D Daniel 109 skrev:
Det är inte ofta man kör tomt på batteriet och ska iväg snabbt igen.
Ingen har påstått att det sker ofta, men det räcker med att det sker 2 gånger om året för att folk ska uppleva det som ett problem.

Precis som Byggdjuret är inne på så vill de flesta inte förändra sitt användningsmönster bara för att de skaffar elbil. De som förändrar sitt användningsmönster gör det för att elbilen tvingar dem.

Jag tycker personligen det är enormt skönt att inte behöva tänka på "tankning" hela tiden. Jag tankar troligen ungefär 20 gånger om året, och närmare hälften av de tankningarna är på semestern. Det är hur skönt som helst att inte behöva planera körandet utan kan tanka när man har tid. Och det tar ändå bara 5 minuter att tanka 40-50 mils räckvidd, så det är inget problem att först äta och sen tanka, istället för att försöka hitta ett ställe där man kan både äta och ladda samtidigt.

Jag tror att de som är elbilsfrälsta inte själva inser hur mycket de är tvungna att krångla. Man märker det nog inte själv om man inte åker parallellt med nån som har en "fossilbil".

B Byggdjuret skrev:
Problemet är du inte vill se att det kommer skapas nya användarmönster
När många skaffar elbil. Alla kommer inte resonera som det du säger.
Dessutom. Jag är inte övertygad om att folk vill ha ett sådant system du föreslår. Det är ingen lösning som fungerar i längden.
Du kan montera i ett hus. Men att koppla ihop flera hus?
Men nödlösningar också lösningar.
Du kommer inte få lika många att köpa elbil när ett system läser och bestämmer när min värmepanna ska gå.
Dessutom så kommer laddtiden vara väldigt varierande.

Men om man är såld på elbilar
Då är det svårt att se saker som dåliga
Man lever med de problemen och tänker inte på det
Sen kommer den nya generationen elbils förare. Då kommer nya krav ställas. Det som fungerar idag kommer inte fungerara på samma sätt. Även om du envisas med att man klarar sig på en långsanladdning. Visst det kommer inte förändras. Men folkens beteende kommer för ändras.
El prissätts per timme, sannolikt per kvart innom en inte allt för avlägsen tid. Enlätet kommer att gå över till att debitera efter toppeffekt vad det verkar. Efter som det för föraren kvittar när bilen laddar, bara det finns el när det ska köras. Så kommer man att ladda lugnt på natten när elpriset är lågt och husets belastning är låg. Det blir billigast och skonsamt för batteriet. Det kvittar om det är det systemet man vill ha, det är det som kommer.

Det funktion jag beskrivit tidigare med möjlighet att prioritera bilar som behöver laddas fort gäller större parkeringar vid flerbostadshus, inte villor.

Vad det är som kommer att förändras begriper jag inte. Autonoma taxibilar minskar sannolikt behovet av privatbilar, men privatbilar kommer sannolikt att användas på liknande sätt.

• Gilla
fth
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ingen har påstått att det sker ofta, men det räcker med att det sker 2 gånger om året för att folk ska uppleva det som ett problem.

Precis som Byggdjuret är inne på så vill de flesta inte förändra sitt användningsmönster bara för att de skaffar elbil. De som förändrar sitt användningsmönster gör det för att elbilen tvingar dem.

Jag tycker personligen det är enormt skönt att inte behöva tänka på "tankning" hela tiden. Jag tankar troligen ungefär 20 gånger om året, och närmare hälften av de tankningarna är på semestern. Det är hur skönt som helst att inte behöva planera körandet utan kan tanka när man har tid. Och det tar ändå bara 5 minuter att tanka 40-50 mils räckvidd, så det är inget problem att först äta och sen tanka, istället för att försöka hitta ett ställe där man kan både äta och ladda samtidigt.

