Till jer.

Vad var det för entreprenadform på erat bygge? Totalentreprenad eller delad entreprenad?

Har de gjort fel skall de naturligtvis rätta till det. Jag misstror inte dig Jer men tror fortfarande att detta löses bäst genom en rättslig prövning om ni inte kan komma överens. Den part som har rätt blir då ålagd att rätta till, ersätta och också betala för rättegångskostnader.

Jag tror att vi på forumet alltid tar parti för varandras olycka men jag sitter i Norrköping och har inte sett varken ritningar, hus eller annat så ibland sker det lite slentrianmässigt.

Det är klart att ni borde kunna föra en dialog. Ta med en advokat till deras kontor och be om ett möte med ansvarig. Löser ni inte situationen på ett för dig tillfredställande sätt -> domstol.

Mediafokuseringen tror jag inte bara är tillgodo för din sak i detta fall. :)

Totalentreprenad undantaget kakel, målning, listverk och takläggning.

Hittar jag på. Tja, jag har väl lite mycket fakta om vår "enhet" för det. Det är ju dessutom ganska lätt att kolla upp, vilket ju bla journalisterna gjort
Sedan är ju inte denna uppmärksamhet av den trevliga typen, så det är defenitivt inte därför. Hade det varit för att få uppmärksamhet hade jag väl sökt till Big Brother eller nå´t.

Jer står på sig...

Vi tänkte börja bygga med mjöbäck men nu tar vi en paus från dem och pratar med andra företag i stället tills detta är utrett.

Jag tackar för och respekterar din åsikt Calle Anka. Jag väljer att gå båda vägarna. Tycker inte att de skall få bete sig på detta sätt, därför den mediala fokuseringen.

Tänk på alla snälla försiktiga människor som kanske köpt/kommer att köpa något från Mjöbäcksvillan. Dessa kanske inte vågar säga ifrån när de blir illa behandlade av stora företag som detta. Enligt min åsikt är bästa sättet att stoppa detta genom att dra fram dem i rampljuset och berätta hur de kan bete sig.
Jer

Hej jer
efter som jag inte är insatt i hela problemet och kan inte ta direkt parti för någon i detta läge, men jag tror att bästa lösningen är att ta din advokat , ordna en tid med Mjöbäcksvillan blir det rättegång, så ser vi vilka som har felat.
Nu har du kommit så långt att media är inblandat, och jag tror inte att det är till din fördel att fortsätta med media, men förlorar Mjöbäcksvillan vid en rättegång, då har du rätten på din sida och gå ut med hela sanningen
Ingen är skyldig före en rättegång, sedan kan det gå åt andra hållet och du förlorar, då blir det bara kattskit av allt.
Ingen vet utslaget på en rättegång före det har trätt i laga kraft. Se bara på Crister Pettersson 50% av Svenska folket anser honom skyldig, men är friad
Jag önskar lycka till och hoppas att ni får det hus som ni har beställt och inget annat, betala på något i hela livet som blir fel är inte rätt, var bara cool och gör rätt
mvh ;)

Jag är nog inne på samma linje som Calle Anka och swede och jag har väldigt svårt att förstå hur en del kan ta så väldigt stark ställning i den här frågan baserat på den information som vi fått här i forumet och i tidningarna.

Den information som känns säker är de felaktiga fakturorna. Det finns en faktura på ett garage men inget garage - klarare än så blir det inte. I övrigt är det svårt att veta vad som är rätt eller fel. Och bara för att det stått något i tidningarna gör inte att jer har rätt - journalisterna som skrev artiklarna är väl knappast byggnadsjurister.

Just nu är det svårt att ta ställning för eller emot den ena eller andra parten. Jag hoppas förstås att det löser sig på bästa sätt för jer och jag tycker det faktum att han byggde med totalentreprenad borde vara till hans fördel.

Klart att ni inte vet vad som är sanningen och får i princip bara ta del av min och medias version.

Faktum kvarstår att huset ej är byggt efter de ritningar jag har(eller byggnadsnämnden), 2 1/2 A4 sidor i besiktningsprotokollet med fel är ej åtgärdade vissa större andra mindre, byggnadsnämnden(kan man väl kalla sakkunniga) anser att Mjöbäck ej byggt efter ritningarna och ej heller skött mitt ärende på något bra sätt och garage är ej byggt. Ändå väljer Mjöbäcksvillan att skicka sluträkning, med motivering att allt är klart och gjort enligt ritningarna. Dessa punkter är faktum och journalisterna har fått ta del av detta och talat med byggnadsnämnden. Närmare vad som är fakta kommer vi nog inte här på forumet.
Vi talar ju inte om några småfel direkt.

