Min granne ville bygga ett attefallshus i linjen med befintligt garage. Eftersom det skulle ligga närmare än 4,5 m ifrån tomtgräns så behövde de vårt godkännande.

Efter godkännande, eller egentligen innan, så påbörjades bygget. Nu är det 48 cm högre än den ritningen vi skrivit på.

Det stör inte oss jätte mycket men funderar på om det kan påverka värdet på vårt hus ifall vi inte ber dem att sänka det?

Kan man vänta och se eller måste man isåfall påpeka det direkt?

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Gunnar Stoltz och 5 till
  • Laddar…
Gå och prata med grannen och fråga varför de ändrat det ni kommit överens om

• Gilla
EvertL och 27 till
  • Laddar…
Vänta inte om du vill framföra nått till grannen.
Om du själv vill bygga nått nära tomtgränsen är det kanske ett utmärkt tillfälle att få grannens medgivande om du låter udda vara jämt och inte klagar till kommunen eller börjar begära att han ska riva/ sänka höjden.

• Gilla
  • Älska
EvertL och 25 till
  • Laddar…
Jag kan nog inte svara på hur lång tid det får gå innan du påpekar det men om du har godkänd bygget enligt en ritning så är det det som gäller. Något annat har du inte godkänt. Så om ni tycker att det inte är ok så har du nog möjligheten att tvinga grannen att ändra enligt ritning alternativt riva. Annars vore ett medgivande ju meningslöst om man sen kan ändra hur man vill.
Utan att veta det kan jag dock tänka mig om du väntar för länge (vet inte om det är 6 månader eller 5 år) att det kanske kan anses som att du har accepterat den avvikelsen.

• Gilla
Sigge1960 och 8 till
  • Laddar…
Är den även högre än 4m eller ”bara” högre än ritningen?

• Gilla
Ted Q och 5 till
  • Laddar…
L Lillahel skrev:
Det stör inte oss jätte mycket men funderar på om det kan påverka värdet på vårt hus ifall vi inte ber dem att sänka det?
Om det påverkar värdet på ert hus är nog endast beroende av att det ligger där det ligger på grannens tomt; en halvmeter upp eller ner har jag svårt att tro att det spelar någon roll.

• Gilla
  • Haha
Gunnar Stoltz och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Grannen har svartbyggt eftersom ni som grannar inte skriftligen har godkänt den byggnad som har uppförts. Är den högre än 4,0 m till nock och ni är inom detaljplan är den svartbyggd alldeles oavsett om ni skulle ge ett skriftligt grannemedgivande efteråt eftersom en så hög byggnad kräver bygglov. Är det utom detaljplan är det 4,5 m till nock som är gränsen för bygglovsfri byggnad höjdmässigt.

• Gilla
Sigge1960 och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Grannens svartbyggande preskriberas efter tio år, d v s har det inte kommit till byggnadsnämndens kännedom inom tio år och man har startat ett ärende så tolereras byggnaden av samhället. Så det är tidsramen grannskapet har på sig att agera om svartbygget stör.

• Gilla
Sigge1960 och 5 till
  • Laddar…
Svårt att svara på utan att se en bild.
Beror ju på många faktorer.
Generellt så skulle jag låta udda vara jämt. Men ändå påtala det och fråga varför.
Men är det verkligen i direkt åsyn från "favoritvyn/utsikten" så skulle jag möjligen börja ställa krav.

• Gilla
Flamman och 5 till
  • Laddar…
S
L Lillahel skrev:
Min granne ville bygga ett attefallshus i linjen med befintligt garage. Eftersom det skulle ligga närmare än 4,5 m ifrån tomtgräns så behövde de vårt godkännande.

Efter godkännande, eller egentligen innan, så påbörjades bygget. Nu är det 48 cm högre än den ritningen vi skrivit på.

Kan man vänta och se eller måste man isåfall påpeka det direkt?
Du menar att det är 4,5 meter högt nu. Alltså från mark och upp till topp.
Man undrar ju hur detta är byggt för att få mark till taknock till 4,5 meter. Kan du skicka bild eller skiss eller förklara muntligt hur mark- grund- huskropp- tak ser ut.

Dom kanske svarar med att höja marken på deras sida 50 cm (eller planerar att göra det).

Hoppas det inte är ett modernt platt tak för då verkar detta extra störande.

EDIT
ritning /utförande är okänt, vi vet inte om det är 4 m högt på ritning, eller rentav lägre

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S styren skrev:
Du menar att det är 5 meter högt nu. Alltså från mark och upp till topp.
Man undrar ju hur detta är byggt för att få mark till taknock till 5 meter. Kan du skicka bild eller skiss eller förklara muntligt hur mark- grund- huskropp- tak ser ut.

Dom kanske svarar med att höja marken på deras sida 50 cm (eller planerar att göra det).

Hoppas det inte är ett modernt platt tak för då verkar detta extra störande.
Men TS har väl inte nämnt nån totalhöjd på bygget?

• Gilla
Mseli och 7 till
  • Laddar…
S
BengtH BengtH skrev:
Men TS har väl inte nämnt nån totalhöjd på bygget?
Nää insåg det nu. Saknas info. Han undrar ju bara om han skall anmäla eller ej.

I ett tekniskt forum så undrar man ju direkt hur ritningen ser ut, och vad som byggts.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
PeterFalun
intressant att TS mätt upp det till exakt 48cm...

• Gilla
  • Haha
Gunnar Stoltz och 20 till
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
intressant att TS mätt upp det till exakt 48cm...
Ja, det är lite roligt men samtidigt inga problem med en laser. TS vet ju säkert vad det stod för höjd på ritningen.

• Gilla
Yamio
  • Laddar…
Det är en hel vetenskap hur man räknar ut höjd på ett hus dock

• Gilla
  • Haha
daddydj och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.