15 648 läst ·
447 svar
16k läst
447 svar
Busch vill stoppa effektavgifterna
Visst kan man ”råka” köra vattenkokaren utan att tänka på priset. Men om man sen tänker på priset så inser man att när vattenkokaren kokar upp 1 liter vatten på 2,5 minuter med 2200 watt så ger det ett bidrag om 0,1 kW till effektavgiften.K karlmb skrev:
Även med de dyraste effektavgifterna handlar det om typ 15 kr. Om den toppen råkar vara månadens högsta. Har man en leverantör som tar de tre högsta handlar det om 5 kr. Tepåsarna kostar mer än missen med vattenkokaren. Effektavgiften för matlagning är i praktiken inget att tala om.
God yxskaft.Fairlane skrev:
Goda yxskaft, poängen var att den är fet och inte utnyttjas fullt ut av alla elnätsbolag, ännu.Fairlane skrev:
Goda yxskaft igen, nej just det...men med effektavgifter blir det mkt lättare.Fairlane skrev:
Det var en allmän betraktelse där jag ser att du inbillar dig av ngn anledning, ja pga vänner till dig då, att det kommer bli en folkrörelse att sitta o knåpa med olika apparater för att undvika onödigt hög effektavgift. Du har inte skrivit mkt annat som stöd för det än så.Fairlane skrev:
Vet du ens vad jag frågar efter?Fairlane skrev:
3% mindre toppar är väl det man gått ut med. VV förklara vad det innebär rent elektriskt.
Och du tror det är många som har en så modern värmepump? På ett ungefär hur många? 3%?Fairlane skrev:
Min värmepump uppdaterar sig själv, eller snarare, den får uppdateringar från tillverkaren.
Givetvis kan inte någon säga att om det kommer bli rejält kallt i slutet av månaden så man behöver köra mer värme då. Man kan däremot sikta på att max nyttja X kWh under en timme. Blir det kallare så det inte går så måste man såklart köra mer, men återigen lär din räkning inte rusa iväg.
Max nyttja X kWh under en timme? Vad menar du med det? Jag vill värma huset under kommande dygn så billigt som möjligt, hur ser din algoritm som värmepumpen uppdaterat ut i det avseendet?
Goda yxskaft, det var du som sa att man måste vara elektroingenjör för att klara av det, varför pratar du ens om timers för de breda massorna då? Det är alltså något du utesluter.Fairlane skrev:
Du tror istället alla kommer att springa runt till varenda apparat de bedömer relevant och slå på och av de i sekvens så de aldrig går samtidigt? Eller rent av köra några parallellt som de räknat ut kan köras så.
Låter bra!...
Du läste alltså inte ens mitt inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/busch-vill-stoppa-effektavgifterna.570552/post-6566819 Goda yxskaft igen.Fairlane skrev:
Jag tror säkert det är många som avstår för att koppla in ens nåt extra i ett uttag. Verkligheten är dock så brutal, ska det bli något annat än stor irritation så måste iaf ett minimum av automatiska/ fjärrstyrda /timers kopplas in här i var. Lycka till att berätta för folk att de måste sitta med klockan o hålla kolla varje timme.Fairlane skrev:
Då får du nog ta en koll på verkligheten först. Först och främst är verkligen inte alla inne på detta forum. Nästa steg är hur du tänker dig att folk ska koppla in reläer på trefaslaster eller fasta anslutningar som de inte får koppla i. Ja, vi är många som fuskar och kopplar saker vi inte har behörighet för, men väldigt många gör det inte.
Ledtråd, det kommer inte att hända utan folk kommer i gemen bara att köra på mer eller mindre som idag. Vi som har intresse och/eller pengar, det är bara vi som kommer att göra mer än försumbara förändringar i vårt sätt att förbruka el.
Detta kan man tydligt se på den låga andelen med timpris, här har vi i åratal nu haft möjligheten att kraftigt minska iaf kostnaden för själva elen genom att på olika sätt styra får tyngsta laster som vv, tvätt o disk, uppvärmning o elbilsladdning, sommar som vinter, mot lägsta (iaf på en höft) pris ett dygn framåt.
Själv brukar jag hamna kanske på 30-40% lägre pris än medelspot på resp månad. Det blir en del när man lägger på moms också.
