägda området tvådimensionellt eller ibland tredimensionellt. Uppdelat av lantmätare. En byggnad på fastigheten kan vara ett fastighetstillbehör och en del av byggnaden är ett byggnadstillbehör (dvs allt blir en fastighet om ägarförhållandena mellan byggnad och mark är exakt likadana). Av det skälet är en stuga på ofri grund lös egendom. 1-2 kap JB.

Oj vad mycket som hänt här sedan jag gick och la mig.. 👍😀

Kan inte svara på alla men här är några saker som ni tagit upp som jag vill svara på:

1. Är gränsen tvistig/otydlig/liknande?
    • Nej. Gränsen det berör är ca 100 meter lång. Allt är markerat med gränsrör från lantmäteriet efter en gränsutvisning & uppstyckning på 80-talet. Delar av gränsen står en häck. Denna går precis vid fastighetsgränsen på grannens sida, här har jag inte planer på att sätta upp staket eller stängsel. På en sträcka på 50 meter använder grannen min mark som sin trädgård trots tidigare påpekande. Som mest inkräktar grannen ca 5 meter på min fastighet. Jag bad kommunen om gränsutvisning bara för att få något "officiellt" även om det egentligen räcker med gränsrören. Som mest är det 50m mellan rören, det kommunlantmätaren gjorde var att sätta ut träpinnar på den raka linjen som är gränsen mellan dessa rör. Det är dessa träpinnar som grannen sedan ryckte bort och flyttade in på min fastighet. Vad jag förstår så är det juridiskt inga som helst tvivel om vart gränsen faktiskt går, även om grannen verkar tycka annat. Det är ett platt & öppet område på landsbygden utanför detaljplanerat område.
  2. Varför inte försöka förbättra grannsämjan?
    • Jag har försökt. Verkligen, verkligen försökt, i flera år. Det kan vara bra 2 veckor sen kommer de till mig med nya krav. Jag har inte en enda gång ställt motkrav. Alltid försökt vara tillmötesgående, just för grannsämjans skull. Dessa människor är aldrig nöjda. Pensiönärer som inte har bättre för sig tror jag. De andra grannarna i området har jag jättebra kontakt med, vi brukar ha gemensamma middagar och liknande. Jag är inte den enda som har konflikt med dessa grannar, även om mitt fall är solklart värst med stor marginal. Det eskaleras alltid. Nu senast har de placerat matkomposten precis vid fastighetsgränsen där jag har min uteplats. Ja, ni förstår.
  3. Varför står grannens garage så nära fastighetsgränsen?
    • Garaget stod redan där när tomterna avstyckades på 80-talet. Det är nog max 1dm mellan gräns och fasaden på garaget. Inget jag har godkänt, inget som det finns någon typ av servitut på, inget nedskrivet om underhåll, ingenting. Jag har verkligen inget emot om grannen skulle behöva komma åt garaget från min fastighet. Problemet är bara att så som det ser ut nu så gör garaget att det ser ut som att min fastighet hör till grannens. Grannen använder det så också. Jag vill att det ska vara tydligt vad som är mitt och även kunna använda det, sen när grannen behöver komma åt för underhåll så får vi lösa det.
  4. Varför startade jag tråden?
    • Helt ärligt? Jag är rädd. Rädd för vad som kommer hända när jag sätter upp staketet och sätter mig emot grannen. Det är därför jag vill vara så bra förberedd som möjligt på de olika scenarier.
  5. Varför vill jag sätta upp staketet/stängslet?
    • Jag är leds på att ständigt ta skit från dessa människor.

• Gilla
  • Älska
Lillekitte och 48 till
  • Laddar…
E elandershb skrev:
Med tanke på att gränsen tydligen är tvistig, så skulle jag inte lita på markrör
Hela grejen med fasta rör i mark markerade på avstycknings/fastighetskartan är ju att det är dom som ÄR gränsen.
Bara för att grannen säger nähää ändrar ju inte på det.

