63 858 läst ·
618 svar
64k läst
618 svar
BRF vägrar redovisa kostnader
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Där jag bodde fanns det ingen expedition. 23 lägenheter i en BRF, då har man sällan expedition skulle jag tro.B Byggfuskarn skrev:
Den person som skötte vår bokföring hade papprena för bokföringen och styrelsen hade papprena för styrelsemöten etc.
Mitt ex bor i en BRF med cirka 110 lägenheter. Det finns ingen expedition att gå till heller.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Stackare... Va har du råkat utför tidigare?B Byggfuskarn skrev:Vad är det här för dumheter!
Räkenskaperna i föreningen ska granskas av revisorer till exempel, som någon i föreningen brukar vara utsedd till. Om man då vill kunna se efter om revisorn skött sitt jobb, måste man kunna gå in och se efter i räkenskaperna.
Visst får man bemöda sig själv med att gå igenom pappren för att förvissa sig om att allt är i sin ordning. Men att styrelsen skulle hemlighålla räkenskaperna är inte bara olustigt och grogrund för missämja.
Det är misstänkt!
Vad är det som säger att styrelsen inte har köpt fem stycken tvättmaskiner som råkar stå hemma hos styrelsemedlemmarna? Eller att styrelsen har fakturerat sekreterarens mamma för "konsulttjänster". Och att slutligen för att revisorerna ska vara lugna, har de fått 30 000 extra i arvode för sitt uppdrag.
Allt annat än insyn i bokföringen luktar bedrägeri lång väg.
Men om du är orolig för ekonomin så gå med i styrelsen! Då får du full koll.
Revisorn skulle nog ta ganska bra betalt för att släppa igenom ett bokslut som inte är korrekt. Och då är det nog billigare att köpa dessa 5 tvättmaskiner själv. Än att muta en revisor.
Om du är så orolig så bör du nog bo i hyresrätt. Eller villa...
Styrelsen kan nog göra på detta sätt, även om det är olämpligt. Underlaget kan innehålla detaljerade uppföljningar av avtal som det är olämpligt att konkurrenter får tillgång till. I vart fall avråder bostadsrätternas egen organisation för att göra på detta sätt. Om man gör det även om det avråds så bör det nog förankras med revisorn att man ger ut information på detta sätt. Det kan kraftigt fördyra kommande upphandlingar till exempel,B Byggfuskarn skrev:
Det verkar inte om att du förstår det jag skriver. Det är inte fråga om vad som lagen säger eller inte. Det är en fråga om öppenhet i ett styrelsearbete och hur det hanteras på smidigast och bäst sätt. Både för styŕelsen och för medlemmarna. Vill du fortsätta att leta halmstrån så är du välkommen men jag avslutar den här diskussionen här. Jag tycker att jag har sagt det som är relevant och det är sedan upp till var och en att göra som den vill.N Nerre skrev:Det var just en fråga om detta i senaste tidningen från HSB och de svarade där klart och tydligt att styrelsen har inga som helst skyldigheter att detaljredovisa såna saker.
Litar du inte på styrelsen så kan du be föreningens revisorer att titta på sakerna, revisorerna är de som ska ha full insyn och granska styrelsens arbete.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det är inte så enkelt som du vill få det att låta. Ett protokoll är inte bara att slänga ut alltid. En del beslut är något som man inte kan visa för alla.T tompajo skrev:Det verkar inte om att du förstår det jag skriver. Det är inte fråga om vad som lagen säger eller inte. Det är en fråga om öppenhet i ett styrelsearbete och hur det hanteras på smidigast och bäst sätt. Både för styŕelsen och för medlemmarna. Vill du fortsätta att leta halmstrån så är du välkommen men jag avslutar den här diskussionen här. Jag tycker att jag har sagt det som är relevant och det är sedan upp till var och en att göra som den vill.
Vad är det du vill ha koll på? Det ända som finns nerskrivet är protokollen. Dessa brukar man oftast inte redovisa öppet.
Men vill du ha koll så bli medlem i styrelsen.
Läs gärna alla trådar innan du svarar så blir ditt svar inte ett goddag yxskaft ;-)B Byggdjuret skrev:Det är inte så enkelt som du vill få det att låta. Ett protokoll är inte bara att slänga ut alltid. En del beslut är något som man inte kan visa för alla.
Vad är det du vill ha koll på? Det ända som finns nerskrivet är protokollen. Dessa brukar man oftast inte redovisa öppet.
Men vill du ha koll så bli medlem i styrelsen.
Här kan jag nog inte hjälpa dig.Fairlane skrev:
Där jag bodde fanns det ingen expedition. 23 lägenheter i en BRF, då har man sällan expedition skulle jag tro.
Den person som skötte vår bokföring hade papprena för bokföringen och styrelsen hade papprena för styrelsemöten etc.