Jag tror att de som är elbilsfrälsta inte själva inser hur mycket de är tvungna att krångla. Man märker det nog inte själv om man inte åker parallellt med nån som har en "fossilbil".
Då kommer du ju inte att ha något problem mad att ladda långsamt till vardags. Semesterns långkörningar påverkas knappast av laddningen hemma. Eller missar jag något nu?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:

Den här typen av resonemang som förts i tråden mot slutet är väldigt representativt för de argument som elbilsskeptiker tar upp som skäl till varför dom aldrig kan tänka sig att köra en elbil.

Jag har hört dom om och om igen i flera års tid nu, det hjälper heller aldrig att berätta att de "problem" som tas upp inte utgör något som helst problem i verkligheten.

Jag vet t.ex. att jag inte har behövt "krångla" öht för att ta mig dit jag vill efter jag skaffade min elbil, och jag kör som sagt 3500 mil/år, om du tankar 20 ggr/år så kör du uppenbarligen mycket mindre än mig, då skulle du i min bedömning inte ha något som helst problem att byta till elbil, men av din argumentation så är jag rätt säker på att du kommer att vara en av dom sista "diesel-kramarna". ;-)

Jag har faktiskt i dom flesta sammanhang slutat att prata om elbilar öht, som jag skrivit tidigare så är detta något som av någon anledning väcker mycket starka (negativa) känslor. Jag har svårt att förstå vad det kommer sig av, men många är väldigt negativt inställda till elbilar, egentligen helt utan anledning.

Det är rätt många kollegor och andra som efter att fått veta att jag kör elbil börjat "samla" på negativa nyheter om elbilar i allmänhet, och Tesla i synnerhet, och drar fram dom i tid och otid som någon form av bevis på att jag har gjort ett dåligt val.

Att dessa "nyheter" oftast är felaktiga och/eller hårt vinklade och lätt kan motbevisas brukar inte heller spela någon roll, den här gruppen är helt enkelt inte särskilt mottagliga för fakta, det beror säkert just på att det är känslor inblandade, det är mer "hjärta än hjärna" som används.

Jag nöjer mig med att säga att jag aldrig har haft ett så bekvämt och bekymmersfritt bilåkande sen jag skaffade min elbil, det gäller både till vardags och på långresor.

Elbilar är i min bedömning redan idag alltså inte ett sämre alternativ, utan klart bättre på i stort sett alla punkter.

Om du behöver dra stor husvagn eller tung släpkärra långa sträckor, om du absolut måste kunna köra 60+ mil i sträck utan att stanna ens för en kisspaus, om du inte på något sätt kan få fram en sladd till din parkering varken på jobbet eller hemma, eller om du har några andra ovanliga körmönster av liknande karaktär, så är elbilar inte för dig idag.

För alla andra är elbilar redan nu ett bättre alternativ än fossiler, det enda problemet egentligen är det relativt höga inköpspriset, det kompenseras dock i många fall mer än väl av extremt låga drift- och underhållskostnader.

Priserna faller också snabbt, det kommer inte att ta många år innan en elbil är rejält mycket billigare även i inköp än en "motsvarande" fossilbil, då kommer nytillverkningen av avgasbilar att i princip upphöra.

/fth

• Gilla
Limpan4all och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
El prissätts per timme, sannolikt per kvart innom en inte allt för avlägsen tid. Enlätet kommer att gå över till att debitera efter toppeffekt vad det verkar. Efter som det för föraren kvittar när bilen laddar, bara det finns el när det ska köras. Så kommer man att ladda lugnt på natten när elpriset är lågt och husets belastning är låg. Det blir billigast och skonsamt för batteriet. Det kvittar om det är det systemet man vill ha, det är det som kommer.

Det funktion jag beskrivit tidigare med möjlighet att prioritera bilar som behöver laddas fort gäller större parkeringar vid flerbostadshus, inte villor.

