9 736 läst ·
36 svar
10k läst
36 svar
Bygga pergola som fästs i husfasad?
Nu har jag mätt och kollat vart bärlina och reglar går och måttat upp pergola efter detta. Tror ni det är möjligt att skippa mittstolpen från mina tidigare ritningar och flytta in den en bit, enligt bilder.
Stolparna är 95x95 och reglarna är 2st 45x145 ihopskruvade, hittade en användare i forumet som hade byggt med denna dimension. Går jag upp i dimension så behöver jag nog fästa på takfoten istället vilket jag vill undvika helst.
Tror ni detta kan fungera?
Stolparna är 95x95 och reglarna är 2st 45x145 ihopskruvade, hittade en användare i forumet som hade byggt med denna dimension. Går jag upp i dimension så behöver jag nog fästa på takfoten istället vilket jag vill undvika helst.
Tror ni detta kan fungera?
Alternativt fäster jag reglar i takfoten istället, då får man lite mer höjd. Men om jag behöver sätta en regel mot takfoten för att ha något att skruva i. Är lite orolig för att vatten kommer fastna mellan denna regel och takfoten?
Vad tror ni om konstruktionen, räcker det med detta antalet stolpar och duger 2st limmade 45x145 runt om? Stående på 95x95 stolpar.
Edit:
Detta är vad jag är inne på nu, att fästa i takfoten för att för lite mer höjd, men duger det med en stolpe i denna position, och hur gör jag i hörnen för att få bra vridstyvhet?
Edit:
Detta är vad jag är inne på nu, att fästa i takfoten för att för lite mer höjd, men duger det med en stolpe i denna position, och hur gör jag i hörnen för att få bra vridstyvhet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan du kolla på den senaste ritningen jag postade? Har placerat en stolpe 1,4m ut från ena sidan. Räcker detta eller behöver jag en stolpe till? Alternativt flytta denna stolpe till mitten?Marcus0321 skrev:
Det kan funka bra. Men du måste få ner en plint under stolparna så nära marken som möjligt och sedan fästa stolparna ordentligt i bjälklaget för just vridstyvheten. Vindskyddet/spaljén kan även den förbättra vridstyvheten beroende på hur de konstrueras. Se till att du fäster överliggaren ordentlig ned i hörnstolpen det blir ju lite lyftkraft där.J joasag skrev:
Ja precis, en plint är inhandlad och ska grävas ner för "mittstolpen". Övriga två stolpar sitter bredvid befintliga plintar, ska se till att fästa stolparna ordentligt i bjälklaget.Marcus0321 skrev:
Det kan funka bra. Men du måste få ner en plint under stolparna så nära marken som möjligt och sedan fästa stolparna ordentligt i bjälklaget för just vridstyvheten. Vindskyddet/spaljén kan även den förbättra vridstyvheten beroende på hur de konstrueras. Se till att du fäster överliggaren ordentlig ned i hörnstolpen det blir ju lite lyftkraft där.
Överliggaren på pergolan är den jag har funderat mest på, som du säger så blir det ju en lyftkraft i och med att jag inte har stolpar i alla hörn. Har en tanke på att göra på detta vis. Att fästa en av 45x145 reglarna med denna typ av vinkelbeslag: https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/vinkelbeslag/vinkelbeslag-90-x-35-x-40-mm-2000017271
Sen jacka ur i nästa regel som hamnar innanför denna och limma och skruva ihop dom.
Reglarna som möts i 90 grader tänkte jag dra ihop med:
https://essve.com/sv/om-oss/innovationer/konstruktionsskruv-et-t
Logga in
Skapa konto
Kan detta fungera bra?
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Börjar närma sig att sätta ihop detta nu, kan inte avgöra om jag ska ha 2st 45x145 runt om eller om det räcker med endast 1 45x145. Dubbla blir säkert starkare, men det gör ju också att allt väger mycket mer, kan ju göra mycket på delen som har mycket överhäng utan stolpe:
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara