1 026 läst ·
23 svar
1k läst
23 svar
Oljud från individuella fläktar i brf - vems ansvar?
Sida 1 av 2
Efter OVK i vår brf har vi fått flera anmärkningar på ventilation, i runt hälften av alla lägenheter. Vår lägenhet har ej fått anmärkningar. I föreningen har alla medlemmar individuella fläktar (Essvent), som utgörs av fläkt bakom taklucka i i badrum samt "kryddhyllefläkt" i kök. Vi saknar alltså "fläkt på taket".
Kort version / TDLR: Flera av medlemmarna har problem med ljud som åtminstone delvis kommer från ANDRAS fläktar, vilket fastställs genom att tillfälligt stänga av egen fläkt och fortfarande höra ett brummande/vibrerande ljud. Nu när fläktarna efter OVK definitivt är korrekt inställda, låter även egna fläktar mer än innan = ännu högre sammanlagt ljud.
Mer utförlig version:
Jag och flera medlemmar har länge störts av störande ljud från ventilationen, och även de lgh som fått godkänd OVK har störande ljud, som enligt besiktningsmannen troligtvis kommer från andra medlemmars trasiga, smutsiga (ej korrekt underhållna), eller felinställda fläktar. Efter mätning uppgår ljudet till långt över de rekommenderade gränser för kontinuerligt ljud som anges av boverket m.fl., även i helt andra rum som t.ex. sovrum. Efter OVKn har flera fläktar ställts in korrekt (inklusive våran, de flera fläktar gick på för låg effekt vilket antagligen berodde på att de lät för mycket. Nu har de justerats upp för att ge korrekt ventilationsflöde).
Nu har lägenheter med anmärkning fått ett par månader på sig att åtgärda anmärkningar. Jag hoppas att det kan åtgärda oljudet, men är tveksam då jag tänker att minsta lilla ouppmärksamhet från en medlem vad gäller att ställa in fläkten fel, missa att rengöra korrekt, eller missa att upptäcka / undlåta att byta ut trasig fläkt snabbt kan göra att oljudet återvänder. Även OVK-mannen som var här sa att hela systemet är kass och känsligt för mänskliga fel, och att man borde byta ut mot fläkt på taket. Detta verkar dock inte styrelsen intresserade av pga höga kostnader.
Frågor:
1. Om oljudet kvarstår efter åtgärder och återbesiktning, är det korrekt att styrelsen är skyldig att undersöka ljudet givet de höga ljudnivåerna, med hänvisning till Boverket? Se relevant utklipp nedan (fetstil tillagt av mig).
2. Enligt stadgar är medlemmen ansvarig för ventilationen vad gäller de egna fläktar, inkl. underhåll. Detta innebär att medlemmarna har ålagts att betala för åtgärder om man fått anmärkning, inkl. eventuellt byte av fläkt, som verkar kostar tiotusentals kronor. Nu drabbas inte jag personligen av detta just denna gång, men är detta korrekt att man får lägga detta på medlemmen?
Från boverket https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/skydd-mot-buller/bostader/
"Ljud i bostäder som orsakas av byggnadens installationer och motordrivna anordningar ska uppfylla de krav på högsta sammantagna ljudnivåer som framgår av tabell 2:6 och tabell 2:7.
Kraven ska uppfyllas vid representativa förhållanden för de aktuella ljudkällorna.
Kraven gäller inte för ljud från sådana installationer eller motordrivna anordningar som brukaren själv råder över och som inte medför att ljudnivåerna i någon annan bostad överskrids.
Tabell 2:6 Högsta tillåtna sammantagna ljudnivåer i bostäder från byggnadens installationer eller motordrivna anordningar
Kort version / TDLR: Flera av medlemmarna har problem med ljud som åtminstone delvis kommer från ANDRAS fläktar, vilket fastställs genom att tillfälligt stänga av egen fläkt och fortfarande höra ett brummande/vibrerande ljud. Nu när fläktarna efter OVK definitivt är korrekt inställda, låter även egna fläktar mer än innan = ännu högre sammanlagt ljud.
Mer utförlig version:
Jag och flera medlemmar har länge störts av störande ljud från ventilationen, och även de lgh som fått godkänd OVK har störande ljud, som enligt besiktningsmannen troligtvis kommer från andra medlemmars trasiga, smutsiga (ej korrekt underhållna), eller felinställda fläktar. Efter mätning uppgår ljudet till långt över de rekommenderade gränser för kontinuerligt ljud som anges av boverket m.fl., även i helt andra rum som t.ex. sovrum. Efter OVKn har flera fläktar ställts in korrekt (inklusive våran, de flera fläktar gick på för låg effekt vilket antagligen berodde på att de lät för mycket. Nu har de justerats upp för att ge korrekt ventilationsflöde).
