Jag har en byggfirma hemma som gör om vårt badrum och jag har köpt en fresh intellivent fuktstyrd fläkt för att slippa hålla på med strömbrytare för att starta och stoppa fläkten. nu ser jag att man gjort uttag i väggen för att sätta in en strömbrytare till fläkten under strömbrytarna till belysningen. Måste man ha en strömbrytare till en sån fläkt, har jag missuppfattat det eller är det elektriikern som håller på att göra fel?

Din elektriker gör rätt, du måste ha en brytare till din fläkt.
Sedan finns diskussioner gällande huruvida den måste bryta både fas/nolla eller inte men det löser din elektriker.

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
Jag ringde till Fresh och frågade och dom sa att det behövde jag inte ha.brytaren sitter ju på fläkten och den är ju dessutom fuktstyrd vilket är själva poängen med att jag köpte den för att slippa ha en brytare som ingen i familjen använder annat än jag? Nu blir jag förvirrad

Vår elekriker (som var extremt noga med allt) satte ingen brytare.

Det är ett förvirrat område :(. Jag tror det är så här att tillverkarens krav på "allpolig brytare" enbart ställs för att undvika mekanisk skada från fläkten vid rengöring etc. Det är ett krav för alla roterande "maskiner". Det gäller då att bryta alla ledare som kan starta fläkten. I princip skulle det räcka med nollan...om det inte vore förbjudet, utan man måste bryta alla fas- och styrtrådar. Tillverkarna fuskar där genom att enbart bryta fast fas och nolla via strömbrytaren i fläkten, inte de ev styrtrådar som kan finnas. Det räcker för att uppfylla deras krav. Och det räcker alltså inte att enbart bryta fast fas då det kan finnas styrtrådar.

Sedan finns ett allmänt krav på att alla delar i en anläggning ska kunna frånskiljas för elektriskt underhåll. Där det inte finns en stickpropp behövs en brytare. I denna ska ovillkorligen alla fas- och styrtrådar brytas, vilket i en bostad enklast görs genom att bryta säkringen. Det kan dock vara opraktiskt att förlora belysningen i badrummet, så därför finns ofta en "tvättmaskinsbrytare" i badrummet.

Till sist kan det finnas praktiska skäl till att kunna styra fläkten, t.ex slå av den helt och hållet.

Det finns nog fler tolkningar av detta. ;)

Gällande köksfläkten ovanför köksön så skulle det ovillkorligt sättas brytare, vilket fick dras runt halva köket, ner i källaren och upp i köksöns skåp, vilken diskussion vi hade om detta, men inte ett pip om Fresh-fläkten?...

Jag har pratat med Fresh som säger att jag kan göra som jag vill, dvs koppla in den utan brytare för kontinuerlig drift. Jag har även kollat med två elbutiker och dom bekräftar det hela. Fläkten har en brytare på sig om jag promt skulle vilja stänga av den. Själva poängen för mig var att ha en helautomatisk fläkt utan mänsklig inblandning, har jag en brytare vid brytaren för belysningen kommer den vare sig jag vill eller ej slås av och på då och då och då är poängen med helautomatiken borta. Vare sig fru eller barn sätter på fläkten när man skall eller stänger av den så det är var uspen för just den här lösningen för mig, att då sätta en brytare tar bort meningen med det.

Jag stänger av på själva fläkten vid rengöring, då det är meckigt och tar en stund... Var ute efter och har samma funktion som dig, vilket fungerar utmärkt! Värd varenda krona.

En hel del ställen som vi har monterat denna typ av fläkt så använder vi oss av fast matning till den samt en styrtråd från exempel viss belysningen i badrummet också. Då får man funktionen att fläkten alltid fungerar med fuktstyrningen samt att fläkten varvar upp när någon går in och använder toaletten vilket kan vara en fördel om man ska göra ett längre besök där inne.

Härligt Kysan då tänker jag rätt, då kör jag på det.

AndersS skrev:
Din elektriker gör rätt, du måste ha en brytare till din fläkt.
Sedan finns diskussioner gällande huruvida den måste bryta både fas/nolla eller inte men det löser din elektriker.
Du tänker på allpolig brytning och det finns oftast monterad direkt på badrumsfläkten. Pax har det som tillbehör och Fresh har det monterat som standard (åtminstone på Intellivent).
Nu gällde det en brytare i kombination med strömbrytaren (som jag uppfattar det) som är tänkt som av-/påslag av fläkten. Det är gammalt installationstänk och behövs inte längre med dagens moderna badrumsfläktar.

TS: Som sagt, be din elektriker att ta bort dosan om du planerar att ha fläkten under kontinuerlig drift, dock så kan du med brytaren monterad använda dig av funktionen att med ett knapptryck starta en timer som stänger av fläkten under 1 tim (osäker på tiden) för att sedan automatiskt återstarta igen. Frågan är dock när man ska vilja göra det, framförallt när fläkten är nästintill ljudlös!

Ett mycket bra val av badrumsfläkt! Dessutom den absolut snyggaste fläkten!

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
Henke-el och 1 till
  • Laddar…
Gör som Patrik beskrev det här ovan...

Fresh intellivent har ju ingen inbyggd närvarosensor, så strömbrytaren är säkert tänkt till att aktivera den inbyggda timern för inställd gångtid. Strömbrytaren har en återfjädrande funktion och ett tryck aktiverar timern så att fläkten går den inställda tiden för att sedan stanna och övergå till att vara fuktstyrd.

Funktionen med strömbrytaren används med fördel för att vädra ut dålig lukt från WC:n, något som inte fuktstyrningen reagerar på. Så mitt tips är att du ska behålla strömbrytaren.

Dodger skrev:
Fresh intellivent har ju ingen inbyggd närvarosensor, så strömbrytaren är säkert tänkt till att aktivera den inbyggda timern för inställd gångtid. Strömbrytaren har en återfjädrande funktion och ett tryck aktiverar timern så att fläkten går den inställda tiden för att sedan stanna och övergå till att vara fuktstyrd.

Funktionen med strömbrytaren används med fördel för att vädra ut dålig lukt från WC:n, något som inte fuktstyrningen reagerar på. Så mitt tips är att du ska behålla strömbrytaren.
Håller med dig om lukten men finns ingen riktig anledning att h en separat brottare för detta bättre att använda samma bryttare som till belysningen och sen ha eftergångs tid

Bunde_man skrev:
Håller med dig om lukten men finns ingen riktig anledning att h en separat brottare för detta bättre att använda samma bryttare som till belysningen och sen ha eftergångs tid
Håller inte med där. Gemensam brytare för belysning och fläkt är ett otyg. Har du ett mörkt badrum så tänder du ju lampan så fort du behöver gå in där. Ska du då bara gå in och rätta till frisyren eller titta efter nåt som du eventuellt glömt där så startar man ju fläkten helt i onödan.
Omvänt om du har ett ljust badrum så tänder man ju inte lampan dagtid och då måste man ju tända lampan fast det inte behövs för att få fläkten att fungera.
Ett annat scenario är ju att man sätter in t.ex en taklampa som man plötsligt vill ha en dimmer till.

Intelliventen har ju tidskretsen styrd via en impulsbrytare och jag vet inte vad elektroniken i den säger om man lägger konstant spänning på den anslutningen under hela tiden som man har lampan tänd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.