Lite till blir det på elnät med tidstarriff eftersom det turligt nog sällan är lågt elpris när tidstariffen är hög.
Du skriver att man inte kan utgå från sig själv, och det är precis det jag inte gör, jag vet att väldigt få håller på som jag, och därför är det enkelt för mig att dra slutsatsen att ngt ännu mer oförutsägbart och svårt då rakt inte kommer att bli populärt.
För om jag ser nya svårigheter, då är de allra flesta som inte hittills lyckats med det jag lyckats med utan effekttariffer, inte med i matchen öht när dessa kommer.
Så enkelt är det, om man tänker efter.
OK, så de vågar inte sätta in en timer på vvb, men du förväntar dig att de ska inse att det faktiskt går att göra på den gamla värmepumpen?Fairlane skrev:
Du förstår inte nej....Fairlane skrev:
För att jag tycker det är så ofattbart dumt med en lampa som tänds och så ska jag aktivt agera om jag vill ha bastun varm, ett val jag redan har gjort.
Var ska jag ha lampan? Vid mina säkringar, vilket kanske är under trappan? Eller i köket? Eller ovanför TVn? Hur fungerar det när jag drar igång bastun och är i skogen när lampan tänds? Etc.
Lampan är till för att se efter ifall man bör ha igång bastun, eller någon annan större last med tanke på elnätsbelastning.
Ifall den inte lyser är allt som idag, om den skulle lysa så är det ett tillfälle att göra en åtgärd, ifall man orkar och har lust. Då får man en bonus.
Då kan med lite klurighet sätta en lampa där du vill förstås, själv skulle jag enkelt kunna få in den i min mobil via mitt simpla Zigbee-system från Lidl än så länge.
Den stora poängen är att den bara skulle lysa ibland, inte typ hela tiden som med en bred effekttariff som bara syftar till att smeta ut från botten som Beken uttryckte det.
Och att man därför, även med helt manuell hantering, skulle slippa störas av den den allra mesta tiden.
Med lite, lite automatisk hantering så skulle den knappt störa någon.
Då kan du sätta den tex ovanför TVn om det är där du hänger mest när du är hemma.Fairlane skrev:
När den tänds tänker du efter vad som är igång som du kan avvara just då, också går du och stänger av det så länge lampan lyser.
Du säger att du har läst, men här finns ett långt stycke just om den kontraproduktiva effektavgiften, med delar även från Söderberg.H hhallen skrev:Jag har läst pamfletten som du länkar till, och jag kan inte hitta "många argument" mot effekttariffer i den. Det är samma ogenomtänkta rappakalja som många andra har bidragit med. Författaren Ekenstierna tycks i första hand reta sig på EUs roll i införandet, och i andra hand på att svensk lagstiftning har ändrats så att elnätsbolag inte längre behöver tillämpa enhetliga avgifter (för samma typ av abonnenter) inom hela sitt geografiska område.
Vad EU beträffar är det inte lönt att argumentera med Ekenstierna. Är man emot EU så är man, och inga argument i världen lär rubba den uppfattningen. Min personliga åsikt är att det i princip är bra att EU är pådrivande för att effektivisera energisektorn och att bromsa klimatförändringarna. Därmed inte sagt att allt EU gör är entydigt bra.
Rörande den svenska lagstiftningen kan man hålla med om att det har varit väldigt tyst i debatten om de ändringar som har gjorts. Däremot måste man väl ändå säga att en sådan förändring är nödvändig, om effektavgifter ska kunna fungera. En del nätägare har ju massor av abonnenter och många geografiskt skilda elnät. Om vi tar de tre största, Eon, Vattenfall och Ellevio, så har de tillsammans 144 elnät. Inget annat nätbolag har mer än 8 nät, och de allra flesta har bara ett. Det säger sig självt att den som har många olika nät inte har samma abonnentprofiler, flaskhalsar och effektproblem i alla näten. Om effektavgifter ska kunna fungera som det är tänkt måste nätbolagen kunna applicera olika taxor i olika nät. Man hade dock önskat att en mer aktiv och genomlysande debatt om detta hade förekommit innan lagstiftningen ändrades.
