15 648 läst ·
447 svar
16k läst
447 svar
Busch vill stoppa effektavgifterna
Ok. Men detta beror väl på vilken ballast man valt?Fairlane skrev:
Säg att du råkar dra 2 kWh extra en timme (mer än en tvättmaskin drar för övrigt) och du lyckas tajma det på en heltimme, under dyra tiden, så får du en topp 2 kW högre än du annars skulle haft. Eftersom det krävs 3 toppar så behöver du få 3 sådana misstag under samma månad för att det skulle öka din beräknande med 2 kW. För varje kW betalar du 81 kr => 162 kronor, så ungefär 150 kr.
Skrev jag inte att du kan välja att sätta relät ngn annanstans?Fairlane skrev:
Det är uppenbart att du bara vill käbbla.
Det är ju fel, eftersom både bil o värme kan styras mot lågpris i många fall.Fairlane skrev:
Eller som jag skrev, elbilen kanske kan stå över laddning denna kväll och jag kan basta istället.
Det är ju den typen av val som effektavgifter styr mot.
Och det blir ett j-a hattande och massor av möjligheter till misstag.
Du tycker 150 kr inte är mkt att bråka om.
Ok. Vi fattar...
Och det är jätteroligt att hacka ner på mitt förslag som faktiskt skulle göra betydligt mer nytta och bli mindre påträngande för konsumenterna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Det finnas alltså inget begrepp "baslast" effektavgiften, utan det är en betäckning för vad du normalt behöver använda. Det är väl framförallt värme, varmvatten, laddning av bil etc som man får räkna in där. Var och en kan välja sin egen beräkningsmodell såklart, så om du väljer att din baslast är 11 kW så kommer du troligen bli glad för alla fakturor du får från ditt nätbolag när du ligger under. Väljer du att låtsas att din basnivå är noll kommer du bli besviken.K karlmb skrev:
Ärligt talat så har du inte varit så extremt tydlig med hur man ska göra, så det blir ju svårt att argumentera emot (eller för) på detaljnivå.K karlmb skrev:
Hur mycket tänker du dig att det ska kosta alla svenska hushåll att anlita en elektriker som monterar reläer för olika saker i husen? Hur ska alla klara av att hantera detta? Jag slår på bastun och ger mig ut i skogen och förväntar mig att få en varm bastu när jag kommer hem. Jag är beredd att det kan kosta mig 50 kr extra den månaden. Sen kommer jag hem och nätägaren har slagit av bastun och jag får skylla mig själv som inte tryckte på någon knapp för att inte låta nätägaren koppla bort mig?
Det är inte fel alls. Du får leta efter lägsta punkten. En parameter till gör det kanske lite svårare, men det går att hitta den lägsta punkten en andragradsekvation eller i en tredjegradsekvation etc också. Sen är ju tanken att du får hjälp av din utrustning. Återigen måste man inte ens hitta minimipunkten, undvik de högsta punkterna så har du vunnit mycket. Klassisk optimering (oavsett område) brukar man säga är 80-20. Man optimerar till 80% med 20% arbete. Resterande 20% kräver mycket arbete och ger lite, så man kan strunta i att optimera ner dit.K karlmb skrev:
Ja, eller göra både och, baserat på effektavgiftsmodell. Dock är det jag som gör valet, inte nätbolaget.K karlmb skrev:
Nej, det blir det inte, om man inte känner att man måste optimera till 100%.K karlmb skrev:
Jag tror faktiskt att du inte ens förstått hur det fungerar med tanke på de exempel du gett, och då blir ju slutsatsen lätt felaktig.
Jämfört med kostnaden för elektrikern i ditt förslag?K karlmb skrev:
Ja då är det verkligen inget att bråka om.
Jag skulle tycka det var mycket mer påträngande att behöva hålla reda på en massa reläer som jag ska komma ihåg att koppla bort, men det kan ju vara för att jag inte förstår din modell fullt ut.K karlmb skrev:
Det som är solklart är att din modell blir mycket dyrare för konsumenterna än effektavgiften. Effektavgiften kommer inte kosta kunderna någonting i snitt, medan din lösning kommer att kosta varje kund några tusenlappar åtminstone.
Ingen annan än du verkar vilja missförstå så mkt iaf.Fairlane skrev:
Ärligt talat så har du inte varit så extremt tydlig med hur man ska göra, så det blir ju svårt att argumentera emot (eller för) på detaljnivå.
Hur mycket tänker du dig att det ska kosta alla svenska hushåll att anlita en elektriker som monterar reläer för olika saker i husen? Hur ska alla klara av att hantera detta? Jag slår på bastun och ger mig ut i skogen och förväntar mig att få en varm bastu när jag kommer hem. Jag är beredd att det kan kosta mig 50 kr extra den månaden. Sen kommer jag hem och nätägaren har slagit av bastun och jag får skylla mig själv som inte tryckte på någon knapp för att inte låta nätägaren koppla bort mig?
Du pratade själv om en enkel klocka, använder du elektriker till den? Eller går det kanske att lösa utan?
Det här med baslast verkar vara olika på olika håll. Diskussion blir svår.
Det gäller det mesta kring effektavgift, så det är obegripligt hur ngn kan vara så odelat positiv om du till dem.
Då har du nog inte förstått. Tanken var inte 20 reläer från elnätsbolaget, utan ett. Den som vill kan förstås koppla signalen vidare till fler reläer med mer last permanent eller tillfälligt, vitsen med det skulle vara att kunna göra större neddragningar än att bara slå av tex en vvb.Fairlane skrev:
Jag skulle tycka det var mycket mer påträngande att behöva hålla reda på en massa reläer som jag ska komma ihåg att koppla bort, men det kan ju vara för att jag inte förstår din modell fullt ut.
