Reglerna säger inget om att medlemmarna inte ska informeras....

F fth skrev:
Något som inte så många känner till är att det finns c:a 100ggr fler snabbladdare per elbil än vad det finns bensinstationer per fossilbil,
Idag ja.

Och det behövs ju, eftersom det (som du också nämner) tar nästan tar 50 gånger längre tid per körd mil att "tanka" en elbil. Min bensinbil tankar 60 mil på 2-3 minuter. Med 2 kWh per mil och 50 kW laddare tar det 144 minuter att ladda en elbil med 60 mil. Fast nu finns det ju i princip inga elbilar som kan laddas med 60 mil i en laddning heller, så det krävs flera laddningstillfällen (med tillhörande omväg, vilket också tar tid).

Räknar du förresten stationer eller pumpar? En station har ju oftast flera pumpar.

Fairlane Fairlane skrev:
Snabbladdning hemma ser jag inte kommer ske överhuvudtaget i någon större utsträckning, om man med snabbladdning talar om 150 kW eller så. Inte ens 50 kW är något vi kommer se hemma.
Nu är det ju tydligen så att ni elbilsfrälsta har en lite annan bild av vad "snabbladdning" innebär.

Om man nu har lastbalansering, så att alla laddare inte får full effekt när alla ska ladda samtidigt, då kommer ju det att bli en mycket långsammare laddning än om man kan ta ut full effekt ur laddaren. Och det är de vi syftar på, att när man kommer hem och sen ska iväg på långresa vill man ha full effekt från laddaren. Inte en åttondel bara för att alla andra också står och laddar samtidigt.

Full effekt är kanske inte formellt sett att se som "snabbladdning", men en åttondel av effekten måste ju i alla fall anseses vara rena motsatsen till snabbladdning.

D Daniel 109 skrev:
Reglerna säger inget om att medlemmarna inte ska informeras....
Självklart säger inga regler så, snarare är det väl lämpligt och bör vara praxis att informera under året om viktiga händelser och beslut som tagits, men detta är inte samma sak som att lämna ut underlag. Inlägget här startade med att TS angav att styrelsen inte bara bör informera om sitt beslut utan även lämna ut alla underlag. Det finns troligen inget förbud mot detta, men många anser det nog olämpligt. Revisorn kan också ha synpunkter på om styrelsen lämnar ut alla detaljer, det kan skada föreningen. Ett exempel som jag själv upplevt var en medlem som ville granska räkenskaperna. Denne person var i städbranschen och tänkte nog använda informationen inför kommande anbud.

T tompajo skrev:
Det verkar inte om att du förstår det jag skriver. Det är inte fråga om vad som lagen säger eller inte. Det är en fråga om öppenhet i ett styrelsearbete och hur det hanteras på smidigast och bäst sätt. Både för styŕelsen och för medlemmarna. Vill du fortsätta att leta halmstrån så är du välkommen men jag avslutar den här diskussionen här. Jag tycker att jag har sagt det som är relevant och det är sedan upp till var och en att göra som den vill.
Jag letar inte efter halmstrån, jag talar om varför man utser en revisor istället för att låta alla medlemmar ha tillgång till allt.

Jag har varit revisor i många föreningar, och i ingen av dem har medlemmarna haft full insyn i styrelsens arbete. Det har varit mitt jobb som revisor att kontrollera det.

I en av föreningarna så gjordes också stora upphandlingar, där medlemmars företag lämnade anbud. Det hade varit totalt fel att låta medlemmar ha insyn i de upphandlingarna eftersom de medlemmar som hade företag i branschen skulle kunna tjuvtitta på konkurrenternas anbud. Den som är medlem i föreningen kanske inte har företag, men denne partner kanske har det. Det är ingenting som föreningen kan se, alltså måste man ha sekretess på den typen av handlingar. Och då väljer många föreningar att hellre ha sekretess på alla handlingar, eftersom det är enklare.

(Och hade nån styrelseledamot haft ett företag som velat lämna anbud hade denne fått deklarera jäv då upphandlingarna hanterades.)