Nu har lägenheter med anmärkning fått ett par månader på sig att åtgärda anmärkningar. Jag hoppas att det kan åtgärda oljudet, men är tveksam då jag tänker att minsta lilla ouppmärksamhet från en medlem vad gäller att ställa in fläkten fel, missa att rengöra korrekt, eller missa att upptäcka / undlåta att byta ut trasig fläkt snabbt kan göra att oljudet återvänder. Även OVK-mannen som var här sa att hela systemet är kass och känsligt för mänskliga fel, och att man borde byta ut mot fläkt på taket. Detta verkar dock inte styrelsen intresserade av pga höga kostnader.
Frågor:
1. Om oljudet kvarstår efter åtgärder och återbesiktning, är det korrekt att styrelsen är skyldig att undersöka ljudet givet de höga ljudnivåerna, med hänvisning till Boverket? Se relevant utklipp nedan (fetstil tillagt av mig).
2. Enligt stadgar är medlemmen ansvarig för ventilationen vad gäller de egna fläktar, inkl. underhåll. Detta innebär att medlemmarna har ålagts att betala för åtgärder om man fått anmärkning, inkl. eventuellt byte av fläkt, som verkar kostar tiotusentals kronor. Nu drabbas inte jag personligen av detta just denna gång, men är detta korrekt att man får lägga detta på medlemmen?
Från boverket https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/skydd-mot-buller/bostader/
"Ljud i bostäder som orsakas av byggnadens installationer och motordrivna anordningar ska uppfylla de krav på högsta sammantagna ljudnivåer som framgår av tabell 2:6 och tabell 2:7.
Kraven ska uppfyllas vid representativa förhållanden för de aktuella ljudkällorna.
Kraven gäller inte för ljud från sådana installationer eller motordrivna anordningar som brukaren själv råder över och som inte medför att ljudnivåerna i någon annan bostad överskrids.
Tabell 2:6 Högsta tillåtna sammantagna ljudnivåer i bostäder från byggnadens installationer eller motordrivna anordningar
| Utrymmen | Ekvivalent ljudnivå för kontinuetliga bredbandiga ljud LAeq [dB] | Ekvivalent ljudnivå, för ljus som innehåller tydligt hörbara variationer eller toner LAeq [dB] | Maximal ljudnivå LAFmax [dB] |
| I utrymmen för sömn och vila eller daglig samvaro | 30 | 25 | 35 |
| I utrymmen för måltider | 35 | — | — |
Hur gammalt är vent.systemen? Har grejorna suttit där i decennier får man väl utgå från att ljuddämpningen har varit korrekt en gång i tiden.
Vanligt fel är utslitna lager i motorerna. Kan ge ett högre ljud.
Sedan är det väl så som du beskriver, boende har lessnat på motor/fläktljud och vridit ner varvtalet, som sedan OVK:n har anmärkt på.
Sedan är det väl så som du beskriver, boende har lessnat på motor/fläktljud och vridit ner varvtalet, som sedan OVK:n har anmärkt på.
Svaret är ja, det finns en gränsdragningsfråga kring underhåll av ventilationsanläggningar och därmed finns en möjlighet att lägga underhållet av en fläkt inne i lägenheten på bostadsrättshavaren. Men kanalerna som lämnar lägenheten har föreningen underhållsansvar för.
Här låter det som att detta underhållsansvar är för tekniskt komplicerat för de enskilda bostadsrättshavarna. Motionera till stämman om att ansvaret flyttas till föreningen så att ett helhetsgrepp kan tas för ventilationsanläggningen. Föreningen kan också tillfälligt överta underhållsansvar från bostadsrättshavarna om stämman beslutar det, jämför stambyte och badrumsrenoveringar. Styrelsen kan inte lösa detta.
