F fth skrev:
Inte så stor effekt då heller, min vanligaste resa är till landet, 193km enkel väg, så här blir samma uppställning i ABRP för den sträckan:
  • 100% laddat vid start, restid 02:01
  • 50% laddat vid start, restid 02:14
  • 10% laddat vid start, restid 02:31
Det stämmer bra med verkligheten, det händer (väldigt sällan, men dock), att jag sticker iväg till landet med låg SoC, några minuter på en snabbladdare räcker då gott och väl för att ta mig fram.

/fth
Vädret påverkar. Är det vinter så krymper räckvidden

B Byggdjuret skrev:
Vädret påverkar. Är det vinter så krymper räckvidden
Det stämmer, det går också att lägga in både temperatur, vind, och väglag som parametrar i ABRP om man vill experimentera med olika scenarios, den relativa effekten är dock ungefär densamma.

För siffrorna jag visade ovan blir effekten om man väljer temperatur -10 och "Heavy Rain or Snow (+20%)" enligt följande, långa resan:
  • 100% laddat vid start, restid 06:23
  • 50% laddat vid start, restid 07:00
  • 10% laddat vid start, restid 07:24
och korta resan:
  • 100% laddat vid start, restid 02:01
  • 50% laddat vid start, restid 02:16
  • 10% laddat vid start, restid 02:38
Inte så stor skillnad alltså även under sämsta tänkbara förhållanden.

/fth

Edit: klippte in fel siffror för korta resan, marginell skllnad, men rätt ska vara rätt :-)

Redigerat:
Fairlane
B Byggdjuret skrev:
Pratar man dimensioneringen så finns det ingen anledning att inte dra ordentligt. Tvärtom, om man ångrar sig senare. Att dra fram 3 fas 16A är inga extra pengar.
Men detta handlar om själva kabeln. Inte huvudsäkringen. Den kanske är onödig att säkra upp.
Ja kablar är en sak. Att dimensionera för att samtliga brukare ska kunna komma hem med tomt batteri och kunna åka där med fullt batteri 1 timme senare är däremot alldeles för dyrt för att vara vettigt.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja kablar är en sak. Att dimensionera för att samtliga brukare ska kunna komma hem med tomt batteri och kunna åka där med fullt batteri 1 timme senare är däremot alldeles för dyrt för att vara vettigt.
Det är inte dimensioneringen av kablarna som kostar utan om man behöver säkra upp huvudsäkringen
Då kostar det. Där förstår jag om man inte vill säkra upp i onödan

Dimensionen på kabeln är inte det stora som sagt. Om man kommer på att måste uppgradera senare då blir det dyrt. Då måste man göra om allt.
Tänk om folk börjar kräva snabbladdning? Då är det tur att man tänkte till vid bygget.

Utan att lägga mig i någon större diskussion om hur folk laddar så finns det risk att när vanligt folk börjar köra elbil då är det risk att fler vill kunna ladda snabbt. Folk är ofta så stressade idag.
Jag kan naturligtvis ha fel i mina spekulationer. Men jag tänker så.
Men som sagt jag kan ha fel. Och vill inte gå in på någon närmare diskussion (som jag ändå inte kan vinna ;)
)

Redigerat:
Fairlane
Tänker vi inte samma? Man dimensionerar kblarna för att kunna plockan ut 3x16 A (eller vad man finner lämpligt) på varje enskild stolpe, men man säkrar inte upp så att 8 bilar kan köra 3x16 A samtidigt om man har 8 platser. (vilket inte heller räknas som snabbladdning)
Inte heller ser man man till att ha 150 kW DC på samtliga platser för då drar det iväg rejält i pris.

Det finns helt enkelt inte någon poäng att dimensionera på det viset för att någon tycker att de vill kunna ladda lite snabbt hemma efter en arbetsdag för att snabbt komma till stugan. I det läget får man ta en snabbladdare på stan eller köra en icke-elbil

• Gilla
fth
  • Laddar…
Att ta en snabbladdare på stan fungerar väl så länge som elbilarna är minoritet, men i Norge har det väl en tid varit mer eller mindre köer till snabbladdarna vissa tider? Om man jämför med rusningstrafik under storhelger så är det väl inte så långsökt just att under storhelger kommer det bli mer köer vid snabbladdarna?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Att ta en snabbladdare på stan fungerar väl så länge som elbilarna är minoritet, men i Norge har det väl en tid varit mer eller mindre köer till snabbladdarna vissa tider? Om man jämför med rusningstrafik under storhelger så är det väl inte så långsökt just att under storhelger kommer det bli mer köer vid snabbladdarna?
Jag har kört drygt 11000 mil över hela Europa med min elbil, drygt 50% på snabbladdning, och aldrig väntat på laddplats en enda gång. Det är säkert så att utbyggnaden av laddare inte alltid går i takt med försäljningen av elbilar, även USA:s västkust har haft en del köbildning i samband med thanksgiving etc, men det är övergående problem som snart byggs bort.

Något som inte så många känner till är att det finns c:a 100ggr fler snabbladdare per elbil än vad det finns bensinstationer per fossilbil, och räknar man med att 90% av laddningen sker på hemma-/destionationsladdare så är faktiskt relationen c:a 1000ggr fler "mackar" per elbil än per fossil.

