Tycker det låter väldigt dyrt för många. Vår förening har precis beslutat att installera 6 laddplatser och kommer ta en avgift på 75kr/mån + 20öre påslag på elpriset. Vi räknar med en återbetalningstid på ca 8år.

• Gilla
fth
  • Laddar…
Flipbed Flipbed skrev:
Tycker det låter väldigt dyrt för många. Vår förening har precis beslutat att installera 6 laddplatser och kommer ta en avgift på 75kr/mån + 20öre påslag på elpriset. Vi räknar med en återbetalningstid på ca 8år.
Om du tittar på min sammanställning av kostnader i ett antal brf ovan i tråden så ser du att ni ligger i det nedre intervallet av pris för motsvarande tjänst, om man antar att ni har ett pris på 1.15:-/kWh så blir nettopriset för en normalbilist 1.65:-/kWh.

Jag gissar att ni hade en förhållandevis enkel och billig installation (och en elbilsvänlig styrelse ;-) ).

/fth

Tycker det låter rätt billigt.
Kostar ju minst 20-30 000kr för en laddstole.
I Hässleholm kostar en parkeringsplats mellan 5-800kr, och då är det ingen laddstole i det priset. Nu är det till och med i Stockholm område.

ymmij12 ymmij12 skrev:
I Hässleholm kostar en parkeringsplats mellan 5-800kr, och då är det ingen laddstole i det priset. Nu är det till och med i Stockholm område.
Jag tycker också det låter väldigt billigt, räknar man med full beläggning av sex normalbilister så får ni en intäkt på åtta år på c:a 72,000:- från fasta och rörliga kostnader.

Det är fullt möjligt att installera sex boxar till det priset, men då måste man ha ”tur” med att installationen är väldigt enkel, t.ex att befintlig kabeldragning till motorvärmare kan återanvändas, och jag gissar att det rör sig om max 3.7kW effekt per plats?

Jag är dock övertygad om att de flesta elbilsägare föredrar en enkel och billig installation före en dyr med hög effekt, så jag tycker ni har gjort helt rätt.

/fth

• Gilla
Flipbed
  • Laddar…
ymmij12 ymmij12 skrev:
P.S. Jag gissar att 75:-/mån är utöver kostnad för parkering ;)

/fth

ymmij12 ymmij12 skrev:
P.P.S det finns också betydligt billigare stolpar, Teslas ”Wall Connector ” kostar t.ex 5200:- och har inbyggt stöd för lastbalansering. Det krävs förstås normalt en del ytterligare utrustning som undercentral, jordfelsbrytare, säkringar, kabeldragning etc, men det går absolut att komma ned långt under ”20-30 000kr för en laddstole [sic]”.

/fth

• Gilla
ymmij12
  • Laddar…
F fth skrev:
P.P.S det finns också betydligt billigare stolpar, Teslas ”Wall Connector ” kostar t.ex 5200:- och har inbyggt stöd för lastbalansering. Det krävs förstås normalt en del ytterligare utrustning som undercentral, jordfelsbrytare, säkringar, kabeldragning etc, men det går absolut att komma ned långt under ”20-30 000kr för en laddstole [sic]”.

/fth
Det var inte så farligt pris på deras laddare. Vet sist jag installerade laddbox så köpte kunden in Garos laddbox, och jag har för mig att de kostade 10 000kr st.

D Daniel 109 skrev:
Det verkar vara förvånansvärt konsekvent. Dina invändningar är nästan hela tiden mot saker ingen skrivit. Ändå anklagar du motparten för okunskap.
9
D Daniel 109 skrev:
Det verkar vara förvånansvärt konsekvent. Dina invändningar är nästan hela tiden mot saker ingen skrivit. Ändå anklagar du motparten för okunskap.
Är det den vägen du vill vandra. Så varsågod!
Men jag står fast vid min kritik i tidigare inlägg Jag har backar och pudlat när det handlade lastbalansering.
Med tanke på att vi pratar om lastbalansering så kommer det aldrig bli samma effekt på alla stolparna samtidigt. Det var väl därför man hade balansering. Där emot måsta dimensionen på kabeln vara den samma till varje stolpe. Eftersom man inte vet vilken stolpe som kommer användas.
Lastbalansering eller inte så kommer man inte undan att säkra upp om Antalet stolpar ökar. Eller eventuellt populäritet på stolarna

F fth skrev:
P.S. Jag gissar att 75:-/mån är utöver kostnad för parkering ;)

/fth
Korrekt! Vi landar på ca 100.000kr för de 6 laddstationerna efter avdrag. Vi har nog räknat på lite högre användning än exemplet ovan som räknade ut 75.000kr.

