6 619 läst ·
100 svar
7k läst
100 svar
Brev till Energimarknadsinspektionen
Synd att -MH- svamlade sönder den här tråden. I sådana fall skulle det finnas en moderator som gick in och styrde upp. Blanda bara inte ihop elnätsavgifter och elförbrukningsavgifter. Många ledningar är gamla och behöver förstärkas när exempelvis ett villaområde mer och mer övergår till värmepumpar. Elförbrukningen är inte konkurrensutsatt utan marginalprissatt. Det innebär att elbolagen strävar efter att få in en gnutta tysk kolkraft i förbrukningen för då kan helt plötsligt den mycket billiga vattenkraften och den billiga kärnkraften säljas med mångdubbel vinst till ett pris samma som den tyska kolkraften kostar. Nu sista köldknäppen ordande Eon (tyska staten) och Fortum (finska staten) som gemensamt äger Oskarshamn3 reaktorn ett "fel" så reaktorn kunde stängas. Kylan tog snabbt slut och som Andreas Hansson säkert kan se i sina elprislistor så lyckades man denna gång inte få upp priserna till den högsta nivån. Eon och Fortum är affärsdrivande företag och anpassar sitt agerande utifrån principen om vinstmaximering. Det sitter inte någon trött statssekreterare i ledningen för dessa statsbolag utan traditionella VD med krokodilskor och feta bonusar. Och snälla -MH- om du inte har något att tillföra utan bara är förbannade så har verktygsfetisch avdelningen en tråd som heter Hata Black&Decker tråden där man fritt kan avreagera sig. Varför ska det alltid anföras gammal skåpmat som "Förr eller senare tenderar alla energislag att kosta detsamma per kWh" när det just förs en seriös diskussion i frågan som ju egentligen handlar om varför landet med europas kanske billigaste elproduktion genom politikers feltänk ofta har bland europas högsta elpriser. I vilket kontinentalt land som helst skulle det vara folkstorm men i det slömoderata sverige orkar ingen ens bry sig.
Synd att johanpelle försöker med personangrepp. Johanpell, varför inte PM:a moderatorerna, de brukar vara snabba med åtgärder om de anses det behövs.
Det verkar som vi är några som försöker införa fakta i debatten, men mottagligehten är låg. Kanske för att man tror att el är mer nödvändigt i kalla länder än i varma?
Men visst, tror man att tyska och finska staten "ordnadet ett fel" för att höja priserna, då är väl allt möjligt...
Det verkar som vi är några som försöker införa fakta i debatten, men mottagligehten är låg. Kanske för att man tror att el är mer nödvändigt i kalla länder än i varma?
Men visst, tror man att tyska och finska staten "ordnadet ett fel" för att höja priserna, då är väl allt möjligt...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Med andra ord, Sverige är redan där, med din egen text, bror duktig vad det gäller utsläpp.isolde skrev:
Då "vet" du fel. Vattenfall är väl ett av dessa, eller Posten som varje år lämnar XX miljoner till stadskassan i vinst.
Det är väl fortfarande inte nätavgifterna som i huvudsak diskuteras. Här har du delvis rätt, det är dyrare i Sverige än i Spanien. Nätavgifterna har våra politiker också höjt genom krav på nedgrävda ledningar och krav på fjärravlästa mätare. Nä det som diskuteras är just marginalprissättningen på en oligopolmarknad. Och den prissättningsmodellen är ju helt åt skogen!!!!Det må vara viktigt för folk med höga elräkningar, men man måste se objektivt på det. Jag skrev tidigare om att distributionen av el är eller kan vara dyrare i Sverige, men inte produktionen, där Sverige ligger i mellanskiktet. Att egendom och infrastruktur är dyrare att underhålla i Sverige jämfört med t ex Spanien är ingenting vi kan göra någonting åt. Medan vi plöjer ner stora summor pengar efter varje vinter för att laga tjälskott och potthål i våra vägar, kan Spanien bespara sig den utgiften. Är det orättvist? På samma sätt kommer man att förbruka mer energi till uppvärmning i kallare klimat jämfört med varmare klimat.
Dessutom har man gett sig på att gräva ner elledningar för att slippa elavbrott. Javisst, men någon måste betala kalaset, och denne någon är alltid slutkonsumenten. Därav nätavgifter som kan tyckas höga.