Det som är solklart är att din modell blir mycket dyrare för konsumenterna än effektavgiften. Effektavgiften kommer inte kosta kunderna någonting i snitt, medan din lösning kommer att kosta varje kund några tusenlappar åtminstone.
Kostnaden behöver inte bli mer än några hundra i hårdvara, ngt som man kan bjuda på från elnätsbolaget, eller som man får bekosta själv.
Poängen är att oavsett om en kund väljer att bryta 2 kW i en VVB (som givetvis inte alltid är aktiv) eller hela värmeproduktionen i ett hus i en tid (går ju att styra så att det max blir en timme eller 2 tex via en egen lösning i serie), eller någon som låter nästan allt i huset utom kyl o frys stängas ned, så blir det en helt annan volym på andelen kunder som faktiskt reducerar last.
Detta pga intrånget är såpass begränsat på de allra flesta håll (i nät där det blir ofta nedkopplingar så kan kunderna ifrågasätta nätets kvalitet på ett mkt tydligt sätt) så kommer det att kunna accepteras och rent av ses som fullt rimligt av de allra flesta.
En frånkoppling ngn gång i veckan kanske, eller tom säg nästan varje vardagskväll kl 18-19 i olyckliga fall, som du faktiskt kan tacka nej till med en enkel (eller för den delen kontrollerad) ytterligare brytare i serie de gånger du vill tacka nej till en bonus, det är inte så mkt att bråka om, jfrt med ett påtvingat kineseri varenda timme ifall man inte ska riskera hundralappar pga rena misstag eller tankevurpor.
Med min modell kan alla välja att ha det som idag, eller att få en liten bonus när man hjälper till o sänker lasten på sin trafo.
Med effektavgifter som du tycker är det bästa sedan skivat bröd, så blir kostnaden (enl löfte...) samma som idag, ifall du inte tabbar dig X antal ggr per månad. Och du kan aldrig välja bort detta riktigt. (Utom genom att bränna sina toppar direkt i början av månaden så att det inte spelar ngn roll.
Det blir kanske oförändrade inkomster till elnätsbolaget som utlovats, men hur mkt bidrar då de faktiska neddragningarna till att rädda nätet?
Det var 10% av kunderna som brydde sig hos Ellevio under första året, vilket tog bort 3% av topparna (vad innebar det egentligen effektmässigt på en genomsnittliga trafo?)
Säg att det blir 20% till sist när alla som orkar göra ngt, också gör det, och vi får 6% färre toppar.
Hur är du så säker på att det blir mer effektnedragning då med effektavgift, än med min modell som utgår från frivillighet och större bekvämlighet dessutom?
För egen del så kan jag lätt stänga all värmeproduktion en timme eller tom 2 utan större problem utom när det är rejält kallt ute. Ngn med fjärrvärme kan aldrig komma upp i samma bonus som jag, men det är ju trots allt jag som betalar mest till elnätsbolaget redan från början så det är ju fullt rimligt.
Men om det som sagt är kallt, eller jag av ngn annan anledning inte vill reducera effekt en viss dag, så är det fullt möjligt att låta bli, det blir bara lite mindre bonus, OM det verkligen skulle komma en bonus-signal denna dag.
Min modell är självklart med frivillig, men jag vill påstå att den har större potential att verkligen stötta nätet eftersom det finns en koppling till verklig last på nätet, och inte bara nåt slags utsmetande även när det inte behövs.
Min bonus när jag verkligen hjälper till bör därför bli större än en utebliven effektavgift i systemet man nu rullar ut, och det lär säkerligen göra åtgärder mer intressanta, vilket självklart kommer att leda till större effektneddragningar när det verkligen behövs, än med effektavgift.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Eller så orkade ingen annan ta diskussionen?K karlmb skrev:
En enkel klocka? Du menar en timer? Det behöver jag ingen elektriker till om det är något anslutet till ett vägguttag, annars behöver jag såklart det om det ska göras lagligt.K karlmb skrev:
Nej, baslast existerar inte i någon effektavgift jag har sett, så det är inte olika på olika håll och inte svårt.K karlmb skrev:
Med baslast menar man bara den last du normalt du ligger på, men det är inget som används i någon effektavgiftsmodell.
Odelat positiv är jag inte, men jag tror det är en bra metod. Om man inte ens förstår hur det är tänkt så blir såklart diskussionen svår.K karlmb skrev:
Du visar ju gång på gång att du inte förstår hur effektavgiften fungerar, så det kanske är därför du drar slutsatser som inte nödvändigtvis är korrekta.
Plus installation så är vi uppe i tusenlappar.K karlmb skrev:Då har du nog inte förstått. Tanken var inte 20 reläer från elnätsbolaget, utan ett. Den som vill kan förstås koppla signalen vidare till fler reläer med mer last permanent eller tillfälligt, vitsen med det skulle vara att kunna göra större neddragningar än att bara slå av tex en vvb.
Kostnaden behöver inte bli mer än några hundra i hårdvara, ngt som man kan bjuda på från elnätsbolaget, eller som man får bekosta själv.
Ok, jag trodde det skulle vara mer fingranulärt än ett relä, slå av allt, känns lagom kul.
Korrekt det kan ge mer effekt, men jag betvivlar att folk vare sig tycker det är enklare eller lättare att förstå.K karlmb skrev:Poängen är att oavsett om en kund väljer att bryta 2 kW i en VVB (som givetvis inte alltid är aktiv) eller hela värmeproduktionen i ett hus i en tid (går ju att styra så att det max blir en timme eller 2 tex via en egen lösning i serie), eller någon som låter nästan allt i huset utom kyl o frys stängas ned, så blir det en helt annan volym på andelen kunder som faktiskt reducerar last.
"Nu tänds en lampa i det där rummet som jag inte brukar vara i, då kan jag välja att trycka på en knapp och så händer något, annars händer något annat".
