66 759 läst ·
103 svar
67k läst
103 svar
Bygga FTX på egen hand
Både och. Lite sus från ventilerna kommer man nog inte ifrån men jag är nog lite förvånad av brummandet från agget.. Trodde att det skulle låta noll. ändå står den på en frigolitskiva. Pga utrymmesbrist så står den nedsänkt mellan hanbjälkarna och skivan sitter direkt ovanför plasten i taket. Kanske skulle det låta mindre om det var 50 cm lösull mellan taket och agget..carax skrev:
Hej
Jag ska precis till o beställa en HERU 90 S EC och funderar på vad jag ska ha för ljuddämpning. Har sett att många rekommenderar 900mm långa ljuddämpare med 100mm isoleringstjocklek vid till- och frånluft.
Nån som har erfarenhet av denna typ av ljuddämpare och vet var jag kan hitta dom? Jag har bara hittat med 50mm isolering.
Tror ni att det räcker som dämpning om jag dessutom köper väl dämpade don?
Jag ska precis till o beställa en HERU 90 S EC och funderar på vad jag ska ha för ljuddämpning. Har sett att många rekommenderar 900mm långa ljuddämpare med 100mm isoleringstjocklek vid till- och frånluft.
Nån som har erfarenhet av denna typ av ljuddämpare och vet var jag kan hitta dom? Jag har bara hittat med 50mm isolering.
Tror ni att det räcker som dämpning om jag dessutom köper väl dämpade don?
Alla grossister har dom, Här är Lindabs version.
http://www.lindab.com/itcenter/IT-Center/LindabWebProducts/pdf/se/kanalsystem/tekn/04_slcu100_se.pdf
Skulle det inte räcka med dom så går det alltid komplettera senare. Om plats finnes förstås. Men man kan ju bygga det så det finns möjlighet att eftermontera.
http://www.lindab.com/itcenter/IT-Center/LindabWebProducts/pdf/se/kanalsystem/tekn/04_slcu100_se.pdf
Skulle det inte räcka med dom så går det alltid komplettera senare. Om plats finnes förstås. Men man kan ju bygga det så det finns möjlighet att eftermontera.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Intressant att se bilderna i tråden och höra om allas erfarenheter. Själv ska jag påbörja ett liknande ventilationsprojekt innan sommaren. Jag återkommer säkert med en del frågor.
Skall också installera till sommaren, förmodligen heru s 130 på vind. Får man vara fräck och fråga efter någons komponent(inköps)lista (så man inte missar för mycket) :blushing:
De grejer man missat brukar man inte få samma rabatt på sen..
De grejer man missat brukar man inte få samma rabatt på sen..
Medlem
· Västra Götaland
· 187 inlägg
Om jag inte missförstår din fråga är ju komponenterna helt beroende av kanalsystemet du skall bygga. Om du köper en ventilationsritning från någon av nätbutikerna så får du även med en offert på allt material - i alla fall fick jag det. Du kan givetvis få min lista, men du lär inte ha någon användning av att veta hur många 90-gradersböjar som behövdes hos oss.MALT73 skrev:
Frigolit ljudisolerar inte bra.flash skrev:Både och. Lite sus från ventilerna kommer man nog inte ifrån men jag är nog lite förvånad av brummandet från agget.. Trodde att det skulle låta noll. ändå står den på en frigolitskiva. Pga utrymmesbrist så står den nedsänkt mellan hanbjälkarna och skivan sitter direkt ovanför plasten i taket. Kanske skulle det låta mindre om det var 50 cm lösull mellan taket och agget..
Stenull ska det vara, typ markisolering, som har relativt hög massa, det isolerar relativt bra. Och några lager gipsskiva på den som inte har någon kontakt med bjälklaget.
Men det är inte lätt om du inte har plats. :S
Jag tror inte att det blir någon nämnvärd ljudisolering med tennisbollar, typ gummifötter som ska dämpa vibrationer.Quist skrev:
Stenull är beprövat och fungerar utmärkt, bättre då att sätta ytterligare ett lager stenull.
Jag kan rekomendera böjda ljuddämpare precis innan tilluftdon. Dom kostar några kr mer men dämpar betydligt bättre än vanliga raka.
Finns från både Veloduct och Hallströms. Jag föredrar Hallströms eftersom dom har dubbla gummitätningar på sina detaljer och är lättare att demontera om det skulle behövas.
Finns från både Veloduct och Hallströms. Jag föredrar Hallströms eftersom dom har dubbla gummitätningar på sina detaljer och är lättare att demontera om det skulle behövas.
Medlem
· Västra Götaland
· 187 inlägg
Efter att ha fått mitt FTX-system injusterat av proffs kan jag ge ytterligare ett ljuddämpningstips: Använd 125 mm som minsta rördimension + don. För att få samma luftflöde genom 100 mm rör/don krävs högre hastighet på luftströmmen vilket ger extra oljud.
Tips om vad man kan göra åt detta så här i efterhand mottages tacksamt...
Tips om vad man kan göra åt detta så här i efterhand mottages tacksamt...