2 985 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Bubbelbadkar och uttag i badrum
Tänkte förbereda för ett ev framtida bubbelbad. Är det ok med ett rörutsläpp 250 öfg 600 från vägghörn? Har förstått att det ska finnas en tvåpolig brytare. Ska den sitta i badrummet? Är det ok med http://www.elko.se/skruvanslutning/plus-2-pol-skruv-fv-article1635-600.html ? Eller ska det vara någon annan variant?
Tänkte sätta två uttag i badrummet i närheten av tvättstället, långt från dusch och badkar, några krav på mått i övrigt? Om brytaren ska/bör sitta i badrummet tänkte jag isf ha en trefackskombination med två uttag och brytaren.
Tänkte sätta två uttag i badrummet i närheten av tvättstället, långt från dusch och badkar, några krav på mått i övrigt? Om brytaren ska/bör sitta i badrummet tänkte jag isf ha en trefackskombination med två uttag och brytaren.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Placeringen av rörutloppet törs jag inte svara på.
Vad gäller brytare så får vi anta att matningen till bubbelbadet sker från en egen grupp i centralen. Då finns där frånskiljare i form av gruppsäkringarna och det ställs inga krav på en separat brytare. Det finns massor av trådar i detta ämne. Men du kan vilja ha en brytare i badrummet av funktionella skäl och för att förhindra oavsiktlig användning. Det behöver nog vara en med lite tydligare lägen än den du länkar till, och lite mer undanskymd placering, t.ex på en höjd på 1300-1700 mm vid dörren. Du bör också fundera allvarligt på trefas.
Ang uttag vid tvättställ. Osäker på om det finns en standardhöjd, men jag har i alla fall noterat 1200 mm ög. Jag tror det är ganska fritt, t.ex i nivå med tvättstället. Nära tvättställ innebär väl 300 mm ög? Det beror på vad uttagen är avsedda för.
Vad gäller brytare så får vi anta att matningen till bubbelbadet sker från en egen grupp i centralen. Då finns där frånskiljare i form av gruppsäkringarna och det ställs inga krav på en separat brytare. Det finns massor av trådar i detta ämne. Men du kan vilja ha en brytare i badrummet av funktionella skäl och för att förhindra oavsiktlig användning. Det behöver nog vara en med lite tydligare lägen än den du länkar till, och lite mer undanskymd placering, t.ex på en höjd på 1300-1700 mm vid dörren. Du bör också fundera allvarligt på trefas.
Ang uttag vid tvättställ. Osäker på om det finns en standardhöjd, men jag har i alla fall noterat 1200 mm ög. Jag tror det är ganska fritt, t.ex i nivå med tvättstället. Nära tvättställ innebär väl 300 mm ög? Det beror på vad uttagen är avsedda för.
Mått på rörutsläpp var bara en vild gissning, får titta lite på olika badkar.
Enklast hade såklart varit att dra ett rör direkt till elc utan ngn brytare i badrummet. Så om dvärgbrytare fungerar som brytare så passar det perfekt.
Uttagen ska vara till laddning av tandborsten och fruns hårblås.
Enklast hade såklart varit att dra ett rör direkt till elc utan ngn brytare i badrummet. Så om dvärgbrytare fungerar som brytare så passar det perfekt.
Uttagen ska vara till laddning av tandborsten och fruns hårblås.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jag hävdar motsatsen...det har jag gjort flera gånger 
http://www.byggahus.se/forum/el/218...sluter-ugn-och-hall-fast-i-kopplingsdosa.html
http://www.byggahus.se/forum/el/216139-ojordade-element-i-gammalt-torp.html
http://www.byggahus.se/forum/el/228717-hjalp-med-att-koppla-paxflakt-ratt.html
http://www.byggahus.se/forum/el/212593-fresh-intellivent-och-strombrytare.html
Så frågan är då om någon annan har bättre koll och har andra uppgifter?!