• Gilla
Anna_H och 14 till
  • Laddar…
B BSA In skrev:
Att sätta upp ett staket bara för att markera gränsen kan verka provocerande om det inte är tättbebyggt område utan som jag tror ute på vischan.
Jag bor på landet och det är väldigt vanligt att hus som ligger nära varandra har staket i tomtgränsen. Dessa har ju någon gång satts upp just för att markera gränsen, har svårt att se att det varit kontroversiellt.

Sen är ju TS problem att staket verkar behövas för annars använder grannen marken som sin. Även om, grannen är någon sorts psykfall så är oftast det bästa i sådana här situationer att vara väldigt tydlig och inte visa svaghet. Visar man svaghet mot sådana typer så är man i deras våld. Märker de att det funkar att annektera 30 m2 av tomten så kommer de att ta 30 till nästa gång de är på det humöret.

• Gilla
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
S Svensson8 skrev:
Hur går jag tillväga för att bygga staketet? Ska jag ha dit kommunlantmätare igen och direkt bygga staketet?
Om kommunens mätare har varit ute och markerat gränsen så är det ju det som gäller. Respekterar grannen inte det, så kan Lantmäteriet mäta, deras gräns är väll den som anses juridisk korrekt.
Jag har varit i samma sitts. Då gällde det träd. Grannen accepterade inte kommunens gräns.
Efter att Lantmäteriet var ute och satt ut nya markeringar , de satte även en ny markering emellan hörnen för att tydliggöra var gränsen gick, så var det slut på tjafset.
Den dåliga grannsämja bestod.
Men jag fick i alla fall ta ner de träd jag ville.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
S Svensson8 skrev:
Oj vad mycket som hänt här sedan jag gick och la mig.. 👍😀

Kan inte svara på alla men här är några saker som ni tagit upp som jag vill svara på:

1. Är gränsen tvistig/otydlig/liknande?
    • Nej. Gränsen det berör är ca 100 meter lång. Allt är markerat med gränsrör från lantmäteriet efter en gränsutvisning & uppstyckning på 80-talet. Delar av gränsen står en häck. Denna går precis vid fastighetsgränsen på grannens sida, här har jag inte planer på att sätta upp staket eller stängsel. På en sträcka på 50 meter använder grannen min mark som sin trädgård trots tidigare påpekande. Som mest inkräktar grannen ca 5 meter på min fastighet. Jag bad kommunen om gränsutvisning bara för att få något "officiellt" även om det egentligen räcker med gränsrören. Som mest är det 50m mellan rören, det kommunlantmätaren gjorde var att sätta ut träpinnar på den raka linjen som är gränsen mellan dessa rör. Det är dessa träpinnar som grannen sedan ryckte bort och flyttade in på min fastighet. Vad jag förstår så är det juridiskt inga som helst tvivel om vart gränsen faktiskt går, även om grannen verkar tycka annat. Det är ett platt & öppet område på landsbygden utanför detaljplanerat område.
  2. Varför inte försöka förbättra grannsämjan?
    • Jag har försökt. Verkligen, verkligen försökt, i flera år. Det kan vara bra 2 veckor sen kommer de till mig med nya krav. Jag har inte en enda gång ställt motkrav. Alltid försökt vara tillmötesgående, just för grannsämjans skull. Dessa människor är aldrig nöjda. Pensiönärer som inte har bättre för sig tror jag. De andra grannarna i området har jag jättebra kontakt med, vi brukar ha gemensamma middagar och liknande. Jag är inte den enda som har konflikt med dessa grannar, även om mitt fall är solklart värst med stor marginal. Det eskaleras alltid. Nu senast har de placerat matkomposten precis vid fastighetsgränsen där jag har min uteplats. Ja, ni förstår.
  3. Varför står grannens garage så nära fastighetsgränsen?
    • Garaget stod redan där när tomterna avstyckades på 80-talet. Det är nog max 1dm mellan gräns och fasaden på garaget. Inget jag har godkänt, inget som det finns någon typ av servitut på, inget nedskrivet om underhåll, ingenting. Jag har verkligen inget emot om grannen skulle behöva komma åt garaget från min fastighet. Problemet är bara att så som det ser ut nu så gör garaget att det ser ut som att min fastighet hör till grannens. Grannen använder det så också. Jag vill att det ska vara tydligt vad som är mitt och även kunna använda det, sen när grannen behöver komma åt för underhåll så får vi lösa det.
  4. Varför startade jag tråden?
    • Helt ärligt? Jag är rädd. Rädd för vad som kommer hända när jag sätter upp staketet och sätter mig emot grannen. Det är därför jag vill vara så bra förberedd som möjligt på de olika scenarier.
  5. Varför vill jag sätta upp staketet/stängslet?
    • Jag är leds på att ständigt ta skit från dessa människor.
Gör som fastighetsskötare som inte vill att folk kör eller parkerar på sina gräsmattor. Lägg dit ett par stora stenbumlingar som måste flyttas med maskinkraft.
Lägg dom på säker sida om gränsen på din tomt, ett par meter in kanske. Plantera lite blommor och gör fint. Du slipper kostnaden med staket.
Om inte grannen accepterar detta så är det nog bara att hoppas att dom tröttnar och flyttar.