SVT Rapport avslöjar idag att Energimarknadsinspektionen tillåtit Vattenfall och E-On att höja nätpriserna med över 30% de senaste åren. Detta visste vi som håller koll på saker och ting men oavsett detta en stor skandal!
Ge Energimakrnadsinspektionen och dess generaldirektör Yvonne Fredriksson en stor spark i baken. Då besparas vi elkunder något, som är fullständigt värdelöst!
Hur en myndighet tillåts att agera på detta viset är obegripligt. Det är även obegripligt hur det ansvariga statsrådet Maud Olofsson (C) kan tillåta detta. Inte nog med att prissättningen på el tillåts sättas med den tyska marknadens dyra kolkraft, som bas. Man suger ut den vanlige svensken med att tillåta ohemula ökningar av nätavgifterna.
Allt detta skulle man kunna betraktas som ett skämt om det inte vore för att detta har blivit den ojämförligt största utgiften för de genomsnitts svensken. Maud Olofsson borde snart göra något - eller resignera. I valet var folk livrädda för att rödgröna skulle höja energiskatterna våldsamt. Nu avslöjas att alliansregeringens medlemmar inte är ett dugg bättre! Eller finns det avvikande uppfattningar?
Den nuvarande regeringen ha gjort boendet avsevärt billigare för personer, som äger dyra fastigheter - vanliga människor betalar samma avgift, som tidigare för sina enkla tjäll! Nu får den fattige ytterligare påbördor! Alla drabbas av de nya elavgifterna - men mest den fattige. Både företag och person får känna på det kalla stålet. Något är fel när svenska företag tvingas att ställa in produktionen pga höga elpriser i Sverige!
Uppretad och förbannad? Yes det kan vi lova! Särskilt att ha en sådan inkompetent Energimarknadsinspektion, som skall företräda elkunderna. Och vad gör ansvarigt statsråd? Jo ber oss byta lampor!
Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare.
Vem som helst kan fela, men ingen utom dåren framhärdar i sina fel.
Ge Energimakrnadsinspektionen och dess generaldirektör Yvonne Fredriksson en stor spark i baken. Då besparas vi elkunder något, som är fullständigt värdelöst!
Hur en myndighet tillåts att agera på detta viset är obegripligt. Det är även obegripligt hur det ansvariga statsrådet Maud Olofsson (C) kan tillåta detta. Inte nog med att prissättningen på el tillåts sättas med den tyska marknadens dyra kolkraft, som bas. Man suger ut den vanlige svensken med att tillåta ohemula ökningar av nätavgifterna.
Allt detta skulle man kunna betraktas som ett skämt om det inte vore för att detta har blivit den ojämförligt största utgiften för de genomsnitts svensken. Maud Olofsson borde snart göra något - eller resignera. I valet var folk livrädda för att rödgröna skulle höja energiskatterna våldsamt. Nu avslöjas att alliansregeringens medlemmar inte är ett dugg bättre! Eller finns det avvikande uppfattningar?
Den nuvarande regeringen ha gjort boendet avsevärt billigare för personer, som äger dyra fastigheter - vanliga människor betalar samma avgift, som tidigare för sina enkla tjäll! Nu får den fattige ytterligare påbördor! Alla drabbas av de nya elavgifterna - men mest den fattige. Både företag och person får känna på det kalla stålet. Något är fel när svenska företag tvingas att ställa in produktionen pga höga elpriser i Sverige!
Uppretad och förbannad? Yes det kan vi lova! Särskilt att ha en sådan inkompetent Energimarknadsinspektion, som skall företräda elkunderna. Och vad gör ansvarigt statsråd? Jo ber oss byta lampor!
Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare.
Vem som helst kan fela, men ingen utom dåren framhärdar i sina fel.
Nu har jag skrivit mail till både EON och Energimarknadsinspektionen (EM) och ifrågasatt dels mina höjda nätavgifter samt frånvaron av kontroll från EM:s sida.
Jag fattar att de antagligen inte ens kommer svara men jag blev så förbannad efter gårdagens reportage i Rapport å efterföljande Agenda så jag var bara tvungen. (har iofs varit sur hela vintern på dessa 2)
Å inget kan jag göra åt saken, visst jag kan släcka våra lågenergilampor så kanske jag kan spara 2 kWh i månaden men det är ju inte där skon klämmer.
