62 308 läst ·
296 svar
62k läst
296 svar
Bygga staket mot granne som inte håller med om gränsen?
Fastigheten kan vara lika med tomten även på större fastigheter, beroende av områdets utformning. Normalt är runt 2000m2 tomtyta, men i mitt fall är hela fastighetens 6100m2 tomt. Detta pga att den är omringad av ett naturreservat, och allmänhetens behov av friluftsliv tillgodoses därigenom.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Det finns ingen absolut gräns,men normalt är tomt och fastighet samma på små fastigheter, medan det det på större normalt är skilt.T Television_Set skrev:
Fastigheten är inte byggnaden och inte heller tomt plus byggnad, vilket var delen jag besvarade.
Visst, men i onormala[*] fall, som när man bedriver jordbruk med husdjur (t.ex. hästar, får eller kor) så får man inhägna beteshagar.useless skrev:
Även om man inte har husdjur så är det OK att sätta staket så länge man inte hindrar allmänheten från att utnyttja allemansrätten.
[*] Alla vet ju att bönder inte är normala. 😜
Tack!P pmd skrev:Visst, men i onormala[*] fall, som när man bedriver jordbruk med husdjur (t.ex. hästar, får eller kor) så får man inhägna beteshagar.
Även om man inte har husdjur så är det OK att sätta staket så länge man inte hindrar allmänheten från att utnyttja allemansrätten.
[*] Alla vet ju att bönder inte är normala. 😜
Nu har jag fått kvitto på att jag inte är normal!
Jag visste väl att det var något som inte stämde...
(Går in lagården och passar på att spela lite banjo för djuren)
Från Lantmäteriets hemsida. (Lantmätare har dessutom under pågående förrättning muntligt informerat om att det är straffbart att ta bort utsatta markeringspinnar, alltså inte bara gränsrören.)tveksamt skrev:
Saknas det gränsmarkeringar? Då kan du ansöka om en särskild gränsutmärkning. Vi märker ut försvunna gränsmarkeringar eller kompletterar med markeringar på marken på nya ställen i gränsens sträckning. Utmärkningen blir rättsligt bindande för framtiden.
Var på deras hemsida?B BuildersBend skrev:Från Lantmäteriets hemsida. (Lantmätare har dessutom under pågående förrättning muntligt informerat om att det är straffbart att ta bort utsatta markeringspinnar, alltså inte bara gränsrören.)
Saknas det gränsmarkeringar? Då kan du ansöka om en särskild gränsutmärkning. Vi märker ut försvunna gränsmarkeringar eller kompletterar med markeringar på marken på nya ställen i gränsens sträckning. Utmärkningen blir rättsligt bindande för framtiden.
Det är i mina ögon en helt orimlig tolkning, att en liten träpinne som valfritt djur/barn/hård vindpust kan flytta på skulle vara straffbar att flytta.
I min mening är de gränsmarkeringar som Lantmäteriet sätter ut de punkter som definierar fastigheten, oftast hörn bara, klart mer varaktiga än så.
Analogt med ditt resonemang, om lantmätaren spänner ett snöre mellan gränsmarkeringarna, hörnen på fastigheten, skulle det vara straffbart att ta bort snöret?
Att söka bygglov för ett staket skulle inte hjälpa så mycket. Det kommer att klargöra att du får bygga ett staket vid tomtgränsen, och hur nära beror på hur nitiskt man tolkar bestämmelserna om att man ska kunna underhålla saker från den egna fastigheten. Vid ett bygglov för ett staket eller ett plank ska det förmodligen läggas till en kontrollplan där någon måste kontrollera att utsättningen görs korrekt, och att det inte råder några tvivel kring fastighetsgränsen. Summa kardemumma så ser jag ingen skillnad mot ett bygglovsbefriat staket
Stämmer det du säger, grannens tak sticker faktiskt ca 10cm ut över gränsen och har inte hängränna så den dumpar vattnet rakt in på min fastighet.Kustgubben skrev:
Har tyvärr ej hunnit läsa alla inlägg.
Men om grannens husvägg går 1dm från tomtgränsen så bör väl takutsprång o ev hängränna vara på din mark.
Upplys grannen om det och undra hur han ska lösa det i så fall.
Annars kan du upplysa honom om att kronofogden kan vara behjälplig här.
Får kanske honom att mjukna...
För övrigt tycker jag att du ska sätta upp en tujahäck så att du slipper se grannen. Förhoppningsvis stannar kompostlukten på rätt sida. Sätt häcken en meter in på din sida. Häcken är snabbväxande och vintergröna.
Sen undrar jag om inlägget där en ondgör sig över att det är för många nybörjare här.
Började den personen med inlägg 234 eller så...
Grejen är ju att jag egentligen inte bryr mig så mycket heller. Men när grannarna är så nitiska med allt jag gör och gör kommentarer som "vi följer bara reglerna" när de anmäler mig, samtidigt som de själva annekterar min mark så kan jag tycka att man förtjänar samma mynt tillbaka.P pmd skrev:Här ute i spenaten bryr sig få om sådant. Jag har bara hittat en av mina fem gränsmarkeringar, som är rör i mark.
Några kan ha blivit övervuxna och övermultnade, men åtminstone en är jag ganska säker på är bortgrävd.
Träpinnarna med rödmålad topp som sattes ut vid avstyckningen av en fastighet här i krokarna för några år sen är borta. Åtminstone de flesta, men pinnarna sitter/satt i järnrör så det gör kanske inte så mycket.
Har som sagt i flera år nu försökt vara den större personen utan att trakasserierna minskat och känner att det är dags att göra något nu. Då känns ett staket eller stängsel längs fastighetsgräns som en rimlig sak. Eller har du bättre förslag kanske? Är öppen för det också.
Hur nära ditt bostadshus är fastighetsgränsen? Finns det risk att det är utanför hemfridszonen så att du kommer inkräkta på allemansrätten? Ett bygglov för staket skulle kanske hjälpa?S Svensson8 skrev:
Det förslag som jag sett som känns minst aggressivt bör nog vara att plantera en tät häck på din sida av fastighetsgränsen. Annars tycker jag att det, så länge det kan anses vara inom tomten, ska vara att bara köra på med enkelt staket, och att t.ex. börja med markarbetena först för att se vad grannen tar sig för. Kan tyckas provocerande, men att tydliggöra fastighetsgränserna borde ju vara en fördel för er båda. Borde…