• Wow
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
DENNIS64 DENNIS64 skrev:
Finns det papper på att grannen får ha garaget så nära? Annars får du be grannen flytta garaget,det får väl inte stå närmare än 4 meter. Gäller i alla fall inom tätbebyggt område.
Det är många som tror att det är så, men det betyder inte att det faktiskt gäller. Man kanske inte får bygga ett nytt på platsen utan godkännande, men det är inte omöjligt att man får bygglov heller. Att man skulle behöva flytta ett garage som stått på samma plats i 40+ år kan man nog inte räkna med.

• Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
S Svensson8 skrev:
Hej

Jag vill bygga ett bygglovsfritt staket mot en granne som anser att del av min fastighet är dennes. Grannen motsätter sig bland annat att del av staketet kommer stå nära väggen av hens garage som står 15cm från fastighetsgränsen trots att jag erbjudit att grannen kan lyfta bort staketet om underhåll behöver göras på fasaden.

Även på annan del av fastigheten så anser grannen sig tycka att gränsen ligger flera meter in på min fastighet. Detta gjorde att jag hade dit kommunlantmätare i våras som märkte ut gränsen utifrån redan befintliga stålrör. Lantmätaren satte ut träpinnar längs gränsen för att tydliggöra vart den gick. Dessa rycktes sonika bort av grannen och placerades flera meter in på min fastighet där grannen ansåg sig att gränsen gick.

Av denna anledning vill jag bygga ett staket för att tydliggöra vart gränsen går och så att jag faktiskt kan använda min del av fastigheten. Staketet kommer byggas på så sätt att jag kan lyfta bort det vid underhåll, därmed kommer det stå ett par cm från fastighetsgränsen.

Inför detta har jag också kontaktat kommunen och sökt bygglov för staketet trots att det är bygglovsfritt. Kommunen har nu återkommit om att bygglov inte krävs. Enda skälet till att jag gjorde detta var för att jag ville ha papper att luta mig mot när grannen kommer gå i taket när jag bygger staketet.

Mina funderingar kokar egentligen ner till följande:

Hur går jag tillväga för att bygga staketet? Ska jag ha dit kommunlantmätare igen och direkt bygga staketet? Ska jag ha med polisen när grannen utan tvekan kommer motsätta sig staketet och försöka rycka bort det? Hur håller jag ryggen fri?
Gräv några gropar gör plintar! ta ett par stycken i taget och fyll igen runt plinten direkt. Det blir rätt jobbigt att flytta dessa för grannen och dessutom blir det egenmäktigt förfarande och åtalbart om han ger sig på dessa.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.