Jag rekommenderar att man tar kontakt med en Ventkonsult som får göra en snabb kanaldimensionering. Mycket ljudproblem har med dimensioneringen att göra. Sen är även rekommendationen att man tar hjälp med injusteringen av systemet.

Kanalmässigt funkar en 100mm kanal till varje tilluftsdon med 300mm ljuddämpare framför donet. Tänk på raksträckor så slipper ni ljud. Välj sedan don som är bra ljudmässigt, även detta kan en Ventkonsult hjälpa er med.

En normal villa kan en konsult dimensionera och plocka ut prylar för på en timme och precis som med en arkitekt har man igen pengarna då de tänker på sådant som en "civil" inte tänker på.

Krillew skrev:
Hur klarar ni tätningen där man passerar diffspärren..?
Jag har inte hittat något som är anpassat för det.
Armaflex AF, i tejpform.

Consensus skrev:
Armaflex AF, i tejpform.
Ja det där såg ju ut att vara nått..
Fast jag tycker förståss att det borde finnas en rördel som är till för att passera
diffspärren. Jag behöver passera på 13 ställen så jag vill ha nått som inte är tejp..

Funderar på att klippa plåt ca 30x30 cm bocka upp kanten runt om ca 2cm för att
få den lite stabilare, sen ta ett hål för röret i mitt fall 100mm lägga en plywood på
insidan och plåten på utsidan av diffspärren. spritsa ut lite tätning på plåten sen skruva fast rakt igenom plasten in i plywooden. borra mitt 100 hål tvärs igenom allt. stoppa i röret
fixera med två vinklar.. spritsa ut lite tätning runt kanten..

Det finns isolerstosar som kan annvändas som genomföringar genom diffspärren. Ser ut som en plåt med genomföring med nipplar på vardera sida.

/MN

morgannorberg skrev:
Det finns isolerstosar som kan annvändas som genomföringar genom diffspärren. Ser ut som en plåt med genomföring med nipplar på vardera sida.

/MN

Vart hittar man dom?

Krillew skrev:
Hur klarar ni tätningen där man passerar diffspärren..?
Snitta ett kryss, pressa igenom spirorör, tejpa (svindyr åldersbeständig tejp godkänd för skarvning plast/metall) på ena sidan, fogskumma på andra.

mattiasj78 skrev:
Snitta ett kryss, pressa igenom spirorör, tejpa (svindyr åldersbeständig tejp godkänd för skarvning plast/metall) på ena sidan, fogskumma på andra.

Hum... :S Ja jag vet att man brukar göra så... Fast jag kan inte förstå att det inte skall finnas rördelar i sortimenten för sånt... Jag kommer ha flex-dämpare sista biten
så där är det snarast omöjligt att tejpa och få det tätt.. så jag skulle vilja ha
en ytter/inner-skarv för 100-rör med fläns.. Vad väldigt mycket enklare det skulle vara..
Det här är ju nått som massor av installatörer ställs inför varge dag..
Klart mycket effektivare att ta fram en rördel än att fumla med tejp.
morgannorberg skriver att det finns så jag får hålla mina hästar tills jag får veta vart man köper dom..

Har hållit på att letat rsk nummret på den produkten utan lycka, Dessvärre finns den inte med i ahlsells katalog längre. Ett alternativ är att uppsöka någon plåtfirma som kan tillverka några åt dig.
/MN

Hej, tack sy7robc för en schysst tråd som har inspirerat mig!
Har beställt FTX system idag, tog hjälp av alig/ventilationsbutiken.se för ritning och alla delar. Det blev ett Heru 90s EC2, 6 tillluftsdon, 3 frånluft för min 1-plansvilla på 116kvm med vind.

Jag hoppas få grejerna i mitten av nästa vecka och innan dess hoppas jag att jag orkar hinna med att tömma vinden på kartonger och grejer...

Jag valde alig/ventbutiken mest på grund av att de har support efter försäljning, jag tänkte alltså själv ge mig på att installera. Det verkar inte så svårt...mest bökigt, trångt och tidskrävande.
De offerter jag fick på installation (från andra installationsfirmor) låg kring 30.000 efter ROT avdrag :S.

Ritningen kostade lite, men personligen har jag inte sysslat så mycket med byggnationer innan, så både med tanke på det och med tanke på att jag säkert behöver lite support under installationstiden från Alig tror jag det är väl investerade pengar.

Kort draget kring ritningen så är det ljuddämpare (Flex. Aku-Comp med längd 600 mm.) till samtliga tilluftsdon samt på friskluft samt avluft på aggregatet. Extra fasta ljuddämp. även efter aggregatet på till samt frånluft (900mm med 50mm isol.) Det kommer sitta 125mm spiro som växlas ner till 100mm närmare tilluftsdonen.

Det blir intressant att dra igång bygget, hoppas min motivation och energi håller i sig, om inte så söker jag mig hit så ordnar det sig! :)

Redigerat:
sy7robc Har du lust att berätta lite mer om din lösning med frånluft vid braskaminen? Funkar det som du har tänkt? och hur gjorde du med "kallarasskydd" när du inte eldar i kaminen?

