9 736 läst ·
36 svar
10k läst
36 svar
Bygga pergola som fästs i husfasad?
Nu har jag rivit upp all trall, hur vet jag säkert att reglar och bärlinor är i tillräckligt bra skick. Altanen är bygg 1998 och trallen är original, så den var riktigt sliten.
Bärlinorna ser okej ut tycker jag.
Tänkte jag ska försöka sätta en av pergolans pelare vid bärlinan i mitten.
Bärlinorna ser okej ut tycker jag.
Tänkte jag ska försöka sätta en av pergolans pelare vid bärlinan i mitten.
Tycker den ser bra ut. Jag hade lagt en stenplatta under bärlinan där du sätter stolpen, inte för det kanske behövs men för det är lätt gjort för säkerhets skull.
Edit: Läste om och såg att du menade den långa bärlinan troligtvis då behövs ju ingen stenplatta
Edit: Läste om och såg att du menade den långa bärlinan troligtvis då behövs ju ingen stenplatta
Det är ju en viss fuktighet på toppen, men det känns inte mjukt på något sätt. Borde man spraya något medel för att få bort alger innan man lägger den nya trallen tro?J jehr skrev:
Ja precis, sätter jag i den långa bärlinan med franska skruv och någon balksko så borde det hålla bra!
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Jag är lite inne på att placera en eller två stolpar cirka 1,5m ut, inte i den 90 gradiga vinkeln, det skulle kännas mycket mer öppet på detta sätt!Marcus0321 skrev:
Produkter som diskuteras: "algtvätt"
Paket för algborttagning
Grön-Fri Proffs 5 liter + tryckspruta
1 679 kr inkl moms
1 853 kr
Läs mer
Helt orelaterad fråga, men: Vilket program har du ritat detta i?J joasag skrev:Har en plan att bygga en pergola på en del av altanen i och med att altandäcket byts ut nu i vår.
Tanken är att det ska se ut ungefär såhär:
[bild][bild]
Så en sida tänkte jag fästa i fasaden eller utanpå överhänget av det valmade taket. Finns det något speciellt jag ska tänka på när jag gör detta?
Här är en dålig bild som visar det valmade taket och utrymmer där pergolan ska fästas.
[bild]
Är också lite inne på om jag kan skippa stolpen som hamnar mitt på altanen genom att ha en längre överliggare. Men detta kanske bara gör det mer komplicerat, och kräver större dimension på virke?
[bild]
Alla reglar verkar bara vara skråspikade i underliggande bärlina. Ska jag passa på och sätta gaffelankare eller skåa med någon stabil konstruktionsskruv i rostfritt?J joasag skrev:
Altanen har ju varit stabil tidigare, men känns väl rätt vek nu när ingen trall ligger på reglarna.
Den blir ju mindre stabil när du tar bort trallen, men det återgår till stabilt med ny trall.J joasag skrev:
Reglarna kommer ligga kvar med nuvarande spik. Inga nya behövs.