Jag bor i ett hus från 2006 som har frånluftsvärmepump mao kan jag inte byta energikälla. Jag tjänar inget på att tilläggsisolera på vinden eller fasaden så jag får helt enkelt bara betala å se glad ut.
Det är lite som att tappa tvålen i duschen i högriskfängelset eller nått.
ARRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHH
Jag fattar att de antagligen inte ens kommer svara men jag blev så förbannad efter gårdagens reportage i Rapport å efterföljande Agenda så jag var bara tvungen. (har iofs varit sur hela vintern på dessa 2)
Å inget kan jag göra åt saken, visst jag kan släcka våra lågenergilampor så kanske jag kan spara 2 kWh i månaden men det är ju inte där skon klämmer.
Jag bor i ett hus från 2006 som har frånluftsvärmepump mao kan jag inte byta energikälla. Jag tjänar inget på att tilläggsisolera på vinden eller fasaden så jag får helt enkelt bara betala å se glad ut.
Det är lite som att tappa tvålen i duschen i högriskfängelset eller nått.
ARRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHH
Bättre å skriva ett surt mail till dem än å knyta näven i byxan iaf.
Det är så löjligt att vi hela tiden accepterar ökade kostnader utan att de motiveras. Skulle Eon förklara för mig varför kabeln till mitt hus blivit 30% dyrare att ha liggandes där så skulle jag acceptera det.
Inga andra brancher kan göra på detta sätt. Det är helt sjukt.
Det är så löjligt att vi hela tiden accepterar ökade kostnader utan att de motiveras. Skulle Eon förklara för mig varför kabeln till mitt hus blivit 30% dyrare att ha liggandes där så skulle jag acceptera det.
Förklaringen stod i en artikel. EM har infört en ny schablon hur man beräknar kostnaden, en del får billigare en del får dyrare. Skulle inte förvåna mig om de hade letat upp det mest extrema exemplet på höjning.
Jag har sparat elräkningarna de senaste trettio (30) åren. Höjningarna har de senaste tio åren beskrivit en logaritmisk kurva. Jag tycker det är märkligt att någon överhuvdtaget vill eller försöker nonchalera sanningen om elprisskandalen!
Några funderingar från en som inte är så insatt i energimarknaden: Det är bra att en osund marknad granskas, men för mig känns det som att debatten är kortsiktig och till stor del bygger på att folk är sura för att det kostar så mycket att värma huset nu i vinter. Fokus borde väl handla om att minska användningen. Med Sveriges låga befolkningstäthet och stora energitillgångar i form av biobränslen och vattenkraft borde vi ha en stor nettoexport av energi till resten av Europa, åtminstone på lång sikt när fossila bränslen har fasats ut. För mig känns det också konstigt att många tycks ha ett så nationellt perspektiv, att det är viktigt med låga priser just i Sverige men inte i andra länder? Vi ska väl dela med oss av våra resurser, inte profitera på dem. När det gäller kylan i vårt avlånga land så går det ju faktiskt att bygga (bygga om) hus så att de använder mycket lite energi till uppvärmning.
Jag vill egentligen inte försvara någon, jag vill själv betala så lite som möjligt för elen, men särskilt nätpriserna anser jag är lite orättvist bedömda här.
Elmarknaden är inte lätt att överblicka men lite kort som jag har förstått det hela:
Nätavgiften, har stigit för att kraven höjts på tillförlitligheten på eldistributionen. En del i detta är nedgrävning av till största del lågspänningskabel. Men det är fler delar, bättre övervakning och högre beredskap krävs då det successivt införs hårdare lagar gällande elavbrott. Andra delar i näten förutom just kabel måste ses över och bättre reservkapacitet måste finnas.
Det byggs många nya produktionsanläggningar (vindkraft, värmekraft etc.) och detta kräver förstärkning och ombyggnad av kringliggande elnät.
Allt detta betalas enbart av de som betalar nätavgift.
Det sker byggande av ytterligare förbindningskablar till grannländer och jag vågar påstå att dessa också betalas av (höjda) nätavgifter.
Om man går över till själva elpriset, och börjar med vindkraftverk och andra småskaliga produktionsanläggningar så vem är det som i slutändan betalar för dessa? Byggkostnad, ränta, vinst till ägare och certifikat. Jo slutkunderna.
