26 439 läst ·
72 svar
26k läst
72 svar
Bygg inte med Mjöbäcksvillan!!!!!
Tack för ert och andras stöd.
Ja, det är inte utan att det känns lite tungt ibland. Vi har dock ganska gott självförtroende i detta. Det är så många fel att peka på att de knappast kan komma undan. De tror nog inte att vi vågar oss in i en process mot dem, med alla resurser de besitter. Där tror de fel, vi kommer att strida mot dem hela vägen om så behövs. Vi har många bra vänners stöd, någon jurist, arkitekt mfl. Vidare är det många som hört av sig oxå och givit sitt stöd i detta.
Sydsvenskan kontaktade mig och ville skriva om oss. De kommer hit imorgon förmiddag. Undrar just hur mycket dålig publicitet de vill ha >
Ja, det är inte utan att det känns lite tungt ibland. Vi har dock ganska gott självförtroende i detta. Det är så många fel att peka på att de knappast kan komma undan. De tror nog inte att vi vågar oss in i en process mot dem, med alla resurser de besitter. Där tror de fel, vi kommer att strida mot dem hela vägen om så behövs. Vi har många bra vänners stöd, någon jurist, arkitekt mfl. Vidare är det många som hört av sig oxå och givit sitt stöd i detta.
Sydsvenskan kontaktade mig och ville skriva om oss. De kommer hit imorgon förmiddag. Undrar just hur mycket dålig publicitet de vill ha >
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Det låter onekligen inte som om det är ert fel, men man måste ju också låta Mjöbäcksvillan få lämna sin version. De har ju en speciell tråd här på forumet där de kanske kan förklara sig.
Innan du hänger ut dem helt i media kanske ni kan komma till en juridisk lösning. Det är inte säkert att du blir hjälpt av att gå till olika mediainstanser. Tvärtom kan det vara.
Det verkar som dina känslor styr förnuftet just nu. Förståeligt när man sitter i din sits. Ev. stämningar förs bäst i tingsrätten och inte i media.
Hoppas ni kommer till en lösning och att ni till slut blir nöjda!
Innan du hänger ut dem helt i media kanske ni kan komma till en juridisk lösning. Det är inte säkert att du blir hjälpt av att gå till olika mediainstanser. Tvärtom kan det vara.
Det verkar som dina känslor styr förnuftet just nu. Förståeligt när man sitter i din sits. Ev. stämningar förs bäst i tingsrätten och inte i media.
Hoppas ni kommer till en lösning och att ni till slut blir nöjda!
Ja, var kall. Som du säger, förlora mer kan du ju inte utan bara få tillbaka. Så lugn dig & skriv ner det du vill att de gör. Lägg på mer för det blir ju en förhandling om faktiska saker samt känslomässiga. Oftast är det lättare för dom att de bygger till saker än ger pengar.
Men en sak är klar...jag tänker då inte välja dom nu när vi skall bygga. Så din berättelse har effekt.
Alla vettiga företag stoppar sådant här innan det kommer till den punkten att man skall hamna i media. Kosta vad det kosta vill i sådana lägen.
Men en sak är klar...jag tänker då inte välja dom nu när vi skall bygga. Så din berättelse har effekt.
Alla vettiga företag stoppar sådant här innan det kommer till den punkten att man skall hamna i media. Kosta vad det kosta vill i sådana lägen.
Vi har försökt samarbeta med Mjöbäcksvillan. Flertalet försök från vår sida gjordes under våren att komma fram till en lösning. Mjöbäcksvillan var till en början inte helt ovilliga att diskutera, men valde ganska snart då vi tyckte olika att strunta i allt och lämnade vårt hus utan att rätta till några fel.
Vi tog kontakt med dem igen och ville ha en dialog. Någon skulle kontakta oss, och sedan har vi inte hört något förrän nu. För någon vecka sedan skickade de en extra räkning med påstådda kostnader, tex för schakt som vi ej talat om tidigare, dubbla kökskostnader mm mm. Vi blev upprörda och kontaktade dem och förklarade att detta var fullständigt tokigt. Nästa gång vi hör från dem är det via en jurist. Därmed satte de ribban.
Har man gjort så grova fel, lämnat huset ofärdigt och ändå skickat räkningen mm mm och ändå inte är villig att resonera om en lösning finns det inget annat.
Att ett stort företag som detta beter sig på detta vis anser jag måste belysas i medier. Hur skall annars branschen bli bättre?
