Hej,
Har kommit över ett parti glaskassetter, i 2 olika mått/varianter.
Sambon har länge tjatat om växthus, så nu får det väl bli dags.

Glaskassetterna är 2- samt 3-glas, och har alltså ingen ram runt sig. De fönster som är 3-glas har på ena sidan dubbla glas som är ihoplimmade.
Annars är det såhär de ser ut, en metall-list med gummitätning mellan glasen.
Illustration av en glaskassett med tre glaslager och en metallist med gummitätning, utan ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag nu börjat fundera på är hur fasiken jag ska bygga ramar till dem, eller hur jag ska sätta fast dem i byggnaden på ett bra sätt.

Min tanke är att antingen ha en murad sockel, och sen på med en trästomme där glasen ska utgöra själva fasaden. De är 130 respektive 150 cm höga, så de kommer gå från sockeln upp till taket längs med långsidorna.
Eller så blir det en stomme helt i trä, utan murad sockel, intalar mig att det blir mindre jobb samt billigare.

Ska man fräsa in spår i reglarna som hamnar runt glasen, ska man ställa glaset på en regel i underkant, men kanske ställa den såpass långt ut att yttersta glasskivan hänger i luften och vattnet således droppar ner utan att bli stående?
Ska man ställa dem på någon plåt, som skyddar trästommen?

Har inte bestämt om stommen blir i obehandlat virke, eller om det blir i tryckimpregnerat, men oavsett så är det ju bra att undvika stående vatten, och slippa onödig fukt på insidan av väggen.

Tacksam för alla typ av tips eller tankar, det kanske redan finns någon som byggt ett växthus med glaskassetter och har en bild att dela med sig av?

Mvh
Billy

R
Hej, hur gick det? Har själv funderat på ett liknande projekt och har samma frågeställningar.

R raspen86 skrev:
Hej, hur gick det? Har själv funderat på ett liknande projekt och har samma frågeställningar.
Har inte kommit till skott än.
Blir väl först nästa år, skulle jag tro. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.