Hejsan alla husägare.
Jag och min fru vill bygga en enkel liten pergola på vårt trädäck.
Tanken är 3x3 meter och 2,4 - 2,5 m högt.
Vi har tänkt en enkel gedigen konstruktion.
Vårt trädäck är också enkelt byggt och vill därför att pergolan ska passa in likaså!
Tanken på material är
Stolpar 95x95
Reglar i 45x170
Infästning någon form av fransk träskruv av lämplig storlek.
Sen skruva fast stolparna underifrån trallen när vi valt ut rätt plats!
Tanken är att bygga en yttre ram runt stolparna och sedan köra på 45x170 cc 500 som skuggtak, kanske med tiden ha ett lämpligt tak som man kan lätt sätta upp och ta ner! Som bilden nedan visar är tanken att den ska se ut!
Sen tänker jag om det behövs snedsträvor vid varje stolpe från båda sidor?
Tänker hur man gör då? Blir kanske svårt med att få till det snyggt?
Hoppas på tips
Ha en fin vår alla!
Jag och min fru vill bygga en enkel liten pergola på vårt trädäck.
Tanken är 3x3 meter och 2,4 - 2,5 m högt.
Vi har tänkt en enkel gedigen konstruktion.
Vårt trädäck är också enkelt byggt och vill därför att pergolan ska passa in likaså!
Tanken på material är
Stolpar 95x95
Reglar i 45x170
Infästning någon form av fransk träskruv av lämplig storlek.
Sen skruva fast stolparna underifrån trallen när vi valt ut rätt plats!
Tanken är att bygga en yttre ram runt stolparna och sedan köra på 45x170 cc 500 som skuggtak, kanske med tiden ha ett lämpligt tak som man kan lätt sätta upp och ta ner! Som bilden nedan visar är tanken att den ska se ut!
Sen tänker jag om det behövs snedsträvor vid varje stolpe från båda sidor?
Tänker hur man gör då? Blir kanske svårt med att få till det snyggt?
Hoppas på tips
Ha en fin vår alla!
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Jag tror inte på att skruva fast stolparna underifrån i trallen. Det kommer inte bli riktigt stabilt.
Då är det bättre att ta bort några trallbrädor så ni kan sätta en regel där stolparna hamnar och fästa stolparna i regeln. Och sen skruva dit trallen igen.
Snedsträvor behövs absolut för att få det stabilt. Två stycken snedsågade 45x90 ca 5-600mm i varje hörn t.ex.
Då är det bättre att ta bort några trallbrädor så ni kan sätta en regel där stolparna hamnar och fästa stolparna i regeln. Och sen skruva dit trallen igen.
Snedsträvor behövs absolut för att få det stabilt. Två stycken snedsågade 45x90 ca 5-600mm i varje hörn t.ex.
Klicka här för att svara