Vad tycker du om Energimarknadsinspektionen?

• Antal röster
    43
Marknaden är fullständigt osund, men det är väl knappast energimarknadsinspektionens fulla ansvar, snarare våra politikers. Marknaden har avreglerats och beslut har tagits om att priset sätts på marginalen, dvs den sista och dyraste kWh som produceras sätter spotpriset för hela marknaden. MEN i Sverige har vi med skattemedel byggt upp den infrastruktur och produktionsplatser som vattenfall äger. Det kostar som jämförelse under 10 öre att producera en kWh med vattenkraften.

Vi borde helt enkelt ha en annan prissättningsmodell på elen, någon form av medelpris för den totala spotförbrukningen. Men då hade ju farbror staten (och energibolagen) förlorat oerhörda pengar...det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna.

Och vem producerar i så fall elen på vintern, när det är dyrare att producera än de får ut när de säljer? Vill du ha medelpris, bind över ett år.

-MH- skrev:
Och vem producerar i så fall elen på vintern, när det är dyrare att producera än de får ut när de säljer? Vill du ha medelpris, bind över ett år.
Att tvinga dem, det är ju energimarknadsinspektionens framtida jobb ju ;) Varje bolags tillstånd måste ju innehålla en klausul om att producera för att möta marknadens behov (inte bara maximera vinst) anpassat till energislagets möjligheter (vindkraft, vattenkraft, kärnkraft osv...). Och myndigheten måste få supertunga vitesbelopp att jobba med om bolagen inte levererar.

Missförstår du kritiken mot systemet avsiktligt. OM jag binder på ett år får jag ju ett medelpris av spotpriset plus bolagets avanser på ett år. MEN även detta pris har satts på marginalen och innehåller såväl mycket billigt producerad el, och en viss del dyrt producerad el. Men spotpriset är inget medelpris, det är "dyrast vinner" prissättning. För de svenska billiga energislagen (inte vindkraften) så innebär prissättningsmodellen bara enorma marginaler.

Redigerat:
jaso skrev:
Vad har du själv åstadkommit förutom att ta myndighetspersonalens tid och därmed orsakat mig som skattebetalare en onödig kostnad?

Du kommer med påståenden om att elkundernas kostnader ökar absurt mycket och att marknaden blir allt sjukare. Det förefaller vara så att dina påståenden är absurda och sjuka. Jag emotser dina bevis för dina påståenden - bra statistiksammanställning och gärna i jämförelse med övriga EU och världen.

Sverige har enligt min uppfattning en väl fungerande elmarknad rent generellt. Hade det inte varit för de höga energiskatterna hade det dessutom varit riktigt billigt (runt hälften av elpriset är skatt). Men staten vill inte att det ska vara för billigt eftersom det skulle öka vår konsumtion av el. Skulle alltså elpriserna bli lägre kan man räkna med att skatterna höjs istället. Under de senaste åren har det väl knappast varit några absurda ökningar av råpriset på el. Många med rörligt pris är kanske förgrymmade över att de fick betala dyrt förra vintern. De vill ha kakan och samtidigt äta den... när det rörliga priset går ner är det frid och fröjd, när det går upp är det ramaskri. Varför inte teckna fast avtal om det har betydelse?

Förövrigt verkar myndigheten producera en hel del bra förslag. Jag tog en titt bara på nyhetssidan och såg kreativa och väl underbyggda förslag (nettodebiteringen för småskalig produktion kommer göra att många kan börja med vind- och solkraft hemmavid, förhandsbeslut om vilka nätavgifter som får tas ut istället för efterkontrollen m.m.). Precis så som jag vill att en myndighet ska agera. Men du har väl inte bemödat dig med att titta där eftersom du skickade mailet till myndigheten?
Så systemet med marginalprissättning är ett bevis på en väl fungerande fri marknad?

Norrbottenstorpet, du vill att man skall förstatliga all kraftproduktion i Sverige? Eller tänkte du bara att man skulle införa prisreglering?

Marginalprissättning är normalt på fria marknader. Vår mat säljs tex på samma sätt. Bensinen i min bil säljs med marginalprissättning, pelletsen i min panna.

Och de stora pappersbolagen som klagar på sitt elpris säljer sin produktion med marginalprissättning.

