15 834 läst ·
447 svar
16k läst
447 svar
Busch vill stoppa effektavgifterna
Om det nu är så som det står i den där länkade artikeln (som jag tycker hade varit bättre om den dragit ned på polemiken lite) att även en hypotetisk användare som har helt jämnt effektuttag hela månaden (det är ju det som är absolut optimalt för användning av elnätet) får betala mer med de nya tarifferna så håller jag med om att elnätsbolagen försöker dra en vals. Jag kan inte kolla detta själv för vårt bolag har inte meddelat hur tarifferna ska se ut än, men det är ju rätt enkelt för er som börjat betala.
Men jag håller med om att ur ett samhällsperspektiv är det kontraproduktivt att verka för elektrifiering av transporter och samtidigt införa avgifter som motverkar detta. Vill man främja elektrifiering så kanske man måste komma på ett sätt att finansiera utbyggnaden av elnätet (om det ens behövs, man kanske ska satsa på mer distribuerad produktion istället) som inte motverkar detta.
Jag får känslan att det här kommer från en hög marknadsliberaler som religiöst tror att alla problem kan lösas med en marknadsekonomiska lösningar, men som glömt att elnäten inte är konkurrensutsatta. Om man hade typ 3 elnätsbolag serva varje adress som konkurrerade om lägst anslutningsavgift så blev det nog drag i effektiviseringen. Men det funkar ju tyvärr inte i praktiken, och när man erkänt att det är ett naturligt monopol så borde man också dra konsekvenserna därav.
Men jag håller med om att ur ett samhällsperspektiv är det kontraproduktivt att verka för elektrifiering av transporter och samtidigt införa avgifter som motverkar detta. Vill man främja elektrifiering så kanske man måste komma på ett sätt att finansiera utbyggnaden av elnätet (om det ens behövs, man kanske ska satsa på mer distribuerad produktion istället) som inte motverkar detta.
Jag får känslan att det här kommer från en hög marknadsliberaler som religiöst tror att alla problem kan lösas med en marknadsekonomiska lösningar, men som glömt att elnäten inte är konkurrensutsatta. Om man hade typ 3 elnätsbolag serva varje adress som konkurrerade om lägst anslutningsavgift så blev det nog drag i effektiviseringen. Men det funkar ju tyvärr inte i praktiken, och när man erkänt att det är ett naturligt monopol så borde man också dra konsekvenserna därav.
Så har man löst det i Finland. Sverige ligger som vanligt långt efter....lutorm skrev:
Om det nu är så som det står i den där länkade artikeln (som jag tycker hade varit bättre om den dragit ned på polemiken lite) att även en hypotetisk användare som har helt jämnt effektuttag hela månaden (det är ju det som är absolut optimalt för användning av elnätet) får betala mer med de nya tarifferna så håller jag med om att elnätsbolagen försöker dra en vals. Jag kan inte kolla detta själv för vårt bolag har inte meddelat hur tarifferna ska se ut än, men det är ju rätt enkelt för er som börjat betala.
Men jag håller med om att ur ett samhällsperspektiv är det kontraproduktivt att verka för elektrifiering av transporter och samtidigt införa avgifter som motverkar detta. Vill man främja elektrifiering så kanske man måste komma på ett sätt att finansiera utbyggnaden av elnätet (om det ens behövs, man kanske ska satsa på mer distribuerad produktion istället) som inte motverkar detta.
Jag får känslan att det här kommer från en hög marknadsliberaler som religiöst tror att alla problem kan lösas med en marknadsekonomiska lösningar, men som glömt att elnäten inte är konkurrensutsatta. Om man hade typ 3 elnätsbolag serva varje adress som konkurrerade om lägst anslutningsavgift så blev det nog drag i effektiviseringen. Men det funkar ju tyvärr inte i praktiken, och när man erkänt att det är ett naturligt monopol så borde man också dra konsekvenserna därav.
Vilken fin attityd!Fairlane skrev:
Nej, det gjorde du inte, du såg en chans att förminska mig.Fairlane skrev:
Välkommen till det stora världsomspännande nätverket!Fairlane skrev:
Det var rätt tydligt vart länken skulle gå i det inlägg jag lade den i. Det kallas förkortade länkar och är sedan några år rätt vanligt förekommande. Men du trodde förstås jag ville länka alla till en scam-site...
Självklart, min fråga var av mer teknisk karaktär. Kanske ska man använda AI eller nåt annat fantastiskt, min fråga gällde hur denna underbara intelligens ska lösa uppgiften.Fairlane skrev:
Det har du inte tänkt på.
Visst, och då kommer dessa tjänster att enkelt också lösa motstridiga prissignaler, trots att de bara hjälpligt löser dagens uppgift...Fairlane skrev:
Och de som inte har så enkla tidsparametrar, hur tänker du för dem?Fairlane skrev:
Även om de flesta verkar ha det idag så är det ju många elnätsbolag som (helt ärligt troligen) tror att det kommer att behövas dygnet runt framöver. Och jag håller med dem, för om 10% ändrar sitt beteende så lär det inte räcka att de gör det bara ibland när man ska kunna visa någon som helst nytta av bottensvepen.
Det konstigare eftersom man måste tänka på det hela j-a tiden... (Utom om man har turen att bo i ett elnät med tider där effekttariff inte tillämpas då som du tjatar om)Fairlane skrev:
Det handlar inte om att inte kunna låta bli, utan om att man måste tänka på det hela tiden.Fairlane skrev:
Du kan lämna dina auktoritativa ideer hos nån annan.
Kanske, men om det handlar om mer vanliga laster då?Fairlane skrev:
Just när man värmer bastun kanske man kan minska värmebehov er generellt i huset?