Vi funderar på samma lösning så det hade varit värdefullt med tips från nån som redan har gjort det. d^_^b

Cufus skrev:
Kort draget kring ritningen så är det ljuddämpare (Flex. Aku-Comp med längd 600 mm.) till samtliga tilluftsdon samt på friskluft samt avluft på aggregatet. Extra fasta ljuddämp. även efter aggregatet på till samt frånluft (900mm med 50mm isol.) Det kommer sitta 125mm spiro som växlas ner till 100mm närmare tilluftsdonen.
Hej! Vet inte hur långt du har kommit i bygget, var ju trots allt inte så länge sen du beställde. Tänkte iaf höra om du har dragit igång aggregatet och är nöjd med ljuddämpningen?

Sitter i valet och kvalet om att köra 160 på stomme och sen växla ner till 125. Eller köra som du med 125/100.

flimsy skrev:
Hej! Vet inte hur långt du har kommit i bygget, var ju trots allt inte så länge sen du beställde. Tänkte iaf höra om du har dragit igång aggregatet och är nöjd med ljuddämpningen?

Sitter i valet och kvalet om att köra 160 på stomme och sen växla ner till 125. Eller köra som du med 125/100.
Halloj. Alla rördragningar, luftdon och takhuv är klart. Det är egentligen "bara" isoleringen på spirorören kvar samt ordna tilluften som ska gå genom ett galler som ska sitta i/genom en tegelfasad.

Så nej, jag har ännu inte kunnat dragit igång systemet för att se hur det blir. Börjar dock närma sig då jag nu hoppas hitta en lösning hur jag ska fästa själva gallerdonet i tegelfasaden...nån som har någon bra idé så ut med den bara! :) Gallret är denna: http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=7b73b03ca940a61697e50681ba62bb53

Jag har tänkt att borra hål med betongborr och sen förhoppningsvis knacka ut en snygg fyrkant. Men sen? Fästa med skruv/expanderbult? Träram?

Jag frågade Alig när jag beställde om jag inte ska ha större spirorör med tanke på att jag framförallt vill ha ett tyst system, de sa att det är en medelväg som gäller, större är tydligen inte alltid tystare. Jag antar det beror mest på hur många liter/sek som ska gå genom donen. I mina tilluftsdon kommer det gå 7-10l/sek och i frånluftsdonen 10-15l/sek.

Jag hoppas bli klar innan denna helg är slut, men jag kommer nog inte kunna utvärdera ljudnivån förrän jag får det injusterat ännu några veckor senare.

/C

Cufus skrev:
Halloj. Alla rördragningar, luftdon och takhuv är klart. Det är egentligen "bara" isoleringen på spirorören kvar samt ordna tilluften som ska gå genom ett galler som ska sitta i/genom en tegelfasad.
Snabbt jobbat d^_^b

Cufus skrev:
Jag frågade Alig när jag beställde om jag inte ska ha större spirorör med tanke på att jag framförallt vill ha ett tyst system, de sa att det är en medelväg som gäller, större är tydligen inte alltid tystare. Jag antar det beror mest på hur många liter/sek som ska gå genom donen. I mina tilluftsdon kommer det gå 7-10l/sek och i frånluftsdonen 10-15l/sek.
/C
Hmm, jag som tänkt att stört är bäst (dvs tystast)! :) Vi kommer i stort att ha samma flöden som du så det blir till att fundera lite... Vårt hus är 113kvm.

Tack för svar! Rapportera gärna när du är klar.

Redigerat:
flimsy skrev:
Snabbt jobbat d^_^b

Hmm, jag som tänkt att stört är bäst (dvs tystast)! :) Vi kommer i stort att ha samma flöden som du så det blir till att fundera lite... Vårt hus är 113kvm.

Tack för svar! Rapportera gärna när du är klar.
Vi har nästan samma storlek på huset, ca 116kvm. 5 tilluftsdon + 4 frånluft. Skulle eg. haft ytterligare ett tilluftsdon, men det gick inte att nå det från vinden till 80-tals tillbyggnaden.

Jag återkommer när jag slagit igång det, samt efter injustering!

flimsy skrev:
sy7robc Har du lust att berätta lite mer om din lösning med frånluft vid braskaminen? Funkar det som du har tänkt? och hur gjorde du med "kallarasskydd" när du inte eldar i kaminen?

Vi funderar på samma lösning så det hade varit värdefullt med tips från nån som redan har gjort det. d^_^b
Hej, den lösningen hade jag gjort lite annorlunda om jag skulle göra om det idag. Som det är nu sitter en termostatstyrd fläkt efter ett frånluftsdon i taket ovanför kaminen. Röret går sedan vidare till tilluftens stamrör. Innan anslutningen till tilluften sitter ett backspjäll/kallrasskydd.

Det som blev minst bra med nuvarande lösning är att min bättre hälft tyckte att det skulle bli hemskt fult med ett frånluftsdon i mitten av taket, därför sitter det ganska direkt ovanför kaminen. Där blir det inte så jättevarmt, det hade varit bättre om donet satt mer i mitten av rummet eftersom värmen verkar stråla ganska mycket framåt innan den stiger.

Dessutom skulle jag skippa att ansluta mot tilluften (det är ju tokigt att skicka in "gammal" inneluft till tilluftssystemet) och istället kopplat det till frånluften. Visst det försvinner ca 20% av värmen när frånluften går igenom HERUn, men det är inte så mkt. Då skulle det alltid komma ren uteluft i tilluften.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.