Här låter det som att detta underhållsansvar är för tekniskt komplicerat för de enskilda bostadsrättshavarna. Motionera till stämman om att ansvaret flyttas till föreningen så att ett helhetsgrepp kan tas för ventilationsanläggningen. Föreningen kan också tillfälligt överta underhållsansvar från bostadsrättshavarna om stämman beslutar det, jämför stambyte och badrumsrenoveringar. Styrelsen kan inte lösa detta.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nästa fråga gäller om kommunen vid en tillsyn kan förelägga föreningen att agera. Svaret är ja. Om anmälan görs till kommunens miljönämnd och den efter utredning av ljudnivån förelägger föreningen att åtgärda så måste föreningens styrelse göra det. Styrelsen kan t ex kräva att de bostadsrättshavare med ljudliga fläktar genomför underhåll. Vägrar någon att agera efter styrelsens tillsägelse kan styrelsen göra underhållet och medlemmen får betala för åtgärden.
Redigerat:
Tack för tydliggörande. Ja, det får nog bli en motion, men ett helhetsansvar verkar inte vara en populär lösning hos styrelsen åtminstone. Men, om man motionerar blir det omröstning för hela föreningen? Det har diskuterats (men verkar ha blivit avskrivet lika fort) en lösning där man anställer någon tekniskt kunnig för att tillse och vid behov rengöra/serva/byta ut fläktar.Claes Sörmland skrev:
Svaret är ja, det finns en gränsdragningsfråga kring underhåll av ventilationsanläggningar och därmed finns en möjlighet att lägga underhållet av en fläkt inne i lägenheten på bostadsrättshavaren. Men kanalerna som lämnar lägenheten har föreningen underhållsansvar för.
Jag undrar också vad man kan göra om en egen fläkt är för högljudd, trots att vår är helt ny. OVK-kontrollanten sa att såna här fläktar typ alltid är högljudda, men det finns varianter som låter ”lite mindre”.
Jag vet inte hur gamla de är så jag inte bott här så länge, men säkert tiotals år gamla. Däremot har ju enskilda fläktar bytts ut under åren, men kan också tänka mig att vissa boende inte har gjort det på länge. Vissa visar sig inte ens veta att vi har ett sådant system som vi har, eller att de är ansvariga för egen fläkt.E etompau skrev:Hur gammalt är vent.systemen? Har grejorna suttit där i decennier får man väl utgå från att ljuddämpningen har varit korrekt en gång i tiden.
OVK-kontrollant nämnde också lager som en orsak.
För att förtydliga så har alltså varvtalen justerats i samband med OVK - om det var det enda ”felet” i en lägenhet har de fixat det på plats och sedan har lägenheten inte fått någon anmärkning.
Gissar att grejorna inte är bättre än så här. Mekaniska vent.aggregat i en lägenhet ger alltid upphov till diverse ljud. Har sedan fläktmotorerna slitna lager så kan motorljudet öka.
Vent.systemet ska uppfylla de krav som rådde vid inst.tillfället. Nya regler kan inte retroaktivt appliceras på anläggningen.
Ev. kan det räcka med lagerbyte för några hundra kronor i motorerna för att ljudnivån ska sjunka.
En inlämnad motion kan antingen avslås eller beviljas av styrelsen. Någon omröstning på årsmötet lär inte gå att få till stånd på detta vis.
Tänk på att en ev. ombyggnad av fastighetens vent.system faller på er som medlemmar att pröjsa.
Vent.systemet ska uppfylla de krav som rådde vid inst.tillfället. Nya regler kan inte retroaktivt appliceras på anläggningen.
Ev. kan det räcka med lagerbyte för några hundra kronor i motorerna för att ljudnivån ska sjunka.
En inlämnad motion kan antingen avslås eller beviljas av styrelsen. Någon omröstning på årsmötet lär inte gå att få till stånd på detta vis.
Tänk på att en ev. ombyggnad av fastighetens vent.system faller på er som medlemmar att pröjsa.
Tack för svar. Menar du att medlemmar får betala ombyggnad av ventilationssystem eftersom det i stadgarna står att man är ansvarig för egen fläkt? Innebär det verkligen att man skulle vara ansvarig för kostnaderna för att bygga om till gemensamt fläktsystemet (”fläkt på taket”)?E etompau skrev:Gissar att grejorna inte är bättre än så här. Mekaniska vent.aggregat i en lägenhet ger alltid upphov till diverse ljud. Har sedan fläktmotorerna slitna lager så kan motorljudet öka.