Gemene man har ingen aning om skillnaden mellan effekt och energi, har ingen aning om vad ett relä är, har ingen aning om vad som händer om strömmen bryts till tvättmaskinen mitt under pågående program etc. För den stora massan är det nog lättare att tänka "Ok, det kan bli dyrt om jag drar igång många apparater samtidigt före klockan X, sen är det lugnt".
Begränsat? Om man stänger av allt utom kyl och frys?K karlmb skrev:
Dessutom kostar din lösning alla kunder en hyfsad summa pengar, medan effektavgifterna inte gör det.
Nu blir det åter väldigt tydligt att du inte har en aning om vad du talar om.K karlmb skrev:En frånkoppling ngn gång i veckan kanske, eller tom säg nästan varje vardagskväll kl 18-19 i olyckliga fall, som du faktiskt kan tacka nej till med en enkel (eller för den delen kontrollerad) ytterligare brytare i serie de gånger du vill tacka nej till en bonus, det är inte så mkt att bråka om, jfrt med ett påtvingat kineseri varenda timme ifall man inte ska riskera hundralappar pga rena misstag eller tankevurpor.
Till en kostnad av några tusenlappar. Med effektavgiften så kan alla välja att göra som idag eller ändra något. Det kostar inget för kundkollektivet och många får sänkt kostnad utan att göra något, medan din modell kostar alla pengar.K karlmb skrev:
Om du kan visa var jag skrivit något som ens antyder att jag tycker det är det bästa sen skivat bröd så får du gärna visa det, annars kan du testa att diskutera som en vuxen man, även om jag betvivlar att du klarar det.K karlmb skrev:
Med effektavgifter kan man faktiskt då sänkt avgift även om man tabbar sig, men det har du inte förstått än.
Sen är det verkligen inte så att de flesta går och tabbar sig konstant.
Som sagt, du förstår inte.K karlmb skrev:
Det bidrog med med 3%, som svar på din fråga... Det var när kunderna inte hade erfarenhet och inte hade utrustning till hjälp.K karlmb skrev:Det blir kanske oförändrade inkomster till elnätsbolaget som utlovats, men hur mkt bidrar då de faktiska neddragningarna till att rädda nätet?
Det var 10% av kunderna som brydde sig hos Ellevio under första året, vilket tog bort 3% av topparna (vad innebar det egentligen effektmässigt på en genomsnittliga trafo?)
Ja? är 6% lite?K karlmb skrev:
Lägg till att många kommer kunna få det automatiskt.
Det vet jag inte, och har inte heller påstått. Jag påstår att din modell är dyrare för kunderna och sämre bekvämlighet.K karlmb skrev:
Din fantastiska modell, hur tror du att gemene man kommer att hantera den? Lampan tänds och de kan aktivt välja mellan två alternativ som de inte vet vad det innebär...K karlmb skrev:För egen del så kan jag lätt stänga all värmeproduktion en timme eller tom 2 utan större problem utom när det är rejält kallt ute. Ngn med fjärrvärme kan aldrig komma upp i samma bonus som jag, men det är ju trots allt jag som betalar mest till elnätsbolaget redan från början så det är ju fullt rimligt.
Men om det som sagt är kallt, eller jag av ngn annan anledning inte vill reducera effekt en viss dag, så är det fullt möjligt att låta bli, det blir bara lite mindre bonus, OM det verkligen skulle komma en bonus-signal denna dag.
Min modell är självklart med frivillig, men jag vill påstå att den har större potential att verkligen stötta nätet eftersom det finns en koppling till verklig last på nätet, och inte bara nåt slags utsmetande även när det inte behövs.
Min bonus när jag verkligen hjälper till bör därför bli större än en utebliven effektavgift i systemet man nu rullar ut, och det lär säkerligen göra åtgärder mer intressanta, vilket självklart kommer att leda till större effektneddragningar när det verkligen behövs, än med effektavgift.
Styrkekram! 😂Fairlane skrev:
Ja inte vet jag vad du menade med klocka men nog kan man tänka sig att ngn vågar sig på att sätta en klocka på styrledningen till en vvb? (Det finns andra än just vägguttagsanslutna 1-fas vvb om du inte visste det)Fairlane skrev:
Om du har betänkligheter där så tänker du dig att gå runt i huset manuellt och kontrollera den?
Inte vet jag, en det har Pacman pratat om för Göteborg.Fairlane skrev:
Som (bra) alternativ till att köra med huvudsäkringar då.
Idiotförklaring igen, ok. Var och en kan ju bilda sig en uppfattning..Fairlane skrev:
Reläer kan numera styra via radio, tex zigbee. Helt utan inblandning av elektriker om man håller sig till stickproppar. Men min tanke är förstås även några andra. Men det tex en del modernare värmepumpar går att styra via ingångar på lågvoltsidan. Jag vet inte vad du tycker är kul, men att gå runt i huset ständigt och slå på o av grejor manuellt tycker jag är mindre kul.Fairlane skrev:
Som sagt, inga tusenlapar här, iaf inte mer än för att lösa ett hem under effektavgift.Fairlane skrev:
Hur inbillar du dig att ngn annan än en kund med fjärrvärme ska få lägre kostnad? Då är du nog naiv. Oförändrad kostnad, ja kanske, till priset av att ha ständig koll. Och det helt i onödan när det är nätägaren som redan har kollen.
Kan? Det ska ju vara kostnadsneutralt...Fairlane skrev:
Räcker att tabba sig 3 ggr per månad. Det är nog få som inte gör det.
Men det är ju ren spekulation åt båda sidorna. Jag tror jag skulle göra det helt klart iaf.