Några hållbara argument mot effektavgifter kan jag inte se att Ekenstierna framför. Däremot finns det många tvivelaktiga och vilseledande uppgifter i hans pamflett. Ta t.ex. hans "diagram 4" som uppges visa att alla abonnenter förlorar på effektavgiften. Diagrammet i fråga består av ett antal räta linjer i ett suddigt diagram (fotograferat (!) från vad som tycks vara en bildskärm). Man får en förklaring till vad som finns på X- respektive Y-axeln, men ingen förklaring till hur man kommit fram till hur strecken dragits.
"Tro mig", säger Ekenstierna på många ställen i pamfletten. Nej, Ekenstierna (och karlmb), jag tror er inte.
Det enda starka argument mot effektavgifter som jag känner till är att de riskerar att skapa stora synkroniserade inkopplingar av höga effekter vid tidpunkter då taxan går från höglast- till låglasttaxa. Egendomligt nog har den store tänkaren Ekenstierna inte uppmärksammat detta.
Pröva att argumentera nu mot det som står här, punkt för punkt istf att bara kalla allt rappakalja:
Vad dessa herrar tycker om EU är lika intressant som vad du tycker, dvs noll.Kontraproduktivt
Regeringen har under lång tid uppmanat svenska hushåll att investera i
solpaneler så vi får mer förnybar elproduktion och köpa elbilar så vi minskar
användningen av fossila bränslen. Man har använt skattepengar för att
subventionera sådana åtgärder.
Införandet av effektavgiften motverkar dessa båda ambitioner. Mitt på dagen när
spotpriset ofta är lågt, har de med elbil uppmanas att ladda bilen eller
villabatterierna, men med effekttariffen utgår då en straffavgift som tar död på
sådana initiativ. Alla de som valt att lyssna på politiken och installerat
solpaneler kommer sannolikt att över tid när dessa levererar som mest el
(sommaren) att tvingas betala effektavgifter som gör solelen till Ebberöds bank.
Att köra elbil under vinterperioden (nov-mars) och behöva ladda några enstaka
gånger under dagtid, kommer det att kosta mellan 500-900 kr mer i månaden
förutom elkostnaden (som är ca 4,5 kr/mil om man laddar hemma – dubbelt upp
vid publika laddstationer).
Hur tänkte regeringen – om de överhuvudtaget tänkte - när man sa ja till
Effekttariffsystemet? Om man för att blidka EU känt sig tvingade att införa
effekttariffsystemet, så skulle man kunna navigera i förordningen och satt
effektavgiften till noll kronor.
Kommer effekttariffen att nå sitt syfte?
Elnätsbolagen argumentation tar avstamp från att genom att avgiftsbelägga de
effektuttag som den enskilde elkunden står för, så ska elkunderna ändra sina
levnadsvanor, som ska leda till mindre effektuttag från elnätet Man klär detta i
termer av att då minskar trängseln i elnätet och elnätsbolagen slipper att bygga
bort trånga sektorer.
De som bor i villa kan inte både tvätta och köra diskmaskinen samtidigt som
man lagar middag – i alla fall inte förrän efter kl 21:00 – om man vill undvika
flera hundra kronor högre elräkning i månaden.
Och använd absolut inte torktumlaren tillsammans med andra energikrävande
apparater i hemmet. Bastubad blir en lyxaktivitet som under vinterhalvåret
måste ske efter kl 21:00 på kvällen om du inte vill se en omotiverad extra
kostnad på din elräkning.
Och de som har elbilar får verkligen se upp så att man är på hugget varje dag för
att påbörja laddningen om effekttariffen har ett fönster sent på kvällen och
avbryta laddningen senast kl 6 på morgonen och hoppas på att då har fått
tillräckligt mycket laddning. Som information kan nämnas att dt tar 7-8 timmar
att fulladda en standardmässig elbil.
Vem har koll på sina effekttoppar? Det är få elkonsumenter som förstår
skillnaden mellan effekt och energi och en än mindre grupp som förstår hur
effektavgiften kommer att påverka deras leverne.
För en villaägare, räkna med en ökad elräkning de månader det är effektavgifter
med 250-450 kr och om du har elbil så hamnar det mellan 500-1000 kr i
månaden. Allt beroende på hur du anpassar ditt leverne.