Jämförelsen är förstås inte riktigt sann, det tar ju längre tid att ladda än att tanka, och yttäckningen är inte heller lika bra i norr, etc, men rätt kul iaf, eftersom dom flesta verkar tro att det är ont om snabbladdare :D

/fth

Vad är det här för dumheter!

Räkenskaperna i föreningen ska granskas av revisorer till exempel, som någon i föreningen brukar vara utsedd till. Om man då vill kunna se efter om revisorn skött sitt jobb, måste man kunna gå in och se efter i räkenskaperna.

Visst får man bemöda sig själv med att gå igenom pappren för att förvissa sig om att allt är i sin ordning. Men att styrelsen skulle hemlighålla räkenskaperna är inte bara olustigt och grogrund för missämja.

Det är misstänkt!

Vad är det som säger att styrelsen inte har köpt fem stycken tvättmaskiner som råkar stå hemma hos styrelsemedlemmarna? Eller att styrelsen har fakturerat sekreterarens mamma för "konsulttjänster". Och att slutligen för att revisorerna ska vara lugna, har de fått 30 000 extra i arvode för sitt uppdrag.

Allt annat än insyn i bokföringen luktar bedrägeri lång väg.

• Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane
En revisor som reviderar revisorn, och kanske en som reviderar denne etc...
Så brukar man inte ha det och att vem som helst som medlem ska få se all redovisning är inte heller brukligt. Jag är ju aktieägare i några bolag, kanske ska jag be om att få gå igenom all bokföring?

Om styrelsen köpt sig varsin tvättmaskin så blir det lurigt att få ihop en bra redovisning och årsrapport. Visst kan det döljas i annat om föreningen är stor, men då ska man som sagt få med sig revisorn (eller revisorerna också). Även det är möjligt och det har hänt, vanligtvis i föreningar där folk inte dyker upp på årsmöten, där folk inte engagerar sig etc. Därifrån till att alla ska ha insyn i allt, nej det är ingen höjdare.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Där jag bott har det varit fullt möjligt att gå igenom pappren. De fanns inne på expeditionen för den som ville. Jag är förvånad.

F fth skrev:
Jag har kört drygt 11000 mil över hela Europa med min elbil, drygt 50% på snabbladdning, och aldrig väntat på laddplats en enda gång. Det är säkert så att utbyggnaden av laddare inte alltid går i takt med försäljningen av elbilar, även USA:s västkust har haft en del köbildning i samband med thanksgiving etc, men det är övergående problem som snart byggs bort.

Något som inte så många känner till är att det finns c:a 100ggr fler snabbladdare per elbil än vad det finns bensinstationer per fossilbil, och räknar man med att 90% av laddningen sker på hemma-/destionationsladdare så är faktiskt relationen c:a 1000ggr fler "mackar" per elbil än per fossil.

Jämförelsen är förstås inte riktigt sann, det tar ju längre tid att ladda än att tanka, och yttäckningen är inte heller lika bra i norr, etc, men rätt kul iaf, eftersom dom flesta verkar tro att det är ont om snabbladdare :D

/fth
Hur räknar man då? Per laddstation? Eller per parkering?
Det kan finnas flera laddare på en parkering.?
Alltid kul med statistik.
För räknar man per stolpe så borde man räkna med Per pump...

Men statistik säger så lite ibland.
Men man kan ha kul med siffror.
Problemet är att hitta dessa laddplatser...

Fairlane Fairlane skrev:
Tänker vi inte samma? Man dimensionerar kblarna för att kunna plockan ut 3x16 A (eller vad man finner lämpligt) på varje enskild stolpe, men man säkrar inte upp så att 8 bilar kan köra 3x16 A samtidigt om man har 8 platser. (vilket inte heller räknas som snabbladdning)
Inte heller ser man man till att ha 150 kW DC på samtliga platser för då drar det iväg rejält i pris.

Det finns helt enkelt inte någon poäng att dimensionera på det viset för att någon tycker att de vill kunna ladda lite snabbt hemma efter en arbetsdag för att snabbt komma till stugan. I det läget får man ta en snabbladdare på stan eller köra en icke-elbil
Jo vi är nog på samma stege... För nu pratar vi väl om väl om snarare om strömmen.
Jag kan inte bemöta siffrorna alls.

Däremot finner jag ditt resonemang om snabbladdning och en tur till stan som ganska lustig.
Det är garanterat ingen säljande slogan för att sälja elbil

B Byggdjuret skrev:
Däremot finner jag ditt resonemang om snabbladdning och en tur till stan som ganska lustig.
Det är garanterat ingen säljande slogan för att sälja elbil
Det kanske är så, men som jag har sagt flera gånger ovan, detta är inget problem öht i verkligheten.

/fth

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nej, kanske inte det, men för de allra flesta så räcker det med att ladda hemma över natten. Det är när man ska köra mycket på en kort period, exempelvis på en långresa som man behöver tanka på snabbladdning. Det tror jag alla som är intresserade av en elbil är medvetna om. Elbil fungerar för vissa och inte för andra. För många kommer det troligen aldrig fungera.

Snabbladdning hemma ser jag inte kommer ske överhuvudtaget i någon större utsträckning, om man med snabbladdning talar om 150 kW eller så. Inte ens 50 kW är något vi kommer se hemma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.