Vi tog kontakt med dem igen och ville ha en dialog. Någon skulle kontakta oss, och sedan har vi inte hört något förrän nu. För någon vecka sedan skickade de en extra räkning med påstådda kostnader, tex för schakt som vi ej talat om tidigare, dubbla kökskostnader mm mm. Vi blev upprörda och kontaktade dem och förklarade att detta var fullständigt tokigt. Nästa gång vi hör från dem är det via en jurist. Därmed satte de ribban.
Har man gjort så grova fel, lämnat huset ofärdigt och ändå skickat räkningen mm mm och ändå inte är villig att resonera om en lösning finns det inget annat.
Att ett stort företag som detta beter sig på detta vis anser jag måste belysas i medier. Hur skall annars branschen bli bättre?
Ligger något i det, och jag tycker det är märkligt att Mjöbäcksvillan som faktiskt finns representerade på denna sida inte väljer att komma med nån som helst förklaring? Tiga ihjäl problemen fungerar sällan...jer skrev:
Mmm...inte smart att lägga inlägg i fall man kanske inte är insatt i.
En fråga... bad ni att prata med ansvarig på företaget?
Ibland finns det goa rötägg som jobbar på ett företag för att förstöra det...alltså folk som borde fått sparken.
Tycker det låter som att saker & ting har skett lite per automatik. Ibland skickas brev via system så fort en gräns passerats. (Så görs det hos oss) Sen när personen i fråga kontaktar så försöker man reda ut det. Oftast går det men ibland tar vissa så illa vid sig att de vänder upp & ner på allt. Säger inte att ni gjort så men det förekommer. Sen måste man komma ihåg att företaget hade inte funnits o det bara bar sig illa åt.
En fråga... bad ni att prata med ansvarig på företaget?
Ibland finns det goa rötägg som jobbar på ett företag för att förstöra det...alltså folk som borde fått sparken.
Tycker det låter som att saker & ting har skett lite per automatik. Ibland skickas brev via system så fort en gräns passerats. (Så görs det hos oss) Sen när personen i fråga kontaktar så försöker man reda ut det. Oftast går det men ibland tar vissa så illa vid sig att de vänder upp & ner på allt. Säger inte att ni gjort så men det förekommer. Sen måste man komma ihåg att företaget hade inte funnits o det bara bar sig illa åt.
??? ??? Stå på er!
Jag är i liknande sits och befinner mig i en rättsprocess mot säljare och hustillverkare. Har berättat om bygget här på Forumet och på min hemsida, men har valt att avstå från övriga media trots förfrågningar därifrån.
Det är en långdragen och seg tid (cirka 2 år sedan huset stomrestes) som tar mycket av musten ur en... men som ni också säger... jag ger mig inte.... utan söker den eventuella rättvisa som kan finnas när en utomstående part bedömer handlingar och utförande mm.
Lycka till .... jag följer med intresse er historia
Helena med
Sverige Stugan
Jag är i liknande sits och befinner mig i en rättsprocess mot säljare och hustillverkare. Har berättat om bygget här på Forumet och på min hemsida, men har valt att avstå från övriga media trots förfrågningar därifrån.
Det är en långdragen och seg tid (cirka 2 år sedan huset stomrestes) som tar mycket av musten ur en... men som ni också säger... jag ger mig inte.... utan söker den eventuella rättvisa som kan finnas när en utomstående part bedömer handlingar och utförande mm.
Lycka till .... jag följer med intresse er historia
Helena med
Sverige Stugan
Förökte precis starta en dialog på nytt med Mjöbäcksvillan. Detta var de inte alls intresserade utan hänvisade till sin jurist och passade samtidigt på att skylla på någon annan som brukligt. Denna gången var det en av deras medarbetare som slutat.
Den jag talade med var samma som jag skrev om ovan...
Den jag talade med var samma som jag skrev om ovan...
Hej
Jag hoppas att ni kommer fram till en bra lösning.
Här tycks jag se att det är 100% viktigt att allt finns på papper vems som är felet kan inte jag avgöra, då jag inte är insatt i allt, men är det som ni säger då är det för j.....ligt det som har hänt.
Mjöbäcksvillan kanske krämar sina sista kunder, för om några år har öststatsländerna tagit över byggmarknaden för privata hus
Stå på er, skamm den som ger sig
Mvh
Jag hoppas att ni kommer fram till en bra lösning.
Här tycks jag se att det är 100% viktigt att allt finns på papper vems som är felet kan inte jag avgöra, då jag inte är insatt i allt, men är det som ni säger då är det för j.....ligt det som har hänt.