Magnus Söderberg som är professor i energiekonomi vid Griffith University i
Australien och forskare vid näringslivets forskningsinstitut Ratio, anser att
effekttariffupplägget är dömt att misslyckas. Söderberg säger i en artikel i Ny
Teknik:
”Effektavgifterna går på tvärs mot hur människor är funtade och hur vardagen
ser ut. Livet blir otroligt mycket mer komplext om man måste tänka sig för innan
man kör diskmaskin, tvättar, dammsuger och laddar bilen. Folk accepterar inte
en sån komfortsänkning även om syftet är gott, det är tydligt i forskningen.
Effekttariffen är därför dömt att misslyckas.”
Professor Söderberg hänvisar till mer än 50 års internationell forskning, som
visar att elkunder ratar denna typ av ekonomiska incitament. Han förklarar att
slutsatserna av forskningsprojekten genomgående är att elkunder prioriterar
enkelhet, stabilitet och förutsägbarhet framför mindre ekonomiska vinster.
Effektavgifterna går på tvärsen mot hur människor är funtade och hur vardagen
ser ut. Livet blir otroligt mycket mer komplext om man måste tänka sig för innan
Elkunderna kommer inte att ändra sitt beteende. Det finns inte en chans att det
här kommer att fungera, avslutar professor Söderberg sitt inlägg i debatten
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Jo, men det var så dåligt så jag undrar om du ens förstått att det var förbrukning över en timme som var ok intressant. Du följde ju upp med tvättmaskinen som drog 2,2 kW också? För den det en timme?K karlmb skrev:
Är Ellevios modell svår att förstå?K karlmb skrev:
https://lnkd.in/eU6Gqmzw. <---- är det tydligt vad den länken går till?K karlmb skrev:
På vilket sätt enklare? De har rätt att nyttja upp till ett visst belopp, finns inget hinder.K karlmb skrev:
Man menar att topparna i nätet sjunkit med 3%K karlmb skrev:
Energin som använts under en timme.
Hur många? Det kommer väl fler och fler värmepumpar som hanterar det?K karlmb skrev:
Det finns värmepumpar som styr efter spotpris också, men de kom ju först när möjligheten att köpa el på timme och senare kvart dök upp innan fanns inte behovet.
Kommande dygn kan redan idag en värmepump styra så att den värmer när elen är så billig som möjligt, ellerhur? Att lägga på en parameter till är inte så magiskt. Vi talar om en statisk parameter, mellan 7 och 19 etc.K karlmb skrev:
Nu är du där igen och ljuger om vad jag sagt.K karlmb skrev:Goda yxskaft, det var du som sa att man måste vara elektroingenjör för att klara av det, varför pratar du ens om timers för de breda massorna då? Det är alltså något du utesluter.
Du tror istället alla kommer att springa runt till varenda apparat de bedömer relevant och slå på och av de i sekvens så de aldrig går samtidigt? Eller rent av köra några parallellt som de räknat ut kan köras så.
Exakt var har jag skrivit att man måste vara en elektroingenjör för att hantera en timer?
En vanlig timer kan en stor del av befolkningen hantera. De gör det kanske varje jul för att tända utebelysning eller tända i granen. Många diskmaskiner och tvättmaskiner kan också ställas på att starta vissa tider, liksom poolpumpar, luftvärmepumpar etc.
Tror du att lika många kan installera Zigbee-prylar?
Framförallt behöver man inte ens en timer om man kan läsa av en klocka.
Nu syftade jag på att råka använda dåliga exempel, inte på att råka använda vattenkokare..A adron skrev:Visst kan man ”råka” köra vattenkokaren utan att tänka på priset. Men om man sen tänker på priset så inser man att när vattenkokaren kokar upp 1 liter vatten på 2,5 minuter med 2200 watt så ger det ett bidrag om 0,1 kW till effektavgiften.
Även med de dyraste effektavgifterna handlar det om typ 15 kr. Om den toppen råkar vara månadens högsta. Har man en leverantör som tar de tre högsta handlar det om 5 kr. Tepåsarna kostar mer än missen med vattenkokaren. Effektavgiften för matlagning är i praktiken inget att tala om.
Att köra elbil under vinterperioden (nov-mars) och behöva ladda några enstakaK karlmb skrev:Du säger att du har läst, men här finns ett långt stycke just om den kontraproduktiva effektavgiften, med delar även från Söderberg.
