Vad tycker du om Energimarknadsinspektionen?

• Antal röster
    43
Med tanke på de senaste årens elprisutveckling kunde jag inte hålla mig från att maila Energimarknadsinspektionens VD och fråga vad de gör egentligen. Ska bli spännande att se om man får nåt svar...

---

Hej!

Här kommer en kort liten fråga - vad gör ni egentligen?

År efter år stiger elkundernas elkostnader absurt mycket och marknaden blir allt sjukare. Hos en aktör som er förväntar man sig kraftfulla uttalanden och ett tydligt patos för kunderna. Men det enda jag har sett ifrån Energimarknadsinspektionens sida är några strörapporter, som t ex den drygt ett halvår efter att Norge ska ha strypt elen till Sverige, och några enstaka viskningar till förslag.

Du ska inte känna att du behöver redogöra för era arbetsuppgifter, jag har läst en del om er myndighet och vet vad tanken är. Däremot vore det väldigt intressant om du/ni kunde lista en handfull av de åtgärder som ni är mest stolta över, ett litet axplock av vad Energimarknadsinspektionen åstadkommit för mig som elkund under de senaste åren.

Tack på förhand!

Mvh

Edit: Det kanske hamnade i fel forum nu?
---

Redigerat:
Vad har du själv åstadkommit förutom att ta myndighetspersonalens tid och därmed orsakat mig som skattebetalare en onödig kostnad?

Du kommer med påståenden om att elkundernas kostnader ökar absurt mycket och att marknaden blir allt sjukare. Det förefaller vara så att dina påståenden är absurda och sjuka. Jag emotser dina bevis för dina påståenden - bra statistiksammanställning och gärna i jämförelse med övriga EU och världen.

Sverige har enligt min uppfattning en väl fungerande elmarknad rent generellt. Hade det inte varit för de höga energiskatterna hade det dessutom varit riktigt billigt (runt hälften av elpriset är skatt). Men staten vill inte att det ska vara för billigt eftersom det skulle öka vår konsumtion av el. Skulle alltså elpriserna bli lägre kan man räkna med att skatterna höjs istället. Under de senaste åren har det väl knappast varit några absurda ökningar av råpriset på el. Många med rörligt pris är kanske förgrymmade över att de fick betala dyrt förra vintern. De vill ha kakan och samtidigt äta den... när det rörliga priset går ner är det frid och fröjd, när det går upp är det ramaskri. Varför inte teckna fast avtal om det har betydelse?

Förövrigt verkar myndigheten producera en hel del bra förslag. Jag tog en titt bara på nyhetssidan och såg kreativa och väl underbyggda förslag (nettodebiteringen för småskalig produktion kommer göra att många kan börja med vind- och solkraft hemmavid, förhandsbeslut om vilka nätavgifter som får tas ut istället för efterkontrollen m.m.). Precis så som jag vill att en myndighet ska agera. Men du har väl inte bemödat dig med att titta där eftersom du skickade mailet till myndigheten?

Förr eller senare tenderar alla energislag att kosta detsamma per kWh. Skulle något vara extra billigt och kan användas på ett någorlunda bekvämt sätt så byter privatpersoner och företag till det för tillfället billigaste energislaget och därmed är systemet självutjämnande.

En liten jämförelse där vi tex betalar 13 kr litern för bensin/diesel vilket motsvarar ungefär 1.30 kr per kWh. Elpriset är alltså inte på något sätt speciellt högt så länge det håller sig runt nuvarande pris. Sticker det däremot iväg mot ett par kronor kWh i medelpris per månad så är ju saken en annan.

Här http://www.vattenfall.se/sv/rorligt-elpris-historik.htm kan man se det pris som elen kostat varje månad sen 2008. Priserna är exklusive elskatter och moms. Den enda månaden som sticker ut lite är feb 2010 men det var också en speciell månad med kallt och många stillastående producenter. Klagade någon tex på de höga elpriserna sommaren 2008?

Medelpriset under 2008: 58.3 öre 2009: 48,4 öre 2010 (Fram tills idag): 59,6 öre

Redigerat:
Energimarknadsinspektionen tillåter elbolagen att höja nätavgifterna nästa år. Höjningen har varit 8% varje år nu! Varför tror ni bolagen gör stora vinster? Inspektionen är fullständigt värdelös!

R Göran skrev:
Energimarknadsinspektionen tillåter elbolagen att höja nätavgifterna nästa år. Höjningen har varit 8% varje år nu! Varför tror ni bolagen gör stora vinster? Inspektionen är fullständigt värdelös!
En annan orsak kan vara att en viss regering ålade elbolagen att gräva ner luftledningarna så att inte gudrunstormens elavbrott skulle återupprepas. :D

jaso skrev:
Vad har du själv åstadkommit förutom att ta myndighetspersonalens tid och därmed orsakat mig som skattebetalare en onödig kostnad?
Jag försöker ju öppna ögonen på sådana som dig, det vore väl en prestation i sig ;)

jaso skrev:
Du kommer med påståenden om att elkundernas kostnader ökar absurt mycket och att marknaden blir allt sjukare. Det förefaller vara så att dina påståenden är absurda och sjuka. Jag emotser dina bevis för dina påståenden - bra statistiksammanställning och gärna i jämförelse med övriga EU och världen.

Några exempel på det sjuka med elmarknaden:
  • Statliga Vattenfall tjänar inget på att ha kärnkraften i drift. När tillgången på el är låg är priserna högre så det finns inget incitament hos Vattefall att ha en hög produktion. Om du tjänar lika mycket pengar på halvdagar tror jag inte du skulle jobba heltid - och om det inte är ett sjukt system så vet jag inte vad som är det?
  • Villaägarna har ett bra förslag till hur man kan öka kärnkraftsutnyttjandet - hindra samägande av kärnkraft och vattenkraft (det ska inte lösa sig att ha kärnkraften stående och istället ta igen den förlusten på höga vattenkraftspriser: http://www.villaagarna.se/portal/pa..._dad=portal&_schema=PORTAL&element_id=1740398
  • Vattenfall hade 2006 19,5 miljarder, 2007 22 miljarder och 2008 24 miljarder i vinst. Ändå ska vi kunder betala med ytterligare höjda avgifter när nätet ska grävas ner. De har en vinstmarginal som legat över 70 %! En rapport från Villägarna meddelade att varje småhusägare bidrar med ca 5 000 kr per år i ren vinst till elbolagen. Vinst = pengar på elbolagets konto när alla kostnader (inklusive löner) är betalda.
  • Höga elpriser motverkar svensk industri och driver jobb utomlands. Det är knappast bra. Färskt exempel: http://www.e24.se/business/ovrig-industri/elpriset-tvingar-rottneros-stoppa-produktionen_2489307.e24
  • Här finns för övrigt en intressant artikel om varför kärnkraften utnyttjas så mycket bättre i Finland jämfört med Sverige - där styr ingenjörerna, inte ekonomerna: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/karnkraft/article3025685.ece
  • –Visst är det så att det gynnar oss när det är höga elpriser, säger Toni Kekkinen, chef för elhandel på Fortrum.
jaso skrev:
Men du har väl inte bemödat dig med att titta där eftersom du skickade mailet till myndigheten?
Jag har tittat och jag är till skillnad från dig inte alls imponerad.

cem77 skrev:
Klagade någon tex på de höga elpriserna sommaren 2008?

Medelpriset under 2008: 58.3 öre 2009: 48,4 öre 2010 (Fram tills idag): 59,6 öre
Är det inte otroligt irrelevant att redovisa ett snittpris sett över ett år? På vintern går det kopiöst mycket mer el och då är priset också kopiöst mycket högre per kilowatttimme. En månad på vintern motsvarade för mig (i alla fall innan jag bytte till bergvärme) fem sommarmånader förbrukningsmässigt.

När jag köpte mitt första hus 1995 betalade jag 23,46 öre/kWh. Idag ca 15 år senare betalar jag 93,2 öre/kWh. En ökning med i runda slängar 300%. Vad mer har ökat med 300%??? Inte min lön i alla fall...

cem77 skrev:
Klagade någon tex på de höga elpriserna sommaren 2008?
Nej det gjorde man inte. Men eftersom förbrukningen inte är så hör under sommaren så slår det inte så hårt i Svenssons plånbok.