Mitt ex bor i en BRF med cirka 110 lägenheter. Det finns ingen expedition att gå till heller.
Sist jag kollade blev man invald. Man gick inte med.B Byggdjuret skrev:Stackare... Va har du råkat utför tidigare?
Men om du är orolig för ekonomin så gå med i styrelsen! Då får du full koll.
Revisorn skulle nog ta ganska bra betalt för att släppa igenom ett bokslut som inte är korrekt. Och då är det nog billigare att köpa dessa 5 tvättmaskiner själv. Än att muta en revisor.
Om du är så orolig så bör du nog bo i hyresrätt. Eller villa...
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Eftersom vi ska märka ord....B Byggfuskarn skrev:
Okej jag omformulerar mig.
Prata med valberedningen och säg att du är intresserad av att bli invald i styrelsen.
Alltså se till att bli invald så kan du vara med när årets tvättmaskiner delas ut
Vi kan även använda ordet gå med i styrelsen. Eller mer neutralt angagera dig i styrelsearbetet.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Ja, när jag blev ordförande för drygt 30 år sedan:useless skrev:
Föreningen hade en extra föreningsstämma inför start av utredning om stammbyte. Projekledaren höll en sanslöst dålig presentation. Alla de ca. 300 närvarande var tysta, jag frågade om omfattningen "pratar vi om 2, 20 eller 200 miljoner?". Svaret var "minst 200 milj".
Inför nästa årsstämma fick jag frågan från valberedningen om jag kunde tänka mig att bli suppleant? Jag sade tveksamt ja. Samma dag som stämman kom valberedningen igen och undrade om jag kunde tänka mig att bli vanlig ordinarie styrelseledamot. Accepterade tveksamt. Valdes på stämman.
Vid styrelsens konstituerande möte föreslog ordf. att jag skulle bli viceordförande. Kände mig tvungen att acceptera. Någon månad senare meddelade ordföranden att han skulle flytta. Plötsligt var jag ordförande, med arbetsgivaransvar för föreningens 6 anställda (3 på förvaltningskontoret, 3 fastighetskötare), och med en pågående projektering av stammbyte för 350 miljoner.
Så, ja man halkar in på ett bananskal i sådana uppdrag.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 430 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 430 inlägg
Jag var med i en BRF-styrelse som ledamot, utan att vara tilldelad någon ansvarspost. Den dåvarande kassören berättade att han skulle flytta varpå jag frågade vad en kassör gör. Den frågan var tillräcklig för att jag skulle bli nästa kassör.
Intressant och säkert ofta förekommande exempel av hur det fungerar i praktiken. Styrelser i bostadsrättsföreningar gör ett viktigt, men ofta underskattat, jobb. För de flesta innehavare är det en stor del av tillgångar som är placerade i en bostadsrättslägenhet. Därför tycker jag att det är tråkigt med allt gnäll mot styrelser, som till exempel i denna tråd. Två saker som kan anses viktiga är.H hempularen skrev:Ja, när jag blev ordförande för drygt 30 år sedan:
Föreningen hade en extra föreningsstämma inför start av utredning om stammbyte. Projekledaren höll en sanslöst dålig presentation. Alla de ca. 300 närvarande var tysta, jag frågade om omfattningen "pratar vi om 2, 20 eller 200 miljoner?". Svaret var "minst 200 milj".
Inför nästa årsstämma fick jag frågan från valberedningen om jag kunde tänka mig att bli suppleant? Jag sade tveksamt ja. Samma dag som stämman kom valberedningen igen och undrade om jag kunde tänka mig att bli vanlig ordinarie styrelseledamot. Accepterade tveksamt. Valdes på stämman.
Vid styrelsens konstituerande möte föreslog ordf. att jag skulle bli viceordförande. Kände mig tvungen att acceptera. Någon månad senare meddelade ordföranden att han skulle flytta. Plötsligt var jag ordförande, med arbetsgivaransvar för föreningens 6 anställda (3 på förvaltningskontoret, 3 fastighetskötare), och med en pågående projektering av stammbyte för 350 miljoner.
Så, ja man halkar in på ett bananskal i sådana uppdrag.
1. Sök kompetent stöd. I ert fall hade projektledaren en dålig presentation. Hoppas han var bättre kring utförandet, annars bör man byta om det inte fungerar. Många föreningar får problem kring stora arbeten om man inte har bra projektledning.
2. Regler finns av ett skäl, till exempel fördelning av beslut mellan styrelse och hela föreningen. Det kan säkert finnas exempel där det fungerar att frångå regler och praxis men om det ska fungera långsiktigt är det bättre att agera konventionellt. Styrelsen väljs av föreningen och har mandat att besluta i de frågor där inte stadgarna säger annorlunda. Styrelsens arbete granskas av revisorerna.