Det är ändå ett specialfall som går att hantera för den gruppen människor som har det behovet.
Väljer man att dra igång bastun så får man nog också acceptera att det kostar lite. Man får kanske också acceptera att just den dagen lyckades man inte minimera sin elkostnad, vilket inte är samma sak som att man maximerar.
Kämpa!
Du har svamlat fram o tillbaka om inkoppling, klockor, elektriker osv. Ett tag trodde jag du menade timers som jag tex kan sätta på styrledningen till en kontaktor, sedan var det inbyggda timers i tex diskmaskiner, nu får jag se en bild på en enkel ticke-timer. Svårt att veta vad du menar. Men jag kan se framför mig, Agda 80, krypa runt på golvet och kolla status på sina såna timers...Fairlane skrev:
Agda 80 har säkert heller inga problem att både komma ihåg att hålla sig vaken till sena kvällen, och att det var tvärrmaskinen hon skulle starta då.Fairlane skrev:
Det har jag inte heller sagt.
Det finns till de flesta nyare apparater, men kanske inte alltid till äldre. Man kan välja att använda dessa, eller inte. Jag har en sådan i diskmaskinen, men inte i min gamla tvättmaskin. Ibland hade jag önskat mig en sådan funktion i tvättmaskinen, men maskinen, en gammal Miele, tvättar bra och fungerar klockrent. Nu har jag inte effektavgift, men om jag hade haft det så hade jag klarat av att starta maskinen efter klockan 20.00 om jag velat, helt utan timer, Zigbee -prylar eller någonting mer än en vanlig klocka. Jag tror att alla hushåll har en klocka och jag tror ibtr att jag besitter något magiskt som gör att vara jag kan starta den vid en specifik tid.
Suck.
Men alla är ju inte elektroingenjörer och kan ju inte bygga så mkt med Zigbee som andra.Fairlane skrev:
Springer du inte runt med en klocka större delen av dagen?
Varför är det bara rika som skaffar ett Zigbee-nät? Några hundralappar kostade det ju, det klarar nog fler än de rika...
Det kan faktiskt vara så att alla inte är kunniga eller intresserade. Jag har kunskapen att sätta ihop hemautomation, men är helt ointresserad, medan min kollega kan visa hur han kan styra belysningen mm både hemma och på landet från sin telefon när han sitter på jobbet. Hans fru blir visserligen vansinnig om han släcker när hon är där, så han får sköta det försiktigt. Han tycker mest att det är roligt att bygga, alla gör inte det
Så om de inte ska bryta mot lagen så blir det bara de rika, trots att själva prylarna kostar några hundra.
Det var ju du som tog upp dessa kostnader, men nu är de tydligen försumbara.
Är man dessutom ointresserad, ja då finns ju risken att man hamnar i garnen hos någon mer eller mindre kompetent elktriker som ska lösa alla sjuka problem som uppkommer pga dessa effektavgifter.
Därav min åsikti att detta är ett mindre problem för rika, som å andra sidan kan skita i tramset och bara betala, vilket också gör att andelen som verkligen gör några åtgärder kommer att bli än mindre än vi som gått över till timpris.
Jo tjena... Det är inte många som håller med dig här i tråden, kan ju ha viss inverkan.Fairlane skrev:
Och jag trodde du menade att du höll med professor Söderberg om att vanligt folk "inte accepterar" effektavgiften. Så vi är nog inte överens ändå. Om du menar att "inte accepterar" betyder "knyta näven i byxfickan", så kanske vi åtminstone delvis är överens, för otvivelaktigt finns det folk som inte tycker om dessa avgifter. Men det är i mitt språkbruk långt ifrån att "inte acceptera".K karlmb skrev:
Haha, ok det jag tror att både nävar knyts och att andra klagar som här.H hhallen skrev:Och jag trodde du menade att du höll med professor Söderberg om att vanligt folk "inte accepterar" effektavgiften. Så vi är nog inte överens ändå. Om du menar att "inte accepterar" betyder "knyta näven i byxfickan", så kanske vi åtminstone delvis är överens, för otvivelaktigt finns det folk som inte tycker om dessa avgifter. Men det är i mitt språkbruk långt ifrån att "inte acceptera".
Vad är det för barnsligt trams?kashieda skrev:
Är det inte bra om jag länkar till Linkedin? Där fanns ju lite text också.
Tydligt att du har problem att debattera sakinnehållet.
Jag ser att du har problem med läsförståelsen.K karlmb skrev:
Ska vi pröva en gång till?
Länken som du postade, vart går den, enligt dig? Om du följer den, var hamnar du då? Ser du problemet?
Prova o klicka på den. Det är helt OK.kashieda skrev:
Du får ju hela det långa länknanmnet presenterat, den går då till Bekens drive där han tydligen lägger en del skrivet material. Varför ska jag sitta och ändra länken och skriva "Länk till Bekens bibliotek" eller nåt?
Vad är ditt problem egentligen?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Han håller fortfarande på och låtsas att det är tydligt var länken går?kashieda skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som är tydligt något om Bekens i det inlägget?
Jag arbetar med IT-säkerhet och ett av problemen som konstant dyker upp är att folk klickar på okända länkar. Finns inte på världskartan att jag klickar på länken. Nu när jag vet att det är något från Bekens blir intresset ännu mindre. Sidan kanske inte är skadlig, men det ger inte mycket att läsa något från någon som struntar i sanningen så uppenbart.
Du kunde lagt in direktlänken, https://beken-my.sharepoint.com/per...ekenstierna_beken_se/Documents/Documents&ga=1K karlmb skrev:
Då ser man direkt vart länken leder.