Att folk reagerar starkt trots den knappa informationen är väl inte konstigt, då de kanske tänker efter hur de hade känt i ett liknade läge.
Jag gjorde valet att dela med mig av vår historia när jag blev tillfrågad. Hur bra eller dåligt det är spelar ingen roll längre, gjort är gjort. Jag står fast vid min ståndpunkt. De skall inte få bete sig såhär.
Sverker är redan kontaktad, sen vi får se om vi får ned Mjöbäcksvillan i soptunnan ::)

Är det någon som känner att de är intresserade av detta och vill ha mer kött på benen, kan maila mig och få mer fakta. Ni som tror att jag fabulerar kring detta, det får stå för er. Ser dock inte med vilken anledning jag skulle göra det.

jer skrev:
Närmare vad som är fakta kommer vi nog inte här på forumet.
Det är nog riktigt. Men vi kan ju försöka.

En byggherre kan säga åt hustillverkaren att ändra på ritningarna (eller gå med på ändringar som tillverkaren föreslår) efter att byggnadsnämnden godkänt dem. Finns det någon chans att så har skett för erat bygge (kanske utan att du varit helt medveten om det)? Det har ju framgått att det varit en hel del muntliga överenskommelser och någon av dem skulle ju kunna ha lett till att ritningarna ändras.

Att en slutbesiktning resulterar i 2.5 A4-sidor med fel som ska åtgärdas är vanligt. Att några av dem är allvarliga är ju förstås mindre bra... Vad skulle du säga är de allvarligaste felen?

Jag menar inte att du fabulerar för det kan jag inte avgöra. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att folk "spetsar" sanningen när de vänder sig till sådana här forum och media för att få rätt trots att det är tveksamt att de har rätt. Har det stått i tidningen och varit uppe hos Sverker så blir det ju sant oavsett om det är det eller inte.

Förresten. Tänk på att allt som du säger här kan användas emot dig. En advokat skulle nog råda dig att hålla tyst.

Först när allt gått åt skogen har ritningsändringar skett och det har bara varit invändigt och man har fyllt igen garageöppningen med fönster. Ovan står att det florerar två uppsättningar ritningar, varav Mjöbäck byggt efter en annan än den jag och byggnadsnämnden har. Dock var där nog fel i den ursprungliga ritningen som ingen sett heller. Hade inte gått att utföra på ett bra sätt heller. Varken Mjöbäck eller jag har sett detta. Jag är ganska okunnig i byggbranschen och förlitar mig till att företaget vet vad de sysslar med.
General Failure du verkar intresserad, maila mig så kan du få mer info om du vill.

Allvarliga fel: garage saknas, varmvattenberedare till badet saknas, värmegolvet på hela nedre plan fungerar bristfälligt(kan vara ett enkelt fel, vet ej) mm.
Jag håller mig till sanningen, då jag vet som ovanstående inlägg skriver, att det kan användas emot mig.

jer skrev:
General Failure du verkar intresserad, maila mig så kan du få mer info om du vill.

Allvarliga fel: garage saknas, varmvattenberedare till badet saknas, värmegolvet på hela nedre plan fungerar bristfälligt(kan vara ett enkelt fel, vet ej) mm.
Jag håller mig till sanningen, då jag vet som ovanstående inlägg skriver, att det kan användas emot mig.
Mest av allt vill jag veta när jag ska slå på TVn. ;) Sen är jag i och för sig mest intresserad av att få höra vad de juridiska instanserna kommer att säga.

Blir lite förvånad över att du inte nämner den höga grundmuren som ett av de allvarliga felen. De fel du nämner borde var mycket enklare att åtgärda än att ändra höjden på huset.

Tjena Jer,
Vilka är det som byggt hela ski...?
Vilka ritningar har de gått efter? Hade det inte varit läge för dem att flagga för att allt inte stod rätt till.

/Kriga på, hoppas att allt ska lösa sig på bästa sätt för alla.