🤣Fairlane skrev:
3% av topparna? Hur höga var de? Verkar som det är du som inte riktigt vet vad effekt är.Fairlane skrev:
Ja, det är rätt lite ifall det ska anses som möjligt att slippa uppgradera under en lokaltrafo, det tror jag.Fairlane skrev:
6% effekt (var det effekt, eller effekttoppar?) kanske bara kan skjuta upp ett byte av trafon tex i nåt år, sedan måste det göras iaf.
Hur är den dyrare isåfall? Du pratar om timers mm, hur blir de billigare än några zigbee eller wifi-relän som man kanske ändå vill ha på sikt?Fairlane skrev:
Och hur tänker du det är mer bekvämt att sätta allt på timers och/eller manuellt styra, än att en last som kan avvaras, tex vvb, kopplas bort helt automagiskt nån timme i veckan?
Du har nog inte förstått, nä.
Om du tänker dig en lampa som tänds när det är bonusdags så kan du ha den synlig ifall det är säg en bastu som du vill använda, men helt strunta i den om det är en normalstor vvb.Fairlane skrev:
Hur dumma tror du andra än du själv är egentligen, fattar man inte att lampan betyder bortkoppling av effekt, som kan kopplas förbi om man vill, ja då ska man nog inte ha hus.
Sedan skulle detta dessutom vara frivilligt, så den som inte vill ha några lampor alls kan slippa.
Följaktligen blir det de med lite mer än noll i intresse som kommer att välja detta alternativ.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Ok, det var den klockan du menade. Den klockan kallas också armbandsur, eller köksklocka eller liknande. Dvs folk tittar på den och ser hur mycket den är. Är klockan före en viss tidpunkt så avvaktar man med att starta X, är den efter så går det bra. Manuellt och väldigt enkelt.K karlmb skrev:Ja inte vet jag vad du menade med klocka men nog kan man tänka sig att ngn vågar sig på att sätta en klocka på styrledningen till en vvb? (Det finns andra än just vägguttagsanslutna 1-fas vvb om du inte visste det)
Om du har betänkligheter där så tänker du dig att gå runt i huset manuellt och kontrollera den?
Vad tror du själv en genomsnittlig svensk tycker är lättast:
- Titta på klockan och se att den är efter 19.00 så det är fritt fram att starta tvättmaskinen utan att få någon effektavgift
- Installera en zigbee-lösning och snabbt besluta om jag ska låta maskinen fortsätta eller om den ska stoppas när någon lampa tänds, eller hur signalen från elnätsbolaget nu är tänkt att förmedlas
Du har helt missförstått vad han skrivit då.K karlmb skrev:
Han menar att hans baslast är på X kW, vad han räknar in i sin baslast vet bara han och elbolaget har ingen aning och bryr sig inte.
Det är som att säga "Vid normaldrift av mitt hus så hamnar mina toppar på max 4 kWh/h". Sen kan man då fundera vad som händer om man slår på bastun under en period där effektavgiften räknas, eller om man vill ladda bilen lite fortare och så kommer man fram till "Jaha, det kommer kosta mig X kronor, det är det värt (eller inte värt)"
Ja, ledsen, men har du satt dig in i någon modell som något bolag presenterat? Isåfall vilka/vilket bolag?K karlmb skrev:
Det känns nämligen inte som det, för om du gjort det så hade du inte nämnt vattenkokaren. Du verkar inte heller förstå att det inte finns någon "baslast" som elbolagen använder (i Sverige, i Finland har man en grundnivå som om man håller sig under den så slipper man betala effektavgift).
Inte heller verkar du vara medveten om att kundkollektivet som grupp inte kommer få någon höjning. Några får höjt, några får sänkt och några oförändrat.
Värmepumpen ställer man in en gång. Just nu kan jag bara ställa in om jag har kvartpris eller inte och i vilket elprisområde pumpen står så sköter den det. Jag är övertygad om att man snart kommer med en uppdatering där jag kan välja nätägare och så kan kan den styra efter effektavgift också.K karlmb skrev:Reläer kan numera styra via radio, tex zigbee. Helt utan inblandning av elektriker om man håller sig till stickproppar. Men min tanke är förstås även några andra. Men det tex en del modernare värmepumpar går att styra via ingångar på lågvoltsidan. Jag vet inte vad du tycker är kul, men att gå runt i huset ständigt och slå på o av grejor manuellt tycker jag är mindre kul.
Att välja när man startar tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare och bastu går utmärkt att göra själv. Man måste inte hålla reda på en massa tider, man måste hålla reda på två tider, exempelvis 07.00 när det blir dyrare, 19.00 när det blir billigare. Man måste såklart lära sig vilka tider som gäller för ens egen nätägare, men svårare än så är det inte. Det är också därför som folk som har rörligt eller fastprisavtal på elen ändå väljer att påverka sin effektavgift, för det är enkelt (om man kan klockan).
Ovanstående kostar ingenting och kan hanteras av alla. Värmepumpen klarar inte alla, den kan man dock få hjälp med en gång och så är det klart. Kostnad noll kronor.
Kostnad för dina zigbee-prylar är mer än noll? Klarar alla av det? Jag kan säga till min mamma på 80+ att det är billigare att starta tvättmaskinen efter 20.00 och hon kommer klara det. Tror du hon fixar att köpa den utrustning du rekommenderar och få till det? Hennes tvättmaskin och torktumlare är dessutom fast anslutna...
Hur stor andel av befolkningen hänger med när du pratar om att styra via lågvoltssidan?
Inga tusenlappar alltså? Hur löser gemene man det med fast anslutna tvättmaskiner? Hur många kommer behöva anlita hjälp för att få till det och kommer det inte kosta något?K karlmb skrev:
Eftersom införandet av effektavgift faktiskt kan innebära att en kunds kostnader går ner så tror jag du får väldigt svårt att kommer billigare undan med din lösning.
