589 läst ·
2 svar
589 läst
2 svar
Kopplingsdosa Eluttag Brytare - balkongen (brf)
Jag har idag en enkel brytare på insidan av bostaden, och genom brytaren är det borrat en kabel ut på balkongen genom träväggen. Kabeln går in i en kopplingsdosa och sen vidare till en vägglampa. Det är allt.
Jag vill addera ett strömuttag på balkongens vägg, direkt intill kopplingsdosan.
Mina funderingar:
- Kan man i teorin ta bort utanpåliggande kopplingsdosan och ersätta den med ett eluttag och i den göra en skarvning vidare till lampan? (det kräver vad jag förstår en modifiering av brytarens kopplingar så att eluttaget inte bara är aktivt när lampan är påslagen) ..för att få en snyggare installation med bara en "box" på väggen o inte två.
.- Om jag väljer att ha en dubbel brytare hemma, en för lampan o en för eluttaget, är en sådan lösning godkänd? (kan va skönt att inaktivera eluttaget via brytare, ifall man t.ex vill ha jul-slinga på balkongräcket och kunna styra på/av utan att dra ut en kontakt.
Jag vill addera ett strömuttag på balkongens vägg, direkt intill kopplingsdosan.
Mina funderingar:
- Kan man i teorin ta bort utanpåliggande kopplingsdosan och ersätta den med ett eluttag och i den göra en skarvning vidare till lampan? (det kräver vad jag förstår en modifiering av brytarens kopplingar så att eluttaget inte bara är aktivt när lampan är påslagen) ..för att få en snyggare installation med bara en "box" på väggen o inte två.
.- Om jag väljer att ha en dubbel brytare hemma, en för lampan o en för eluttaget, är en sådan lösning godkänd? (kan va skönt att inaktivera eluttaget via brytare, ifall man t.ex vill ha jul-slinga på balkongräcket och kunna styra på/av utan att dra ut en kontakt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Ja, alla(?) uttag medge vidarekoppling, och det brukar finnas plats för en extra skarv av tändtråden till din lampa.Dracula skrev:
Ja, det förordas t.o.m av Svensk standard.Dracula skrev:
JaDracula skrev:
Klicka här för att svara