Pröva att argumentera nu mot det som står här, punkt för punkt istf att bara kalla allt rappakalja:
Vad dessa herrar tycker om EU är lika intressant som vad du tycker, dvs noll.
gånger under dagtid, kommer det att kosta mellan 500-900 kr mer i månaden
förutom elkostnaden (som är ca 4,5 kr/mil om man laddar hemma – dubbelt upp
vid publika laddstationer).
Detta är mycket möjligt, men det är inget argument mot effektavgiften. Tvärtom är det ju effektavgiftens uppgift att styra bort effektanvändning från höglasttid till låglasttid, med ekonomin som styrverktyg. Visst kan det hända att enstaka användare verkligen blir tvungna att ladda dagtid någon enstaka gång, men för den stora majoriteten kommer det att räcka med elementär planering och korrekt konfigurering av laddboxen för att undvika det.
De som bor i villa kan inte både tvätta och köra diskmaskinen samtidigt som
man lagar middag – i alla fall inte förrän efter kl 21:00 – om man vill undvika
flera hundra kronor högre elräkning i månaden.
Detta är bevisligen falsk information. Om man accepterar premissen att den effekt som spis, tvättmaskin och diskmaskin adderas ovanpå den normala baslasten, så handlar det ändå inte - utom möjligen i extremfall, som den tidigare diskuterade BTEA-taxan - om "flera hundra kronor". Resonemanget bortser också från att man måste se på elanvändningen över ett helt år. När effektavgiften införs sänker de flesta nätägare samtidigt abonnemangsavgiften och elöverföringsavgiften. Vill man vara trovärdig måste man konstruera exempel som tar hänsyn till elanvändningen under hela året.
Sen är det också en förrädisk premiss, detta att "tvätta och köra diskmaskinen samtidigt som man lagar mat". Hur ofta gör en normalt funtad människa det? Vanligen lagar man mat först och diskar sen. Tvättmaskinen kan man i de flesta fall schemalägga så att den tvättar på låglasttid, och i vilket fall som helst behövs det bara ett minimum av sunt förnuft/planering för att se till att den inte går samtidigt som spis och/eller diskmaskin.
Bastubad blir en lyxaktivitet som under vinterhalvåret måste ske efter kl 21:00 på kvällen om du inte vill se en omotiverad extra kostnad på din elräkning.
Weasel words ("lyxaktivitet", "omotiverad"). Återigen, detta är ju vad effektavgiften är till för att hantera. Om jag får låna era weasel words: omotiverad elanvändning. Vill man nödvändigt bada bastu, får man väl antingen ta den kostnaden eller flytta bastubadet till kvällstid. Det är faktiskt en lyxaktivitet, inte en mänsklig rättighet (sorry, finländare).
”Effektavgifterna går på tvärs mot hur människor är funtade och hur vardagen
Effekttariffen är därför dömt att misslyckas.” [citat av en professor Söderberg]
Fler weasel words: "otroligt mycket mer komplext". Detta är ju nonsens. Livet blir inte otroligt mycket mer komplext för att man behöver tänka på vilka elapparater man använder samtidigt.
Beträffande påståendet att forskning visar att folk "inte accepterar" sådan "komfortsänkning" så är det obevisat. Fram med den forskning som skulle visa detta. Jag har svårt att tro det. Inför den ekonomiska verkligheten tror jag nog folk kommer att acceptera det, om än med ett visst mått av tandagnisslan.
Bara sluta. Du vet mkt väl att jag fattar det där.Fairlane skrev:
Var skrev jag det?Fairlane skrev:
Ja, om man klickar på den. Vågar du inte?Fairlane skrev:
Det blir enklare för ett elnätsbolag att krama ut det sista ur intäktsramen. I den situation krävs ju iaf på pappret en tydlig redovisning för hur man fyllde upp den. Nu kan ev luft där enkelt fyllas med effektavgifter.Fairlane skrev:
Och för nästa omgång så är "det ju tydligt att bolaget behöver en större intäktsram i denna svåra tid"...
Så topparna är kvar, men effekten är 3% lägre vi de tillfällena?Fairlane skrev:
Hur vet du att de menar så?
Varför inte att just de som gjort något minskat sina egna effekt uttag med 3%?
Vad säger att alla dessa 10% lyckas ha sina toppar precis samtidigt?
Hur många kan styra på effekttarifff?Fairlane skrev:
Och hur många kan styra på spot?