Just en fjärrvärmekund är snarare förlorare på införandet av effektavgifter. En tredjedel av Ellevios kunder fick sänkta kostnader och eftersom bara 10% ändrade beteende så är det rätt tydligt att din tes inte stämmer. Det verkar som att du glömmer att för att det ska vara kostnadsneutralt att införa effektavgifter så måste andra kostnader sänkas.K karlmb skrev:
Idag betalar Kalle och Pelle båda 1000 kronor i månaden, utan effektavgift. Nu införs effektavgift och i Kalles fall hamnar den på 100 kr och i Pelles fall på 300 kr. Samtidigt får båda sänkt pris med 200 kr på den fasta avgiften (företaget får ju inte ta in mer pengar totalt). Så för Kalle blir det 100 kr billigare och för Pelle blir det 100 kr dyrare. Ingen av den behöver ha ändrat något beteende alls för att det här ska hända. I exemplet så sänktes den fasta avgiften, men vanligare är att överföringsavgiften sänks.
Det är nog här du tänker fel. Du tänker kostnadsneutralt för varje kund, medan det är frågan om kostnadsneutralt för hela kundkollektivet.K karlmb skrev:
Fast det är inte så illa att tabba sig, om man tabbar sig lite. Du kanske tabbar dig genom att dra igång bastun samtidigt som du laddar bilen en gång i månaden. Det innebär att du får betala mer än om du inte hade tabbat dig, men du kanske fortfarande får betala mindre än vad du gör idag, beroende på hur din profil ser ut.K karlmb skrev:
Hur höga de var spelar ju ingen som helst roll, det intressanta är att de sänktes.K karlmb skrev:
Jo, jag vet vad effekt är och effektavgift är ett lite lurigt namn, eftersom det egentligen är fråga om energi på timme, medan vi oftare talar om energi per sekund. Om man ser och förstår att det är per timme (kalendertimmar dessutom) så blir det tydlig att det spelar roll hur länge man kör något som drar mycket och även när. Det blir tydligt att vattenkokaren blir ointressant även om den har en hög effekt, eftersom den kör så kort tid. Det blir tydligt att om bastun behöver en timme att bli varm så spelar det roll för toppens värde om man startar bastun 19.00 eller 19.30. Startar man 19.00 så hamnar all energiförbrukning mellan 19.00 och 20.00 och kommer påverka toppen mycket mer om hälften av energin räknas mellan 19.30 och 20.00 och hälften mellan 20.00 och 20.30.
Vi är bara precis i början, folk har inte hunnit förstå, folk har inte hunnit anpassa sig och folk har inte hunnit få stöd i sina värmepumpar etc. Det är för tidigt att göra en analys och dra en slutsats.K karlmb skrev:
Det beror väl på vem "man" är?K karlmb skrev:
Du vill ha zigbee eller wifi-relän och kan hantera det. Min mamma kan ställa in en klassisk timer och är fullständigt ointresserad av både zigbee och wifi-reläer, men hon kan klockan. Hon har ingen aning om hur man konfigurerar ett wifi-nätverk och du kan nog räkna med att hon inte är ensam.
Jag tänker att för att detta ska kopplas bort automatiskt så behövs det installeras saker som styr det hela. För en stor del av befolkningen innebär det att de måste köpa till tjänsten. Jag tycker inte det är ett dugg krångligt att starta bastun manuellt klockan X, det finns faktiskt dessutom en timer i bastuaggregatet. Jag kan också lätt tänka "Startar jag redan nu så kommer jag få betala 50 kr mer den här månaden, det är acceptabelt".K karlmb skrev:
Det stämmer att jag inte förstår din idé fullt ut. Det kan bero på att jag är korkad, eller på att du inte förklarat den tydligt. När det gäller effektavgifter kan man läsa på, det finns massor med information. För din lösning finns inte en massa information publicerad så det är helt enkelt svårare för mig att läsa in mig på den.
Hur som helst kommer jag inte ifrån att din lösning kommer kosta kundkollektivet mer pengar eftersom den kräver hårdvara som ska installeras av någon och i de flesta fall är någon en person man får betala för, medan effektavgiften inte kommer kosta kundkollektivet något.
Ja, jag är medveten om att du och några till tror att elbolaget kommer luras så att det kommer kosta kundkollektivet något, och så kanske det blir, kanske. Med din lösning blir det garanterat en kostnad.
K karlmb skrev:Om du tänker dig en lampa som tänds när det är bonusdags så kan du ha den synlig ifall det är säg en bastu som du vill använda, men helt strunta i den om det är en normalstor vvb.
Hur dumma tror du andra än du själv är egentligen, fattar man inte att lampan betyder bortkoppling av effekt, som kan kopplas förbi om man vill, ja då ska man nog inte ha hus.
Sedan skulle detta dessutom vara frivilligt, så den som inte vill ha några lampor alls kan slippa.
Följaktligen blir det de med lite mer än noll i intresse som kommer att välja detta alternativ.
Ser ut som att jag inte är helt ensam om mina observationer ang effektavgift och vad som istället kunde fungera:
Finns många argument som ni som gillar effekttarriffer kan få pulvrisera om ni klarar det:
https://lnkd.in/eU6Gqmzw
Här några ord om just incitamanentstyrd lokal effektbegränsningsmodell, som jag kom på själv tidigare i tråden, helt utan denna text:
Finns många argument som ni som gillar effekttarriffer kan få pulvrisera om ni klarar det:
https://lnkd.in/eU6Gqmzw
Här några ord om just incitamanentstyrd lokal effektbegränsningsmodell, som jag kom på själv tidigare i tråden, helt utan denna text:
Om det uppstår ”trängsel” under några enstaka veckor i några specifika elnät
under vintermånaderna, varför ska då kundkollektivet över lag behöva anpassa
sina eluttag även där det inte är någon ”trängsel”. Elkunderna förväntar sig att
elnätsbolagen levererar det kunderna önskar.
