62 308 läst ·
296 svar
62k läst
296 svar
Bygga staket mot granne som inte håller med om gränsen?
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Bästa är såklart alltid att undvika konflikt men har man en viss typ av stollar som grannar så kommer dom flesta till sist till att det inte går att fortsätta vända andra kinden till i bästa svensk söndagskole stil utan man till sist måste markera att man menar allvar och är beredd att göra nåt åt problemet.. när man tröttnat på att bli överkörd och inget kan göras för deras övertramp är inte riktigt nåt man blir dömd för.. utan det är det vanliga tjafset som är i vart och vartannat villakvarter.. Då är det flytta eller bemöta problemet
Sen behöver man såklart helst ha en bra uppfattning om vad för typ av stolle man har att göra med..
Är det mest gnäll och tjat och stor i käften men det händer inte så mycket mer eller är det folk som direkt går över i våld och är det gamla skolan att en rejäl käftsmäll så är det utrett hur näringskedjan funkar eller är det stollen som då kommer tillbaka med älgstudsaren och är stollig nog att hota på den nivån.. eller kanske till och med så få hjärnceller och spärrar så det skjuts..
Förvånansvärt många är ju stöddiga som helvete ända tills dom fått en omgång , efter det är det ju många som plötsligt tvärvänder och helt plötsligt visas stor respekt och inget mer tjafs händer...och plötsligt fungerar den normala dynamiken igen..
Det är nå slags reptilhjärna instinkt som verkar finnas i dom flesta människor..
Sen är det väl å andra sidan olämpligt har man garage i tomtgräns eller så smal rimpa att det inte går att gå runt så är det rätt osannolikt att bli dömd för hemfridsbrott ens om man har klättrat över grannens staket..Teoretiskt ja i praktiken Nej..
Jag hade nog funderat på att dra in staketet så garageägaren kan gå runt sitt garage och slå i en spik eller måla utan att passera över staketet tänk 50-60 cm från tomtgräns så kan 99% av garagets underhåll göras utan att kliva på fel sida staketet.. Nog enklare för alla parter och har garaget stått där innan nån av er blivit ägare så får man nog på rimligt vis acceptera att garaget står där det står och behöver underhåll förr eller senare..
Så även om man KAN sätta staketet dikt tomtgräns så kanske det mer lämpliga är inflytt så det skapas en yta mellan fasaden och ditt staket där båda kan underhålla sina grejer och sköta det utan att skapa mer osämja eller oreda i framtiden..
Sen behöver man såklart helst ha en bra uppfattning om vad för typ av stolle man har att göra med..
Är det mest gnäll och tjat och stor i käften men det händer inte så mycket mer eller är det folk som direkt går över i våld och är det gamla skolan att en rejäl käftsmäll så är det utrett hur näringskedjan funkar eller är det stollen som då kommer tillbaka med älgstudsaren och är stollig nog att hota på den nivån.. eller kanske till och med så få hjärnceller och spärrar så det skjuts..
Förvånansvärt många är ju stöddiga som helvete ända tills dom fått en omgång , efter det är det ju många som plötsligt tvärvänder och helt plötsligt visas stor respekt och inget mer tjafs händer...och plötsligt fungerar den normala dynamiken igen..
Det är nå slags reptilhjärna instinkt som verkar finnas i dom flesta människor..
Sen är det väl å andra sidan olämpligt har man garage i tomtgräns eller så smal rimpa att det inte går att gå runt så är det rätt osannolikt att bli dömd för hemfridsbrott ens om man har klättrat över grannens staket..Teoretiskt ja i praktiken Nej..
Jag hade nog funderat på att dra in staketet så garageägaren kan gå runt sitt garage och slå i en spik eller måla utan att passera över staketet tänk 50-60 cm från tomtgräns så kan 99% av garagets underhåll göras utan att kliva på fel sida staketet.. Nog enklare för alla parter och har garaget stått där innan nån av er blivit ägare så får man nog på rimligt vis acceptera att garaget står där det står och behöver underhåll förr eller senare..
Så även om man KAN sätta staketet dikt tomtgräns så kanske det mer lämpliga är inflytt så det skapas en yta mellan fasaden och ditt staket där båda kan underhålla sina grejer och sköta det utan att skapa mer osämja eller oreda i framtiden..
RoTe skrev:
Rädda och otrygga köper övervakningskameror. Går i ledband till de krafter som vill skapa otrygga medborgare och ger sina bästa tips för att uppnå otrygghet.Skärkarl skrev:
Inte katten ska vi börja övervaka varandra! Följ andras råd.
Redigerat:
Kan det vara så att grannen är rädd för att få betala halva staketet, kan ju faktiskt bli ganska dyrt, om tomtgränsen är lång, kanske 30-40 meter. Jag antar att reglerna fortfarande är så att grannen måste betala halva staketet. Kan ju faktiskt kosta 25000 bara för material. Och en snickare kan kosta 35000. Det skulle bli 30000 för grannen. Kan tänkas att detta är 30000 problem.S Svensson8 skrev:Hej
Jag vill bygga ett bygglovsfritt staket mot en granne som anser att del av min fastighet är dennes. Grannen motsätter sig bland annat att del av staketet kommer stå nära väggen av hens garage som står 15cm från fastighetsgränsen trots att jag erbjudit att grannen kan lyfta bort staketet om underhåll behöver göras på fasaden.