Och hur många kan styra på båda på en gång?
Nu har jag förstått att det är långt ifrån alla som tycker att prisoptimerande värmepumpar eller Tibbers tjänster etc verkligen fungerar som utlovat, men det kanske är en uppdatering bort bara?Fairlane skrev:
En statisk parameter? Berätta mer! Och berätta varför du tror den bara behöver tänka 7-19?
Och hur tänker du att värmepumpen, vid sin planering när elpriserna blir kända, ska få reda på att du tänker dra igång ugnen nån timme nästa em, eller rent av bastun?
Ska alla installera 3-fas belastningsvakter i säkringsskåpet ?
Och om de gör det, då kanske det blir kallt i huset för värmepumpen tänkte köra då på em istf tidigare på dagen. Det är inte hängmatta mitt dagen varje dag på vintern.
Det var du som pratade om timers o klockor. Du tänker att de fattiga ska köpa nya maskiner med timers i? Det finns numera både diskmaskiner o vvb med sånt inbyggt. Det låter ju enkelt. Då fattar jag.Fairlane skrev:
Nu är du där igen och ljuger om vad jag sagt.
Exakt var har jag skrivit att man måste vara en elektroingenjör för att hantera en timer?
En vanlig timer kan en stor del av befolkningen hantera. De gör det kanske varje jul för att tända utebelysning eller tända i granen. Många diskmaskiner och tvättmaskiner kan också ställas på att starta vissa tider, liksom poolpumpar, luftvärmepumpar etc.
Tror du att lika många kan installera Zigbee-prylar?
Framförallt behöver man inte ens en timer om man kan läsa av en klocka.
Nej, det blir nog att springa runt med klockan till största delen då för alla utom de rika, nya maskiner är dyra, och de rika lär skaffa ett enkelt zigbee-nät lika gärna och slippa springa fysiskt.
Redigerat:
Det mesta du skriver är rappakalja men jag ska bemöta detta sista.H hhallen skrev:Beträffande påståendet att forskning visar att folk "inte accepterar" sådan "komfortsänkning" så är det obevisat. Fram med den forskning som skulle visa detta. Jag har svårt att tro det. Inför den ekonomiska verkligheten tror jag nog folk kommer att acceptera det, om än med ett visst mått av tandagnisslan.
Det hänvisas till 50 års forskning som du säkert kan efterfråga om du har lust, men för min del behövs inte det.
Vi har haft möjlighet till timpriser nu i några år. Trots att man kan få elen gratis tidivis så är det ändå bara 10-12% som brytt sig om att försöka anpassa sin konsumtion till det och valt timpriser.
Trots att lågpriserna nästan aldrig inträffar när ev tidstariff är dyr och alltså är relativt lätt att styra mot.
Om detta är facit, hur inbillar du dig att "folk nog kommer att acceptera" något som är mkt svårare att kontrollera/ sänka sina kostnader med, utan tvärtom enligt elnätsbolagen själva, kommer ge ökade kostander for 1/3 av alla kunder?
Redigerat:
Ja, och det är för att det finns så lite att tjäna på att förskjuta den (för de allra flesta) lilla del av elkonsumtionen som går att förskjuta tidsmässigt.K karlmb skrev:
Tja, det beror väl lite på vad man menar med "acceptera". Jag har svårt att tro att effektavgiften kommer att leda till väpnat uppror. Vad kan man i övrigt göra om man inte accepterar? Vägra betala? Leder till avstängning av abonnemanget om man framhärdar tillräckligt länge. Rösta på politiker som gärna skär pipor i vassen (VP, MP, SD t.ex.)? Lycka till i så fall. De kommer att köra över sina väljare om de kommer till makten.K karlmb skrev:
Normalt funtade människor finner sig i förändringar som beslutats enligt den demokratiska ordning vi har. De betalar sin elräkning, även om de hör till den grupp som kanske får något högre elnätskostnad med det nya systemet.