Elnätsbolagen har motiverat sina ständigt höjda elnätsavgifter med att de
investerat i smarta elnät. Miljarder kronor har vi elkunder betalt för de smarta
elmätare som idag sitter invid huvudsäkringarna i alla fastigheter och som
elnätsbolagen kan kommunicera med.
Låt oss kunder få tillbaka värdet av dessa installationer av smarta elnät/mätare,
där effekttoppar styrs bort och renderar samtidigt i en bonus till de kunder som
ingått sådana leveransavtal. Detta är inte någon ”rocket science”. Men intresset
för en incitamentstyrd lokal effektbegräsningsmodell har elnätsbolagen inte ens
tagit i med tång. För i slutändan är Effekttariffen ett sätt för elnätsbolagen att
kunna öka sina intäkter och i viss mån slippa att göra nätförstärkningar.
Med min erfarenhet från eldistributionsverksamhet så är hela frågan om att
Effekttariffkompendium
frångå ”bottensäkringsfilosofin” ett ”hitte-på” av elnätsbolagen, där de inom
ramen för ACER arbete glömt bort vad elnätsbolagens uppgift är. Hade de
omsatt sina uttalanden om smarta elnät hade man i stället infört styrning så att
effekttoppar som kräver omotiverade förstärkningar av elnätet styrdes undan.
Effektfrågan har sin ursprungliga hemvist i energileveransaffären, där vi sedan
90-talet diskuterat om elektricitet från basproduktionsanläggningar skulle ges ett
högre marknadsvärde än elektricitet från väderberoden elproduktion. Denna
fråga har man aldrig lyckats landa, då den gick stick i stäv med satsningarna på
förnybar elproduktion.
Införandet av Effekttariffer kommer att leda till omfattande levnadsbegränsningar för villaägare och småföretagare och dyrare elräkningar.
Professor Magnus Söderberg som jag refererat till har beskrivit detta på ett bra
sätt.
Nästan alla kommer att hata nr 1.Fairlane skrev:
Manuellt och väldigt enkelt.
Vad tror du själv en genomsnittlig svensk tycker är lättast:
Nästan alla människor kan läsa av tiden och förstå den, en minoritet vet ens vad ett relä är.
- Titta på klockan och se att den är efter 19.00 så det är fritt fram att starta tvättmaskinen utan att få någon effektavgift
- Installera en zigbee-lösning och snabbt besluta om jag ska låta maskinen fortsätta eller om den ska stoppas när någon lampa tänds, eller hur signalen från elnätsbolaget nu är tänkt att förmedlas
Han har skrivit om GE:s system där de har olika fasta avgifter (tror jag) utifrån vald baslast.Fairlane skrev:
Du har helt missförstått vad han skrivit då.
Han menar att hans baslast är på X kW, vad han räknar in i sin baslast vet bara han och elbolaget har ingen aning och bryr sig inte.
Det är som att säga "Vid normaldrift av mitt hus så hamnar mina toppar på max 4 kWh/h". Sen kan man då fundera vad som händer om man slår på bastun under en period där effektavgiften räknas, eller om man vill ladda bilen lite fortare och så kommer man fram till "Jaha, det kommer kosta mig X kronor, det är det värt (eller inte värt)"
Men ha kan få svara på detta själv.
LOL, där kom vattenkokaren igen... Vilken tur att du har den! Hänvisar till föregående inlägg med länken till Beken.Fairlane skrev:
Ja, ledsen, men har du satt dig in i någon modell som något bolag presenterat? Isåfall vilka/vilket bolag?
Det känns nämligen inte som det, för om du gjort det så hade du inte nämnt vattenkokaren. Du verkar inte heller förstå att det inte finns någon "baslast" som elbolagen använder (i Sverige, i Finland har man en grundnivå som om man håller sig under den så slipper man betala effektavgift).
Inte heller verkar du vara medveten om att kundkollektivet som grupp inte kommer få någon höjning. Några får höjt, några får sänkt och några oförändrat.
LOL och LOL! Du påstår dina lösningar är enkla, och mina obegripliga för de stora massorna. Snälla människa....Fairlane skrev:
Värmepumpen ställer man in en gång. Just nu kan jag bara ställa in om jag har kvartpris eller inte och i vilket elprisområde pumpen står så sköter den det. Jag är övertygad om att man snart kommer med en uppdatering där jag kan välja nätägare och så kan kan den styra efter effektavgift också.
Att välja när man startar tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare och bastu går utmärkt att göra själv. Man måste inte hålla reda på en massa tider, man måste hålla reda på två tider, exempelvis 07.00 när det blir dyrare, 19.00 när det blir billigare. Man måste såklart lära sig vilka tider som gäller för ens egen nätägare, men svårare än så är det inte. Det är också därför som folk som har rörligt eller fastprisavtal på elen ändå väljer att påverka sin effektavgift, för det är enkelt (om man kan klockan).
Ovanstående kostar ingenting och kan hanteras av alla. Värmepumpen klarar inte alla, den kan man dock få hjälp med en gång och så är det klart. Kostnad noll kronor.
Kostnad för dina zigbee-prylar är mer än noll? Klarar alla av det? Jag kan säga till min mamma på 80+ att det är billigare att starta tvättmaskinen efter 20.00 och hon kommer klara det. Tror du hon fixar att köpa den utrustning du rekommenderar och få till det? Hennes tvättmaskin och torktumlare är dessutom fast anslutna...
Hur stor andel av befolkningen hänger med när du pratar om att styra via lågvoltssidan?
Om du hade kunnat säga bara till din mamma att vänta till efter 20.00 så hade du haft en enkel tidstariff. Sådan tycker jag är bra och den ger just den enkelhet som är nödvändig. Men nu är det inte tidstariff vi diskuterar här, utan något långt mer komplext.
