350va ger 30 timmar vid 1a och 12v? hur räknade du fram det utan att veta hur många Ah batteriet är på?

HaHa, fel av mej. Tänkte VAh i hastigheten.

Burken verkar ge ca 100 W i en tredjedels timme, dvs 30 Wh. Det blir drygt två timmar vid 12 W (1A vid 12 Volt)

ok :)

Nackdelen med upser man köper är ju att de drar en del i tomgång. Kan dock inte uttala mig om mindre. dvs 350-1000va.

Själv har jag mest UPSen för att inte tappa telefonsamtal om det skulle hicka till på elnätet och bredbandet går ner. Sedan tycker ju ungarna det är kul att kunna surfa vidare (på sina laptops) när strömmen går..

Eventuell energiförlust UPSen bekymrar jag mej inte så mycket för med 5-6 datorer som står på 24/365. I större installationer är det givetvis en annan sak.

mycke_nu skrev:
Hur räknar du nu? 1A @ 230 V är ju inte precis samma sak som 1A @ 12V.

350 VA räcker till 1A @ 12V i nästan 30 timmar.
Fast är det inte just det som är grejen.
350VA som UPS'en är på är ju specat för 230V output. DVS jag är tvungen att driva 3 st transformatorer som har input på 1-3A 230VAC. Du kan ju inte räkna med 350VA för 12Volt.... UPS'en kan ju inte driva 12V.... Den driver transformatorer på 230VAC som drar typ 0.5-1A styck. På andra sidan transformatorn får jag dock ut 12V 1A.

Men om jag aldrig behöver driva transformatorer med batteri-sidan vi ett eventuellt strömavbrott så blir det precis som du skriver 12V 1A = 12VA .....
Just precis därför jag vill bygga en 12VDC-UPS och slippa omvandla 12V upp till 230VAC och sedan tillbaks till 12VDC.

/V

mycke_nu skrev:
HaHa, fel av mej. Tänkte VAh i hastigheten.

Burken verkar ge ca 100 W i en tredjedels timme, dvs 30 Wh. Det blir drygt två timmar vid 12 W (1A vid 12 Volt)
Jag antar att jag måste tänkt fel någonstans eftersom det låter som du kan köra vidare med din router m.m under längre tider vid strömavbrott.
Har du testat hur lång tid din UPS håller grejerna vid liv efter strömavbrott ?
Spontant känns det som att transformatorn som omvandlar 230VAC till 12VDC och är inkopplad mot UPS'en borde belasta UPS'en med 230VAC ca:0,7A = 160W och inte 12VDC 1A = 12W

???

Nej dom drar inte 1 A styck, dom drar ca 0.05A. (0.05A x 230 V = 12 W)

EDIT> Du måste tänka i effekt eller energi annars blir det fel. Dina burkar drar 12 W, då lämnar UPSen också 12 W, dvs 0.05 A. Hade UPS lämnat 160 W som du skriver så hade det blivit h-lsikes varmt någonstans.

Redigerat:
mycke_nu skrev:
Nej dom drar inte 1 A styck, dom drar ca 0.05A. (0.05A x 230 V = 12 W)

EDIT> Du måste tänka i effekt eller energi annars blir det fel. Dina burkar drar 12 W, då lämnar UPSen också 12 W, dvs 0.05 A. Hade UPS lämnat 160 W som du skriver så hade det blivit h-lsikes varmt någonstans.
Ok, jag läste bara på mina transformatorer.. där stod det iallafall:
Input 240VAC 0,5A Output 12VDC 1A Faktor 10 skillnad i effekt...den blir ljummen.
Input 240VAC 0.3A Ouput 12VDC 1A

Jag tänker i effekt och jag vet att mina burkar drar 12W.... men det betyder INTE att UPS'en lämnar 12W, isåfall skulle man ha en helt förlustfri 12V transformator.
Just denna effektförlust jag vill slippa driva med batterier vid strömavbrott.

/V

Jag skulle tippa att den kombinerade verkningsgraden (för UPS och adapter) vid strömavbrott är minst 80%. Du förlorar alltså ca 20% tid jämfört med en ren batterilösning.

I praktiken behöver dock även en hembyggd UPS någon form av stabilisering på utgången, så det är stor risk att du förlorar 15-20% även om du bygger själv.

mycke_nu skrev:
Jag skulle tippa att den kombinerade verkningsgraden (för UPS och adapter) vid strömavbrott är minst 80%. Du förlorar alltså ca 20% tid jämfört med en ren batterilösning.

I praktiken behöver dock även en hembyggd UPS någon form av stabilisering på utgången, så det är stor risk att du förlorar 15-20% även om du bygger själv.
Ja, då kanske det får bli en vanlig UPS iallafall då. Om det bara är 15-20% man förlorar så....

/V

Plus de ca 20watt som upsen drar oavsett. Jag har 2 st upser. Men i det hela om de drar 40watt så bryr jag mig inte. De hostar hela nätverket i huset. De finns som backup för tv/kyk/frys. I andra huset är det för hela pannsystemet och servrarna. Jag har byggt så att jag i regel driver allt de viktiga. Vid full belastning klarar jag mig i pannrummet i ca 7 timmar. Och inne i huset 1h. Har sedan extra batteripack som jag kan koppla in om jag vill.

danielr112 skrev:
Plus de ca 20watt som upsen drar oavsett. Jag har 2 st upser. Men i det hela om de drar 40watt så bryr jag mig inte. De hostar hela nätverket i huset. De finns som backup för tv/kyk/frys. I andra huset är det för hela pannsystemet och servrarna. Jag har byggt så att jag i regel driver allt de viktiga. Vid full belastning klarar jag mig i pannrummet i ca 7 timmar. Och inne i huset 1h. Har sedan extra batteripack som jag kan koppla in om jag vill.
Shit, vad har du för UPS'er som kan hosta så mycket? Backup för TV, kyl, frys m.m 1h även pannrum under 7 timmar ?
/V

2*1500va. Den ena har 95AH@24volt. den andre dock bara 12ah@24volt. Men där finns 100AH som backup batterier till den vid sidan om. (har ytterligare 1 st 1500 och 1 st 2500va ifall att ;) )

Bådda dessa klarar av att leverera 1300watt kontinuerligt. (Beror dock lite på vad för belastning man kör med. Men har testat mina kylskåp, tv och annat och det funkar)

Så, då var det beställt!
APC Back-UPS ES 700VA BE700-GR
Får vi se vad den går för när strömmen väl sticker....

/V

Den kommer räcka långt för ditt behov. det lovar jag!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.