13 779 läst ·
74 svar
14k läst
74 svar
Bygga egen 12v UPS för iptelefon och fiberconv.
Ok du räknade med lasten, my mistake!! :-[
du gnistjagaren jobbar säkert åt tite? finns inte så många ups kunniga i sverige. jobbar själv åt kide electric
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Med en blyacc så laddar man med konstant spänning och när accen är full så slutar den ta emot mera laddning, ELFA har haft en grå laddare som sköter sig själv. Databladet för accen säger vilken spänning det ska vara.
Hur går det med utrustningen för 12 volt? tål den 14volt?
Prototypen
Hur går det med utrustningen för 12 volt? tål den 14volt?
Prototypen
Det bör den göra, 12v adaptern som hörde till den gav ut 15v vid belastning (18 obelastad)..prototypen skrev:
Men funderar på att köpa en bättre laddare som laddar 13.8v när den tycker att batteriet börjar bli fullt.
Hur bra mår det batteriet av att laddas med en batteriladdare gjord för blybatterier?
I bilar sitter laddregulator i generator och bilbatteriet tar som sagt inte emot mer spänning när det är fullt utan det "kokar" då alltså överladdas det hela tiden men en bil är ju inte på 24/7 som din utrustning kommer vara.
Hade jag vart du så skulle jag satt ett batteri på laddning med en smart laddare (som den du har men då ett batteri som denna är till för) och istället driva driva resten med en transformator på 12v, denna transformator styr också ett NC relä som normalt kopplar bort batteriet så ingen ström tas från detta. När strömmen går försvinner strömmen från transformatorn = reläet släpper och tar då istället ström från batteriet.
I bilar sitter laddregulator i generator och bilbatteriet tar som sagt inte emot mer spänning när det är fullt utan det "kokar" då alltså överladdas det hela tiden men en bil är ju inte på 24/7 som din utrustning kommer vara.
Hade jag vart du så skulle jag satt ett batteri på laddning med en smart laddare (som den du har men då ett batteri som denna är till för) och istället driva driva resten med en transformator på 12v, denna transformator styr också ett NC relä som normalt kopplar bort batteriet så ingen ström tas från detta. När strömmen går försvinner strömmen från transformatorn = reläet släpper och tar då istället ström från batteriet.
Batteriet är Julas 7Ah 12V Blyackumulatorcitactiva skrev:
http://www.jula.se/Butik/default.as...docs/produkt.asp?pf_id=SE-440050&dept_id=
Hittade denna 12v laddare på Elfa, verkar perfekt för ändamåletcitactiva skrev:Hade jag vart du så skulle jag satt ett batteri på laddning med en smart laddare (som den du har men då ett batteri som denna är till för) och istället driva driva resten med en transformator på 12v, denna transformator styr också ett NC relä som normalt kopplar bort batteriet så ingen ström tas från detta. När strömmen går försvinner strömmen från transformatorn = reläet släpper och tar då istället ström från batteriet.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...e/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=3939.htm
Och det här reläet bör funka...
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...e/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=6881.htm
Så behöver jag bara shoppa ett urladdningskydd från jula och sedan är jag på banan igen
http://www.jula.se/Butik/default.as...rodukt.asp?pf_id=SE-619157&dept_id=SE-619
Jag borde ha en 12v adapter liggandes någonstans som ger ut tillräckligt med ström för att driva allt när batteriet inte är inkopplat.
Nu tycker jag det verkar som att priset på din hemmabyggda UPS springer iväg klart över en billig för typ hemma datorer även om det nu inte är effektivast.
Som jag skrev tidigare i tråden så kan jag inte använda dessa eftersom dom är anpassade för datorer och går ner i strömsparläge när lasten understiger 40W.Snuttjulle skrev:
Mätade igår upp att mina prylar tog totalt 8W.
Jag kör mitt ADSL-modem på en helt separat UPS, för att få maximal överlevnadstid, och det funkar utmärkt trots att den drar väldigt lite. Testade just att dra ur sladden till UPS:en så nu får jag Internet tack vare UPS, och denna UPS har som sagt bara ett ADSL-modem inkopplat.H.äg Smurf skrev:
Jag kan inte mäta vilken effekt den drar utan att dra ur sladden och stoppa in mätaren, vilket skulle bryta uppkopplingen, men det står "max 10W" på modemet, så några 40W är det inte.
Det är en Back-UPS ES 350.
Och du lär ju få lägre gångtid på din ups, det tar ju en hel del ström för att transformera upp spänningen till 230V.H.äg Smurf skrev:
Sorry.
Det där med minst 40W hade jag förträngt. Kan bero på att jag själv kör massa grejer på min.
Det där med minst 40W hade jag förträngt. Kan bero på att jag själv kör massa grejer på min.