B Byggdjuret skrev:
Har ni räknat med grävning och alla kringkostnader som ofta uppstår?
Installationen är i ett garage under bostadsrättsföreningen. Offerten vi accepterat ska vara för komplett installation samt uppsättning av system för mätning/debitering. Får återkomma i framtiden om det visar sig att vi missat kostadsposter.

Flipbed Flipbed skrev:
Korrekt! Vi landar på ca 100.000kr för de 6 laddstationerna efter avdrag. Vi har nog räknat på lite högre användning än exemplet ovan som räknade ut 75.000kr.
Vilket då innebär att övriga boende i föreningen kanske kommer få stå för fiolerna om laddningsplatserna inte används så mycket som ni räknat med? Har ni redan 6 boende med elbil i föreningen? Vad händer om hälften av dem flyttar och de nya inte har elbil? Då står 3 platser oanvända?

Om nu installationen kostat 100 000, hur har den finansierats? Har ni tagit lån för den så är det väl ränta som ska betalas också? Så kostnaden efter 8 år kommer väl vara högre än 100 000?

N Nerre skrev:
Vilket då innebär att övriga boende i föreningen kanske kommer få stå för fiolerna om laddningsplatserna inte används så mycket som ni räknat med? Har ni redan 6 boende med elbil i föreningen? Vad händer om hälften av dem flyttar och de nya inte har elbil? Då står 3 platser oanvända?

Om nu installationen kostat 100 000, hur har den finansierats? Har ni tagit lån för den så är det väl ränta som ska betalas också? Så kostnaden efter 8 år kommer väl vara högre än 100 000?
Föreningen har väldigt god ekonomi så inget lån behövs. Platserna kommer i första hand gå till de som har elbil, finns inte det så kommer platserna gå till de som inte har elbil och då betalar de inte den extra kostnaden. Återbetalningstiden blir då såklart längre. För de som inte har elbil ser vi det som en värdehöjande investering där en del av prospektet vid försäljning kan nämna att sådana platser finns vilket ökar chansen till försäljning.

Flipbed Flipbed skrev:
Ok, inte helt orimligt, jag räknade på en snittbilist, som faktiskt inte kör mer än c:a 1200 mil/år, men elbilsägare tenderar som sagt att köra mer än snittet.
För att komma upp i 100,000:- på åtta år måste ni ha full beläggning och användarna köra c:a 3000 mil/år i snitt, det är dessutom utan ev räntekostnader, indexering etc.

Det låter kanske lite optimistiskt och/eller generöst?

/fth

Flipbed Flipbed skrev:
Föreningen har väldigt god ekonomi så inget lån behövs. Platserna kommer i första hand gå till de som har elbil, finns inte det så kommer platserna gå till de som inte har elbil och då betalar de inte den extra kostnaden. Återbetalningstiden blir då såklart längre. För de som inte har elbil ser vi det som en värdehöjande investering där en del av prospektet vid försäljning kan nämna att sådana platser finns vilket ökar chansen till försäljning.
Då låter det helt rimligt, återbetalningstiden kan som sagt mycket möjligt bli längre än åtta år, men det kompenseras nog av andra fördelar, så länge som föreningen är ok med detta så låter det som en bra plan.

/fth

Flipbed Flipbed skrev:
Hur många har elbil idag?

Frågan är hur pass värdehöjande det är. För de som har elbil är det helt klart en fördel. Men de flesta har inte elbil och de som inte har elbil bryr sig inte.
Men det sänker garanterat inte värdet.

Vad är det som kostar så mycket?
När det är i ett garage. Om jag räknade rätt så blir det utan bidrag runt 30000:-
Jag kan ha räknat galet förstås...
Jag är är nyfiken. Oavsett hur illa jag räknat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.