General Failure skrev:
Jag är nog inne på samma linje som Calle Anka och swede och jag har väldigt svårt att förstå hur en del kan ta så väldigt stark ställning i den här frågan baserat på den information som vi fått här i forumet och i tidningarna.
Jag får väl ta åt mig av den kritiken efter mitt förra inlägg. Well, det kanske var lite förhastat med facit i hand. Självklart känner jag inte till alla fakta i fallet så i fortsättningen får jag väl tygla mina känslor lite. Till jer: Detta blir det sista jag skriver i denna tråd. Lycka till och hoppas att allt löser sig! Jag håller mina tummar och tår! :)

jer skrev:
Tänk på alla snälla försiktiga människor som kanske köpt/kommer att köpa något från Mjöbäcksvillan. Dessa kanske inte vågar säga ifrån när de blir illa behandlade av stora företag som detta. Enligt min åsikt är bästa sättet att stoppa detta genom att dra fram dem i rampljuset och berätta hur de kan bete sig.
Jer
Vi får hoppas att ditt fall är ett undantag. De verkar ändå ha byggt ett otal villor och jag har inte hört att de varit utsatta för så hård kritik tidigare.

Om man går igenom alla trådar på forumet finns det nästan ett otrevligt exempel på varje husföretag. De värsta skurkarna som jag känner till är Team Boro Volymhus. De har ju "konkat" nu och ställt många familjer i en hemsk situation.

Jag tror de flesta av dina bekymmer kan lösas med enkla medel från Mjöbäck. MEN, precis som General Failure säger, det stora problemet med höjden på huset är värre.

De kan ju bygga garage, sätta in VB, fixa golvvärmen och allt annat som var besiktningspåpekande. Gällande hushöjden måste du ju schakta upp på något sätt.

En annan sak jag funderat på är eftersom du nu fått en massa medial uppmärksamhet så borde marknadsvärdet på huset försämrats radikalt. De som bor i dina trakter drar ju öronen åt sig.

Säg nu att du får alla saker åtgärdade via en rättslig prövning men huset blev i alla fall inte ditt drömboende. Vad gör ni då? Det är sannerligen ingen lätt situation.

Hoppas du får någon nattsömn! Lycka till!  :-/

Klart att höjden är största problemet, men det och felen i besiktningen är två skilda fall. Därav mitt svar i förra inlägget. Höjden går ej att åtgärda med schaktning, då tomten är för liten och höjden för hög. Många av felen är relativt enkla att åtgärda, men nu gör ju Mjöbäck inte det.

Mjöbäcksvillan lämnade mig i våras efter ett år av problem med ett hus ej byggt efter ritningarna, massor av fel och en sluträkning att betala.
Är inte ute efter sympati, utan att belysa hur Mjöbäcksvillan kan bete sig. Det finns massor av andra exempel, som jag väljer att inte ta upp här då jag inte har alla fakta.
Vidare finns det defenitivt de som blivit mycket sämre behandlade och i vissa fall mer eller mindre fått sina liv förstörda. Där är inte vi och vi överlever absolut detta och kan gå vidare. Har hört många allvarligare fall, vilka borde ha all sympati i världen.

Tycker ändå att saker som detta skall belysas för att rensa upp i branschen, som verkar ganska rutten i många fall. Kanske gör trådar som denna det lättare för dem som står i valet att bygga. Alla åsikter tillför säkert något.

All fakta i vårt fall går ju inte att lägga upp här, utan det blir munsbitar i stort. Därefter får var och en ta det som den vill. Vill någon av någon anledning ha mer fakta går det bra att maila, mailen finns tillgänglig.

Drar nu mig nu tillbaka från denna tråden, då jag fått mitt sagt. Undantaget om Mjöbäcksvillan skulle ge sig in i diskussionen.
Känns inget bra att försöka försvara oss eller vårt agerande hur långt som helst. I den situation vi befinner oss med företaget och hur vi länge blivit behandlade av dem, räcker med det. Vi gjorde ett val när media kontaktade oss att ställa upp med vår historia, med allt positivt och negativt det innebär. Sen om det är marknadsvärde eller något annat spelar mig faktiskt mindre roll.

Ge gärna kommentarer eller ställ frågor via direktmeddelande eller mail, eller fortsätt på tråden.

Lycka till ni som i detta nu eller har planer på att bygga. Hopppas ni får en bekymmersfri byggtid och ett bra slutresultat. Det kan nog vara en härlig upplevelse att bygga sitt drömhus.

Tack för ordet.
Jer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.