Det finns fler än jag som tvivlar på detta i verkligheten.Fairlane skrev:
EI ska tydligen inte följa upp annat än att man fortfarande håller sig inom sin ofta feta intäktsram.
Hur kan du garantera att man inte glider uppåt mot taket i alla fall där man inte redan finns där?
Eller tvärtom, du bara gissar hela tiden, utan att behöva ta ngt ansvar.Fairlane skrev:
Fast det är inte så illa att tabba sig, om man tabbar sig lite. Du kanske tabbar dig genom att dra igång bastun samtidigt som du laddar bilen en gång i månaden. Det innebär att du får betala mer än om du inte hade tabbat dig, men du kanske fortfarande får betala mindre än vad du gör idag, beroende på hur din profil ser ut.
Det spelar en väldig roll ifall man menar antal toppar, eller integralen under dem tex.Fairlane skrev:
Hur höga de var spelar ju ingen som helst roll, det intressanta är att de sänktes.
Jo, jag vet vad effekt är och effektavgift är ett lite lurigt namn, eftersom det egentligen är fråga om energi på timme, medan vi oftare talar om energi per sekund. Om man ser och förstår att det är per timme (kalendertimmar dessutom) så blir det tydlig att det spelar roll hur länge man kör något som drar mycket och även när. Det blir tydligt att vattenkokaren blir ointressant även om den har en hög effekt, eftersom den kör så kort tid. Det blir tydligt att om bastun behöver en timme att bli varm så spelar det roll för toppens värde om man startar bastun 19.00 eller 19.30. Startar man 19.00 så hamnar all energiförbrukning mellan 19.00 och 20.00 och kommer påverka toppen mycket mer om hälften av energin räknas mellan 19.30 och 20.00 och hälften mellan 20.00 och 20.30.
Sluta med dina räkneövningar, det är bara tröttsamt och bara självklarheter ändå.
Hur kan du inbilla dig att de stora massorna kommer att ens kunna klara att uppgradera sin värmepump utifrån detta? Och hur tänker du dig att en värmepump med säg 80% effekttäckning vid DUT, ska klara att prioritera korrekt utifrån ett lågt elpris säg en kväll, samtidigt som den ska ta in din övriga effekt den kvällen, och hur många toppar detta kommer att ge innevarande månad?Fairlane skrev:
Har ngn värmepumpstillverkare programmerat ihop ett orakel som kan se in i framtiden, ens en månad?
Snacka om övertro på AI..
Det beror på ja. Kan du ställa in en timer utan att kunna ansluta den blir det inte mkt gjort.Fairlane skrev:
Det beror väl på vem "man" är?
Du vill ha zigbee eller wifi-relän och kan hantera det. Min mamma kan ställa in en klassisk timer och är fullständigt ointresserad av både zigbee och wifi-reläer, men hon kan klockan. Hon har ingen aning om hur man konfigurerar ett wifi-nätverk och du kan nog räkna med att hon inte är ensam.
Att inte alla kan anpassa sig till detta sjuka system som du gillar är ju snarast ett problem för dig, och inte mig. Jag visar på ett system som blir enklare för de allra flesta och som dessutom skulle ge resultat, se vidare Bekens senaste skrivelse.
Min lösning kostar några hundralappar ifall folk hjälps åt på tex detta forum. De riktigt stora kostnaderna med ditt system har du inte ens kommit på. Det kommer att bli många som tror att de tex måste kasta ut fullt fungerande värmepumpar för "numera är det nödvändigt med AI-kontroll över molnet får att balansera elpris mot effektuttag i realtid!"Fairlane skrev:
Hur som helst kommer jag inte ifrån att din lösning kommer kosta kundkollektivet mer pengar eftersom den kräver hårdvara som ska installeras av någon och i de flesta fall är någon en person man får betala för, medan effektavgiften inte kommer kosta kundkollektivet något.
Ja, jag är medveten om att du och några till tror att elbolaget kommer luras så att det kommer kosta kundkollektivet något, och så kanske det blir, kanske. Med din lösning blir det garanterat en kostnad.
Varför kommenterade du inte detta?:
Om du tänker dig en lampa som tänds när det är bonusdags så kan du ha den synlig ifall det är säg en bastu som du vill använda, men helt strunta i den om det är en normalstor vvb.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Länk till?K karlmb skrev:Ser ut som att jag inte är helt ensam om mina observationer ang effektavgift och vad som istället kunde fungera:
[länk]
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Goddag yxskaft.K karlmb skrev:
Det var inget svar på frågan
OkK karlmb skrev:
Ja, men om du vet att vattenkokaren inte påverkar, varför drog du upp den?K karlmb skrev:
Återigen lyckades du inte besvara frågan.
Vilken/vilka effektavgiftsmodeller har du kollat?
Beken, var det den anonyma länken du gav?
Vad står det där som är så lysande?
Det är ju så effektavgiften fungerar ... Inte konstigt att det blir problem om du inte förstått det.K karlmb skrev:LOL och LOL! Du påstår dina lösningar är enkla, och mina obegripliga för de stora massorna. Snälla människa....
Om du hade kunnat säga bara till din mamma att vänta till efter 20.00 så hade du haft en enkel tidstariff. Sådan tycker jag är bra och den ger just den enkelhet som är nödvändig. Men nu är det inte tidstariff vi diskuterar här, utan något långt mer komplext.
Ja, de ska hålla sig inom intäktsramen, före införandet och efterK karlmb skrev:
Det kan jag inte såklart, men då har de inte använt hela intäktsramen och det finns inget som hindrar de att göra det med sin modell hellerK karlmb skrev:
Du får gärna konkretisera det där.K karlmb skrev:
Väl valfri effektavgiftsmodell som du läst in sig på och förstår, tala om vilken modell det är och förklara var jag tänker fel så kan vi ta det därifrån.