Utbredningen av tidigare nämnda förbindningar mellan länder kan ha flera syften, vilka vet jag inte riktigt men en oundviklig effekt är väl att elpriset anpassas till övriga marknader?
Om detta är önskvärt av särskilt många i Sverige är frågan men det är verkligheten för tillfället. Sen är det ju våra skatter på elen i Sverige och det är ju vårat bekymmer och har väl inget att göra med grannländer men denna skatt är nog ännu mer oundviklig?
Elmarknaden är inte lätt att överblicka men lite kort som jag har förstått det hela:
Nätavgiften, har stigit för att kraven höjts på tillförlitligheten på eldistributionen. En del i detta är nedgrävning av till största del lågspänningskabel. Men det är fler delar, bättre övervakning och högre beredskap krävs då det successivt införs hårdare lagar gällande elavbrott. Andra delar i näten förutom just kabel måste ses över och bättre reservkapacitet måste finnas.
Det byggs många nya produktionsanläggningar (vindkraft, värmekraft etc.) och detta kräver förstärkning och ombyggnad av kringliggande elnät.
Allt detta betalas enbart av de som betalar nätavgift.
Det sker byggande av ytterligare förbindningskablar till grannländer och jag vågar påstå att dessa också betalas av (höjda) nätavgifter.
Om man går över till själva elpriset, och börjar med vindkraftverk och andra småskaliga produktionsanläggningar så vem är det som i slutändan betalar för dessa? Byggkostnad, ränta, vinst till ägare och certifikat. Jo slutkunderna.
Utbredningen av tidigare nämnda förbindningar mellan länder kan ha flera syften, vilka vet jag inte riktigt men en oundviklig effekt är väl att elpriset anpassas till övriga marknader?
Om detta är önskvärt av särskilt många i Sverige är frågan men det är verkligheten för tillfället. Sen är det ju våra skatter på elen i Sverige och det är ju vårat bekymmer och har väl inget att göra med grannländer men denna skatt är nog ännu mer oundviklig?
Elnätsavgiften vilken du säger har ökat med 30 % betalas till Eon, ja.Noseone skrev:Bättre å skriva ett surt mail till dem än å knyta näven i byxan iaf.
Avgiften täcker din (utbytta) mätare, och din kabel. Den betalar även allt annat som hör till elnätet i din närhet. En stor del av avgiften går direkt från ditt elnätsbolag till andra elnätsbolag alltså regionnät, stamnät, m.m. Den täcker även alla förluster som din förbrukning skapar. Förlustkostnaderna står i proportion till elpriset....
Detta var kort några av de kostnader man betalar med sin nätavgift, det blir en del..?
Det är klart man ska betala vad nätet kostar problemet är väl att privat bolag med vinstintresse tillåts driva verksamhet i monopolställning ,jag förstår inte varför just elnätet ska vara privat när vägar järnvägar och va system är statliga/kommunala .BobLewis skrev:Elnätsavgiften vilken du säger har ökat med 30 % betalas till Eon, ja.
Avgiften täcker din (utbytta) mätare, och din kabel. Den betalar även allt annat som hör till elnätet i din närhet. En stor del av avgiften går direkt från ditt elnätsbolag till andra elnätsbolag alltså regionnät, stamnät, m.m. Den täcker även alla förluster som din förbrukning skapar. Förlustkostnaderna står i proportion till elpriset....
Detta var kort några av de kostnader man betalar med sin nätavgift, det blir en del..?![]()
Vi är på väg att bygga nytt hus och jag har svårt att tro att de 202400 kr som vi kommer betala för att få ström hem dom närmaste 20 åren är den verkliga kostnaden,förmodligen har ju nätet dessutom längre livslängd än 20 år
Kostnader:
anslutning 66000:-
nätavgift 2920:- x 20 år
överföringsavgift 39,2 öre x 10000 kwh x 20år
De började som privata för över 100 år sedan, och man har tyckt att det har fungerat så pass bra att det fortsatt så. Nu har man ju prisregleringar, så att det inte skall gå att ta ut vad som helst, både kommunalt och privat ägda elnätsbolag har att rätta sig efter de normerna.larsbj skrev:
Privat VA är ganska vanligt, både enskilt och gemensamhetsanläggningar.