Om du räknar med arbetet med ett lagerbyte lär det snarare handla om en kostnad mellan 5-15 tkr. Om man ens kan hitta en hantverkare som vill göra ett småjobb, inte det lättaste 2025. Av det skälet lönar sig normalt inte pysselreparation, man byter hellre större delar som ger större fakturor. Om man kan mecka själv är det en annan sak, då blir det ju väldigt billigt som du säger. Men lägenhetsboende och mecka...E etompau skrev:
Styrelsen kan inte avslå en motion till stämman. Stämman beslutar om den.E etompau skrev:
En motion ska behandlas på årsmötet. Styrelsen kan lämna sina synpunkter och rekommendationer och till exempel föreslå att den inte tillstyrks, men den kan inte hindra att motionen tas upp. Troligen är årsmötet nu i vår, men om det vore lång tid till årsmötet finns även möjligheten att begära en extra stämma, i stadgarna anges hur många medlemmar som behövs för detta.E etompau skrev:Gissar att grejorna inte är bättre än så här. Mekaniska vent.aggregat i en lägenhet ger alltid upphov till diverse ljud. Har sedan fläktmotorerna slitna lager så kan motorljudet öka.
Nej man kan inte vara ansvarig för underhåll utanför lägenheten i en bostadsrättsförening. Det skulle bryta mot bostadsrättslagen. Men man kan vara ansvarig underhållet av en fläkt inne i lägenheten om det står så i stadgarna.kvadratmetern skrev:
Jag vill bara tydliggöra att vår fläkt byttes för bara någon månad sen, den är helt ny.Claes Sörmland skrev:
Om du räknar med arbetet med ett lagerbyte lär det snarare handla om en kostnad mellan 5-15 tkr. Om man ens kan hitta en hantverkare som vill göra ett småjobb, inte det lättaste 2025. Av det skälet lönar sig normalt inte pysselreparation, man byter hellre större delar som ger större fakturor. Om man kan mecka själv är det en annan sak, då blir det ju väldigt billigt som du säger. Men lägenhetsboende och mecka...
Styrelsen kan inte avslå en motion till stämman. Stämman beslutar om den.
När jag skriver detta inser jag att jag missat att påpeka något viktigt. Hos oss låter badrumsfläkten som en jetmotor men köksfläkten har vi absolut 0 problem med. Men hon andra kan det vara köksfläkten som låter mer, eller endast köksfläkten som låter. Och sen finns det här ”bakgrundsljudet” som hos oss finns kvar även om man tillfälligt stänger av badrumsfläkten, det kommer från ”gångarna” där om man öppnar takluckan. Alltså inte från vår egen fläkt.
Detta sammantaget gör mig lite tveksam till att de bara är så att dessa fläktar är dåliga… en helt ny badrumsfläkt orsakar problem på vissa ställen och inte andra, plus ”annat” ljud som inte kommer från vår lägenhet men som hörs in i vårt sovrum när man ska försöka sova…
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Renoverare
· Falun
· 171 inlägg
Eftersom bostadsrättsföreningens enda intäkter kommer från medlemmarna (de boende) genom månadsavgiften kommer kostnaden på ett eller annat sätt att trilla ner på medlemmarna, antingen direkt eller indirekt.kvadratmetern skrev:
Jag tror realistiskt du har tre alternativ här:kvadratmetern skrev:
Jag vill bara tydliggöra att vår fläkt byttes för bara någon månad sen, den är helt ny.
När jag skriver detta inser jag att jag missat att påpeka något viktigt. Hos oss låter badrumsfläkten som en jetmotor men köksfläkten har vi absolut 0 problem med. Men hon andra kan det vara köksfläkten som låter mer, eller endast köksfläkten som låter. Och sen finns det här ”bakgrundsljudet” som hos oss finns kvar även om man tillfälligt stänger av badrumsfläkten, det kommer från ”gångarna” där om man öppnar takluckan. Alltså inte från vår egen fläkt.
Detta sammantaget gör mig lite tveksam till att de bara är så att dessa fläktar är dåliga… en helt ny badrumsfläkt orsakar problem på vissa ställen och inte andra, plus ”annat” ljud som inte kommer från vår lägenhet men som hörs in i vårt sovrum när man ska försöka sova…
1. Lev med ljudet.
2. Engagera dig i styrelsen och arbeta från denna plattform med fläktfrågan. Förutsatt att du kan leva med det ljud som alltid kommer från sådana här system när alla fläktar är reparerade.
3. Flytta till en tystare lägenhet.
Jo såklart. Jag trodde syftade att det nödvändigtvis skulle falla ut som en klumpsumma i anslutning till bytet. Vi har bra kassa och rörelseresultat i föreningen.Renoverings-Pettson skrev: