265 läst ·
9 svar
265 läst
9 svar
Vägguttag med Jfb i badrum
I mitt badrum satt tidigare ett fast monterat elelement. I samband med renovering togs elementet bort.
Jag skulle nu vilja ha ett vägguttag med inbyggd Jfb monterat på den plats där elementet satt. Uttaget hamnar då utanför våtsonerna och ca 20 cm över golv.
Är detta ok?
Jag skulle nu vilja ha ett vägguttag med inbyggd Jfb monterat på den plats där elementet satt. Uttaget hamnar då utanför våtsonerna och ca 20 cm över golv.
Är detta ok?
Jag vet inte men i alla badrum jag varit har uttag suttit betydligt högre upp så jag gissar på nej. Tror inte JFB ändrar något i det här fallet. Det normala är ju att uttag i bostadshus skyddas av JFB.
Tillägg: du kan ju installera ett uttag för utomhusbruk, sån med ett litet "tak" över så blir det nog säkrare. Inte för att reglerna bryr sig om säkerhet men om du vill ha det så säkert det går utifrån förutsättningarna.
Tillägg: du kan ju installera ett uttag för utomhusbruk, sån med ett litet "tak" över så blir det nog säkrare. Inte för att reglerna bryr sig om säkerhet men om du vill ha det så säkert det går utifrån förutsättningarna.
I detta hus från 1979 finns inga JFB.Farstatjej90 skrev:
Jag vet inte men i alla badrum jag varit har uttag suttit betydligt högre upp så jag gissar på nej. Tror inte JFB ändrar något i det här fallet. Det normala är ju att uttag i bostadshus skyddas av JFB.
Har du kontrollerat om det överhuvudtaget finns någon neutralledare i dosan? Notera att det inte är säkert att en eventuell blå tråd är nolla. Det var relativt vanligt att använda blå tråd till någon extra funktion som t ex nattsänkning när man monterade 400v element som ej behöver nolla
Om det är en renovering så blir dagens regelverk gällande för badrummet. Då ska bl a alla ledningar i badrummet skyddas av jordfelsbrytare och en kompletterande skyddsutjämning göras.
Uttag får placeras i det oklassade området 120 cm från dusch/60 cm från badkarskant om det är lämpligt att ha de där. I det oklassade området gäller att elmaterial ska tåla och vara skyddade från den användning och miljö som råder där.
I ett badrum är det vanligt att det t ex kan bli lite fuktigt vid vissa tillfällen innan det ventileras bort och då kan ett uttag som är minst IP X1 vara rätt val.
Uttag får placeras i det oklassade området 120 cm från dusch/60 cm från badkarskant om det är lämpligt att ha de där. I det oklassade området gäller att elmaterial ska tåla och vara skyddade från den användning och miljö som råder där.
I ett badrum är det vanligt att det t ex kan bli lite fuktigt vid vissa tillfällen innan det ventileras bort och då kan ett uttag som är minst IP X1 vara rätt val.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Exakt vilket avstånd har du till dusch och/eller badkar? Det finns rätt många ihopblandningar av "våtzoner", olika för tätskikt eller el.K Kvisthberg skrev:
Och hur säker är du på att det är 230V vid dosan? Det är rätt ovanligt med 230V element i eluppvärmda hus.
VA! påstår du att TS har fel?H hempularen skrev:
Det har väl aldrig hänt här på BH
Klicka här för att svara