Har ett gammalt torp med ojordade uttag (i alla rum utom köket). De gamla elradiatorerna med stickpropp skall ge plats för nya oljefyllda. Dessa senare finns inte med stickpropp så jag får sätta upp en dosa för fast montage.
Har varit orolig för att nya radiatorer måste jordas och att då behöva dra in jord. Men så kollar jag på monteringsanvisningen till en av de övervägda radiatorerna och där står det:
STANDARDER Dubbel isolering klass II - IP 44 - IK04 -
De här radiatorerna uppfyller kraven i standarderna EN 60.335-1, 60.335-2-30.
De är dubbelisolerade på de elektriska delarna klass II, skyddade mot vattenstänk (IP44) och hållfasta mot slag (IK04). De överensstämmer också med det
europeiska direktivet 2004/108/EG (CE-märkning på alla apparater).
....
....
ANSLUTNING
Apparatens tekniska egenskaper anges på märkskylten som sitter på radiatorn, i
närheten av termostaten. Läs på den innan du kontaktar kundtjänst.
Strömförsörjningen sker med 230-240 V~/50 Hz eller med 400 V~/50 Hz. En
allpolig brytare måste installeras. Brytavståndet måste vara minst 3 mm. Anslut
kopplingsplinten till utgångskabeln enligt följande:
230-240v
Brun kabel = fas (pinne 1),
Grå eller blå kabel = neutral/nolla (pinne 2),
Svart kabel = nattsänkningssignal eller extern klocka (pinne 3, ej jord). Om
den svarta kabeln används så ger den en temperatursänkning om den ansluts
till neutral/nolla. Den ska aldrig jordanslutas och ska vara helt isolerad från
all kontakt om den inte används.
Frågor:
1. Stämmer det att denna radiator inte är eller skall jordas?
2. Vad är en allpolig brytare? Har sett en annan modell från samma leverantör där det skrivs att den har "allpolig strömbrytare"; varför har inte detta det?
Länk till radiatorns monteringsanvisning (LVI Epok, PDF): http://www.lviprodukter.se/docs/P22MI222_Epok_Tamari_1305_web.pdf
Har varit orolig för att nya radiatorer måste jordas och att då behöva dra in jord. Men så kollar jag på monteringsanvisningen till en av de övervägda radiatorerna och där står det:
STANDARDER Dubbel isolering klass II - IP 44 - IK04 -
De här radiatorerna uppfyller kraven i standarderna EN 60.335-1, 60.335-2-30.
De är dubbelisolerade på de elektriska delarna klass II, skyddade mot vattenstänk (IP44) och hållfasta mot slag (IK04). De överensstämmer också med det
europeiska direktivet 2004/108/EG (CE-märkning på alla apparater).
....
....
ANSLUTNING
Apparatens tekniska egenskaper anges på märkskylten som sitter på radiatorn, i
närheten av termostaten. Läs på den innan du kontaktar kundtjänst.
Strömförsörjningen sker med 230-240 V~/50 Hz eller med 400 V~/50 Hz. En
allpolig brytare måste installeras. Brytavståndet måste vara minst 3 mm. Anslut
kopplingsplinten till utgångskabeln enligt följande:
230-240v
Brun kabel = fas (pinne 1),
Grå eller blå kabel = neutral/nolla (pinne 2),
Svart kabel = nattsänkningssignal eller extern klocka (pinne 3, ej jord). Om
den svarta kabeln används så ger den en temperatursänkning om den ansluts
till neutral/nolla. Den ska aldrig jordanslutas och ska vara helt isolerad från
all kontakt om den inte används.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågor:
1. Stämmer det att denna radiator inte är eller skall jordas?
2. Vad är en allpolig brytare? Har sett en annan modell från samma leverantör där det skrivs att den har "allpolig strömbrytare"; varför har inte detta det?
Länk till radiatorns monteringsanvisning (LVI Epok, PDF): http://www.lviprodukter.se/docs/P22MI222_Epok_Tamari_1305_web.pdf
Radiatorn får INTE jordas.
Med allpolig menas i allmänhet en brytare som bryter samtliga FASER, ibland avser man brytning av fas och nolla men det är en felaktig tolkning av innebörden allpolig. Brytavståndet 3 mm uppnår man INTE med en "vanlig" strömbrytare utan man måste gå på en brytare "typ" säkerhetsbrytare. Brytaren kan du sätta centralt för flera element.
Med allpolig menas i allmänhet en brytare som bryter samtliga FASER, ibland avser man brytning av fas och nolla men det är en felaktig tolkning av innebörden allpolig. Brytavståndet 3 mm uppnår man INTE med en "vanlig" strömbrytare utan man måste gå på en brytare "typ" säkerhetsbrytare. Brytaren kan du sätta centralt för flera element.
Tack för svaren.elmont skrev:Radiatorn får INTE jordas.
1. Varför konstrueras radiatorn så att den inte skall jordas? Är inte det bra "i största allmänhet"?
2. Som det har varit hittills, så har det i storarummet suttit två gamla elradiatorer på var sin säkring, så här:
a) En radiator + vägguttag i storarummet + takbelysning i köket.
b) En radiator + ett vägguttag i storarummet + ett vägguttag i kammare
Bör de nya radiatorerna gå på en och samma säkring och inga vägguttag eller nåt annat på denna säkring?
I sådana fall, sätts denna flerpoliga brytare nära säkringsskåpet? Och varför måste man ha denna särskilda brytare?
Om brytaren måste du fråga tillverkaren det är dom som sätter "ribban" när det gäller hur deras "apparater" ska anslutas.
Många "apparater" är utförda med "dubbel isolering" för att kunna användas som Fotografen skriver.
OM det vore mitt hus skulle jag
1 Inte köpa oljefylda element
2 Dra en egen "elementslinga"
3 Använda 400 Volts element
Hur du ska göra i ditt hus är väl upp till dig att i samråd med din installatör att avgöra.
Många "apparater" är utförda med "dubbel isolering" för att kunna användas som Fotografen skriver.
OM det vore mitt hus skulle jag
1 Inte köpa oljefylda element
2 Dra en egen "elementslinga"
3 Använda 400 Volts element
Hur du ska göra i ditt hus är väl upp till dig att i samråd med din installatör att avgöra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 149 inlägg
Standarden du refererar till säger att tillverkaren måste föreskriva en allpolig brytare för alla elektriska produkter som ansluts fast. Kravet finns även för t.ex spisar, och för badrumsfläktar. Skälet är medel för att ge en säker frånskiljning vid arbete (t.ex in or urkoppling av radiatorn). För badrumsfläkten finns även "mekaniska" skäl i form av en "roterande maskin".
Det där med 3 mm kommer från att denna frånskiljare ska tåla lite åsköverspänningar utan att radiatorn blir strömförande.
I en bostad duger normalt säkringen som frånskiljare, eller huvudbrytaren. Ofta brukar elvärmen ligga på en separat elcentral med en egen huvudbrytare. Då är allt lugnt. I ditt fall verkar elradiatorerna vara inkopplade på samma gruppledningar som belysning och uttag vilket inte är brukligt. Säkringen duger fortfarande som frånskiljare om du kan acceptera omaket med att rummet blir mörkt.
Frågan är om du vill ha en separat brytare för funktionens skull? Det brukar vara bekvämt att kunna stänga av värmen centralt. Det innebär i så fall nya ledningar i huset.
Det där med 3 mm kommer från att denna frånskiljare ska tåla lite åsköverspänningar utan att radiatorn blir strömförande.
I en bostad duger normalt säkringen som frånskiljare, eller huvudbrytaren. Ofta brukar elvärmen ligga på en separat elcentral med en egen huvudbrytare. Då är allt lugnt. I ditt fall verkar elradiatorerna vara inkopplade på samma gruppledningar som belysning och uttag vilket inte är brukligt. Säkringen duger fortfarande som frånskiljare om du kan acceptera omaket med att rummet blir mörkt.
Frågan är om du vill ha en separat brytare för funktionens skull? Det brukar vara bekvämt att kunna stänga av värmen centralt. Det innebär i så fall nya ledningar i huset.