Även på annan del av fastigheten så anser grannen sig tycka att gränsen ligger flera meter in på min fastighet. Detta gjorde att jag hade dit kommunlantmätare i våras som märkte ut gränsen utifrån redan befintliga stålrör. Lantmätaren satte ut träpinnar längs gränsen för att tydliggöra vart den gick. Dessa rycktes sonika bort av grannen och placerades flera meter in på min fastighet där grannen ansåg sig att gränsen gick.
Av denna anledning vill jag bygga ett staket för att tydliggöra vart gränsen går och så att jag faktiskt kan använda min del av fastigheten. Staketet kommer byggas på så sätt att jag kan lyfta bort det vid underhåll, därmed kommer det stå ett par cm från fastighetsgränsen.
Inför detta har jag också kontaktat kommunen och sökt bygglov för staketet trots att det är bygglovsfritt. Kommunen har nu återkommit om att bygglov inte krävs. Enda skälet till att jag gjorde detta var för att jag ville ha papper att luta mig mot när grannen kommer gå i taket när jag bygger staketet.
Mina funderingar kokar egentligen ner till följande:
Hur går jag tillväga för att bygga staketet? Ska jag ha dit kommunlantmätare igen och direkt bygga staketet? Ska jag ha med polisen när grannen utan tvekan kommer motsätta sig staketet och försöka rycka bort det? Hur håller jag ryggen fri?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Vilka regler?5 59Hansåke skrev:Kan det vara så att grannen är rädd för att få betala halva staketet, kan ju faktiskt bli ganska dyrt, om tomtgränsen är lång, kanske 30-40 meter. Jag antar att reglerna fortfarande är så att grannen måste betala halva staketet. Kan ju faktiskt kosta 25000 bara för material. Och en snickare kan kosta 35000. Det skulle bli 30000 för grannen. Kan tänkas att detta är 30000 problem.
Grannen kan aldrig åka på att behöva betala för hälften av mitt staket som jag sätter upp på min fastighet. Om han inte medvetet skulle förstöra det förstås, men det är ju rätt enkelt att låta bli.5 59Hansåke skrev:Kan det vara så att grannen är rädd för att få betala halva staketet, kan ju faktiskt bli ganska dyrt, om tomtgränsen är lång, kanske 30-40 meter. Jag antar att reglerna fortfarande är så att grannen måste betala halva staketet. Kan ju faktiskt kosta 25000 bara för material. Och en snickare kan kosta 35000. Det skulle bli 30000 för grannen. Kan tänkas att detta är 30000 problem.
TS har ju sagt att han har ett avstånd på mer än 100m från "gränsen" som diskuteras till andra bygglovsärenden.P pmd skrev:
Så TS tomt/fastighet kan tänkas vara stor och vara av naturtomtstyp närmare grannen... Grannen kan ha skött om sin "tomt" som inkräktat på TS fastighet under lång tid utan problem eller bråk.
Nu har TS upptäkt var gränsen går och använder den som en klubba i sin strid med grannen.
Övriga grannar vet att hela byn har knepiga gränser/tomter och skogspartier och får leva med år av konflikter i vägföreningar och samfälligheter pga av TS nödvändigtvis ville bygga ett staket på pin kiv för att vinna en poäng med grannen.
TS blir känd i trakten för att ha väckt den björn som sover.
/ATW
Det är klart att man ska kunna bevaka sin egendom om man har en granne som är bokstavligt talat gränslös.Sunflower_ skrev:
Undrar om det är tillåtet att bygga staket/stängsel av concertinatråd? *funderar*S Svensson8 skrev:Hej
Jag vill bygga ett bygglovsfritt staket mot en granne som anser att del av min fastighet är dennes. Grannen motsätter sig bland annat att del av staketet kommer stå nära väggen av hens garage som står 15cm från fastighetsgränsen trots att jag erbjudit att grannen kan lyfta bort staketet om underhåll behöver göras på fasaden.
Även på annan del av fastigheten så anser grannen sig tycka att gränsen ligger flera meter in på min fastighet. Detta gjorde att jag hade dit kommunlantmätare i våras som märkte ut gränsen utifrån redan befintliga stålrör. Lantmätaren satte ut träpinnar längs gränsen för att tydliggöra vart den gick. Dessa rycktes sonika bort av grannen och placerades flera meter in på min fastighet där grannen ansåg sig att gränsen gick.
Av denna anledning vill jag bygga ett staket för att tydliggöra vart gränsen går och så att jag faktiskt kan använda min del av fastigheten. Staketet kommer byggas på så sätt att jag kan lyfta bort det vid underhåll, därmed kommer det stå ett par cm från fastighetsgränsen.
Inför detta har jag också kontaktat kommunen och sökt bygglov för staketet trots att det är bygglovsfritt. Kommunen har nu återkommit om att bygglov inte krävs. Enda skälet till att jag gjorde detta var för att jag ville ha papper att luta mig mot när grannen kommer gå i taket när jag bygger staketet.
Mina funderingar kokar egentligen ner till följande:
Hur går jag tillväga för att bygga staketet? Ska jag ha dit kommunlantmätare igen och direkt bygga staketet? Ska jag ha med polisen när grannen utan tvekan kommer motsätta sig staketet och försöka rycka bort det? Hur håller jag ryggen fri?
Enligt min uppfattning, nej.jarlh skrev:
Naturvårdsverket:
”Staket runt hemfridszonen
Det är tillåtet att sätta upp ett staket runt hemfridszonen vid sitt bostadshus eller fritidshus. Men du får inte göra det runt den del av fastigheten som ligger utanför hemfridszonen – om syftet endast är att stänga ute andra människor. Då kan du bli skyldig att ordna en grind eller en övergång.”