carax skrev:
Är det ljudet från aggregatet som väsnas ? Eller är det i ventilationen?
Både och. Lite sus från ventilerna kommer man nog inte ifrån men jag är nog lite förvånad av brummandet från agget.. Trodde att det skulle låta noll. ändå står den på en frigolitskiva. Pga utrymmesbrist så står den nedsänkt mellan hanbjälkarna och skivan sitter direkt ovanför plasten i taket. Kanske skulle det låta mindre om det var 50 cm lösull mellan taket och agget..

Hej

Jag ska precis till o beställa en HERU 90 S EC och funderar på vad jag ska ha för ljuddämpning. Har sett att många rekommenderar 900mm långa ljuddämpare med 100mm isoleringstjocklek vid till- och frånluft.
Nån som har erfarenhet av denna typ av ljuddämpare och vet var jag kan hitta dom? Jag har bara hittat med 50mm isolering.
Tror ni att det räcker som dämpning om jag dessutom köper väl dämpade don?

Hur tycker ni kvalité, ljud och pris stämmer med era aggregat? Jag ska ju skaffa allt från början och placera agget på vinden (kallt). Hur ligger prisbild och kvalité på de olika fabrikaten??

Intressant att se bilderna i tråden och höra om allas erfarenheter. Själv ska jag påbörja ett liknande ventilationsprojekt innan sommaren. Jag återkommer säkert med en del frågor.

Skall också installera till sommaren, förmodligen heru s 130 på vind. Får man vara fräck och fråga efter någons komponent(inköps)lista (så man inte missar för mycket) :blushing:

De grejer man missat brukar man inte få samma rabatt på sen..

MALT73 skrev:
Skall också installera till sommaren, förmodligen heru s 130 på vind. Får man vara fräck och fråga efter någons komponent(inköps)lista (så man inte missar för mycket) :blushing:
Om jag inte missförstår din fråga är ju komponenterna helt beroende av kanalsystemet du skall bygga. Om du köper en ventilationsritning från någon av nätbutikerna så får du även med en offert på allt material - i alla fall fick jag det. Du kan givetvis få min lista, men du lär inte ha någon användning av att veta hur många 90-gradersböjar som behövdes hos oss.

flash skrev:
Både och. Lite sus från ventilerna kommer man nog inte ifrån men jag är nog lite förvånad av brummandet från agget.. Trodde att det skulle låta noll. ändå står den på en frigolitskiva. Pga utrymmesbrist så står den nedsänkt mellan hanbjälkarna och skivan sitter direkt ovanför plasten i taket. Kanske skulle det låta mindre om det var 50 cm lösull mellan taket och agget..
Frigolit ljudisolerar inte bra.
Stenull ska det vara, typ markisolering, som har relativt hög massa, det isolerar relativt bra. Och några lager gipsskiva på den som inte har någon kontakt med bjälklaget.
Men det är inte lätt om du inte har plats. :S

Jag har tänkt att ställa mitt aggregat på tennisbollar.
Tror det kan fungera riktigt bra.

Quist skrev:
Jag har tänkt att ställa mitt aggregat på tennisbollar.
Tror det kan fungera riktigt bra.
Hmm, jag är lite skeptisk.. Om det är framför allt ljuddämpning du är ute efter bör du nog komplettera med ett mjukare lager, ex stenullsmatta eller ett par lager vanlig gullfiber.

Ja jag tänkte att tennisbollarna ligger i urgröpta "skålar" i en frigolitskiva.
Mellan den och "golvet" kan man ju dessutom lägga mineralullsskivor, gipsskivor eller vad man nu tror är bäst.

Quist skrev:
Ja jag tänkte att tennisbollarna ligger i urgröpta "skålar" i en frigolitskiva.
Mellan den och "golvet" kan man ju dessutom lägga mineralullsskivor, gipsskivor eller vad man nu tror är bäst.
Jag tror inte att det blir någon nämnvärd ljudisolering med tennisbollar, typ gummifötter som ska dämpa vibrationer.
Stenull är beprövat och fungerar utmärkt, bättre då att sätta ytterligare ett lager stenull. :D

Jag kan rekomendera böjda ljuddämpare precis innan tilluftdon. Dom kostar några kr mer men dämpar betydligt bättre än vanliga raka.
Finns från både Veloduct och Hallströms. Jag föredrar Hallströms eftersom dom har dubbla gummitätningar på sina detaljer och är lättare att demontera om det skulle behövas.

Efter att ha fått mitt FTX-system injusterat av proffs kan jag ge ytterligare ett ljuddämpningstips: Använd 125 mm som minsta rördimension + don. För att få samma luftflöde genom 100 mm rör/don krävs högre hastighet på luftströmmen vilket ger extra oljud.

Tips om vad man kan göra åt detta så här i efterhand mottages tacksamt...

Hur klarar ni tätningen där man passerar diffspärren..?
Jag har inte hittat något som är anpassat för det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.