En bekant till mig har en bil som han endast använder under sommarmånaderna. Den har en 8,4 liters V12:a och vill ha minst 2 liter milen vid laglig körning. Använder man gasen lite mer än så så stiger förbrukningen ytterligare. Men han klagar inte... eftersom han använder bilen ytterst sparsamt, kanske 100-200 mil per sommar. Vad spelar det då för roll om den tar 0,52 eller 2,27 liter per mil? Det kostar några hundralappar extra. Däremot kör han omkring i en Golf TDi till vardags eftersom han jobbar i grannkommunen - ca 7 mil bort och pendlar mellan varje dag...

Men herregud, vad vill du de skall göra?

" 5. Finns det någon myndighet som kan vidta åtgärder om elpriserna skulle öka kraftigt?

Elhandel är en konkurrensutsatt verksamhet. Det innebär att det inte är någon myndighet som reglerar elhandlarnas priser. Elhandlarna erbjuder de avtal som efterfrågas av elkunderna. Elpriset styrs av utbud och efterfrågan.
Många elhandelsföretag erbjuder avtal om fast pris. Det innebär att priser ligger fast under den tidsperiod avtalet löper.

"

ertol skrev:
Är det inte otroligt irrelevant att redovisa ett snittpris sett över ett år? På vintern går det kopiöst mycket mer el och då är priset också kopiöst mycket högre per kilowatttimme. En månad på vintern motsvarade för mig (i alla fall innan jag bytte till bergvärme) fem sommarmånader förbrukningsmässigt.
Snittpriset för el är väl intressant. Utan snittpris under en längre tid kan man ju inte uttala sig om priset just nu är högt eller lågt?
För de flesta av sveriges invånare så är också årsmedelpriset av största intresse då man har en jämn förbrukning av el, undantaget är husägare med elupvärmning eller värmepumpar och några som kör sina motorvärmare dygnet runt.

Har man hög förbrukning under de kalla och oftast dyrare vintermånaderna så bör man kanske dessutom överväga att binda sig till ett fast årspris istället för att köra rörligt.
Här kan man se medelpriset hittils i dec. http://www.vattenfall.se/sv/rorligt-elpris.htm Och den 16/12 ligger det på 85,63 öre/kWh.

Det kan jämföras med att teckna ett fastprisavtal på 1 år med vattenfall där elpriset idag 16/12 är 59,60 öre/kWh. Ganska exakt vad medelpriset är hittils iår. Suprise suprise. ;) Medelpriset är alltså något som med fördel kan användas även för att se om ett fastprisavtal har rätt nivå och elbolaget verkar här göra det lätt för sig och köra på det medelpris som varit ett år tillbaka. Man förväntar sig alltså ungefär samma priser det kommande året framåt. :cool:

Majgårdarna
http://www.energy.eu/#Domestic

Dom där fruktansvärt höga priserna på el i Europa som alla pratar om verkar inte finnas i många länder.
Det är typ Danmark,Tyskland,Italien,Nederländerna som har högre priser än oss.

Notera även industrins el priser. Det är bara företag i Estland som har billigare el än våran industri. Konstigt
http://www.energy.eu/#Industrial

Redigerat:
Tack Andreas, bra länk! De länder du nämner är de enda som har högre elpris vid snittförbrukning mellan 3500 och 7500 kWh. Har man däremot mellan 15 000 och 30 000 kWh i förbrukning per år så är Sverige absolut dyrast av alla länder.

Läste idag att spotpriset ökat från 16 öre till 93,2 öre på 10 år. 2009-12-17 var dagspriset 14,70 kr... De som kallar vår elmarknad för konkurrensutsatt måste skämta. Det är tre stora aktörer i ett oligopol och de stryper eltillgång och boostar priserna efter bästa förmåga.

-MH- skrev:
Elhandel är en konkurrensutsatt verksamhet.
Så jävla bra! :D

Jämför gärna industriernas pris, dvs vad elen kostar utan skatter. Då är Sverige bland de billigaste. Så det är inte elbolagen som gör elen dyr, utan skatterna som har höjts.

Ertol, tror du alla 100-tals elproducenter i Sverige lever i maskopi med varandera?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.