Redigerat:
-MH- skrev:
Ertol, tror du alla 100-tals elproducenter i Sverige lever i maskopi med varandera?
Du menar de hundratals promillebolagen? Nej, de lever knappast i symbios med de tre stora som dikterar villkoren. Dock sitter de små i knät på Vattenfall, Eon och Fortum. I min hemkommun köper jag el från Eon när jag handlar av det kommunala elbolaget.

ertol skrev:
Du menar de hundratals promillebolagen? Nej, de lever knappast i symbios med de tre stora som dikterar villkoren.
Vilka villkor menar du? Tror du inte de får sälja sin el billigare om de vill?

Dock sitter de små i knät på Vattenfall, Eon och Fortum.
På vilket sätt?

I min hemkommun köper jag el från Eon när jag handlar av det kommunala elbolaget.
Nej, det tror jag inte. Du köper kanske el av kommunen, och använder Eons nät för att få hem elen?

-MH- skrev:
Norrbottenstorpet, du vill att man skall förstatliga all kraftproduktion i Sverige? Eller tänkte du bara att man skulle införa prisreglering?
Prisreglering självklart. Jag är normalt inte alls för statligt ägande ideologiskt, men har på senare år insett svårigheten med att infrastrukturberoende produkter, eller produkter som kräver enorma investeringar, läggs helt till marknadens godtycke. Konkurrens kommer inte att uppstå på en sådan liten marknad som Sverige är och kunderna får betala notan.

Marginalprissättning är normalt på fria marknader. Vår mat säljs tex på samma sätt. Bensinen i min bil säljs med marginalprissättning, pelletsen i min panna.
Dels är det inte riktigt sant. Det finns inte ett pris på ketchup, inte ens om du inskränker dig på att titta bara på Felix ketchup. Dels är det prissättningsmodell som förutsätter en konkurrens, dvs den som sänker sitt pris får sälja mer och gör således en större omsättning och vinst, allt enligt "lagen om tillgång och efterfrågan". Den lagen är inte rådande på elmarknaden. Om efterfrågan från marknaden varierar, främst pga väder, men tillgången styrs av i huvudsak tre aktörer som tjänar på att hålla nere tillgången kommer aldrig en riktigt konkurrens att råda. Med andra ord, priset till kunden varierar aldrig mellan bolagen en given dag (spotpriset gäller all handel), istället varierar de olika produktionsbolagens marginaler. Vattenfall gnuggar händerna av att elproduktionen i Sverige inte riktigt räcker till, och att el då importeras från t.ex. Danmark, eller produceras av elkraftsreserven (olja) eftersom den billiga vattenkraftselen och kärnkraftselen de producerar då säljs till oerhörda marginaler.

Redigerat:
Så priset på telefoni, bredband, tåg, flyg och buss borde också vara reglerat? Men inte olja, pellets, flis, kol eller andra energisorter? Bensinen prissätts på precis samma sätt som el, men där skall det inte regleras?

Jag försöker förstå varför just el är så viktigt att vi skall frångå principen vi har för så gott som allt annat, dvs inga statliga regleringar? Mat, bensin, arbetskraft...

Prisregleringar tenderar att leda till brist. Jag tror det skulle bli värre med försök till reglering. Och det tror så gott som samtliga partier såvitt jag känner till.

Varför tror du Vattenfall tjänar mer på att deras kraftverk står stilla? Om det vore så, skulle de rimligtvis inte starta dem igen.

-MH- skrev:
Så priset på telefoni, bredband, tåg, flyg och buss borde också vara reglerat? Men inte olja, pellets, flis, kol eller andra energisorter? Bensinen prissätts på precis samma sätt som el, men där skall det inte regleras?
Om man har en obefintlig marknad som aldrig kan skapa reell konkurrens så kanske viss typ av reglering behövs. Telefoni är ett exempel på en fungerande avreglering. Det har blivit avsevärt mycket billigare att ringa, och det dyker upp prispressande alternativ hela tiden, inte minst genom IP-telefoni och skype mm. På elsidan är de enda nya producenterna vindkraftselbolag, som har en produkt som endast är lönsam om de får betydande subventioner? Kärnkraften skulle kunna vara lönsam i stor skala, om vi tordes bygga ut den, men vi lever än så länge med gammal trångsynt rädsla, som gjort att vi ganska nyligt lagt ned kärnkraftverk snarare än byggt nya.

I dina exempel så är ju tåg, flyg och buss delvis reglerade i Sverige t.ex. via rikstrafiken, länstrafik eller kommunala bussbolag. Fullständiga marknadskrafter styr inte.

