cust3000 skrev:
Du menar att det är mindre störningar för sin omgivning om någon står vid stereon och lyssnar...
Jaha, då är det solklart!
Nej, det menar han inte.

Han menar att avsikten med oljudet skiljer sig. I alla fall om en domstol ska bedöma det.

I det ena fallet är avsikten att roa sig själv, i det andra att störa.

Hur bevisar målsägande det, då?
...

cust3000 skrev:
...
Nja, kanske genom att kunna visa på att ingen har varit hemma vid de tillfällen stereon har stått igång med enda syftet att störa?

cust3000 skrev:
...
Kommer du med en dum fråga till så är du definitivt ett internettroll!

tio_Pepe skrev:
Kommer du med en dum fråga till så är du definitivt ett internettroll!
Vad jag menar är att jag skulle fullkomligt skita i om jag ofredar hulliganen som stör mig och min nattsömn med hög musik, trots påtryckningar om att denne stör.

Dumt däremot är att hålla på att larva om att man inte ska ofredar ofredaren, det daltas alldeles för mycket med skitfolk som inte kan "tänka" själva.

Slutligen: det krävs ett troll för att känna igen ett troll, i detta fall.
Sen kanske det är vissa som kanske känner igen sig i ADHD-killen...

Redigerat:
Daniel78 skrev:
Nja, kanske genom att kunna visa på att ingen har varit hemma vid de tillfällen stereon har stått igång med enda syftet att störa?

Och man kan "glömma" stereon på helt utan ont uppsåt.

cust3000 skrev:
Och man kan "glömma" stereon på helt utan ont uppsåt.
Bara en gång.

tio_Pepe skrev:
Bara en gång.
Jag har hört att troll även kan ha svårt att förstå poänger..?
Sen kan de ju vara svårt att bevisa att någon verkligen inte är hemma...

Tror nattstöraren inte kommer anmäla störandet ändå, utan kanske fatta vinken istället?

Tror och tror. Med såna metoder så löper man vissa risker som TS vill få veta. Och det finns flera uppenbara risker. Man kan till exempel störa andra grannar som inte har med saken att göra eller som blir dubbelt störda.

Och så tar man ju ner konflikten på en låg nivå som gör att man förlorar i förståelse från omgivningen och rättssamhället. Det reduceras till ett krig mellan två grannar. Men om man gör rätt från början så kan man få hjälp från andra grannar, polis och myndigheter.

IMHO, De flesta har inte varit med om att uppleva en störning på det här viset. Sen är det ju också så att det är väldigt skiftande hur man upplever en störning. Min hustru tex kan somna i vilken situation som helst medan jag själv störs av en baskagges dunkande på kilometers avstånd. Jag har blivit överkänslig. Det beror på att jag varit med om samma situation som Westwaybob.

Jag har kommit fram till att just detta faktum, att upplevelsen av en störning är så subjektiv, gör att det är otroligt svårt att komma till rätta med sånt här problem, om den störande inte vill förändra sitt beteende. I den situationen skulle jag också överväga en flytt. Det liknar faktiskt mobbningssituationer där det ofta är den mobbade som måste flytta på sig trots att det egentligen är fel.

Jag har själv flyttat pga störande granne. Då bodde vi i lgh, dottern i familjen ovanför spelade ragga-musik (stenhård reggie) halva nätterna. Jag klagade högljutt och var förbannad. Dottern blev arg och höjde volymen ytterligare. Henne alkoholiserade pappa ställde sig på sin dotters sida. Jag polisanmälda och jag klagade hos värden. Jag gjorde verkligen allt man kan formellt göra. Min plan var att få dem vräkta.

Det var en riktigt korkad plan. Det är nämligen så att det krävs så otroligt mycket för att få någon vräkt. Besittningsrätten är helig. Det går helt enkelt inte. Att bygga upp en motsättning med målet att slippa grannen är i nio av tio fall lönlöst. Och jag gillar verkligen inte att gå omkring och ha krig med folk i min närhet. Jag till och med avskyr det.

Det enda som hjälper, tror jag, är ödmjukhet. trots att man kokar av ilska inombords. Undvik för allt i världen att motsättningen eskalerar.

I mitt eget fall blev det ombildning i hyreskåken och vi kunde sälja och köpa hus. Det var en ren befrielse.

Jag kan också berätta att i Los Angeles, där vi spenderar en del tid, är det superviktigt att undersöka om det finns störande grannar i närheten vid husköp. Jag känner en mäklare med svenskt ursprung och hon har berättat att ska man köpa en fastighet bör man övernatta i grannskapet minst en vecka för att vara säker på att det inte finns grannar som stör. Störande grannar är en av de vanligaste orsakerna till byta av bostad.

andersmc skrev:
Det där med hans diagnos var ovanligt fånigt. Många ungdomar idag får diagnosen AD/HD, när det egentligen skulle varit SOB (Självisk, Ouppfostrad, Bortskämd). Även om man nu skulle acceptera hans diagnos, så är det ingenting som gör att han måste spela hög musik på natten. Nån sån sjukdom finns inte.
Väl talat. I många fall tror jag att diagnosen AD/HD egentligen borde vara SOB, eller DUSU (Dåligt Uppfostrad Skit Unge)

Anmälan till polis och miljömyndigheten är absolut på sin plats.

I detta fallet är det väl flera olika saker som det kan räknas som, först och främst är det ju en sanitär olägenhet så miljökontoret kan reagera ganska omgående, skicka upprepade klagomål till dem så länge olägenheten pågår. De skickar först ett brev till den utpekade, fortsätter klagomålen gör de en kontroll, så håll kontakten med dem och skicka som sagt upprepade klagomål så länge problemen kvarstår.

Gör också polisanmälan, ring 11414 när musiken drar igång på natten, även här ring upprepade gånger så polisen inser att det inte är en engångsföreteelse.

Det kanske finns en granne på andra sidan som också är störd, denne kan ju då också göra anmälningar, om flera upplever samma olägenhetet blir ju "caset" starkare.

Om jag minns rätt finns till och med ett fall i sverige där en villaägare fått restriktioner i hur mycket och när han får använda sin flaggstång, för flaggan störde grannen och det betraktades som en sanitär olägenhet.

Har du koll på var grannen har proppskåpet så sno huvudsäkringarna, sedan vet du inget om var propphuvar och proppar tagit vägen eller vem som kan gjort detta. Vill inte polisen eller kommunen hjälpa mot denna sanitära ogelägenhet får man själv "avhjälpa" problematiken.

thomasx skrev:
Om jag minns rätt finns till och med ett fall i sverige där en villaägare fått restriktioner i hur mycket och när han får använda sin flaggstång, för flaggan störde grannen och det betraktades som en sanitär olägenhet.
Sorry för OT men här finns åtta olika exempel på grannfejder som har gått för långt... Bland annat exemplet med flaggstången. Rätt intressant faktiskt!

http://www.svensktnaringsliv.se/multimedia/archive/00022/Milj_fara_-__r_barn__22591a.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.