Men fundera även på om du inte behöver en brytare av funktionella skäl.
http://www.byggahus.se/forum/el/218...sluter-ugn-och-hall-fast-i-kopplingsdosa.html
http://www.byggahus.se/forum/el/216139-ojordade-element-i-gammalt-torp.html
http://www.byggahus.se/forum/el/228717-hjalp-med-att-koppla-paxflakt-ratt.html
http://www.byggahus.se/forum/el/212593-fresh-intellivent-och-strombrytare.html
Så frågan är då om någon annan har bättre koll och har andra uppgifter?!
Men fundera även på om du inte behöver en brytare av funktionella skäl.
Produkter som diskuteras: "intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer
Jag tror inte att jag är den ende här på byggahus som läser dina svar med stort företroende så jag tvivlar inte på att du har rätt. 😊
Men jag sätter en apparatdosa för brytare i vilket fall så är det lugnt vilket som. Men sätter den högt och ur synfältet.
Men jag undrar lite varför det ska vara en allpolig brytare till diverse utr, vad är vitsen?
Men jag sätter en apparatdosa för brytare i vilket fall så är det lugnt vilket som. Men sätter den högt och ur synfältet.
Men jag undrar lite varför det ska vara en allpolig brytare till diverse utr, vad är vitsen?
Det är för att man skall kunna frånskilja fast ansluten utrustning från elnätet vid t.ex mekanisk service utförd av en icke elektriker. I många offentliga lokaler är elcentralen inlåst och svåröverblickbar för en besökande sotare, reparatör m.m.
Allpolig brytning är även bra om man vill kunna avgränsa isolationsfel på ett enkelt sätt utan att behöva lossa ledningar. Det är bra att veta om isolationsfelet finns i apparaten eller i installationen vid val av servicefirma. Den blir en form av överlämningspunkt.
Allpolig brytning är även bra om man vill kunna avgränsa isolationsfel på ett enkelt sätt utan att behöva lossa ledningar. Det är bra att veta om isolationsfelet finns i apparaten eller i installationen vid val av servicefirma. Den blir en form av överlämningspunkt.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Frågan om varför är relevant, för jag har inget svar på varför tillverkarna formulerar sig så att apparaten ska föregås av en allpolig brytare. Eller jo, det är en direkt översättning från produktstandarden, så frågan är varför just denna internationella standard inte har kännedom att alla normala installationer har massor av frånskiljare i form av huvudbrytare och säkringar. Det hade räckt med ett exempel i standarden att kravet kan uppfyllas med dessa befintliga frånskiljare - då hade vi kanske sluppit denna maratondiskussion om just denna skrivning i bruksanvisningar.
Men som sagt för tredje(?) gången, det är i många fall bra ur en praktisk synvinkel med en separat brytare i närheten av apparaten. Den behöver då inte uppfylla kraven på en frånskiljare så det duger med just en tvättmaskinsbrytare.
Men som sagt för tredje(?) gången, det är i många fall bra ur en praktisk synvinkel med en separat brytare i närheten av apparaten. Den behöver då inte uppfylla kraven på en frånskiljare så det duger med just en tvättmaskinsbrytare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Båda dessa frågor hör till de topp-10 mest vanliga frågorna. En stor del av förvirringen kring vad allpolig brytning innebär har sin förklaring i historien:
- Gamla föreskriften från 1999 definierade begreppet så här:
- Likaså har nollan alltid(?) definierats som en spänningsförande del vilket inte underlättat tolkningarna av allt som skrivits och sagts...
- Produktstandarden är inte 100 % tydlig heller. Den säger att nolla inte behöver brytas för apparater som matas med trefas. Den säger ingenting om enfasapparater vilket man kan tolka som att de förordar brytning av nollan.
Så, vad gäller idag då?
Frånskiljning för elektriskt underhållsarbete på en apparat kräver inte brytning av nollan. Det är solklart.
Något annat syfte än frånskiljning kan jag inte se att produktstandarden har med en allpolig brytare. Någon får gärna rätta mig här.
