B Byggdjuret skrev:
Kör du på vintern har bilen halverat sin kapacitet nästan.
Nej, det där stämmer inte alls, räckvidden minskar på vintern, men en realistisk siffra är c:a 10-30%, någon "halvering" är det inte fråga om.

Även fossilbilar får en reducerad räckvidd på vintern, i storleksordningen 15-25%, det brukar dock oftast "glömmas bort" i dom här sammanhangen ;)

/fth

Med många kallstarter kanske, annars drar inte en förbränningsmotor mer när det är kallt.

D Daniel 109 skrev:
Med många kallstarter kanske, annars drar inte en förbränningsmotor mer när det är kallt.
Det fins många studier som visar det, här är en sammanställning från den amerikanska federala myndigheten för bränsleekonomi:
https://www.fueleconomy.gov/feg/coldweather.shtml

/fth

De nämner just kortkörningar, dvs många kallstarter. Jag ser det på min bil de första kilometrarna innan motorn är varm. Räckvidden vid långkörning är inte sämre, snarare tvärtom. Ingen AC tex.

D Daniel 109 skrev:
De nämner just kortkörningar, dvs många kallstarter. Jag ser det på min bil de första kilometrarna innan motorn är varm. Räckvidden vid långkörning är inte sämre, snarare tvärtom. Ingen AC tex.
Kallstarter är en av många orsaker som nämns, men även vid längre körning anges 15% minskning, och upp till 24% vid kortare resor.

/fth

De pratar hela tiden om stadskörning, dvs inte långkörning. Den högre siffran är körsträckor runt 0,5mil.

F
C cpalm skrev:
Det har såvitt jag kan se inte sagts något om det i tråden, så det kan vara värt att nämna att föreningen enligt likabehandlingsprincipen också måste se upp så att det inte uppstår en situation där man subventionerar laddstolparna. Och då lägger man rimligtvis på en marginal för att vara på den säkra sidan. Det handlar säkert också om att man inte vill hålla på att justera priset hela tiden om de underliggande kostnaderna varierar.
På vilket sätt anser du likabehanlingsprincipen tillämplig i en BRF öht? Likabehandlingsprincipen handlar om nationalitetssärbehandling mellan EU-länder och är vad jag förstår tillämplig vid offentlig upphandling och anbudsförfarande.

F fsn skrev:
På vilket sätt anser du likabehanlingsprincipen tillämplig i en BRF öht? Likabehandlingsprincipen handlar om nationalitetssärbehandling mellan EU-länder och är vad jag förstår tillämplig vid offentlig upphandling och anbudsförfarande.[/

Se till exempel vad branschorganisationen Bostadsrätterna skriver

[länk]
https://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/faktablad/likabehandling

Jo det finns en "likabehandlingsprincip"/regler även för bosdtadsrättsföreningar. Föreningen får inte gynna enskilda medlemmar på kollektivets bekostnad. Men den regeln får betraktas som ganska "fluffig". Man anlägger ex. lekplatser, trots att inte alla medlemmar har barn. Man renoverar tvättstugor även om 30% av medlemmarna har egen tvättmaskin osv.

Laddstolpar får nog anses ligga i gråzonen. Om utvecklingen mot fler el/hybridbilar fortsätter, så får man nog anse att tillgång till laddstolpar är lika självklar som tillgången till tvättstuga, TV antenn/fiber osv.

Samtidigt så är det vanligt att man tillhandahåller endast ett begränsat antal P-platser, mot en extra hyra i föreningen. Därmed verkar det rimligt att även laddstolpar skall tillhandahållas mot en extra kostnad för användaren. Men åtminstonde i ett scenario med allmän användning av elbilar, så borde inte kostnaden för stolparna behöva vara föremål för millimeterrättvisa, det har man ju inte i de andra funktionerna, tvättstugor, lekplatser, fiber osv. Även P-platser är ju på sätt o vis alltid subventionerade, hyran som en medlem betalar är oftast mycket lägre än hyran av garage/p-plats på den öppna marknaden. Föreningen subventionerar bilägarna genom att inte ta ut marknadshyra.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
C
F fsn skrev:
På vilket sätt anser du likabehanlingsprincipen tillämplig i en BRF öht? Likabehandlingsprincipen handlar om nationalitetssärbehandling mellan EU-länder och är vad jag förstår tillämplig vid offentlig upphandling och anbudsförfarande.
Du är för rolig :rofl:
Det har inte slagit dig att det kanske finns flera likabehandlingsprinciper än den du nämner??