Mjöbäcksvillan kanske krämar sina sista kunder, för om några år har öststatsländerna tagit över byggmarknaden för privata hus
Stå på er, skamm den som ger sig
Mvh
Hej Jer, onekligen en olustig historia. Om jag skulle råda dig så är det endast att gå den rättsliga vägen. Så som du beskriver det hela så verkar det som om du bara kommer att köra huvudet i väggen.
Samla all dokument du har och ta kontakt med en advokat. Muntliga löften ska ju gälla, men det är otroligt svårt att bevisa att man verkligen har fått dem.
Till er andra, innan ni hamnar i denna situation säger jag bara: be om allt skriftligt!
Om någon säger att "det lovar vi att ordna" ok kan jag få det skriftligt. Svårare är det inte. Om de inte tänker stå för det de säger då får du inget skriftligt i annat fall får du det skriftligt.
Men ibland kan du få hjälpa till, vissa tycker att det är besvärligt att skriva så då är det bara att du själv skriver ut det ni kommit överens om och att båda parter skriver under dokumentet.
Stå på Er Jer!!
Samla all dokument du har och ta kontakt med en advokat. Muntliga löften ska ju gälla, men det är otroligt svårt att bevisa att man verkligen har fått dem.
Till er andra, innan ni hamnar i denna situation säger jag bara: be om allt skriftligt!
Om någon säger att "det lovar vi att ordna" ok kan jag få det skriftligt. Svårare är det inte. Om de inte tänker stå för det de säger då får du inget skriftligt i annat fall får du det skriftligt.
Men ibland kan du få hjälpa till, vissa tycker att det är besvärligt att skriva så då är det bara att du själv skriver ut det ni kommit överens om och att båda parter skriver under dokumentet.
Stå på Er Jer!!
Det ligger säkert något i det du skriver. Det har blivit väldiga fel på vårt hus, där höjderna är det största. Där finns inte så mycket att göra åt det, förutom att Mjöbäcksvillan ber oss om ursäkt och kompenserar oss på lämpligt sätt.
Sedan beträffande att få det skriftligt är det helt rätt, och det vet jag. Försökte gång på gång att få dem tex att skriva ett slutdatum för entreprenaden(vilket de ska göra från början), skriva om garage mm. De bara slingrade sig gång på gång, och då blir det svårt. Vet ej varför de beter sig på detta sätt.
Idag när jag talade med chefen, sa denna att han bryr sig inte om att hamna i medierna. De säljer mest större projekt ändå, småhus är bara en liten del och dessa köpare bryr han sig inte om.
Skall verkligen sådana arroganta företagare, som så fullständigt nochalerar oss små husköpare, ha några kunder överhuvudtaget?
Beträffande att köra huvudet i väggen sitter det redan där. Vi har kört fast och medierna är mycket intresserade av vår historia. Även om vi inget vinner på detta kanske andra gör det, kunskap om hur dessa kan bete sig. Sedan är det ju upp till var och en att välja. Byggbranschen är så korrupt att jag anser att man ska dra fram de största bovarna i ljuset.
Jer med huve´t i väggen
Sedan beträffande att få det skriftligt är det helt rätt, och det vet jag. Försökte gång på gång att få dem tex att skriva ett slutdatum för entreprenaden(vilket de ska göra från början), skriva om garage mm. De bara slingrade sig gång på gång, och då blir det svårt. Vet ej varför de beter sig på detta sätt.
Idag när jag talade med chefen, sa denna att han bryr sig inte om att hamna i medierna. De säljer mest större projekt ändå, småhus är bara en liten del och dessa köpare bryr han sig inte om.
Skall verkligen sådana arroganta företagare, som så fullständigt nochalerar oss små husköpare, ha några kunder överhuvudtaget?
Beträffande att köra huvudet i väggen sitter det redan där. Vi har kört fast och medierna är mycket intresserade av vår historia. Även om vi inget vinner på detta kanske andra gör det, kunskap om hur dessa kan bete sig. Sedan är det ju upp till var och en att välja. Byggbranschen är så korrupt att jag anser att man ska dra fram de största bovarna i ljuset.
Jer med huve´t i väggen
hej jer !!! . Jag tror nog ändå att ni gör rätt i att använda er av medierna , vilket sätter press på :'(MJÖBECKSVILLAN :'(och ger dom den dåliga goodwill som dom förtjänar !!!! . Det varnar också eventuella köpare . Stå på er!!! . hoppas att det löser era problem och att ni får en skälig ersättning