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Och då väljer många föreningar att hellre ha sekretess på alla handlingar, eftersom det är enklare.
Det finns ytterligare ett skäl att hålla skretess på allt. Om man börjar med att hålla allt öppet, och så kommer plötsligt en fråga som måste hållas hemlig. Så kan det plötsliga behovet att införa sekretess vara lika avslöjande som själva sakinnehållet man hemlighåller.

I arbetet var jag för rätt många år sedan med om att en underleverantör sade upp avtalet (värt ca 4 miljarder kr) och stämde företaget på ett liknande belopp, bara grundat på att VD sekteteraren plötsligt inte ville berätta för underlev. vart VD hade rest en dag. Tidgare hade det låtit "han är i Berlin", eller "han är i Los Angeles". När hon plötsligt inte ville berätta, drog de slutsatsen att han var och förhandlade med en annan leverantör om att byta underlev. Vilket var helt korrekt.

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns ytterligare ett skäl att hålla skretess på allt. Om man börjar med att hålla allt öppet, och så kommer plötsligt en fråga som måste hållas hemlig. Så kan det plötsliga behovet att införa sekretess vara lika avslöjande som själva sakinnehållet man hemlighåller.

I arbetet var jag för rätt många år sedan mend om att en underleverantör sade upp avtalet (värt ca 4 miljarder kr) och stämde företaget på ett liknande belopp, bara grundat på att VD sekteteraren plötsligt inte ville berätta för underlev. vart VD hade rest en dag. Tidgare hade det låtit "han är i Berlin", eller "han är i Los Angeles". När hon plötsligt inte ville berätta, drog de slutsatsen att han var och förhandlade med en annan leverantör om att byta underlev. Vilket var helt korrekt.
Bra exempel på varför man inte bör lämna ut underlag i en styrelse. Ett annat exempel kan gälla när medlemmar framför till exempel störningar från annan medlem. Styrelsen bör då ta fram underlag om det finns skäl för klagomål och vilka åtgärder som i så fall ska vidtas. Detta kan vara känslig information för inblandade. Om styrelsen då har som praxis att lämna ut allt så hamnar man även här i bryderi om vad man ska lämna ut och vad som ska hållas inom styrelsen. Om praxis är att lämna ut allt finns risk för problem och ryktesspridning.

Det är fullt rimligt att förklara hur man räknat fram en debitering.

N Nerre skrev:
Nu är det ju tydligen så att ni elbilsfrälsta har en lite annan bild av vad "snabbladdning" innebär.

Om man nu har lastbalansering, så att alla laddare inte får full effekt när alla ska ladda samtidigt, då kommer ju det att bli en mycket långsammare laddning än om man kan ta ut full effekt ur laddaren. Och det är de vi syftar på, att när man kommer hem och sen ska iväg på långresa vill man ha full effekt från laddaren. Inte en åttondel bara för att alla andra också står och laddar samtidigt.

Full effekt är kanske inte formellt sett att se som "snabbladdning", men en åttondel av effekten måste ju i alla fall anseses vara rena motsatsen till snabbladdning.
Men lastbalansering kan den laddaren prioriteras den gången. Så det är ett lösbart problem. Att hela nätet ska dimensioneras för att alla elbilar ska kunna ladda max kl17 är däremot inte rimligt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men lastbalansering kan den laddaren prioriteras den gången. Så det är ett lösbart problem. Att hela nätet ska dimensioneras för att alla elbilar ska kunna ladda max kl17 är däremot inte rimligt.
Nej men hur många ska kunna ladda max samtidigt då?

Och vilken bil ska ges prioritet? Kommer det att sluta mer att det i princip blir slagsmål om laddplatserna eftersom alla vill ladda max samtidigt?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Frågan är hur det fungerar om flera vill ha snabbladdning?
Hur väljer laddaren då?