Prisregleringar tenderar att leda till brist.
Det kanske snarare är en produktionsreglering som jag vill ha. Dvs se till att det inte underproduceras el.

Varför tror du Vattenfall tjänar mer på att deras kraftverk står stilla? Om det vore så, skulle de rimligtvis inte starta dem igen.
Det tror jag inte, men de har möjligheten att styra sin produktion efter pris och efterfrågan. Finns ingen anledning för dem att "flöda marknaden" så att priset sjunker och därmed sänka sina försäljningsmarginaler.

Ser du verkligen ingen skillnad på hur priset sätts på ketchup och el?

Och du vet att elmarknaden är obefintligt utan reell konkurrens eftersom...?

Ett par felaktigheter som jag vill rätta med en gång:

Det har kommit till flera olika sorters elproducenter från biobränsle, mer än från vind. De hade vi inte sett om priset subventionerats för att glädja folket. det viktigast är dock de stora investeringar som görs inom industrin för att spara el. Något vi inte hade haft om de hade fått elen till skänks.

Flyg, tåg och jag tror även buss är numera helt avreglerat i Sverige. Vem som helst får starta ett bolag och erbjuda tjänst. Stat och kommuner köper in en del transporttjänster, precis som man köper städtjänster och byggtjänster från andra marknader.

Elmarknaden är inte reglerad för att staten använder el. (Elnäten är reglerade med koncession, men det tror jag all vet vid det här laget).

Givetvis har vattenfall möjlighet att styra sin prodduktion efter pris och efterfrågan, det har alla bolag. Men inte alla tjänar på att höja priset för att minska efterfrågan, tvärtom kan det vara mycket svårt, för då tappar man volym.

Jag har svårt att tänka mig att någon som säljer ketchup under produktionskostnaden.

-MH- skrev:
Jämför gärna industriernas pris, dvs vad elen kostar utan skatter. Då är Sverige bland de billigaste. Så det är inte elbolagen som gör elen dyr, utan skatterna som har höjts.

Ertol, tror du alla 100-tals elproducenter i Sverige lever i maskopi med varandera?
Jag tror du blandar ihop elproducenter med elhandlare, det finns drygt hundra elhandlare i Sverige men vilka 100-tals elproducenter menar du? Det finns säkert 100-tals producenter men eftersom de tre största producenterna, Vattenfall, E-On och Fortum, är såpass mycket större än resterande, exempelvis vindkraftverkägare, så är det inte omöjligt att lite maskopi förekommer. I alla fall är inte konkurrensen så särskilt stor när dessa tre största ägare äger ca 80% av elproduktionen i Sverige.

Nej, det är skillnad på producenter och handlare.

Tre bolag har mindre än 80% av marknaden? Det låter som en ganska normal fördelning, och om du tror att de agerar i maskopi skall du givetvis anmäla dem till konkurrensverket. På mobiltelefoner (dvs själva luren) har de tre största 67% av marknaden (i världen), och för mobiltelefoni i Sverige har de tre största över 90% av marknaden för mobila samtal och datatjänster. På fast telefoni har dock de tre största bara 85% av marknaden.

-MH- skrev:
Och du vet att elmarknaden är obefintligt utan reell konkurrens eftersom...?

Jag har svårt att tänka mig att någon som säljer ketchup under produktionskostnaden.
Det tror inte jag heller.

Men skillnaden är att du hittar ketchup där priset ut till kund varierar säkert 100% (typ Konsum nära i Stockholms innerstad, till Willys på någon stormarknad).

För el märker jag tydligt att ingen egentlig konkurrens finns när priset ut till kund på elen varierar någon futtig procent och det är bara bolagens påslag/avanser utöver spotpriset som faktiskt gör någon skillnad. Det är inte egentlig konkurrens.

Nej jag tror inte de är i maskopi. Menade mer att konkurrensen inte är så särskilt stor.
Att jämföra elproduktion med mobiltillverkning tycker jag känns fel. På en telefonmarknad kan i teorin en liten tillverkare ta sig in med en bra prudukt och ett relativt lågt pris. På elmarknaden fungerar det inte riktigt så, som en liten aktör säg en vinkraftverksägare, så har du inget att hämta genom att vare sig producera extra bra el eller sänka ditt pris. Man föå betalt enbart efter efterfrågan på el i stunden och denna efterfrågan blir större om tillgången minskar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.