62 293 läst ·
296 svar
62k läst
296 svar
Bygga staket mot granne som inte håller med om gränsen?
Exemplet de tar upp är:D Dilato skrev:En tomt kan sträcka sig över flera fastigheter.
Oftast är inte en tomt på flera fastigheter men det kan förekomma.
Det kan exempelvis vara två små fastigheter som båda används som tomt till ett bostadshus.
[länk]
Det kan finnas flera tomter på en och samma fastighet.
Det kan exempelvis förekomma vid en radhuslänga där varje radhus har en egen tomt men radhuslängan ligger på en och samma fastighet.
Ett annat exempel är fritidshus på arrendetomter.
”En tomt kan sträcka sig över flera fastigheter. Oftast är inte en tomt på flera fastigheter men det kan förekomma. Det kan exempelvis vara två små fastigheter som båda används som tomt till ett bostadshus.”
Och det är väl inget konstigt. Det jag skrev var att en tomt inte går ut på andras fastigheter. Det mest sannolika är förstås att den som äger fastigheten med byggnaden på också äger fastigheten intill som utgör tomtmark. Den lär ju vara rätt värdelös gör någon annan.
Ganska säker på att byggnader får inte stå närmre än 4,5 meter från tomtgränsen.S Svensson8 skrev:Hej
Jag vill bygga ett bygglovsfritt staket mot en granne som anser att del av min fastighet är dennes. Grannen motsätter sig bland annat att del av staketet kommer stå nära väggen av hens garage som står 15cm från fastighetsgränsen trots att jag erbjudit att grannen kan lyfta bort staketet om underhåll behöver göras på fasaden.
Även på annan del av fastigheten så anser grannen sig tycka att gränsen ligger flera meter in på min fastighet. Detta gjorde att jag hade dit kommunlantmätare i våras som märkte ut gränsen utifrån redan befintliga stålrör. Lantmätaren satte ut träpinnar längs gränsen för att tydliggöra vart den gick. Dessa rycktes sonika bort av grannen och placerades flera meter in på min fastighet där grannen ansåg sig att gränsen gick.
Av denna anledning vill jag bygga ett staket för att tydliggöra vart gränsen går och så att jag faktiskt kan använda min del av fastigheten. Staketet kommer byggas på så sätt att jag kan lyfta bort det vid underhåll, därmed kommer det stå ett par cm från fastighetsgränsen.
Inför detta har jag också kontaktat kommunen och sökt bygglov för staketet trots att det är bygglovsfritt. Kommunen har nu återkommit om att bygglov inte krävs. Enda skälet till att jag gjorde detta var för att jag ville ha papper att luta mig mot när grannen kommer gå i taket när jag bygger staketet.
Mina funderingar kokar egentligen ner till följande:
Hur går jag tillväga för att bygga staketet? Ska jag ha dit kommunlantmätare igen och direkt bygga staketet? Ska jag ha med polisen när grannen utan tvekan kommer motsätta sig staketet och försöka rycka bort det? Hur håller jag ryggen fri?
Reglerna kan ju ha ändrats.
Kan du inte göra så att du bygger en annan typ av plank eller mur precis vid grannen då? En typ som kräver bygglov?S Svensson8 skrev:Hej
Jag vill bygga ett bygglovsfritt staket mot en granne som anser att del av min fastighet är dennes. Grannen motsätter sig bland annat att del av staketet kommer stå nära väggen av hens garage som står 15cm från fastighetsgränsen trots att jag erbjudit att grannen kan lyfta bort staketet om underhåll behöver göras på fasaden.
Även på annan del av fastigheten så anser grannen sig tycka att gränsen ligger flera meter in på min fastighet. Detta gjorde att jag hade dit kommunlantmätare i våras som märkte ut gränsen utifrån redan befintliga stålrör. Lantmätaren satte ut träpinnar längs gränsen för att tydliggöra vart den gick. Dessa rycktes sonika bort av grannen och placerades flera meter in på min fastighet där grannen ansåg sig att gränsen gick.
Av denna anledning vill jag bygga ett staket för att tydliggöra vart gränsen går och så att jag faktiskt kan använda min del av fastigheten. Staketet kommer byggas på så sätt att jag kan lyfta bort det vid underhåll, därmed kommer det stå ett par cm från fastighetsgränsen.
Inför detta har jag också kontaktat kommunen och sökt bygglov för staketet trots att det är bygglovsfritt. Kommunen har nu återkommit om att bygglov inte krävs. Enda skälet till att jag gjorde detta var för att jag ville ha papper att luta mig mot när grannen kommer gå i taket när jag bygger staketet.
Hur går jag tillväga för att bygga staketet? Ska jag ha dit kommunlantmätare igen och direkt bygga staketet? Ska jag ha med polisen när grannen utan tvekan kommer motsätta sig staketet och försöka rycka bort det? Hur håller jag ryggen fri?
Är fastighetsgränsen en rak linje mellan två fasta märken är det bara att spänna upp ett snöre plinta ut till ett Gunnebostängsel eller liknande någon decimeter in på din sida. Jordborr och förgjutna plintar så går det snabbt, med fördel någon gång grannen är borta.
Precis, man får bygga närmare tomtgräns, vi fick byggnadslov även utan grannens godkännande, men det är kanske speciellt, grannen hade en lantbruksfastighet utan några hus på, på grund av en grannfejd som ”vi ärvde” av tidigare ägare så ville grannen inte godkänna vårt förråd i tomtgräns. Då kunde kommunen ”anmoda” grannen att uttala sig och fick begränsad tid till det (två månader?) om inget svar kom så blev det tolkat som ett godkännande och vi fick bygglov. Nu äger vi tre fastigheter som används som en tomt kring vårt bostadshus, garage, växthus och en lada. Stor det av fastigheterna är tomten men inte hela (>10.000 kvm).D Dilato skrev:
Fastighet och tomt är samma sak juridiskt – båda syftar på marken.A ArneTW skrev:
En byggnad är inte en fastighet, utan något som står på fastigheten.
Alltså: man äger fastigheten (marken), och byggnaden hör till fastigheten men är inte fastigheten i sig.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Har inte läst alla inläggen. Rycker grannen staketet så är det polisanmälan. Svårt med kamera då du bara får filma på egen mark. Grannens häck, grannen ska ha häcken på sin tomt och med ett avstånd till annans tomt så grannen kan sköta sin häck på sin tomt.S Svensson8 skrev:Hej