Självklart är detta en ren bluff. Det är ett utspel gjort av en politiker som kanske egentligen borde syssla med något annat som passade kompetensen bättre. Skulle hon däremot verkligen göra något åt det här i närtid skulle jag rösta på henne framöver. Men självklart är det en ren bluff.Redaktionen skrev:
Jaha, jag trodde du menade att effektavgifterna skulle ge någon reell påverkan på elnäten.H hhallen skrev:
Men då är vi ju överens.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Ok, fint att du förstår det, för det har inte varit glasklart när du tittat på hur mycket effekt (Joule/sekund i detta fall) prylar dragit.K karlmb skrev:
Du skrev:K karlmb skrev:
"Jag har försökt begripa mig på Ellevios o Vattenfalls föreslagna samt det som Pacman skrivit om GE."
Så jag undrade om du tyckte det var svårt att förstå.
Jag har för vana att inte klicka på okända länkar.K karlmb skrev:
Länken du gav säger ingenting om var man hamnar innan man trycker på den, så jag den är anonym.
Beskrivningen "Finns många argument som ni som gillar effekttarriffer kan få pulvrisera om ni klarar det:" säger inte heller var länken går.
Effektavgifter är relativt nytt för vanliga användare, i många fall inte ens infört än. Att tillverkarna av konsumentprodukter inte har byggt in stöd för det är självklart, det hade man inte gjort för timpris/kvartpris heller innan det dök upp, men det kommer givetvis.K karlmb skrev:
Ingen aning, jag vet inte vilka som tycker det och varför. Jag vet flera som tycker det fungerar bra.K karlmb skrev:
Om effektavgiftens är mellan 7 och 19 varje vardag så är det en väldig statisk parameter. Man behöver då inte ta hänsyn till effektavgiften klockan 21.00. Jag trodde att åtminstone det senare var uppenbart.K karlmb skrev:
Dwt får den inte. Badar man bastu ofta så får man hantera det på annat sätt, eller basta utanför effektavgiftstiden. Det är väl inte konstigare än att man måste kunna bryta strömmen mer fingranulärt med din modell, inte allt på eller allt av.K karlmb skrev:
Kör man bastu, billaddning och värmepump så är det nog ingen din idé, men alla behöver inte göra det, endast de som kör så, och inte kan låta bli att ladda bilen samtidigt som bastun startar.K karlmb skrev:
Just när man värmer bastun kanske man kan minska värmebehov er generellt i huset?K karlmb skrev:
Det är ändå ett specialfall som går att hantera för den gruppen människor som har det behovet.
Väljer man att dra igång bastun så får man nog också acceptera att det kostar lite. Man får kanske också acceptera att just den dagen lyckades man inte minimera sin elkostnad, vilket inte är samma sak som att man maximerar.
Ja. Här har du en bild på en timer så du vet vad det är för något.K karlmb skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man behöver inte vara elektroingenjör för att hantera en sådan. Jag har inte någonstans skrivit att man behöver vara elektroingenjör. Ditt påstående om det är ren och skär lögn.
Det har jag inte heller sagt.K karlmb skrev:
Det finns till de flesta nyare apparater, men kanske inte alltid till äldre. Man kan välja att använda dessa, eller inte. Jag har en sådan i diskmaskinen, men inte i min gamla tvättmaskin. Ibland hade jag önskat mig en sådan funktion i tvättmaskinen, men maskinen, en gammal Miele, tvättar bra och fungerar klockrent. Nu har jag inte effektavgift, men om jag hade haft det så hade jag klarat av att starta maskinen efter klockan 20.00 om jag velat, helt utan timer, Zigbee -prylar eller någonting mer än en vanlig klocka. Jag tror att alla hushåll har en klocka och jag tror ibtr att jag besitter något magiskt som gör att vara jag kan starta den vid en specifik tid.
Springer du inte runt med en klocka större delen av dagen?K karlmb skrev:
Varför är det bara rika som skaffar ett Zigbee-nät? Några hundralappar kostade det ju, det klarar nog fler än de rika...
Det kan faktiskt vara så att alla inte är kunniga eller intresserade. Jag har kunskapen att sätta ihop hemautomation, men är helt ointresserad, medan min kollega kan visa hur han kan styra belysningen mm både hemma och på landet från sin telefon när han sitter på jobbet. Hans fru blir visserligen vansinnig om han släcker när hon är där, så han får sköta det försiktigt. Han tycker mest att det är roligt att bygga, alla gör inte det.
Jag har ledsnat på att du påstår att man sagt saker man aldrig sagt, så jag lägger ner diskussionen med dig och sätter dig på ignore igen.