Jag är övertygad om att desto fler som skaffar elbil kommer behov att förändras. Om man skaffar en elbil vill man köra den som en vanlig bil. Att kunna snabbladda kommer bli vanligare. Den statistik som ni har idag stämmer säkert nu. Men med fler som skaffar elbil kommer mönster förändras. Det är inte omöjligt att jag skulle vilja snabbladda min bil ofta. Säkerligen kommer fler göra det. Det innebär att man måste tänka om.
När man funderar på förbrukning

Njaa.. Poängen när man anger att snabbladdning inte är så viktigt i hemmamiljö, är att om din bil har 50 mils räckvidd, så behöver du alltså ha kört ca 50 mil idag när du kommer hem från jobbet kl 17. Och sedan vill du köra 50 mil till klockan 19. Det är ett relativt ovanligt användarmönster, om du inte kör taxi, och nästa förare skall ta bilen efter dig.

Snabbladdning kräver dessutom stora infrastrukturresurser, som troligen ingen vill betala för idag. Att anläga en snabbladdningsplats var som helst, kostar mycket mer än en elbil. Skall du anlägga en laddplats för 20 minutersladdning av en rejäl elbil, så får du öka ditt elabbonemang till 500A huvudsäkringar.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Det är inte ofta man kör tomt på batteriet och ska iväg snabbt igen. I allmänhet räcker det att det är laddat till dagen därpå. Då kan man prioritera den som har ett uddabehov någon gång då och då. Normalladdning förutsätter jag att man vill göra i ett lugnt tempo när elen är billig. Så kl 5 på em är det sannolikt låg belastning på laddstolparna. Men det förutsätter ett system som klarar att styra efter tillgänglig effekt, elpris och enskildas behov. Det är ingen raketvetenskap direkt. Men det är inte standard i dag.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte ofta man kör tomt på batteriet och ska iväg snabbt igen. I allmänhet räcker det att det är laddat till dagen därpå. Då kan man prioritera den som har ett uddabehov någon gång då och då. Normalladdning förutsätter jag att man vill göra i ett lugnt tempo när elen är billig. Så kl 5 på em är det sannolikt låg belastning på laddstolparna. Men det förutsätter ett system som klarar att styra efter tillgänglig effekt, elpris och enskildas behov. Det är ingen raketvetenskap direkt. Men det är inte standard i dag.
Problemet är du inte vill se att det kommer skapas nya användarmönster
När många skaffar elbil. Alla kommer inte resonera som det du säger.
Dessutom. Jag är inte övertygad om att folk vill ha ett sådant system du föreslår. Det är ingen lösning som fungerar i längden.
Du kan montera i ett hus. Men att koppla ihop flera hus?
Men nödlösningar också lösningar.
Du kommer inte få lika många att köpa elbil när ett system läser och bestämmer när min värmepanna ska gå.
Dessutom så kommer laddtiden vara väldigt varierande.

Men om man är såld på elbilar
Då är det svårt att se saker som dåliga
Man lever med de problemen och tänker inte på det
Sen kommer den nya generationen elbils förare. Då kommer nya krav ställas. Det som fungerar idag kommer inte fungerara på samma sätt. Även om du envisas med att man klarar sig på en långsanladdning. Visst det kommer inte förändras. Men folkens beteende kommer för ändras.

H hempularen skrev:
Njaa.. Poängen när man anger att snabbladdning inte är så viktigt i hemmamiljö, är att om din bil har 50 mils räckvidd, så behöver du alltså ha kört ca 50 mil idag när du kommer hem från jobbet kl 17. Och sedan vill du köra 50 mil till klockan 19. Det är ett relativt ovanligt användarmönster, om du inte kör taxi, och nästa förare skall ta bilen efter dig.
Här var det optimistiskt med 50 mils räckvidd... Om man har en mer genomsnittlig elbil med en räckvidd på 30 mil har man kanske kört 10 mil när man kommer hem (5 mil till jobbet och lika mycket hem, om man nu t.ex. är tvungen att parkera på gatan vid jobbet och inte kan ladda där).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.