Arbete på en apparat underlättas om nollan bryts - man behöver inte akta sig för att kortsluta nollan och skyddsjord.
allpolig till- eller frånkoppling
Till- eller frånkoppling inte nödvändigtvis samtidig av alla ledare som under normal drift för spänning till jord.
Råd: Föreskriften innebär till- eller frånkoppling av såväl fasledare som neutralledare. Se spänningsförande del. Se även 461.2.
- Elsäkerhetsverket svarade på frågan år 2000 så här:Till- eller frånkoppling inte nödvändigtvis samtidig av alla ledare som under normal drift för spänning till jord.
Råd: Föreskriften innebär till- eller frånkoppling av såväl fasledare som neutralledare. Se spänningsförande del. Se även 461.2.
Fråga (00-91)
Innebär krav på allpolig till- eller frånkoppling i en fast installation att även neutralledaren skall brytas i TN-system?
Svar
Nej, av 461.2 framgår att neutralledaren inte behöver brytas eller frånskiljas i TN-S-system, det vill säga i en anläggningsdel inom ett TN-system där skyddsledaren (PE) och neutralledaren (N) är separata ledare.
- Någon definition på allpolig finns inte i dagens regler. Men reglerna för frånskiljning är desamma, nollan behöver ej brytas i TN-system. Innebär krav på allpolig till- eller frånkoppling i en fast installation att även neutralledaren skall brytas i TN-system?
Svar
Nej, av 461.2 framgår att neutralledaren inte behöver brytas eller frånskiljas i TN-S-system, det vill säga i en anläggningsdel inom ett TN-system där skyddsledaren (PE) och neutralledaren (N) är separata ledare.
- Likaså har nollan alltid(?) definierats som en spänningsförande del vilket inte underlättat tolkningarna av allt som skrivits och sagts...
- Produktstandarden är inte 100 % tydlig heller. Den säger att nolla inte behöver brytas för apparater som matas med trefas. Den säger ingenting om enfasapparater vilket man kan tolka som att de förordar brytning av nollan.
Så, vad gäller idag då?
Frånskiljning för elektriskt underhållsarbete på en apparat kräver inte brytning av nollan. Det är solklart.
Något annat syfte än frånskiljning kan jag inte se att produktstandarden har med en allpolig brytare. Någon får gärna rätta mig här.
Arbete på en apparat underlättas om nollan bryts - man behöver inte akta sig för att kortsluta nollan och skyddsjord.
Nu har vi hamnat lite ot men om det är så att det är krav på allpolig brytning när det är fråga om TN-C bryter man inte skyddsjorden också då isf?
Som påpekats borde väl jfb duga som brytare, kanske lite opraktiskt att bryta hela centralen. Men funktionen som sådan finns ju där.
Som påpekats borde väl jfb duga som brytare, kanske lite opraktiskt att bryta hela centralen. Men funktionen som sådan finns ju där.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Nej, skyddsjord får aldrig brytas. Du har aldrig kombinerad skyddsjord och nolla fram till en apparat. Det måste vara uppdelat innan.
Tycker elsäkerhetsverket talar emot sig själva lite. Men jag nöjer mig med den sista sammanfattningenBo.Siltberg skrev:Båda dessa frågor hör till de topp-10 mest vanliga frågorna. En stor del av förvirringen kring vad allpolig brytning innebär har sin förklaring i historien:
allpolig till- eller frånkoppling- Elsäkerhetsverket svarade på frågan år 2000 så här:
Till- eller frånkoppling inte nödvändigtvis samtidig av alla ledare som under normal drift för spänning till jord.
Fråga (00-91)- Någon definition på allpolig finns inte i dagens regler. Men reglerna för frånskiljning är desamma, nollan behöver ej brytas i TN-system.
Innebär krav på allpolig till- eller frånkoppling i en fast installation att även neutralledaren skall brytas i TN-system?
Svar
Så, vad gäller idag då?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden