En fråga om ett ämne där det är splittrat bland även de lärda.
I ett badrum är det zon 0 i badkaret. Det är zon 1 ovan badkaret upp till 225 cm. Sen är det zon 1 60cm ut från badkaret.
Inom zon 0 är det IPx7, inom zon 1 är det ipx4 fast med restriktioner tror jag(bara kopplingsdosor). I zon 2 får man sätta vanliga brytare med ipx4.
Vad är det egentligen UNDER badkaret? T ex. om man har ett bubbel badkar. Det ska sitta en brytare nära motorn för att det är en roterande maskindel. Men att hitta en 2-polig brytare med ipx7 verkar omöjligt? Sen ska det vara dragavlastning till brytaren med. Sen ska det anslutas till ström någonstans men anslutningsdosor verkar bara finnas med ip44? Kopplingsdosor med ipx7 eller bättre finns. De sistnämnda två finns ju med dragavlastning. Så hur gör man egentligen under badkaret? Det ska dit en brytare och en dosa. Och är det verkligen zon 0 bakom/under badkaret?
Får man ha t ex. Schneiders 3 facksram med IP44 insatsen i zon 1, eller är brytare helt förbjudet i zon 1 oavsett IP klass och att de ska ut till zon 2?
Och snälla, inget "hör med elektrikern". Flera har sagt olika så bläh.
I ett badrum är det zon 0 i badkaret. Det är zon 1 ovan badkaret upp till 225 cm. Sen är det zon 1 60cm ut från badkaret.
Inom zon 0 är det IPx7, inom zon 1 är det ipx4 fast med restriktioner tror jag(bara kopplingsdosor). I zon 2 får man sätta vanliga brytare med ipx4.
Vad är det egentligen UNDER badkaret? T ex. om man har ett bubbel badkar. Det ska sitta en brytare nära motorn för att det är en roterande maskindel. Men att hitta en 2-polig brytare med ipx7 verkar omöjligt? Sen ska det vara dragavlastning till brytaren med. Sen ska det anslutas till ström någonstans men anslutningsdosor verkar bara finnas med ip44? Kopplingsdosor med ipx7 eller bättre finns. De sistnämnda två finns ju med dragavlastning. Så hur gör man egentligen under badkaret? Det ska dit en brytare och en dosa. Och är det verkligen zon 0 bakom/under badkaret?
Får man ha t ex. Schneiders 3 facksram med IP44 insatsen i zon 1, eller är brytare helt förbjudet i zon 1 oavsett IP klass och att de ska ut till zon 2?
Och snälla, inget "hör med elektrikern". Flera har sagt olika så bläh.
Intressant, då får man bort en komponent. Antar så att låset gör att ingen då oavsiktligt slår på strömmen till den pumpen(roterande motor) så att den inte måste sitta vid pumpen? Är det speciell brytare eller är det en vanlig brytare med hagers "LÅSBYGEL FÖR DVÄRGBRYTARE"?useless skrev:
Området under badkaret är område 1 och där får fast anslutna apparater och kapslingar finnas som är lämpliga för det enligt tillverkarens anvisningar.
Kapslingsklass ska vara minst ip x4.
Det går att läsa i elinstallationsreglerna 701
Elmaterial ska alltid installeras enligt tillverkarens anvisningar.
Kapslingsklass ska vara minst ip x4.
Det går att läsa i elinstallationsreglerna 701
Elmaterial ska alltid installeras enligt tillverkarens anvisningar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Område 1 (inte zon, område, vattenregler använder "zon" vad jag förstår).D Dispens skrev:
Löser det därmed dina anslutningsproblem? Jag förstår inte vad det är för brytare du nämner. Om det är den "allpoliga brytare" som bruxen brukar kräva så kan den placeras på annat lämpligt ställe, absolut inte under karet.
Ett spabad ansluts lämpligen med installationskabel direkt från ett slangloppet från väggen under karet.
Hehe, nä det är just det här. Det sägs väldigt olika. Somliga säger att ett löst stående badkar innebär område 0. Om badkaret är "kapslat" tätt mot vägg, har fast monterad front så är det område 1.Bo.Siltberg skrev:
Område 1 (inte zon, område, vattenregler använder "zon" vad jag förstår).