Vet du inte hur det beräknas menar du?K karlmb skrev:
Med tanke på vad du skrivit om vattenkokare, tvättmaskiner etc så är det nog inte så självklart
Min värmepump uppdaterar sig själv, eller snarare, den får uppdateringar från tillverkaren.K karlmb skrev:Hur kan du inbilla dig att de stora massorna kommer att ens kunna klara att uppgradera sin värmepump utifrån detta? Och hur tänker du dig att en värmepump med säg 80% effekttäckning vid DUT, ska klara att prioritera korrekt utifrån ett lågt elpris säg en kväll, samtidigt som den ska ta in din övriga effekt den kvällen, och hur många toppar detta kommer att ge innevarande månad?
Har ngn värmepumpstillverkare programmerat ihop ett orakel som kan se in i framtiden, ens en månad?
Snacka om övertro på AI..
Givetvis kan inte någon säga att om det kommer bli rejält kallt i slutet av månaden så man behöver köra mer värme då. Man kan däremot sikta på att max nyttja X kWh under en timme. Blir det kallare så det inte går så måste man såklart köra mer, men återigen lär din räkning inte rusa iväg.
Givetvis inte, men varför skulle man ställa in en timer och inte ansluta den?K karlmb skrev:
Du får gärna ge exempel på vad han skriver. Annat han skriver ger jag inte mycket för.K karlmb skrev:
Jag tror att din modell är knepigare för vanligt folk, men eftersom du inte beskriver den särskilt väl så är det svårt att veta.
Då får du nog ta en koll på verkligheten först. Först och främst är verkligen inte alla inne på detta forum. Nästa steg är hur du tänker dig att folk ska koppla in reläer på trefaslaster eller fasta anslutningar som de inte får koppla i. Ja, vi är många som fuskar och kopplar saker vi inte har behörighet för, men väldigt många gör det inte.K karlmb skrev:
Nej inte direkt, såvida de inte låter bli att sätta sig in i hur det fungerar förstås.K karlmb skrev:
För att jag tycker det är så ofattbart dumt med en lampa som tänds och så ska jag aktivt agera om jag vill ha bastun varm, ett val jag redan har gjort.K karlmb skrev:
Var ska jag ha lampan? Vid mina säkringar, vilket kanske är under trappan? Eller i köket? Eller ovanför TVn? Hur fungerar det när jag drar igång bastun och är i skogen när lampan tänds? Etc.
Om du förklarar tydligt hur det är tänkt att fungera och förklarar hur det ska fungera för de inte inte kopplar el själva, kanske inte ens byter ett vägguttag själva så blir kanske diskussionen rimligare.
Jag har läst pamfletten som du länkar till, och jag kan inte hitta "många argument" mot effekttariffer i den. Det är samma ogenomtänkta rappakalja som många andra har bidragit med. Författaren Ekenstierna tycks i första hand reta sig på EUs roll i införandet, och i andra hand på att svensk lagstiftning har ändrats så att elnätsbolag inte längre behöver tillämpa enhetliga avgifter (för samma typ av abonnenter) inom hela sitt geografiska område.K karlmb skrev:
Vad EU beträffar är det inte lönt att argumentera med Ekenstierna. Är man emot EU så är man, och inga argument i världen lär rubba den uppfattningen. Min personliga åsikt är att det i princip är bra att EU är pådrivande för att effektivisera energisektorn och att bromsa klimatförändringarna. Därmed inte sagt att allt EU gör är entydigt bra.
Rörande den svenska lagstiftningen kan man hålla med om att det har varit väldigt tyst i debatten om de ändringar som har gjorts. Däremot måste man väl ändå säga att en sådan förändring är nödvändig, om effektavgifter ska kunna fungera. En del nätägare har ju massor av abonnenter och många geografiskt skilda elnät. Om vi tar de tre största, Eon, Vattenfall och Ellevio, så har de tillsammans 144 elnät. Inget annat nätbolag har mer än 8 nät, och de allra flesta har bara ett. Det säger sig självt att den som har många olika nät inte har samma abonnentprofiler, flaskhalsar och effektproblem i alla näten. Om effektavgifter ska kunna fungera som det är tänkt måste nätbolagen kunna applicera olika taxor i olika nät. Man hade dock önskat att en mer aktiv och genomlysande debatt om detta hade förekommit innan lagstiftningen ändrades.
Några hållbara argument mot effektavgifter kan jag inte se att Ekenstierna framför. Däremot finns det många tvivelaktiga och vilseledande uppgifter i hans pamflett. Ta t.ex. hans "diagram 4" som uppges visa att alla abonnenter förlorar på effektavgiften. Diagrammet i fråga består av ett antal räta linjer i ett suddigt diagram (fotograferat (!) från vad som tycks vara en bildskärm). Man får en förklaring till vad som finns på X- respektive Y-axeln, men ingen förklaring till hur man kommit fram till hur strecken dragits.
"Tro mig", säger Ekenstierna på många ställen i pamfletten. Nej, Ekenstierna (och karlmb), jag tror er inte.
Det enda starka argument mot effektavgifter som jag känner till är att de riskerar att skapa stora synkroniserade inkopplingar av höga effekter vid tidpunkter då taxan går från höglast- till låglasttaxa. Egendomligt nog har den store tänkaren Ekenstierna inte uppmärksammat detta.
Medlem
· Västmanland
· 2 067 inlägg
Vattenkokaren var väl ett dåligt exempel, har du aldrig råkat använda såna?Fairlane skrev:
Jag har försökt begripa mig på Ellevios o Vattenfalls föreslagna samt det som Pacman skrivit om GE.
Anonym länk? Vad är det? Jag länkade rätt tydligt till Beken tycker jag.