Jo det är bra. Tillverkarna väljer själv hur de vill konstruera radiatorn, dubbelisolerad eller inte. En dubbelisolerad passar ju bra i ditt fall.Gudahov skrev:
Produkter som diskuteras: "badrumsfläktar"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Det verkar ju bra, att man kan använda säkringen som brytare. Tror du att den defintionsmässigt kan kallas en "allpolig brytare"? Dvs om t.ex. en radiator skulle börja brinna eller nåt liknande och tillverkare då kan hänvisa till att det inte fanns en allpolig brytare....Bo.Siltberg skrev:I en bostad duger normalt säkringen som frånskiljare, eller huvudbrytaren. Ofta brukar elvärmen ligga på en separat elcentral med en egen huvudbrytare. Då är allt lugnt. I ditt fall verkar elradiatorerna vara inkopplade på samma gruppledningar som belysning och uttag vilket inte är brukligt. Säkringen duger fortfarande som frånskiljare om du kan acceptera omaket med att rummet blir mörkt.
Nä, nya ledningar är inte kul. Eller rättare sagt, skönt att slippa mer kabel och fler säkringar och behöva bygga ut med ett nytt proppskåp. Ett litet torp med timmerväggar är inte gjort för kabeldragning alls.
Jag skulle göra samma val.Gudahov skrev:
1 pga vid en eventuell brand blir det mycket giftig rök, större brandspridning med oljefyllda radiatorer. Räddningstjänsten förespråkar oljefria radiatorer.
2 pga att man kan bryta spänningen till radiatorerna samtidigt som man har full belysning i hela byggnaden.
3 pga jämnare belastning på faserna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 149 inlägg
Det där med allpolig har diskuterats livligt. Men elinstallationsreglerna är tydlig med att neutralledaren inte behöver brytas trots att den räknas som en spänningsförande ledare. Bruksföremål ska dock även kunna användas i andra länder som t.ex Norge som inte har någon neutralledare. Då blir det allpoligt i ordets bemärkelse.
Skälet är återigen att säkerställa att radiatorn är strömlös vid underhåll på den. Man får ju arbeta i den fasta installationen efter att ha brutit alla fasledare via huvudbrytaren, med neutralledaren fortfarande inkopplad. Så jag har svårt att se att någon skulle ha invändningar mot att utelämna en specifik allpolig brytare för dessa radiatorer.
Skälet är återigen att säkerställa att radiatorn är strömlös vid underhåll på den. Man får ju arbeta i den fasta installationen efter att ha brutit alla fasledare via huvudbrytaren, med neutralledaren fortfarande inkopplad. Så jag har svårt att se att någon skulle ha invändningar mot att utelämna en specifik allpolig brytare för dessa radiatorer.
Gudahov, Demmpa har väl ungefär samma uppfattning som mig men jag vill tillägga att oljefyllda element överhuvud taget inte har några fördelar gentemot moderna konvektorelement. Jag har flera ggr rätt utförligt redovisat varför så är du intresserad kan du göra en liten sökning på forumet.
Bo beskriver läget kring brytare bra tycker jag. I ett sånt här fall och när man försöker minimera kabeldragning och nyttja befintlig installation får man bortse från de anvisningarna. Brytning i den viktiga aspekten vid arbete kan utföras på flera andra helt tillfredsställande sätt, och i en stuga som denna borde det isf vara brytare för all övrig del förutom varmhållning som vore relevant tex vintertid.
Tillverkarens anvisningar är ofta numera inte mycket värda, mest ett apspel för att uppfylla någon regel som alla följer i varierande grad enligt en följa John princip.
Tillverkarens anvisningar är ofta numera inte mycket värda, mest ett apspel för att uppfylla någon regel som alla följer i varierande grad enligt en följa John princip.
Redigerat:
Har försökt hitta dessa inlägg, men misslyckats.elmont skrev:
Är Nobös sparpaneler moderna konvektorelement?
http://www.glendimplex.se/produkter/veggmonterte-ovner/sparpanel-genomstr-mningsradiator
Skall man då välja den galvade?
Sedan begriper jag heller inte vilka som måste jordas och vilka inte. Kan någon förklara monteringsanvisningen för mig?
http://www.glendimplex.se/filarkiv/2010/11/10/14cda57707d08a.pdf
NOBÖ tillhör "toppen" skiktet och gör utmärkta element av konvektortyp. Dom har förstärkt isolering och ska INTE jordas, men jag skulle oavsett dra fram jord för i framtiden kanske man byter till nått som ska jordas.