Löser det därmed dina anslutningsproblem? Jag förstår inte vad det är för brytare du nämner. Om det är den "allpoliga brytare" som bruxen brukar kräva så kan den placeras på annat lämpligt ställe, absolut inte under karet.
Ett spabad ansluts lämpligen med installationskabel direkt från ett slangloppet från väggen under karet.
Ja, syftar på allpolig brytare. Somliga säger att den ska vara vid den roterande maskindelen.
Bästa vore ju om man kunde dra installationskabel hela vägen. Försök kommer göras, men jag tror inte det lyckas så kollar vad som går som alternativ.
På en industri där många jobbar med olika delar av anläggningen och maskinerna är det ett rimligt krav. I en privatbostad där badkarsreparatören med största sannolikhet kommer att vara den enda hantverkaren på platsen är det inget nödvändigt. Rent krasst räcker det att skruva ur huvudsäkringarna eller fälla ner minibrytaren och hänga upp en skylt om att arbete pågår.D Dispens skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det finns inga regler om badkarets beskaffenhet. Alla områden utanför badvattnet är område 1. Område 0 är under vattenytan.
Det finns heller inga regler för denna allpoliga brytare i bostäder. Det du hört gäller offentliga byggnader och industrier. Du har dessutom inga exponerade roterande delar i ett spabad. Brytaren i stort onödig, men kan ha en funktion i att undvika olovlig användning etc. Nollan behöver inte brytas, men det kan vara bra för att kunna bryta bort isolationsfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns heller inga regler för denna allpoliga brytare i bostäder. Det du hört gäller offentliga byggnader och industrier. Du har dessutom inga exponerade roterande delar i ett spabad. Brytaren i stort onödig, men kan ha en funktion i att undvika olovlig användning etc. Nollan behöver inte brytas, men det kan vara bra för att kunna bryta bort isolationsfel.
Ja, det låter ju lite märkligt. Men kan vara det du säger. Kan vara en industrielektriker som jag fått den infon från som inte gör villael vardagligen.useless skrev:
På en industri där många jobbar med olika delar av anläggningen och maskinerna är det ett rimligt krav. I en privatbostad där badkarsreparatören med största sannolikhet kommer att vara den enda hantverkaren på platsen är det inget nödvändigt. Rent krasst räcker det att skruva ur huvudsäkringarna eller fälla ner minibrytaren och hänga upp en skylt om att arbete pågår.
Hur är det med vanliga infällda brytare? Får de förekomma i område 1 om de är ip44 eller ska de vara utanför i område 2 ip44? Orsaken jag frågar är valet av badkar. Om det är 145 cm så hamnar brytare lite ovanför och därmed inom område 1. Om det är 130 cm hamnar de utan för i område 2 med säkerhet.
Det är om man kör ett hörnbadkar/dubbel. Med enkelbadkar hamnar man ju mer än 60 cm ifrån.
Om de inte får förekomma I område 1 ens med ip44 klass så är 145 kar uteslutna
Tack för klargörande! Då var ju det spikat.Bo.Siltberg skrev:
Det finns inga regler om badkarets beskaffenhet. Alla områden utanför badvattnet är område 1. Område 0 är under vattenytan.
[bild]
Vill man låsa kan man ju göra som useless skrev i centralen istället.
Bästa är ju att ha kopplingsfritt hela vägen därför har jag irriterat mig på det jag hört. Vill man promt ha en brytare för olovlig användning kan man ju koppla den vid centralen istället. Har den i källaren så blir inget "fult" så att säga.
Kul att se att du vill att det ska bli bra och säkert.
Här finns lite mer sammanfattande information:
https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Badrum_2023_l.pdf
Här finns lite mer sammanfattande information:
https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Badrum_2023_l.pdf
El får man inte tull på! Sen tycker jag det är alldeles för mycket förbud att göra själv.A avh67f skrev:
Besiktningskrav och kanske förbud att pilla före JFB i centralen visst, men inte så som det är nu.