Det är en vedertagen princip inom föreningsrätt och följer av 7 kap. 42 § i lagen om ekonomiska föreningar.

F
H hempularen skrev:
Jo det finns en "likabehandlingsprincip"/regler även för bosdtadsrättsföreningar. Föreningen får inte gynna enskilda medlemmar på kollektivets bekostnad. Men den regeln får betraktas som ganska "fluffig". Man anlägger ex. lekplatser, trots att inte alla medlemmar har barn. Man renoverar tvättstugor även om 30% av medlemmarna har egen tvättmaskin osv.

Laddstolpar får nog anses ligga i gråzonen. Om utvecklingen mot fler el/hybridbilar fortsätter, så får man nog anse att tillgång till laddstolpar är lika självklar som tillgången till tvättstuga, TV antenn/fiber osv.

Samtidigt så är det vanligt att man tillhandahåller endast ett begränsat antal P-platser, mot en extra hyra i föreningen. Därmed verkar det rimligt att även laddstolpar skall tillhandahållas mot en extra kostnad för användaren. Men åtminstonde i ett scenario med allmän användning av elbilar, så borde inte kostnaden för stolparna behöva vara föremål för millimeterrättvisa, det har man ju inte i de andra funktionerna, tvättstugor, lekplatser, fiber osv. Även P-platser är ju på sätt o vis alltid subventionerade, hyran som en medlem betalar är oftast mycket lägre än hyran av garage/p-plats på den öppna marknaden. Föreningen subventionerar bilägarna genom att inte ta ut marknadshyra.
Fast det är väl då likhetsprincipen?

https://lagen.nu/begrepp/Likabehandlingsprincipen

https://bostadsjuristerna.se/5-vanligaste-misstagen-avseende-likhetsprincipen/

F
C cpalm skrev:
Du är för rolig :rofl:
Det har inte slagit dig att det kanske finns flera likabehandlingsprinciper än den du nämner??

Det är en vedertagen princip inom föreningsrätt och följer av 7 kap. 42 § i lagen om ekonomiska föreningar.
Generella inskränkningar i en ställföreträdares kompetens??

Har du länk? jag är inte ute efter bråk utan behöver bolla fikonspråket lite, det gäller ett annat ärende av liknande karaktär.

C
F fsn skrev:
Generella inskränkningar i en ställföreträdares kompetens??
Jepp, det stämmer. https://lagen.nu/2018:672#K7P42S1

Likhetsprincip, likabehandlingsprincip, förbud mot särbehandling, osv. Kärt barn har många namn. Ingen av dem är i detta sammanhang något formellt fastställt begrepp som förekommer i lagen, utan något som används i dagligt tal när man talar om denna ganska centrala princip som enligt rättspraxis blivit följden av ovan nämnda, rätt anonyma, lagparagraf.

Som sagt den lagparagrafen gäller, men den är i praktiken ganska svårtolkad, som jag visade på högre upp i mitt förra inlägg. Det finns självklart solklara fall där man ex. bygger en bakong åt orföranden, utan att vare sig kräva ersättning för investeringen eller höjning av andelstal. Men I fall som laddstolparna går den att tolka lite hur som helst.

F fth skrev:
Nej, det där stämmer inte alls, räckvidden minskar på vintern, men en realistisk siffra är c:a 10-30%, någon "halvering" är det inte fråga om.

Även fossilbilar får en reducerad räckvidd på vintern, i storleksordningen 15-25%, det brukar dock oftast "glömmas bort" i dom här sammanhangen ;)

/fth
Måste backa från min siffra på 50 %
Och istället nämna siffran 30%.
Om än inte hälften så är det inte så långt ifrån.
Vi borde kunna vara eniga. Om siffrorna från tillverkaren är väldigt positiva

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.