Vad tycker du om Energimarknadsinspektionen?

• Antal röster
    43
Vi får väl höja skatterna på arbete! :)

-MH- skrev:
God Jul, ertol! Må du ha räd att ha granen tänd i alla fall till Annandagen! ;)
Nog har jag råd, men det finns roligare saker att lägga pengarna på, tycker åtminstone jag.

Må tomten befria dig från din besserwisserattityd ;)

Synd att du kände dig tvungen att komma med ett fånigt personligt påhopp. :(

-MH- skrev:
Synd att du kände dig tvungen att komma med ett fånigt personligt påhopp. :(
Sorry, blev bara så less på din attityd.

Intressant läsning i media idag förresten - 900 miljoner tjänade Vattenfall på att kärnkraftverken stod stilla.

Kanske man skulle köpa sig ett kärnkraftverk...

Jag menar 900 mille för att stå still - inte illa...

Har du fått nåt svar på ditt brev?

ertol skrev:
Sorry, blev bara så less på din attityd.

Intressant läsning i media idag förresten - 900 miljoner tjänade Vattenfall på att kärnkraftverken stod stilla.
"-I och med att priserna var högre så tjänade vi bra, säger han i dokumentären. Men han menar också att det här är kortsiktigt och att bolaget under en längre tidsperiod förlorat på att kärnkraften gått så dåligt."

"Det är inte många marknader som fungerar så att den som levererar dåligt tjänar mer" säger energikonsulten. (Fritt citerat)...

Nej absolut ytterligare ett bevis på en icke fullt fungerande marknad.

Så, när bönderna gör ett dåligt jobb och får ut mindre vete på marknaden går priset... Upp? Ner?

Priset går upp men bara något pga att det finns en större marknad än bara Sverige. Men den enskilde bonden förlorar rejält på att inte kunna leverera. Han har ju inget att sälja till det höga priset.....Vattenfall däremot...

För grödor, metaller och många andra basvaror finns det en världsmarknad och "missväxt" uppstår normalt inte samtidigt i hela världen. Så är inte fallet i den nordiska elmarknaden. (tyvärr finns det också en massa handels-protektionism och subventioner, inte minst i EU som hindrar fullständig konkurrens).

Det är klart att det går att hålla ett lågt pris. Snart är det mest skatt och skatt på skatt. Vindkraften betalas genom certifikat. Dessa certifikat får du och jag betala - men vi får dock inga aktier, vilket hade varit rimligt. Danskarna, som mest kör med kolkraft behöver svensk el och har klagat på till EU att Sverige inte levererar när de vill dvs när det är vindstilla i Danmark för då fungerar inte deras energiförsörjning. Detta leder med automatik till högre priser på den nordiska elbörsen och i Sverige.

Klippte man av ledningarna till Danmark och den planerade till Baltikum så kan vi framgent ha ett lågt pris ut till konsumenterna. Men i sann EU-anda skall vi naturligtvis ha det lika bra eller dåligt som resten av kontinenten med sina relativt varma vintrar. Så lyder riksdagens nuvarande politiska doktrin!

ertol skrev:
Ja, och inte lär staten försöka pressa ner priserna heller vi regleringar osv. då de själva tjänar grymma pengar på höga elpriser i form av moms på energi.
25% på 95öre är mkt mer än 25% på 30öre....

P
vojma skrev:
Kanske man skulle köpa sig ett kärnkraftverk...

Jag menar 900 mille för att stå still - inte illa...

Har du fått nåt svar på ditt brev?
Detta är väl ett av problemen. Staten har sett till att inte vem som helst får starta kärnkraftverk så marknaden domineras av de tre stora som tillsammans äger våra kärnkraftverk.

På vissa andra marknader brukar höga vinstmarginaler dra till sig andra som etablerar sig och vill vara med och dela på kakan och då kan det uppstå någon form av prispress som vi kunder kan dra nytta av. Men så länge som staten hindrar andra från att bygga kärnkraftverk så har vi detta oligopol på elmarknaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.