Vad det är som kommer att förändras begriper jag inte. Autonoma taxibilar minskar sannolikt behovet av privatbilar, men privatbilar kommer sannolikt att användas på liknande sätt.
Du missar hela poängen. Men som Nerre så. Att folk kommer inte vilja förändra sitt sätt att köra. Många av de som skaffar elbil kommer att vilja snabbladda. Många kommer även vilja veta att deras bil är färdigladdad.
Men självklart kommer många ladda långsamt.
Men poängen har inget med att flumma kring autonoma taxibilar.
Det är mer vardagsnära. Du måste acceptera att fler kommer ställa krav som du som elbilist glömt att de fanns. Det är enkelt. Jag vet inga siffror mer än du. Men det är självklart att de finns. Risken är man kommer behöva ta hänsyn mer än vad man gör.

Elbilar kommer att kräva mer el. Oavsett hur sakta man laddar

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Några kommer se det som ett problem. Andra kommer tycka det är helt naturligt. Bara för att du tycker att det är ett stort problem att offra en halvtimme på att tanka bilen någon gång per år så innebär det inte att andra tycker det. Jag har ingen elbil och skulle jag byta bil idag är det tveksamt att det skujlle bli en elbil. Jag ser nackdelar med elbilen och jag ser fördelar. Nackdelarna jag ser är dock inte att jag någon gång måste betala för en snabbladdning på stan. Att du ser mig som elbilsfrälst beror nog mest på attdu är forumets största elbilsskeptiker.
Ärligt talat är scenariot du ger, allt många kommer hem samtidigt och raskt behöver ladda inte särskilt realtistiskt. Det är vansinne att säkra upp till 63A för att alla ska kunna ladda med full kraft i alla lägen, när det i praktisken knappast någonsin kommer behövas. Den extrakostnad det skulle medföra varje månad skulle nog få TS fråga om priset på den rörliga kostnaden att verka ointressant. Jämfört med den kostnad man får betala för en snabbladdning på stan så tar man nog hellre snabbladdning på stan.

N Nerre skrev:
Inte alls. Att elbilsföraren varje morgon har en fulladdad bil och ytterst sällan behöver åka och "tanka" innebär ju inte att elbilen hindrar dem. Vill man åka till bensinstationen 3-4 gånger i veckan så kan man fortfarande göra det. Man kanske kan köpa en glass istället för att tanka.

N Nerre skrev:
Du behöver inte tänka "tankning" hela tiden med en elbil heller. Varje morgon är den fulltankad. Titta på de som kör hybridbil, där laddningen räcker knappt 5 mil. De flesta besöker ytterst sällan en bensinstation för att de 5 milen räcker för de allra flesta. Det är långresor och semester som man behöver tanka och så farligt tycker de flesta inte att det är.

N Nerre skrev:
Jag tror att de flesta som kör elbil har erfarenhet av fossilbilar. Felet du gör är att du inte verkar förstå att det en person ser som ett problem ser en annan som en icke-händelse och det du ser som en icke-händelse kan en annan person se som ett problem.

Slutligen, om det är så illa att komma fram 30-60 minuter senare när man ska iväg på jul och midsommar så att man ska råka i slagsmål om vem som ska få tanka, ja då bör man nog låta någon annan köra...

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Du missar hela poängen. Men som Nerre så. Att folk kommer inte vilja förändra sitt sätt att köra. Många av de som skaffar elbil kommer att vilja snabbladda. Många kommer även vilja veta att deras bil är färdigladdad.
Men självklart kommer många ladda långsamt.
Men poängen har inget med att flumma kring autonoma taxibilar.
Det är mer vardagsnära. Du måste acceptera att fler kommer ställa krav som du som elbilist glömt att de fanns. Det är enkelt. Jag vet inga siffror mer än du. Men det är självklart att de finns. Risken är man kommer behöva ta hänsyn mer än vad man gör.

Elbilar kommer att kräva mer el. Oavsett hur sakta man laddar
Jag tror inte att jag missar poängen. Det är nog så att din poäng inte finns. Jag kan förtydliga med att jag inte har elbil. Jag köpte nyligen en nyare bensinbil.

Vardagskörningen påverkas på så vis att man inte behöver åka till macken. Långkörningar kräver lite mer planering, men det beror ju inte på vilken laddlösning man har hemma. Den planeringen tycks det ju finnas praktiska appar för.

Så att folk vill behålla sina körvanor medför inte att laddningen måste gå på max när man stoppar in sladden.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A Abraham_E skrev:
Hej,

Bor i BRF som har nyligen installerat laddstolpar i föreningen för oss medlemmar. De har nyligen kommunicerat ut priset - ett pris som jag anser vara för högt för en BRF (på gränsen till kommersiella priser). 400kr/månad + 2 kr/kWh. Det är inte månadskostnaden jag reagerar på utan det är kWh-kostnaden jag reagerar på. Jag har därför bett föreningen om motivering till att man har ett högt påslag på kWh med nästan 30-40% gentemot andra jämförbara föreningar med laddstolpar. Jag har även försökt komma med förslag som att höja månadskostnaden till 500kr men sänka kWh-priset till vad vi annars betalar för normalt (1,3-1,5kr/kWh). Det är galet att det ska kosta 2kr/kWh att ladda hemma.

I mailkonversation med styrelsen så har jag bett om deras kalkyl och underlag för vad som motiverar denna kostnad men får bara som svar att det är dyrt och att beslutet är taget; ingen som helst transparens överhuvudtaget. Nu har de slutat svara. Vad kan jag göra mer? Jag vet inte heller vem det är som har skrivit mailen då de signerar mailet med bara "styrelsen".

Har styrelsen rätt att neka mig denna information?
1) sannolikt har inte BRF:n tillstånd för elförsäljning. Då FÅR inte något pålägg öht göras.

2) hyra för elstolpen skall rimligtvis korrulera med självkostnaden. Dvs kost/avskrivningstiden.

3) alla underlag skall vara transparenta om inte speciella skäl föreligger. Som isf skall redovisas.

Kan du utveckla punkt 1?

Fairlane
En tanke för er som vill ha max-laddmöjlighet hela tiden, för att kunna snabbladda efter en 10-milstur till/från jobbet, för att sen åka till stugan:

En vanlig elbil, Kia e-Niro kommer cirka 45 mil på en laddning. Att ladda den med 16 A, enfas (den tar inte trefas) från lägsta nivå till fullt tar cirka 18 timmar, eller omräknat, en timmes laddning ger 2,5 mil. Så för att ladda fullt behöver man alltså stå 4 timmar. Tre bilar kan ladda max samtidigt på en 3x16A. Kommer det nu en fjärde, ja då får man dela och kanske hamnar man då på 8 timmar. I praktiken så kanske en av de andra är färdigladdad när den fjärde bilen kommer, eftersom en bilen bara körts 10 km den dagen. Alldeles oavsett kommer man inte komma iväg med full laddning strax efter man kom hem. Är det ett stort problem, så ska man inte ha elbil helt enkelt.

Alternativt till att ladda 16A enfas är att köra riktig snabbladdning. Då skriver Kia att man kan ladda upp till 80% på en 1 timme med 100kW DC (motsvarar väl cirka 3x150A om jag inte räknar galet). Över 80% så sänker man laddningen. Efter 10 mils körning med en bil som klarar 45 mil på en laddning, så är man väldigt nära de där 80% (77,8%), så det är meningslöst att snabbladda.

Jag tror man inser att det inte är värt att försöka täcka upp för de få gånger det är ett praktiskt problem, utan då får man ladda på vägen. Det kommer kosta så mycket mer och allt bara för att någon som inte har en elbil och ogillar elbilar säger att man måste ha det så.

D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte att jag missar poängen. Det är nog så att din poäng inte finns. Jag kan förtydliga med att jag inte har elbil. Jag köpte nyligen en nyare bensinbil.

Vardagskörningen påverkas på så vis att man inte behöver åka till macken. Långkörningar kräver lite mer planering, men det beror ju inte på vilken laddlösning man har hemma. Den planeringen tycks det ju finnas praktiska appar för.

Så att folk vill behålla sina körvanor medför inte att laddningen måste gå på max när man stoppar in sladden.
Du vill inte se poängen. Utan börjar yra om andra saker.
Men det är upp till dig. Om du vill blunda över de förändringar som kommer att ske.

Sen är det intressant när man pratar om långkörningar att det är inga problem att stanna 30min.
Återigen så väljer du att blunda för att folk har en annan syn.
Själv är jag sådan att när jag kör långt så vill jag bara komma fram. 30min är för mycket för mig.

Fairlane Fairlane skrev:
En tanke för er som vill ha max-laddmöjlighet hela tiden, för att kunna snabbladda efter en 10-milstur till/från jobbet, för att sen åka till stugan:

En vanlig elbil, Kia e-Niro kommer cirka 45 mil på en laddning. Att ladda den med 16 A, enfas (den tar inte trefas) från lägsta nivå till fullt tar cirka 18 timmar, eller omräknat, en timmes laddning ger 2,5 mil. Så för att ladda fullt behöver man alltså stå 4 timmar. Tre bilar kan ladda max samtidigt på en 3x16A. Kommer det nu en fjärde, ja då får man dela och kanske hamnar man då på 8 timmar. I praktiken så kanske en av de andra är färdigladdad när den fjärde bilen kommer, eftersom en bilen bara körts 10 km den dagen. Alldeles oavsett kommer man inte komma iväg med full laddning strax efter man kom hem. Är det ett stort problem, så ska man inte ha elbil helt enkelt.

Alternativt till att ladda 16A enfas är att köra riktig snabbladdning. Då skriver Kia att man kan ladda upp till 80% på en 1 timme med 100kW DC (motsvarar väl cirka 3x150A om jag inte räknar galet). Över 80% så sänker man laddningen. Efter 10 mils körning med en bil som klarar 45 mil på en laddning, så är man väldigt nära de där 80% (77,8%), så det är meningslöst att snabbladda.

Jag tror man inser att det inte är värt att försöka täcka upp för de få gånger det är ett praktiskt problem, utan då får man ladda på vägen. Det kommer kosta så mycket mer och allt bara för att någon som inte har en elbil och ogillar elbilar säger att man måste ha det så.
Nu vet du att 45mil är en glädje siffra. Kör du på vintern har bilen halverat sin kapacitet nästan.
Bara för att nån tror att man är negativ
Bara för att man säger emot är intressant

• Gilla
johel572
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Du vill inte se poängen. Utan börjar yra om andra saker.
Men det är upp till dig. Om du vill blunda över de förändringar som kommer att ske.

Sen är det intressant när man pratar om långkörningar att det är inga problem att stanna 30min.
Återigen så väljer du att blunda för att folk har en annan syn.
Själv är jag sådan att när jag kör långt så vill jag bara komma fram. 30min är för mycket för mig.
Har jag sagt det? Jag påpekar att eventuella stopp på långkörningar inte har med laddkapaciteten hemma att göra. Om det nu inte är så att du ska iväg en timme efter att du kom hem från jobbet. Det kan hända, men är inte särskilt vanligt. Är det en bostadsrättsförening med många laddare kan just din prioriteras den gången.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
B Byggdjuret skrev:
Nu vet du att 45mil är en glädje siffra. Kör du på vintern har bilen halverat sin kapacitet nästan.
Bara för att nån tror att man är negativ
Bara för att man säger emot är intressant
Halvering tror jag inte på. Det blir kortare, men inte så mycket kortare. Om du vill kan jag ha en annan siffra så säger Kia att man kommer 615 km vid stadskörning.

Vad gäller negativ så är detta inte första tråden Nerre skriver i om elbilar. Det är alltid något som gör att det är fullständigt oanvändbart med elbilar och även i denna tråd är det ju uppenbart när han till och med anser att de som kör elbil inte förstår hur illa det är att behöva stanna på vägen och äta. Det var också han som började kalla mig fanatiker. Vi är olika. Du vill köra så långt det bara går utan att stanna. Jag stannar gärna på vägen även om det bara är en tre-timmarskörning.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.