Har en plan att bygga en pergola på en del av altanen i och med att altandäcket byts ut nu i vår.
Tanken är att det ska se ut ungefär såhär:
Så en sida tänkte jag fästa i fasaden eller utanpå överhänget av det valmade taket. Finns det något speciellt jag ska tänka på när jag gör detta?
Här är en dålig bild som visar det valmade taket och utrymmer där pergolan ska fästas.
Är också lite inne på om jag kan skippa stolpen som hamnar mitt på altanen genom att ha en längre överliggare. Men detta kanske bara gör det mer komplicerat, och kräver större dimension på virke?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Så en sida tänkte jag fästa i fasaden eller utanpå överhänget av det valmade taket. Finns det något speciellt jag ska tänka på när jag gör detta?
Här är en dålig bild som visar det valmade taket och utrymmer där pergolan ska fästas.
Logga in
Skapa konto
Är också lite inne på om jag kan skippa stolpen som hamnar mitt på altanen genom att ha en längre överliggare. Men detta kanske bara gör det mer komplicerat, och kräver större dimension på virke?
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Det du ska tänka på är vad som ligger bakom täckbrädorna vid din takfot. Du vill ju fästa kosntruktionen i en regel helst.J joasag skrev:Har en plan att bygga en pergola på en del av altanen i och med att altandäcket byts ut nu i vår.
[bild][bild]
[bild]
[bild]
Eftersom det är en pergola, och inte ett tak, så tror jag att du kan komma undan med ganska klena dimensioner rent konstruktionsmässigt, även om du skippar mittstolpen. Ser ut att vara ca 3m mellan fasad och ytterkant, så en 145 - 195 x 45 räcker rätt långt då, kanske till och med 120x45, särskilt om det inte är ngt problem med några mm nedböjning.
I en annan tråd diskuteras det dock lite kring estetik och vad tiden kan döra vad gäller att vrida och vända på vanligt regelvirke vilket kan vara värt att läsa:
https://www.byggahus.se/forum/threads/pergola-dimensionering.373379/
Takstolarna går ända ut till täckbrädorna, har bytt ut dom så jag vet hur det ser ut bakom.klaskarlsson skrev:
Det du ska tänka på är vad som ligger bakom täckbrädorna vid din takfot. Du vill ju fästa kosntruktionen i en regel helst.
Eftersom det är en pergola, och inte ett tak, så tror jag att du kan komma undan med ganska klena dimensioner rent konstruktionsmässigt, även om du skippar mittstolpen. Ser ut att vara ca 3m mellan fasad och ytterkant, så en 145 - 195 x 45 räcker rätt långt då, kanske till och med 120x45, särskilt om det inte är ngt problem med några mm nedböjning.
I en annan tråd diskuteras det dock lite kring estetik och vad tiden kan döra vad gäller att vrida och vända på vanligt regelvirke vilket kan vara värt att läsa:
[länk]
Men kan inte bestämma mig om jag ska fästa på utsidan av täckbrädorna eller låta pergolans överliggare gå in under utsticket på taket mot väggen. Höjden är cirka 240cm från altandäck till undersidan av utsticket.
Bredden på altanen är dock längre, nära på 5m:
Logga in
Skapa konto
5 m är för lång upplagslängd regeln kommer hänga ner betänkligt. Så en stolpe till blir det. Den behöver inte placeras i mitten utan kan placeras där det blir bra ca 1,5-1m ut ifrån ena sidan som minst.
Om du läser igen så ser du att altanen är 5 meter och på bilden är pergolan ungefär halva bredden så jag tror inte det är ett problem...Marcus0321 skrev:
Det blir ganska stor nedböjning det är ju inte bara den egna vikten utan även laster ifrån de reglarna som fästs i. Så kan man acceptera att den böjer ner en 10F fribygg skrev:
-15 cm på mitten efter något år så kan man köra på.
Tryckt tvåtumfyra väger väl 2kg per meter så det kan väl handla om max hundra kilo på den där 5 meters regeln?Marcus0321 skrev:
Ja, en 45x95 hade nog gått av på fem meters spännvidd.. Här kan man testa lite olika spännvidder https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pergola/ 5 meters spännvidd är mycket. Det behövs nog en ganska kraftig limträbalk för det.Marcus0321 skrev:
Jag hade ställt en pelare till och struntat i förlängningen. Blir svårare och dyrare.